Dialog z chatbotem. Ujęcie mediolingwistyczne

Dialog z chatbotem. Ujęcie mediolingwistyczne

1 opinia

Format:

ibuk

Głównym celem badawczym niniejszej pracy jest opis dialogu człowieka z chatbotem konwersacyjnym w ujęciu mediolingwistycznym. Rozważania przeprowadzono na kilku płaszczyznach: struktury takiego dialogu, jego pragmatyki, stylistyki oraz aspektu poznawczego wraz z odbiorem społecznym. Wielopłaszczyznowy opis dialogu powstał na podstawie analiz zgromadzonych korpusów dialogów ludzi z chatbotami oraz badań ankietowych respondentów rozmawiających z chatbotami, uzupełnionych wywiadem pogłębionym. Pierwszy rozdział monografii poświęcono chatbotom, ich typologiom i uwarunkowaniom technicznym. W drugim rozdziale zaprezentowano różne rozumienia pojęcia dialogu, skupiając się na tych, w które może się wpisać komunikacja z chatbotem konwersacyjnym. Rozdział trzeci stanowi prezentację współczesnych sposobów badania dialogów. W czwartym rozdziale opisano nowe, zaproponowane mediolingwistyczne podejście do badania dialogów z chatbotami. Scharakteryzowano również materiał badawczy i zaprezentowano krok po kroku postępowanie badawcze. W piątym rozdziale zamieszczono wyniki badań korpusowych dotyczących dialogów z wybranymi chatbotami na wszystkich wymienionych poziomach. Zakończenie niniejszej pracy stanowi syntezę przeprowadzonych dociekań i analiz dotyczących dialogów z chatbotami konwersacyjnymi.


Rok wydania2024
Liczba stron301
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-899-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział    1
  Chatbot w świecie mediów    15
  1.1. Wprowadzenie    15
  1.2. Definicje i historia chatbotów    15
  1.3. Typologie i charakterystyka chatbotów    18
  1.3.1. Typologie chatbotów    18
  1.3.2. Charakterystyka wybranych typów chatbotów    20
  1.3.2.1. Chatboty regułowe    20
  1.3.2.2. Chatboty wykorzystujące wielkie modele językowe    20
  1.3.2.3. Chatboty konwersacyjne    21
  1.4. Relacje między ludźmi a chatbotami    22
  1.5. Chatboty jako element systemu medialno-technologicznego    26
  
  Rozdział    2
  Dialog z chatbotem    30
  2.1. Wprowadzenie    30
  2.2. Struktura dialogu    30
  2.3. Istota dialogu    33
  2.4. Autentyczność dialogu z chatbotem    36
  2.5. Chatbot konwersacyjny jako partner w dialogu    39
  2.6. Dialog w przestrzeni internetowej    41
  2.6.1. Ewolucja języka dialogów międzyludzkich w komunikatorach internetowych    43
  2.6.2. Wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji w dialogach zapośredniczonych    45
  2.7. Dialog z chatbotem a teorie komunikacji    46
  
  Rozdział    3
  Współczesne badania nad dialogiem    48
  3.1. Wprowadzenie    48
  3.2. Pojęcia pragmatyczne użyteczne w badaniu dialogu    50
  3.2.1. Intencja komunikacyjna    50
  3.2.2. Kontekst    53
  3.2.2.1. Kontekst w językoznawstwie    53
  3.2.2.2. Multidyscyplinarna teoria kontekstu T. van Dijka    55
  3.2.2.3. Kontekst w mediolingwistycznym badaniu dialogu z chatbotem    57
  3.2.2.4. Analiza kontekstu w dialogach    60
  3.3. Teorie użyteczne do badania dialogu w ujęciu mediolingwistycznym    63
  3.3.1. Pragma-dialektyczne podejście do badania dialogu    63
  3.3.2. Teoria ram interpretacyjnych    66
  3.3.3. Ilościowa i jakościowa analiza dyskursu a krytyczna analiza dyskursu w ujęciu socjokognitywnym T. van Dijka    69
  3.3.4. Progresja tematyczna i przebieg informacji w tekście    72
  3.3.5. Dyskursywne badanie relacji nadawczo-odbiorczych według P. Charaudeau    74
  3.3.6. Teoria dialogu S. Garroda i M.J. Pickeringa    75
  3.3.7. Teoria makrogier dialogowych    77
  3.4. Polskie badania nad dialogiem    80
  3.4.1. Wzorzec gatunkowy a dialog    80
  3.4.1.1. Ujęcie M. Wojtak    80
  3.4.2. Jednostki dialogu i dialog potoczny    81
  3.4.2.1. Ujęcie J. Warchali    81
  3.4.2.2. Ujęcie U. Żydek-Bednarczuk    85
  3.4.2.3. Ujęcie A. Awdiejewa    86
  3.4.3. Polski dialog zadaniowy    88
  3.4.3.1. Ujęcie M. Karpińskiego    88
  3.4.4. Wywiad jako dialog    89
  3.4.4.1. Interakcjonistyczne ujęcie M. Kity    89
  3.4.5. Polskie badania nad dialogiem jako podstawa do dalszych badań    91
  3.5. Stan badań nad dialogami z chatbotami    93
  
