Książka omawia przepisy Aktu o usługach cyfrowych (DSA) od strony praktycznej z uwzględnieniem aktualnego dorobku nauki polskiej i zagranicznej. Przedstawia ona zmiany, jakie wprowadza DSA w stosunku do wcześniejszych regulacji dyrektywy o handlu elektronicznym oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Unikalną wartością komentarza jest także uwzględnienie polskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, który ma wdrożyć Akt o usługach cyfrowych do prawa polskiego.


Publikacja szczegółowo prezentuje nowe reguluje dotyczące m.in.:


obowiązku moderowania nielegalnych treści w Internecie przez platformy typu Facebook, X (dawniej Twitter) czy Google, a także
wprowadzania obowiązkowej oceny ryzyka i większej przejrzystości algorytmów, co pomoże w walce ze szkodliwymi treściami i dezinformacją w sieci.


Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla prawników praktyków, w tym sędziów, adwokatów, radców prawnych, prokuratorów, a także pracowników administracji oraz pracowników naukowych. Będzie ona również pomocna przedsiębiorcom z branż e-commerce, platform internetowych oraz dostawcom usług pośrednich. „Publikacja (...) wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska prawniczego oraz IT w związku z wejściem w życie DSA, czyli Aktu o usługach cyfrowych, stanowiącego niejako konstytucję dla Internetu. Lektura obowiązkowa dla specjalistów prawa nowych technologii. Regulacja ta jest odpowiedzią na wyzwania związane z nowoczesnymi platformami internetowymi i zmianami w Internecie, jakie nastąpiły od 2000 roku, to jest od przyjęcia dyrektywy o handlu elektronicznym”. Z recenzji prof. Dariusza Szostka


Rok wydania2024
Liczba stron704
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-881-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów  | str.    19
  Wprowadzenie  | str.    25
  Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065
  w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych)  | str.    31
  Rozdział I
  Przepisy ogólne  | str.    103
  Artykuł 1.       Przedmiot i zakres stosowania  | str.    103
  Artykuł 2.       Zakres stosowania  | str.    108
  Artykuł 3.       Definicje  | str.    114
  
  Usługa społeczeństwa informacyjnego (lit. a)  | str.    116
  Odbiorca usługi (lit. b)  | str.    118
  Konsument (lit. c)  | str.    120
  Oferować usługi w Unii (lit. d)  | str.    123
  Istotne powiązanie z Unią (lit. e)  | str.    124
  Przedsiębiorca (lit. f)  | str.    125
  Usługa pośrednia (lit. g)  | str.    128
  
  7.1.     Uwagi ogólne  | str.    128
  7.2.     Usługa zwykłego przekazu  | str.    129
  7.3.     Usługa cachingu  | str.    129
  7.4.     Usługa hostingu  | str.    130
  
  Nielegalne treści (lit. h)  | str.    132
  Platforma internetowa (lit. i)  | str.    135
  Wyszukiwarka internetowa (lit. j)  | str.    138
  Publiczne rozpowszechnianie (lit. k)  | str.    141
  Umowa zawierana na odległość (lit. l)  | str.    145
  Interfejs internetowy (lit. m)  | str.    146
  Koordynator ds. usług cyfrowych właściwy dla miejsca siedziby (lit. n)  | str.    147
  Koordynator ds. usług cyfrowych właściwy dla miejsca przeznaczenia (lit. o)  | str.    148
  Aktywny odbiorca platformy internetowej (lit. p)  | str.    149
  Aktywny odbiorca wyszukiwarki internetowej (lit. q)  | str.    151
  Reklama (lit. r)  | str.    151
  
  18.1. Definicja „reklamy” we wcześniejszych aktach prawnych  | str.    151
  18.2. Reklama jako informacja przeznaczona do propagowania przekazu  | str.    152
  18.3. Przekaz osoby prawnej lub fizycznej  | str.    154
  18.4. Komercyjny i niekomercyjny cel propagowanego przekazu  | str.    154
  18.5. Informacja prezentowana przez platformę internetową na jej interfejsie internetowym  | str.    156
  18.6. Otrzymywane przez platformę wynagrodzenie za promowanie przekazu  | str.    156
  18.7. Obowiązki dotyczące reklam wynikające z DSA  | str.    157
  
