POLECAMY
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja zawiera kompleksowe omówienie zagadnień ochrony prawnej pasażerów z punktu widzenia przepisów prawa lotniczego i turystycznego. Autorka analizuje podstawowe regulacje z dziedziny prawa międzynarodowego prywatnego, jakimi są konwencje lotnicze, a następnie wskazuje na pojawiające się do nich zmiany oraz nowe regulacje korygujące dotychczasowe postrzeganie celów, dla których zostały przyjęte te konwencje.
Zmieniające się otoczenie prawne i liczba orzeczeń TSUE w związku z interpretacją rozporządzeń unijnych (w szczególności rozporządzenia (WE) nr 261/2004, co do którego wydanych zostało ponad 200 orzeczeń) uzasadniają potrzebę analizy przepisów pod kątem prawidłowego formułowania roszczeń oraz zmian regulacji w dziedzinie praw pasażerów. Z tego względu opracowanie będzie stanowić cenne źródło wiedzy odnośnie do kierunków, jakie należy przyjmować przy stosowaniu prawa zastrzeżonego dla stosunków cywilnoprawnych w przewozach lotniczych.
Książka jest przeznaczona dla prawników, pracowników organizacji konsumenckich oraz samych konsumentów zainteresowanych omawianą problematyką.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8358-858-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Prawa człowieka i świat wartości
do koszyka
Prawa człowieka
do koszyka
Prawa człowieka
do koszyka
Prawa człowieka
do koszyka
Prawa człowieka
do koszyka
Prawa człowieka i obywatela w...
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wprowadzenie | 13 |
Rozdział I | |
Zakres ochrony prawnej pasażerów w świetle konwencji lotniczych regulujących odpowiedzialność przewoźnika lotniczego | 19 |
1. Zakres zastosowania konwencji międzynarodowych | 19 |
2. Zakres szkód objętych konwencjami międzynarodowymi | 21 |
2.1. Odpowiedzialność za szkody na osobie pasażera | 21 |
2.2. Odpowiedzialność za opóźnienie w przewozie pasażerów | 36 |
2.3. Odpowiedzialność za szkody w przewozie towarów i bagażu | 39 |
3. Rozszerzanie zasad ochrony prawnej konwencyjnej na podstawie przepisów unijnych | 48 |
3.1. Stosowanie przepisów konwencyjnych na podstawie rozporządzenia 2027/97 | 48 |
3.2. Prawa dodatkowe niesprzeczne z konwencjami a wynikające z przepisów krajowych | 52 |
3.3. Dochodzenie roszczeń na podstawie konwencji międzynarodowych | 56 |
Rozdział II | |
Europeizacja standardów międzynarodowych w zakresie nieregularności | 61 |
1. Odmowa przyjęcia na pokład z powodu zawyżonej liczby rezerwacji jako roszczenie nieobjęte konwencjami międzynarodowymi | 61 |
2. Zastrzeżenia środowiska lotniczego dotyczące wprowadzenia do stosowania rozporządzenia 261/2004 | 63 |
3. Okoliczności egzoneracyjne ograniczające odpowiedzialność w sytuacji zakłóceń w przewozie lotniczym | 69 |
3.1. Pojęcia „okoliczności nadzwyczajne” i „racjonalne środki” jako przesłanki uzasadniające zwolnienie z obowiązku wypłaty odszkodowania | 69 |
3.2. Okoliczności zewnętrzne i wewnętrzne wobec działalności przewoźnika lotniczego | 76 |
4. Prawa pasażerów według rozporządzenia 261/2004 i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej | 87 |
4.1. Uwagi ogólne | 87 |
4.2. Przewoźnik lotniczy i przewoźnik operujący | 88 |
4.3. Potwierdzona rezerwacja | 90 |
4.4. Odmowa przyjęcia na pokład | 91 |
4.5. Odwołanie lotu i jego opóźnienie | 94 |
5. Zakres zastosowania rozporządzenia 261/2004 | 98 |
5.1. Miejsce rozpoczęcia i zakończenia lotu – terytorialny zakres stosowania rozporządzenia 261/2004 | 98 |
5.2. Pozostałe przesłanki dotyczące stosowania rozporządzenia 261/2004 | 105 |
6. Wspólne zasady odpowiedzialności niezależnie od przyczyny zakłócenia | 108 |
6.1. Prawo do informacji | 108 |
6.2. Zryczałtowane odszkodowanie | 109 |
6.3. Prawo do zwrotu należności i zmiana trasy podróży | 116 |
6.4. Prawo do opieki | 118 |
6.5. Dalsze odszkodowanie w rozumieniu konwencji międzynarodowych | 119 |
7. Rozwiązania prawne przyjęte w innych państwach w zakresie nieregularności | 121 |
8. Praktyka no-show | 127 |
Rozdział III | |
Ochrona osób z niepełnosprawnościami w transporcie lotniczym | 133 |
1. Koncepcja niepełnosprawności na potrzeby zapewnienia dostępu do usług lotniczych | 133 |
2. Ochrona osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej na podstawie rozporządzenia 1107/2006 | 136 |
Rozdział IV | |
Kontrola przestrzegania przepisów o ochronie prawnej konsumentów w przewozach lotniczych | 141 |
1. Rozpatrywanie reklamacji | 141 |
2. Kontrola sądowa | 143 |
2.1. Właściwość sądów | 143 |
2.2. Przedawnienie roszczeń z rozporządzenia 261/2004 | 147 |
2.3. Egzekwowanie przepisów przez organy administracyjne | 152 |
Rozdział V | |
Rosnące znaczenie obowiązków informacyjnych | 155 |
1. Obowiązki informacyjne w zakresie odpowiedzialności | 155 |
2. Obowiązki informacyjne przy zawieraniu umowy przewozu lotniczego | 160 |
3. Obowiązki informacyjne związane z bezpieczeństwem operacji | 167 |
4. Obowiązki informacyjne związane z nieregularnościami w przewozie lotniczym | 169 |
Rozdział VI | |
Ochrona podróżnych w usługach turystycznych | 173 |
1. Cel dyrektywy 2015/2302 | 173 |
2. Przedmiot i zakres ochrony pasażerów na podstawie dyrektywy 2015/2302 | 174 |
3. Umowa o udział w imprezie turystycznej i związane z nią uprawnienia po stronie podróżnego | 179 |
4. Odpowiedzialność organizatora imprezy turystycznej i przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie usług | 183 |
5. Różne standardy ochrony podróżnych na wypadek niewypłacalności linii lotniczej | 187 |
Rozdział VII | |
Planowane zmiany w przepisach regulujących ochronę prawną pasażerów w przewozach lotniczych | 193 |
1. Efektywniejsza polityka egzekwowania praw pasażerów równoważona ekonomicznym interesem przewoźników lotniczych | 193 |
1.1. Zmiany rozporządzenia 261/2004 i rozporządzenia 1107/2006 | 193 |
1.2. Zmiany rozporządzenia 2027/97 | 198 |
1.3. Czynniki wpływające na zmianę w podejściu do regulacji przepisów o ochronie prawnej pasażerów | 199 |
2. Ochrona pasażerów w podróży multimodalnej | 205 |
Zakończenie | 211 |
Bibliografia | 217 |
Orzecznictwo | 219 |