  Rozdział    4
  Badanie dialogu w ujęciu mediolingwistycznym. Metodyka badawcza zastosowana w pracy i materiał badawczy    96
  4.1. Wprowadzenie    96
  4.2. Metody badania dialogów z chatbotami w ujęciu mediolingwistycznym    98
  4.3. Materiał badawczy    100
  4.4. Przygotowanie korpusów    101
  4.4.1. Kodowanie na poziomie językowym    101
  4.4.2. Kodowanie na poziomie siły illokucyjnej    102
  4.4.3. Kodowanie na poziomie ruchów dialogowych    103
  4.4.4. Kodowanie na poziomie elementów wymiany    106
  4.4.5. Kodowanie na poziomie gier dialogowych    110
  4.5. Badania ankietowe i wywiad pogłębiony    112
  4.6. Postępowanie badawcze    113
  
  Rozdział    5
  Analiza dialogów z chatbotami    114
  5.1. Wprowadzenie    114
  5.2. Analiza dialogów z chatbotem Anną Campo    114
  5.2.1. Charakterystyka autorskiego chatbota Anna Campo    114
  5.2.2. Ilościowy opis dialogów przeprowadzonych z chatbotem Anną Campo    118
  5.2.3. Badanie ankietowe, charakterystyka użytkowników rozmawiających z chatbotem Anną Campo i wywiad pogłębiony    119
  5.2.4. Analiza poziomu struktury dialogów    125
  5.2.4.1. Wprowadzenie    125
  5.2.4.2. Granice dialogów z chatbotem i ich segmentacja    125
  5.2.4.3. Relacja między segmentami dialogów    128
  5.2.5. Analiza poziomu pragmatycznego dialogów    142
  5.2.5.1. Wprowadzenie    142
  5.2.5.2. Relacje nadawczo-odbiorcze    143
  5.2.5.3. Obraz nadawcy i odbiorcy wpisany w dialog    150
  5.2.5.4. Potencjał illokucyjny    151
  5.2.6. Analiza poziomu stylistycznego dialogów    154
  5.2.6.1. Wprowadzenie    154
  5.2.6.2. Kontekst a wybór środków stylistycznych    154
  5.2.6.3. Idiolekt chatbota Anny Campo    159
  5.2.6.4. Styl kroków dialogowych chatbota Anny Campo a styl kroków dialogowych użytkowników    162
  5.2.7. Analiza poziomu poznawczego dialogów    167
  5.2.7.1. Wprowadzenie    167
  5.2.7.2. Analiza dyskursu dialogów ludzi z chatbotem Anną Campo    169
  5.2.8. Całościowa, mediolingwistyczna analiza wybranego dialogu z chatbotem Anną Campo    182
  5.3. Analiza dialogów z modelem językowym LaMDA    187
  5.3.1. Charakterystyka modelu językowego LaMDA    187
  5.3.2. Ilościowy opis analizowanych dialogów z modelem językowym LaMDA    188
  5.3.3. Analiza poziomu struktury dialogów    189
  5.3.4. Analiza poziomu pragmatycznego dialogów    195
  5.3.5. Analiza poziomu stylistycznego dialogów    198
  5.3.6. Analiza poziomu poznawczego dialogów    201
  5.4. Analiza dialogów z chatbotem ChatGPT    216
  5.4.1. Charakterystyka chatbota ChatGPT    216
  5.4.2. Ilościowy opis dialogów przeprowadzonych z chatbotem ChatGPT    219
  5.4.3. Analiza poziomu struktury dialogu    219
  5.4.3.1. Wprowadzenie    219
  5.4.3.2. Granice dialogów z chatbotem ChatGPT i ich segmentacja    220
  5.4.3.3. Relacja między segmentami dialogów    222
  5.4.4. Analiza poziomu pragmatycznego dialogów    235
  5.4.4.1. Wprowadzenie    235
  5.4.4.2. Relacje nadawczo-odbiorcze oraz obraz nadawcy i odbiorcy    235
  5.4.4.3. Potencjał illokucyjny    240
  5.4.5. Analiza poziomu stylistycznego dialogów    242
  5.4.5.1. Wprowadzenie    242
  5.4.5.2. Podstawowy styl w krokach dialogowych chatbota ChatGPT    242
  5.4.5.3. Różne style „na życzenie” w krokach dialogowych chatbota ChatGPT    244
  5.4.6. Analiza poziomu poznawczego dialogów    247
  5.4.6.1. Wprowadzenie    247
  5.4.6.2. Analiza dyskursu dialogów z chatbotem ChatGPT    248
  5.4.7. Całościowa analiza wybranych dialogów z chatbotem ChatGPT    256
  5.5. Porównanie dialogów człowiek–chatbot z dialogami potocznymi ludzi    266
  5.5.1. Opis materiału badawczego    266
  5.5.2. Płaszczyzna struktury dialogów    266
  5.5.3. Płaszczyzna pragmatyczna dialogów    270
  5.5.4. Płaszczyzny stylistyczna i dyskursywna dialogów    272
  5.6. Podsumowanie analiz dialogów    273
  
  Zakończenie    277
  Bibliografia    281
  Spis rysunków    299
  Spis tabel    301
RozwińZwiń