INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Prezentowana książka została poświęcona teoretycznym i praktycznym aspektom związanym z klasyfikacją i układem dźwięków odnoszących się do strumieniowania percepcyjnego podczas odbioru utworu przez słuchacza. Autor podjął próbę analizy dzieł muzycznych w nowatorski sposób, który uwzględnia różnorodne aspekty percepcyjne, mogące się pojawić w trakcie odsłuchu danego fragmentu, co umożliwia słuchaczowi różną interpretację muzyki w formie różnorodnych wariantów. W książce zaprezentowano analizę utworów następujących kompozytorów: Jana Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Franza Liszta, Antonia Vivaldiego. Autor celowo wybrał kompozycje, które mogą być bliskie zarówno muzykom, jak i osobom bez wykształcenia muzycznego.
Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
******
The Influence of Melody and Rhythm on the Creation of Multivariate Perception of Auditory Scene Analysis. The Processing of Sounds into Perceptual Streams as Exemplified by Selected Musical Works
The presented book is devoted to the theoretical and practical aspects related to the classification and arrangement of sounds relating to perceptual streaming during the listener's perception of a piece of music. The author has attempted to analyse musical works in an innovative way, which takes into account the various perceptual aspects that may arise during the listening of a given piece, thus enabling the listener to interpret the music differently in the form of various variants. The book presents an analysis of works by the following composers: Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven, Frédéric Chopin, Franz Liszt and Antonio Vivaldi. The author has deliberately chosen compositions that may be familiar to both musicians and people without musical training.
The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 382 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-6275-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Wpływ aglomeracji miejskich i pozycji...
do koszyka
Wpływ aktywności finansowej Unii...
do koszyka
Wpływ alkoholu i analgezji na poziom...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Teoretyczne aspekty związane z klasyfikacją i układem dźwięków podczas strumieniowania percepcyjnego 17 | |
1.1. Wprowadzenie | 17 |
1.2. Podstawowa terminologia dotycząca analizy sceny | |
słuchowej | 21 |
1.3. Filozoficzno-psychologiczne koncepcje | |
postrzegania rzeczywistości wykorzystywane w analizie | |
sceny słuchowej | 30 |
1.4. Koncepcja psychologii postaci | 32 |
1.5. Iluzje dźwiękowe jako zniekształcony obraz | |
słuchowy rzeczywistości | 38 |
1.6. Koncepcje Alberta Stanleya Bregmana | 45 |
1.7. Właściwości dźwięków wpływające na | |
usystematyzowanie i przynależność brzmień do | |
poszczególnych strumieni percepcyjnych | 48 |
1.8. Obiekty słuchowe | 59 |
1.9. Wielowymiarowość spostrzeżeń słuchowych | 69 |
2. Praktyczne aspekty dotyczące klasyfikacji i układu dźwięków podczas strumieniowania percepcyjnego związane z analizą utworów muzycznych 83 | |
2.1. Aparatura użyta podczas sesji odsłuchowych | 83 |
2.2. Sposób odsłuchu, sesje odsłuchowe oraz materiał | |
dźwiękowy | 84 |
2.3. Jan Sebastian Bach, Toccata i fuga d-moll, BWV | |
565, Toccata (Adagio– | |
Prestissimo–Lento–Allegro–Prestissimo), Fuga | |
(Recitativo–Adagissimo– | |
Presto–Adagio–Vivace–Molto adagio) | 88 |
2.4. Jan Sebastian Bach, Toccata i fuga d-moll | |
(Dorycka), BWV 538, Toccata | 128 |
2.5. Ludwig van Beethoven, Sonata fortepianowa nr | 14 |
cis-moll (Sonata quasi una fantasia lub Księżycowa), | |
op. 27, nr 2, Adagio sostenuto, Allegretto–Trio, | |
Presto agitato–Adagio–Adagio sostenuto | 150 |
2.6. Ludwig van Beethoven, Sonata fortepianowa nr | 17 |
d-moll (Burza), op. 31, nr 2, Allegretto | 195 |
2.7. Fryderyk Chopin, Etiuda cis-moll, op. 10, nr 4, | |
Presto | 223 |
2.8. Franz Liszt, Etiuda transcendentalna a-moll, S. | |
139, nr 2, Molto vivace–Prestissimo–Molto vivace– | |
Stretto | 248 |
2.9. Franz Liszt, Etiuda transcendentalna b-moll | |
(Chasse-Neige), S. 139, nr 12, Andante con moto | 270 |
2.10. Antonio Vivaldi, Cztery pory roku. Koncert | |
skrzypcowy nr 2 g-moll, Lato, RV 315, Presto | 298 |
3. Podsumowanie 333 | |
3.1. Dyskusja na podstawie wybranej literatury | |
naukowej | 334 |
3.2. Wnioski | 342 |
3.3. Zakończenie | 345 |
Bibliografia | 347 |
Nagrania audio | 347 |
Źródła nutowe | 347 |
Literatura | 348 |
Spis i źródła rysunków | 371 |
Spis tabel | 376 |
Spis kodów QR | 377 |
Streszczenie | 378 |
Summary | 380 |