  System rekomendacji (lit. s)  | str.    157
  Moderowanie treści (lit. t)  | str.    160
  Warunki korzystania z usług (lit. u)  | str.    162
  Osoby z niepełnosprawnościami (lit. v)  | str.    163
  Informacja handlowa (lit. w)  | str.    164
  Obrót (lit. x)  | str.    164
  
  Rozdział II
  Odpowiedzialność dostawców usług pośrednich  | str.    167
  Artykuł 4.       „Zwykły przekaz”  | str.    167
  
  Uwagi ogólne  | str.    167
  Charakterystyka usługi zwykłego przekazu w kontekście odpowiedzialności jej dostawcy  | str.    168
  Zasady wyłączenia odpowiedzialności i możliwość skorzystania z warunków wyłączenia odpowiedzialności  | str.    171
  Obowiązek podporządkowania się nakazom sądowym i administracyjnym  | str.    173
  
  Artykuł 5.       „Caching”  | str.    175
  
  Uwagi ogólne  | str.    175
  Charakterystyka usługi cachingu w kontekście odpowiedzialności jej dostawcy  | str.    176
  Zasady wyłączenia odpowiedzialności i możliwość skorzystania z warunków wyłączenia odpowiedzialności  | str.    179
  Wnioski końcowe  | str.    180
  
  Artykuł 6.       Hosting  | str.    181
  
  Uwagi ogólne  | str.    181
  Uwagi ogólne na temat wyłączenia odpowiedzialności dostawców hostingu, w tym platform internetowych, za informacje przechowywane na żądanie odbiorców usługi  | str.    183
  
  2.1.     Brak wiedzy o nielegalnych treściach  | str.    183
  2.2.     Źródła konkretnej wiedzy  | str.    185
  2.3.     Aktywna rola i neutralność  | str.    186
  2.4.     Bezzwłoczne podjęcie działań w celu eliminacji treści nielegalnych  | str.    189
  2.5.     Działanie z upoważnienia lub pod kontrolą  | str.    190
  2.6.     Nakazy wobec pośredników  | str.    191
  
  Dodatkowe uwagi na temat platform internetowych umożliwiających konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość (platformy B2C)  | str.    192
  
  3.1.     Przesłanki wyłączenia odpowiedzialności  | str.    192
  3.2.     Dodatkowe wytyczne dotyczące działania z upoważnienia lub pod kontrolą  | str.    196
  Artykuł 7.       Dobrowolne czynności sprawdzające prowadzone z własnej inicjatywy i zgodność z prawem  | str.    197
  
  Uwagi ogólne  | str.    197
  Cel przepisu  | str.    198
  Warunki korzystania z art. 7 – dobra wiara i należyta staranność  | str.    201
  Wnioski ogólne  | str.    202
  
  Artykuł 8.       Brak ogólnych obowiązków w zakresie monitorowania lub aktywnego ustalania faktów  | str.    203
  
  Uwagi ogólne – granica obowiązków dostawców usług pośrednich  | str.    203
  Wcześniejszy stan prawny – prawo UE – art. 15 dyrektywy 2000/31/WE  | str.    205
  Wcześniejszy stan prawny. Prawo polskie – art. 15 u.ś.u.d.e.  | str.    205
  Zmiana znaczenia zakazu ogólnego monitorowania informacji względem orzecznictwa TS  | str.    207
  Dopuszczalne monitorowanie szczególne  | str.    209
  Inne przykłady wykorzystania art. 8 DSA  | str.    210
  
  Artykuł 9.       Nakaz podjęcia działań przeciwko nielegalnym treściom  | str.    212
  
  Uwagi ogólne  | str.    214
  Wcześniejszy stan prawny  | str.    214
  Obowiązek informowania organu przez pośrednika o wszelkich podjętych działaniach w odpowiedzi na nakaz (ust. 1)  | str.    215
  Minimalne zasady wydawania nakazów  | str.    216
  Pierwszy warunek nakazu: sześć elementów  | str.    217
  Drugi warunek nakazu: zakres terytorialny  | str.    218
  Trzeci warunek nakazu: odpowiedni język  | str.    220
  Ciąg przekazywania informacji między organami oraz koordynatorami ds. usług cyfrowych (ust. 3–4)  | str.    221
  Przekazanie informacji użytkownikowi (ust. 5)  | str.    221
  Brak uszczerbku dla prawa cywilnego procesowego i krajowego prawa karnego  | str.    222
  Nakazy a zasada państwa pochodzenia  | str.    222
  Egzekwowanie wykonania nakazów  | str.    223
  Projekt wdrożenia  | str.    224
  
