Wpływ melodyki i rytmiki na tworzenie wielowariantowości odbioru wrażeń słuchowych

Przetwarzanie dźwięków w strumienie percepcyjne na przykładzie wybranych dzieł muzycznych

1 opinia

Format:

ibuk

Prezentowana książka została poświęcona teoretycznym i praktycznym aspektom związanym z klasyfikacją i układem dźwięków odnoszących się do strumieniowania percepcyjnego podczas odbioru utworu przez słuchacza. Autor podjął próbę analizy dzieł muzycznych w nowatorski sposób, który uwzględnia różnorodne aspekty percepcyjne, mogące się pojawić w trakcie odsłuchu danego fragmentu, co umożliwia słuchaczowi różną interpretację muzyki w formie różnorodnych wariantów. W książce zaprezentowano analizę utworów następujących kompozytorów: Jana Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Franza Liszta, Antonia Vivaldiego. Autor celowo wybrał kompozycje, które mogą być bliskie zarówno muzykom, jak i osobom bez wykształcenia muzycznego.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


******


The Influence of Melody and Rhythm on the Creation of Multivariate Perception of Auditory Scene Analysis. The Processing of Sounds into Perceptual Streams as Exemplified by Selected Musical Works


The presented book is devoted to the theoretical and practical aspects related to the classification and arrangement of sounds relating to perceptual streaming during the listener's perception of a piece of music. The author has attempted to analyse musical works in an innovative way, which takes into account the various perceptual aspects that may arise during the listening of a given piece, thus enabling the listener to interpret the music differently in the form of various variants. The book presents an analysis of works by the following composers: Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven, Frédéric Chopin, Franz Liszt and Antonio Vivaldi. The author has deliberately chosen compositions that may be familiar to both musicians and people without musical training.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


Rok wydania2024
Liczba stron382
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-6275-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  1. Teoretyczne aspekty związane z klasyfikacją i układem dźwięków podczas strumieniowania percepcyjnego 17
   1.1. Wprowadzenie    17
   1.2. Podstawowa terminologia dotycząca analizy sceny
   słuchowej    21
   1.3. Filozoficzno-psychologiczne koncepcje
   postrzegania rzeczywistości wykorzystywane w analizie
   sceny słuchowej    30
   1.4. Koncepcja psychologii postaci    32
   1.5. Iluzje dźwiękowe jako zniekształcony obraz
   słuchowy rzeczywistości    38
   1.6. Koncepcje Alberta Stanleya Bregmana    45
   1.7. Właściwości dźwięków wpływające na
   usystematyzowanie i przynależność brzmień do
   poszczególnych strumieni percepcyjnych    48
   1.8. Obiekty słuchowe    59
   1.9. Wielowymiarowość spostrzeżeń słuchowych    69
  
  2. Praktyczne aspekty dotyczące klasyfikacji i układu dźwięków podczas strumieniowania percepcyjnego związane z analizą utworów muzycznych 83
   2.1. Aparatura użyta podczas sesji odsłuchowych    83
   2.2. Sposób odsłuchu, sesje odsłuchowe oraz materiał
   dźwiękowy    84
   2.3. Jan Sebastian Bach, Toccata i fuga d-moll, BWV
   565, Toccata (Adagio–
   Prestissimo–Lento–Allegro–Prestissimo), Fuga
   (Recitativo–Adagissimo–
   Presto–Adagio–Vivace–Molto adagio)    88
   2.4. Jan Sebastian Bach, Toccata i fuga d-moll
   (Dorycka), BWV 538, Toccata    128
   2.5. Ludwig van Beethoven, Sonata fortepianowa nr    14
   cis-moll (Sonata quasi una fantasia lub Księżycowa),
   op. 27, nr 2, Adagio sostenuto, Allegretto–Trio,
   Presto agitato–Adagio–Adagio sostenuto    150
   2.6. Ludwig van Beethoven, Sonata fortepianowa nr    17
   d-moll (Burza), op. 31, nr 2, Allegretto    195
   2.7. Fryderyk Chopin, Etiuda cis-moll, op. 10, nr 4,
   Presto    223
   2.8. Franz Liszt, Etiuda transcendentalna a-moll, S.
   139, nr 2, Molto vivace–Prestissimo–Molto vivace–
   Stretto    248
   2.9. Franz Liszt, Etiuda transcendentalna b-moll
   (Chasse-Neige), S. 139, nr 12, Andante con moto    270
   2.10. Antonio Vivaldi, Cztery pory roku. Koncert
   skrzypcowy nr 2 g-moll, Lato, RV 315, Presto    298
  
  3. Podsumowanie 333
   3.1. Dyskusja na podstawie wybranej literatury
   naukowej    334
   3.2. Wnioski    342
   3.3. Zakończenie    345
  
  Bibliografia    347
  Nagrania audio    347
  Źródła nutowe    347
  Literatura    348
  Spis i źródła rysunków    371
  Spis tabel    376
  Spis kodów QR    377
  Streszczenie    378
  Summary    380
RozwińZwiń