Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie

-16%

Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

56,28  67,00 (-16%)

Najniższa cena z 30 dni: 56,28 zł 

Książka stanowi naukowe opracowanie najważniejszych zagadnień teorii prawa administracyjnego i ustrojowego.


Omawia pojęcia prawa administracyjnego oraz jego zasady ogólne, w tym m.in.: • pojęcie administracji i prawa administracyjnego, władztwa administracyjnego, władzy dyskrecjonalnej, publicznych praw podmiotowych sankcji, dóbr publicznych • zasady: demokratycznego państwa prawnego, ochrony godności człowieka, legalności, proporcjonalności, jawności, dobrej administracji, • źródła prawa administracyjnego i jego wykładnię.


W podręczniku przedstawiono także zagadnienia ustroju administracji rządowej, centralnej i terenowej oraz samorządu terytorialnego, system podmiotów administrujących i powiązania między nimi, prawne formy działania administracji publicznej oraz kontrolę jej działalności. Najważniejsze zagadnienia zostały uzupełnione o ilustrujące je wypisy z literatury i orzecznictwo. Książka przeznaczona jest dla studentów prawa, administracji, ekonomii, zarządzania, socjologii i innych kierunków, w ramach których prowadzi się zajęcia z określonych dziedzin prawa, np. prawa ochrony środowiska, prawa oświatowego, prawa ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Autorami podręcznika są profesorowie Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, wykładający w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji.