  Artykuł 10.     Nakazy udzielenia informacji  | str.    224
  
  Uwagi ogólne  | str.    226
  Treść nakazu  | str.    226
  Kwestia językowa  | str.    228
  Obowiązki informacyjne  | str.    229
  
  4.1.     Obowiązek informowania organu wydającego nakaz (art. 10 ust. 1)  | str.    229
  4.2.     Obowiązek informowania koordynatora ds. usług cyfrowych (art. 10 ust. 3)  | str.    229
  4.3.     Obowiązek informowania innych koordynatorów ds. usług cyfrowych (art. 10 ust. 4)  | str.    229
  4.4.     Obowiązek informowania odbiorcy o podjętych krokach (art. 10 ust. 5)  | str.    229
  
  Relacja z prawem krajowym  | str.    230
  Wnioski końcowe  | str.    230
  
  Rozdział III
  Obowiązki w zakresie należytej staranności na potrzeby przejrzystego i bezpiecznego środowiska internetowego  | str.    231
  Sekcja 1
  Obowiązki mające zastosowanie do wszystkich dostawców usług pośrednich  | str.    231
  Artykuł 11.     Punkty kontaktowe dla organów państw członkowskich, Komisji i Rady Usług Cyfrowych  | str.    231
  Artykuł 12.     Punkty kontaktowe dla odbiorców usług  | str.    235
  Artykuł 13.     Przedstawiciele prawni  | str.    238
  Artykuł 14.     Warunki korzystania z usług  | str.    243
  Artykuł 15.     Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości spoczywające na dostawcach usług pośrednich  | str.    248
  
  Uwagi ogólne  | str.    249
  Adresaci normy  | str.    251
  Wymogi dotyczące sprawozdania  | str.    251
  Zakres danych podlegających sprawozdaniu  | str.    252
  Uprawnienia Komisji Euro-pejskiej  | str.    254
  Wnioski ogólne  | str.    255
  
  Sekcja 2
  Dodatkowe przepisy mające zastosowanie do dostawców usług hostingu, w tym platform internetowych  | str.    256
  Artykuł 16.     Mechanizmy zgłaszania i działania  | str.    256
  
  Zgłoszenie  | str.    257
  Dostawca usługi hostingu  | str.    259
  Charakter prawny zgłoszenia  | str.    260
  Potwierdzenie otrzymania zgłoszenia  | str.    261
  Powiadomienie o podjętej decyzji  | str.    261
  
  Artykuł 17.     Uzasadnienie  | str.    263
  
  Uwagi ogólne  | str.    264
  Dopuszczalne działania w ramach mechanizmu zgłoszenia i działania  | str.    265
  
  2.1.     Ograniczenia w zakresie widoczności treści  | str.    266
  2.2.     Zawieszenie, zakończenie lub inne ograniczenie płatności pieniężnych  | str.    267
  2.3.     Zawieszenie lub zakończenie świadczenia usługi  | str.    267
  2.4.     Zawieszenie lub zamknięcie konta odbiorcy usługi  | str.    268
  
  Zawieszenie kont w przypadku powtarzających się naruszeń  | str.    268
  
  Artykuł 18.     Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa  | str.    270
  
  Uwagi ogólne  | str.    270
  Wcześniejszy stan prawny  | str.    271
  Obowiązek informowania o poważnych przestępstwach  | str.    272
  Przekazywane informacje  | str.    273
  Brak obowiązku profilowania i monitorowania użytkowników  | str.    274
  Następstwa  | str.    274
  Sankcje  | str.    275
  
  Sekcja 3
  Dodatkowe przepisy mające zastosowanie do platform internetowych  | str.    275
  Artykuł 19.     Wyłączenie dotyczące mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw  | str.    275
  
