Prawa pasażerów w transporcie lotniczym

-14%

Prawa pasażerów w transporcie lotniczym

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

116,10  135,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 116,10 zł 

Publikacja zawiera kompleksowe omówienie zagadnień ochrony prawnej pasażerów z punktu widzenia przepisów prawa lotniczego i turystycznego. Autorka analizuje podstawowe regulacje z dziedziny prawa międzynarodowego prywatnego, jakimi są konwencje lotnicze, a następnie wskazuje na pojawiające się do nich zmiany oraz nowe regulacje korygujące dotychczasowe postrzeganie celów, dla których zostały przyjęte te konwencje.


Zmieniające się otoczenie prawne i liczba orzeczeń TSUE w związku z interpretacją rozporządzeń unijnych (w szczególności rozporządzenia (WE) nr 261/2004, co do którego wydanych zostało ponad 200 orzeczeń) uzasadniają potrzebę analizy przepisów pod kątem prawidłowego formułowania roszczeń oraz zmian regulacji w dziedzinie praw pasażerów. Z tego względu opracowanie będzie stanowić cenne źródło wiedzy odnośnie do kierunków, jakie należy przyjmować przy stosowaniu prawa zastrzeżonego dla stosunków cywilnoprawnych w przewozach lotniczych.


Książka jest przeznaczona dla prawników, pracowników organizacji konsumenckich oraz samych konsumentów zainteresowanych omawianą problematyką.


Rok wydania2024
Liczba stron224
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-858-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów     9
  
  Wprowadzenie     13
  
  Rozdział I
  
  Zakres ochrony prawnej pasażerów w świetle konwencji lotniczych regulujących odpowiedzialność przewoźnika lotniczego     19
  
  1. Zakres zastosowania konwencji międzynarodowych     19
  
  2. Zakres szkód objętych konwencjami międzynarodowymi     21
  
  2.1. Odpowiedzialność za szkody na osobie pasażera     21
  
  2.2. Odpowiedzialność za opóźnienie w przewozie pasażerów     36
  
  2.3. Odpowiedzialność za szkody w przewozie towarów i bagażu     39
  
  3. Rozszerzanie zasad ochrony prawnej konwencyjnej na podstawie przepisów unijnych     48
  
  3.1. Stosowanie przepisów konwencyjnych na podstawie rozporządzenia 2027/97     48
  
  3.2. Prawa dodatkowe niesprzeczne z konwencjami a wynikające z przepisów krajowych     52
  
  3.3. Dochodzenie roszczeń na podstawie konwencji międzynarodowych     56
  
  Rozdział II
  
  Europeizacja standardów międzynarodowych w zakresie nieregularności     61
  
  1. Odmowa przyjęcia na pokład z powodu zawyżonej liczby rezerwacji jako roszczenie nieobjęte konwencjami międzynarodowymi     61
  
  2. Zastrzeżenia środowiska lotniczego dotyczące wprowadzenia do stosowania rozporządzenia 261/2004     63
  
  3. Okoliczności egzoneracyjne ograniczające odpowiedzialność w sytuacji zakłóceń w przewozie lotniczym     69
  
  3.1. Pojęcia „okoliczności nadzwyczajne” i „racjonalne środki” jako przesłanki uzasadniające zwolnienie z obowiązku wypłaty odszkodowania     69
  
  3.2. Okoliczności zewnętrzne i wewnętrzne wobec działalności przewoźnika lotniczego     76
  
  4. Prawa pasażerów według rozporządzenia 261/2004 i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej     87
  
  4.1. Uwagi ogólne     87
  
  4.2. Przewoźnik lotniczy i przewoźnik operujący     88
  
  4.3. Potwierdzona rezerwacja     90
  
  4.4. Odmowa przyjęcia na pokład     91
  
  4.5. Odwołanie lotu i jego opóźnienie     94
  
  5. Zakres zastosowania rozporządzenia 261/2004     98
  
  5.1. Miejsce rozpoczęcia i zakończenia lotu – terytorialny zakres stosowania rozporządzenia 261/2004     98
  
  5.2. Pozostałe przesłanki dotyczące stosowania rozporządzenia 261/2004     105
  
  6. Wspólne zasady odpowiedzialności niezależnie od przyczyny zakłócenia     108
  
  6.1. Prawo do informacji     108
  
  6.2. Zryczałtowane odszkodowanie     109
  
  6.3. Prawo do zwrotu należności i zmiana trasy podróży     116
  
  6.4. Prawo do opieki     118
  
  6.5. Dalsze odszkodowanie w rozumieniu konwencji międzynarodowych     119
  
  7. Rozwiązania prawne przyjęte w innych państwach w zakresie nieregularności     121
  
  8. Praktyka no-show     127
  
  Rozdział III
  
  Ochrona osób z niepełnosprawnościami w transporcie lotniczym     133
  
  1. Koncepcja niepełnosprawności na potrzeby zapewnienia dostępu do usług lotniczych     133
  
  2. Ochrona osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej na podstawie rozporządzenia 1107/2006     136
  
  Rozdział IV
  
  Kontrola przestrzegania przepisów o ochronie prawnej konsumentów w przewozach lotniczych     141
  
  1. Rozpatrywanie reklamacji     141
  
  2. Kontrola sądowa     143
  
  2.1. Właściwość sądów     143
  
  2.2. Przedawnienie roszczeń z rozporządzenia 261/2004     147
  
  2.3. Egzekwowanie przepisów przez organy administracyjne     152
  
  Rozdział V
  
  Rosnące znaczenie obowiązków informacyjnych     155
  
  1. Obowiązki informacyjne w zakresie odpowiedzialności     155
  
  2. Obowiązki informacyjne przy zawieraniu umowy przewozu lotniczego     160
  
  3. Obowiązki informacyjne związane z bezpieczeństwem operacji     167
  
  4. Obowiązki informacyjne związane z nieregularnościami w przewozie lotniczym     169
  
  Rozdział VI
  
  Ochrona podróżnych w usługach turystycznych     173
  
  1. Cel dyrektywy 2015/2302     173
  
  2. Przedmiot i zakres ochrony pasażerów na podstawie dyrektywy 2015/2302     174
  
  3. Umowa o udział w imprezie turystycznej i związane z nią uprawnienia po stronie podróżnego     179
  
  4. Odpowiedzialność organizatora imprezy turystycznej i przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie usług     183
  
  5. Różne standardy ochrony podróżnych na wypadek niewypłacalności linii lotniczej     187
  
  Rozdział VII
  
  Planowane zmiany w przepisach regulujących ochronę prawną pasażerów w przewozach lotniczych     193
  
  1. Efektywniejsza polityka egzekwowania praw pasażerów równoważona ekonomicznym interesem przewoźników lotniczych     193
  
  1.1. Zmiany rozporządzenia 261/2004 i rozporządzenia 1107/2006     193
  
  1.2. Zmiany rozporządzenia 2027/97     198
  
  1.3. Czynniki wpływające na zmianę w podejściu do regulacji przepisów o ochronie prawnej pasażerów     199
  
  2. Ochrona pasażerów w podróży multimodalnej     205
  
  Zakończenie     211
  
  Bibliografia     217
  
  Orzecznictwo     219
RozwińZwiń