Rok wydania2024
Liczba stron700
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-906-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  SPIS TREŚCI
   Wykaz skrótów    11
   Wstęp    15
   Rozdział I
   Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje    17
   1. Pojęcie administracji    17
   2. Cechy administracji    22
   3. Funkcje administracji i jej podziały    24
   4. Sprawa administracyjna, sprawa z zakresu administracji publicznej    31
   Rozdział II
   Geneza, charakterystyka i definicje prawa administracyjnego    37
   1. Geneza prawa administracyjnego    37
   2. Prawo administracyjne a inne gałęzie prawa    39
   3. Zakres, wewnętrzna systematyka i cechy prawa administracyjnego    44
   4. Definicje prawa administracyjnego    49
   4.1. Zagadnienia wprowadzające    49
   4.2. Przegląd definicji prawa administracyjnego w doktrynie wybranych państw    51
   4.3. Wybrane definicje prawa administracyjnego w polskiej doktrynie przedwojennej    53
   4.4. Wybrane definicje prawa administracyjnego w polskiej doktrynie powojennej    54
   5. Europeizacja prawa administracyjnego    59
   Rozdział III
   Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego    79
   1. Stosunek administracyjnoprawny. Sytuacja administracyjnoprawna    79
   2. Cel publiczny, interes publiczny i dobro wspólne    87
   3. Publiczne prawo podmiotowe    93
   4. Władztwo administracyjne (państwowe) i sankcja administracyjna    101
   4.1. Władztwo administracyjne    101
   4.2. Sankcja administracyjna    103
   5. Uznanie administracyjne – władza dyskrecjonalna    111
   6. Dobra publiczne, świadczenia publiczne, obowiązki publiczne    126
   Rozdział IV
   Zasady prawa administracyjnego i organizacji administracji    135
   1. Pojęcie, cechy i typologia zasad prawa administracyjnego    135
   2. Rodzaje zasad i ich charakterystyka    142
   2.1. Zasada demokratycznego państwa prawnego    142
   2.2. Zasada legalności, zasada równości wobec prawa i zasada sprawiedliwości społecznej    151
   2.3. Zasada ochrony godności człowieka    160
   2.4. Zasada proporcjonalności    175
   2.5. Zasada jawności administracyjnej    187
   2.6. Prawo do sądu    200
   2.7. Zasady postępowania administracyjnego    206
   2.7.1. Zasady ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego    206
   2.7.2. Zasada dwuinstancyjności    209
   2.7.3. Zasada sprawiedliwości proceduralnej    211
   2.8. Zasada pomocniczości (subsydiarności)    214
   2.9. Zasady centralizacji i decentralizacji oraz koncentracji i dekoncentracji    220
   2.10. Zasada kompetencyjności    227
   2.11. Dualizm i monizm w administracji    230
   2.12. Zasada zespolenia administracyjnego    233
   2.13. Zasada sprawności działań administracji (zasada efektywności)    236
   2.14. Zasada dobrej administracji    241
   Rozdział V
   Źródła prawa administracyjnego    249
   1. Pojęcie prawa, określenie i charakterystyka systemu oraz źródeł prawa administracyjnego    249
   1.1. Źródła prawa administracyjnego w systemie prawa    249
   1.2. Delimitacja źródeł prawa    256
   1.3. Źródła prawa Unii Europejskiej w systemie źródeł polskiego prawa    257
   2. Konstytucja, ustawy i umowy międzynarodowe    269
   3. Akty prawne powszechnie obowiązujące, pochodzące od naczelnych organów władzy wykonawczej, akty prawa wewnętrznego i swoiste źródła prawa    278
   3.1. Akty prawne powszechnie obowiązujące, pochodzące od naczelnych organów władzy wykonawczej    278
   3.2. Akty prawa wewnętrznego    281
   3.3. Inne swoiste źródła prawa    284
   3.4. Znaczenie zwyczaju, orzecznictwa sądowego i doktryny    286
   4. Prawo miejscowe    289
   5. Ogłaszanie źródeł prawa    305
   6. Wykładnia prawa administracyjnego    313
   7. Luki i analogia w prawie administracyjnym    321
   Rozdział VI
   Podmioty administrujące    335
   1. Pojęcie podmiotów administrujących i systemu administracji publicznej    335
   2. Cele i zadania, kompetencja i właściwość    336
   3. Pojęcie i rodzaje organów administracji publicznej, władza i urząd    338
   4. Zakład publiczny (administracyjny)    343
   5. Inne podmioty administrujące – agencje, instytucje, przedsiębiorstwa, spółki prawa publicznego, fundacje, organizacje społeczne    347
   5.1. Agencje    347
   5.2. Instytucje    349
   5.3. Przedsiębiorstwa    350
   5.4. Spółki prawa publicznego    351
   5.5. Fundacje    352
   5.6. Organizacje społeczne    355
   6. Powiązania organizacyjne i funkcjonalne między podmiotami administrującymi    360
   7. Instytucja zlecania funkcji z zakresu administracji publicznej i prywatyzacja zadań publicznych    370
   7.1. Zlecanie funkcji z zakresu administracji publicznej    370
   7.2. Prywatyzacja zadań publicznych    372
   Rozdział VII
   Podział terytorialny    377
   1. Pojęcie podziału terytorialnego i jego rodzaje    377
   2. Ewolucja podziału terytorialnego    378
   3. Aktualny podział terytorialny    381
   3.1. Zasadniczy podział terytorialny    382
   3.1.1. Gmina    383
   3.1.2. Powiat    386
   3.1.3. Województwo    389
   3.2. Podział pomocniczy    390
   3.3. Podziały terytorialne specjalne    392
   Rozdział VIII
   Ustrój administracji państwowej    401