  Zasada proporcjonalności  | str.    276
  Zakres wyłączenia  | str.    276
  Dobrowolne spełnianie dodatkowych obowiązków przez podmioty objęte wyłączeniem zawartym w art. 19 DSA  | str.    277
  Wyjątek dotyczący bardzo dużych platform internetowych  | str.    277
  
  Artykuł 20.     Wewnętrzny system rozpatrywania skarg  | str.    277
  
  Uwagi ogólne  | str.    278
  Wcześniejszy stan prawny  | str.    279
  Decyzje podlegające zaskarżeniu  | str.    280
  Podmioty uprawnione do złożenia skargi  | str.    281
  Dostępność oraz terminy  | str.    281
  Przywrócenie treści  | str.    283
  Dodatkowe środki odwoławcze  | str.    284
  Używanie zautomatyzowanych systemów  | str.    285
  
  Artykuł 21.     Pozasądowe rozstrzyganie sporów  | str.    286
  
  Upowszechnianie alternatywnych (pozasądowych) mechanizmów rozstrzygania sporów  | str.    289
  Organy pozasądowego rozstrzygania sporów  | str.    291
  Dobrowolność i obligatoryjność pozasądowego rozstrzygania sporów  | str.    294
  Współpraca i postępowanie przed organami pozasądowego rozstrzygania sporów  | str.    295
  Opłaty w postępowaniu przed organem pozasądowego rozstrzygania sporów  | str.    296
  Projektowane polskie prawo dostosowujące do DSA  | str.    297
  
  Artykuł 22.     Zaufane podmioty sygnalizujące  | str.    298
  
  Wstęp  | str.    299
  Definicja zaufanych podmiotów sygnalizujących  | str.    301
  Zaufane podmioty sygnalizujące w świetle DSA  | str.    302
  Kryterium szczególnej wiedzy eksperckiej i kompetencji dla celów wykrywania, identyfikowania i zgłaszania nielegalnych treści  | str.    304
  Niezależność od platform internetowych  | str.    304
  Podejmowanie działań mających na celu dokonywanie zgłoszeń w sposób dokładny i obiektywny oraz z zachowaniem należytej staranności  | str.    305
  Przyznawanie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego  | str.    306
  Odebranie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego  | str.    307
  Obowiązki sprawozdawcze  | str.    308
  Rola zaufanych podmiotów sygnalizujących  | str.    309
  Zaufane podmioty sygnalizujące w świetle projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną  | str.    310
  
  Artykuł 23.     Środki podejmowane przeciwko nadużywaniu i ochrona przed nim  | str.    314
  
  Art. 23 ust. 1 – zawieszenie usług na rzecz odbiorców usługi  | str.    315
  Art. 23 ust. 2 – zawieszenie rozpatrywania zgłoszeń oraz skarg  | str.    318
  Art. 23 ust. 3 – kryteria oceny przez dostawców platform internetowych podstaw zawieszenia  | str.    319
  Art. 23 ust. 4 – polityka dostawcy platform internetowych dotycząca nadużywania  | str.    320
  
  Artykuł 24.     Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości spoczywające na dostawcach platform internetowych  | str.    322
  
  Uwagi ogólne  | str.    323
  Adresaci normy  | str.    324
  Wymogi dotyczące sprawozdania oraz zakres danych podlegających sprawozdaniu  | str.    324
  Dane do celów wyznaczenia bardzo dużej platformy lub wyszukiwarki internetowej  | str.    325
  Baza danych Komisji  | str.    326
  
  Artykuł 25.     Projekt i organizacja interfejsów internetowych  | str.    327
  
  Zakres regulacji  | str.    327
  Zwodnicze interfejsy  | str.    328
  Występowanie zwodniczych interfejsów  | str.    329
  Taksonomia zwodniczych interfejsów  | str.    329
  Zakres zastosowania  | str.    332
  Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym  | str.    332
  Zwodnicze interfejsy a przepisy RODO  | str.    334
  Wytyczne KE  | str.    334
  Fragmentaryzacja regulacji  | str.    335
  
