Monografia ukazuje różne aspekty sytuacji i działalności kobiet w Europie Środkowo-Wschodniej w przeszłości i współcześnie, przypomina sylwetki kobiet wybijających się ponad przeciętność, przywołuje aktualne lub nieznane historie kobiecych ruchów społecznych i organizacji. Stanowi w ten sposób pewnego rodzaju dialog ze zdefiniowanym kulturowo stereotypem roli kobiet, który nierzadko powoduje ich „hamletyczne” rozdwojenie między oczekiwaniami społecznymi a ich własnym systemem wartości.


W kulturze Europy Środkowo-Wschodniej wyraźna jest obecność kobiet: wybitnych pisarek, malarek, rzeźbiarek, ale też często bezimiennych aktywistek społecznych i reformatorek. Choć ich wyjątkową rolę często dostrzegano w literaturze, nauce i piśmiennictwie, to zarazem o wielu z nich – z powodów politycznych, społecznych i kulturowych – przez dziesięciolecia starano się zapomnieć, czy wręcz celowo marginalizowano ich rolę. Silna obecność kobiet w tekstach kultury przyczyniła się z kolei do kształtowania wzorców kulturowych ich postępowania.


Monografia wpisuje się w nurt badań feministycznych. Jej celem jest kontynuacja ważnego dyskursu naukowego nie po to, by poszukiwać podziałów i odrębności, ale by je przełamywać.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


*********


Herstory. Women as Authors and Heroines of Culture


The monograph presents various aspects of the situation and activities of women in Central and Eastern Europe, both in the past and at present, featuring profiles of outstanding women and topical or forgotten histories of social movements and organizations. In so doing, it engages in a dialogue with the culturally-defined stereotypical roles of women, which often cause their “Hamletian” tear between the social expectations and their own systems of values.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


*********


Prof. dr hab. Joanna Getka (ORCID 0000-0001-5857-7257) – kierownik Katedry Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego (KSIEŚW UW), filolożka białorutenistka i rusycystka, kulturoznawczyni. Autorka monografii i artykułów z zakresu białoruskiej i ukraińskiej kultury piśmienniczej oraz kształtowania się nowoczesnej tożsamości kulturowej Białorusinów i Ukraińców.


Dr hab. Iwona Krycka-Michnowska (ORCID 0000-0001-7293-1240) – adiunkt w Katedrze Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi badania w zakresie literaturoznawstwa rosyjskiego ze szczególnym uwzględnieniem literatury tzw. srebrnego wieku, literatury dokumentu osobistego, pierwszej fali emigracji rosyjskiej, polsko-rosyjskich związków literackich. Autorka monografii na temat dzienników Zinaidy Gippius.


Rok wydania2022
Liczba stron238
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5842-2
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Joanna Getka, Iwona Krycka-Michnowska, Herstoria. Autorki i bohaterki tekstów kultury. Wprowadzenie    7
  
  CZĘŚĆ I. JAK WYCHOWAĆ DZIEWCZYNKĘ?
  Grażyna Mańkowska, Jak wychować Dziewczynkę, czyli o baśniowych wzorcach kobiecości    17
  
  Sabina Waleria Świtała, Odkrywanie polskich herstorii we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży    29
  
  CZĘŚĆ II. HERSTORIA: (DE)KONSTRUKCJA MITU
  АЛІНА КАЛТАЧЭНКА, Інструкцыі і павучанні Ганны з Сангушкаў Радзівіл да свайго сына, Гераніма Фларыяна Радзівіла, падчас яго выезда за межы Вялікага Княства Літоўскага    49
  
  НАТАЛЬЯ ДВОРЦОВА, Людмила Высоцкая: польские истоки сибирской печатной книги    63
  
  Wojciech Jerzy Górczyk, Maria Cecylia Krasińska – wizytka warszawska. Działalność translatorska i wydawnicza klasztoru wizytek warszawskich w drugiej połowie XVII wieku    79
  
  ОЛЕНА КОЗАКЕВИЧ, Роль жінок у розвитку промислу та мистецтва 1920–1930-х рр.: кооператив «Українське Народне Мистецтво» у Львові    111
  
  Joanna Getka, „Matki zmian” i „bojowniczki światła”. Kobieca twarz białoruskich protestów i kontrkultury    133
  
  CZĘŚĆ III. LITHERALIA – (NIE)ZWYKŁE BOHATERKI TEKSTU KULTURY
  Anna Stępniak, Bohaterki prozy życia w powieści „Czas kobiet” Jeleny Czyżowej    155
  
  Katarzyna Gędas, Portret George Sand w dramacie Jarosława Iwaszkiewicza „Lato w Nohant”. Od postaci literackiej do kreacji scenicznej    167
  
  Martyna Kowalska, Bohaterki „straconego pokolenia” (na materiale współczesnej prozy rosyjskiej)    177
  
  ОЛЕНА ЮРЧУК, ОКСАНА ЧАПЛІНСЬКА, «Три-же…» від Євгенії Кононенко, або життя, житло, жінка в збірці новел «Празька химера»    193
  
  CZĘŚĆ IV. RESPUBLICA LITHERALIA – KOBIETY (NIE)PRZECIĘTNE
  Agnieszka Szczap, Fenomen Heleny Bławatskiej    209
  
  ТЕТЯНА КУЦИР, Українська традиційна вишивка. Жіночий погляд на проблему вивчення, збереження та популяризацію    219
RozwińZwiń