   1. Administracja centralna    401
   1.1. Zagadnienia wstępne    401
   1.2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej    402
   1.3. Rada Ministrów    403
   1.4. Prezes Rady Ministrów    410
   1.5. Ministrowie    413
   1.6. Organy centralne (kierownicy urzędów centralnych)    416
   2. Terenowa administracja rządowa    420
   2.1. Zagadnienia wstępne    420
   2.2. Wojewoda    420
   2.3. Rządowa administracja zespolona w województwie    425
   2.4. Wojewódzka administracja niezespolona    428
   Rozdział IX
   Samorząd terytorialny    433
   1. Geneza, pojęcie i cechy samorządu terytorialnego    433
   1.1. Geneza samorządu terytorialnego    433
   1.2. Pojęcie i cechy samorządu terytorialnego    436
   2. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego    445
   2.1. Strukturalny model samorządu terytorialnego    445
   2.1.1. Gmina (miasto na prawach powiatu)    446
   2.1.2. Powiat    448
   2.1.3. Województwo samorządowe    448
   2.2. Formy demokracji bezpośredniej    448
   2.2.1. Referendum lokalne    449
   2.2.2. Zebranie wiejskie w sołectwie, ogólne zebranie mieszkańców w osiedlu    454
   2.2.3. Konsultacje z mieszkańcami    455
   2.2.4. Budżet obywatelski    456
   2.2.5. Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza    457
   2.3. Formy demokracji pośredniej    458
   2.3.1. Organy stanowiące i kontrolne jednostek samorządu terytorialnego    459
   2.3.2. Organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego    475
   2.4. Struktura organizacyjna jednostek pomocniczych    490
   2.5. Relacje między jednostkami samorządu terytorialnego    495
   3. Zadania samorządu terytorialnego    509
   3.1. Klasyfikacja zadań samorządu terytorialnego    509
   3.2. Zadania gminy    511
   3.3. Zadania powiatu    512
   3.4. Zadania województwa    513
   3.5. Sprzyjanie solidarności międzypokoleniowej, upowszechnianie idei samorządowej i tworzenie warunków do pobudzania aktywności obywatelskiej    516
   3.6. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego    517
   3.6.1. Zakres prawnej dopuszczalności prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego    517
   3.6.2. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego    519
   4. Współdziałanie i „ruch zadań” w systemie samorządu terytorialnego    521
   4.1. Współdziałanie międzygminne    522
   4.2. Współdziałanie powiatów    527
   4.2.1. Związki powiatów    527
   4.2.2. Porozumienia powiatów    528
   4.2.3. Stowarzyszenia powiatów    529
   4.3. Współdziałanie gmin i powiatów    529
   4.3.1. Związki powiatowo-gminne    529
   4.3.2. Związki powiatowo-gminne w celu wspólnej obsługi    530
   4.3.3. Związki powiatowo-gminne, związki międzygminne, stowarzyszenia, porozumienia powiatowo-gminne    530
   4.4. Współdziałanie województw (z udziałem województw)    530
   4.5. Uczestnictwo jednostek samorządu terytorialnego w międzynarodowych zrzeszeniach społeczności lokalnych i regionalnych    532
   4.6. Uwagi końcowe    533
   5. Kontrola i nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego    544
   5.1. Pojęcie, cechy, kryteria i organy nadzoru    544
   5.2. Środki nadzoru    548
   5.3. Nadzór regionalnych izb obrachunkowych    551
   5.4. Samorządowe kolegia odwoławcze    552
   5.5. Sądowa kontrola działalności samorządu terytorialnego    552
   Rozdział X
   Prawne formy działania administracji publicznej    557
   1. Pojęcie i rodzaje prawnych form działania administracji    557
   2. Akty normatywne i akty generalne stosowania prawa    563
   2.1. Akty normatywne    563
   2.2. Akty generalne stosowania prawa    566
   3. Akty administracyjne – pojęcie i rodzaje    568
   4. Polecenie służbowe    575
   5. Ugody, porozumienia administracyjne, umowy publicznoprawne, publiczne, administracyjne, umowy cywilne    578
   6. Przyrzeczenie publiczne (administracyjne)    589
   7. Czynności materialno-techniczne    594
   8. Tworzenie planów, programów i strategii    600
   9. Działalność społeczno-organizatorska    604
   Rozdział XI
   Kontrola administracji    609
   1. Pojęcie, cechy i rodzaje kontroli    609
   2. Kontrola sądowa administracji    614
   2.1. Zagadnienia ogólne    614
   2.2. Sądownictwo administracyjne    616
   2.3. Rola innych sądów w zabezpieczaniu legalności działania administracji    626
   3. Trybunał Konstytucyjny    627
   4. Trybunał Stanu    629
   5. Kontrola pozasądowa administracji    632
   5.1. Kontrola Najwyższej Izby Kontroli    632
   5.2. Kontrola administracji sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich    641
   5.3. Kontrola administracji sprawowana przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych    649
   5.4. Kontrola społeczna    653
   6. Kontrola wewnętrzna administracji    663
   6.1. Kontrola wewnętrzna sensu stricto    664
   6.1.1. Kontrola w administracji rządowej    664
   6.1.2. Kontrola w samorządzie terytorialnym    669
   6.1.3. Kontrola regionalnych izb obrachunkowych    671
   6.1.4. Kontrola zarządcza    673
   6.1.5. Audyt wewnętrzny    674
   6.1.6. Kontrola instancyjna    678
   6.1.7. Kontrola prokuratorska    680
   6.2. Kontrola wewnętrzna sensu largo    684
   Autorzy    689
   Skorowidz    691
RozwińZwiń