  Artykuł 26.     Reklamy na platformach internetowych  | str.    336
  
  Ratio legis oraz zakres regulacji  | str.    336
  Obowiązek informacyjny dotyczący reklam (art. 26 ust. 1 DSA)  | str.    338
  Obowiązek dostarczania funkcji pozwalającej użytkownikom na oznaczanie informacji handlowych (art. 26 ust. 2 DSA)  | str.    342
  Zakaz prezentowania odbiorcom usługi platformy internetowej reklam opartych na profilowaniu z wykorzystaniem szczególnych kategorii danych osobowych (art. 26 ust. 3 DSA)  | str.    343
  
  Artykuł 27.     Przejrzystość systemu rekomendacji  | str.    347
  
  Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu  | str.    347
  Cel i znaczenie regulacji  | str.    348
  Obowiązki dotyczące informowania o działaniu systemów rekomendacji  | str.    349
  Główne parametry stosowane w systemach rekomendacji  | str.    351
  Skuteczność informowania  | str.    352
  Systemy algorytmiczne  | str.    353
  Obowiązki VLOPs i VLOSEs oraz sankcje  | str.    354
  
  Artykuł 28.     Ochrona małoletnich w internecie  | str.    356
  Sekcja 4
  Dodatkowe przepisy dotyczące dostawców platform internetowych umożliwiających konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość  | str.    365
  Artykuł 29.     Wyłączenie dotyczące mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw  | str.    365
  Artykuł 30.     Identyfikowalność przedsiębiorców  | str.    367
  
  Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu  | str.    369
  Cel i znaczenie regulacji  | str.    369
  Dane pozyskiwane od przedsiębiorcy  | str.    370
  Weryfikacja podanych informacji  | str.    371
  Zawieszenie świadczenia usług platformy handlowej na rzecz przedsiębiorcy  | str.    373
  Przechowywanie i ujawnianie informacji  | str.    374
  Stosunek do innych przepisów  | str.    376
  
  Artykuł 31.     Zgodność w fazie projektowania  | str.    376
  
  Uwagi ogólne  | str.    377
  Adresaci normy  | str.    378
  Wymogi dotyczące zgodności w fazie projektowania  | str.    378
  Sprawdzenie kompletności informacji przed umożliwieniem odbiorcy usługi oferowania produktów i usług  | str.    379
  Losowa weryfikacja  | str.    382
  Wnioski ogólne  | str.    383
  
  Artykuł 32.     Prawo do informacji  | str.    383
  
  Uwagi ogólne  | str.    384
  Adresaci normy  | str.    384
  Wymogi dotyczące prawa do informacji  | str.    385
  Uruchomienie obowiązku z art. 32  | str.    386
  Podanie informacji o zakupie do wiadomości publicznej  | str.    387
  Informacje, jakie należy przekazać  | str.    387
  
  Sekcja 5
  Dodatkowe obowiązki spoczywające na dostawcach bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych w zakresie zarządzania ryzykiem systemowym  | str.    388
  Artykuł 33.     Bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe  | str.    388
  Artykuł 34.     Ocena ryzyka  | str.    395
  
  Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu  | str.    397
  Podejście oparte na ryzyku  | str.    397
  Ocena ryzyka systemowego  | str.    400
  Przeprowadzanie oceny ryzyka  | str.    402
  Przechowywanie dokumentów związanych z oceną ryzyka  | str.    404
  Uwagi końcowe, stosunek do innych przepisów  | str.    405
  
  Artykuł 35.     Zmniejszanie ryzyka  | str.    407
  
  Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu  | str.    408
  Znaczenie regulacji  | str.    409
  Środki zmniejszające ryzyko  | str.    409
  Łagodzenie negatywnych skutków spersonalizowanych rekomendacji i reklam  | str.    413
  Dostosowanie projektu usług i interfejsu do małoletnich  | str.    413
  Automatyzacja zmniejszania ryzyka  | str.    414
  Sprawozdania Rady Usług Cyfrowych i Komisji  | str.    414
  Wytyczne Komisji  | str.    415
  
  Artykuł 36.     Mechanizm reagowania kryzysowego  | str.    415
  
  Uwagi ogólne  | str.    418
  Adresat obowiązku i organ uprawniony (ust. 1)  | str.    418
  Przesłanki przyjęcia decyzji przez Komisję  | str.    419
  Wymogi decyzji Komisji (ust. 3)  | str.    420
  Działania, do jakich mogą zostać zobowiązani VLOPs oraz VLOSes (ust. 1 i ust. 5)  | str.    421
  Obowiązki Komisji po przyjęciu decyzji (ust. 4, ust. 7, ust. 11)  | str.    422
  Zmiana decyzji (ust. 8–9)  | str.    423
  
  Artykuł 37.     Niezależny audyt  | str.    424
  
  Audyt bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych  | str.    426
  Cel audytu  | str.    427
  Podstawowe reguły audytu  | str.    427
  Organizacje przeprowadzające audyt  | str.    428
  Sprawozdanie z audytu  | str.    430
  Zalecenia operacyjne wynikające z audytu  | str.    432
  Metodyki audytowe  | str.    433
  
  Artykuł 38.     System rekomendacji  | str.    434
  
  Dotychczasowy stan prawny  | str.    434
  Zakres podmiotowy  | str.    435
  Zakres przedmiotowy  | str.    436
  
  Artykuł 39.     Dodatkowa przejrzystość reklam internetowych  | str.    438
  
  Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu  | str.    439
  Cel i znaczenie regulacji  | str.    439
  Repozytorium reklam  | str.    441
  Wymogi dotyczące repozytorium reklam  | str.    442
  Skutki usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do reklamy  | str.    444
  Dobrowolne kodeksy postępowania  | str.    444
  
  Artykuł 40.     Dostęp do danych i kontrola danych  | str.    445
  
  Dotychczasowy stan prawny  | str.    448
  Zakres podmiotowy  | str.    449
  Zakres przedmiotowy  | str.    449
  
  3.1.     Dostęp do danych do celów monitorowania przestrzegania rozporządzenia  | str.    449
  3.2.     Dostęp do informacji dotyczących działania systemów algorytmicznych  | str.    450
  3.3.     Dostęp do danych dla badaczy  | str.    452
  
  Zweryfikowany badacz  | str.    452
  Badacz  | str.    455
  Zakres dostępu do danych  | str.    456
  Procedura dostępu do danych  | str.    457
  Akty delegowane  | str.    458
  Realizacja przepisów rozporządzenia na poziomie krajowym  | str.    458
  
  Artykuł 41.     Komórka nadzoru przestrzegania niniejszego rozporządzenia  | str.    460
  
  Uwagi ogólne  | str.    462
  Adresaci normy  | str.    463
  Cel przepisu  | str.    463
  Gwarancje niezależności  | str.    463
  Zadania komórki nadzoru  | str.    465
  Kompetencje pracowników  | str.    466
  
  Artykuł 42.     Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości  | str.    467
  
  Przejrzystość dostawców platform internetowych i wyszukiwarek internetowych  | str.    468
  Sprawozdawczość dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych  | str.    470
  Przekazywanie sprawozdań z audytu przez bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki
   internetowe  | str.    471
  
  Artykuł 43.     Opłata nadzorcza  | str.    471
  
  Obciążenie opłatą nadzorczą  | str.    473
  Limit kwotowy opłaty nadzorczej  | str.    473
  
  Sekcja 6
  Inne przepisy dotyczące obowiązków w zakresie należytej staranności  | str.    474
  Artykuł 44.     Normy  | str.    474
  
  Standardy a obowiązki należytej staranności wynikające z DSA  | str.    475
  Standaryzacja a akt o usługach cyfrowych (art. 44 ust. 1)  | str.    476
  Organy ustanawiające standardy  | str.    480
  Struktura nadzoru i rola Komisji (art. 44 ust. 1 i 2)  | str.    480
  
  Artykuł 45.     Kodeksy postępowania  | str.    481
  Artykuł 46.     Kodeksy postępowania w odniesieniu do reklam internetowych  | str.    487
  
  Kodeksy postępowania dotyczące reklamy a kodeksy postępowania z art. 45 oraz 47 DSA  | str.    488
  Kodeksy postępowania sprzyjające większej przejrzystości reklamy internetowej  | str.    489
  Zawartość kodeksu postępowania dotyczącego przejrzystości reklamy internetowej  | str.    490
  
  Artykuł 47.     Kodeksy postępowania w odniesieniu do dostępności  | str.    490
  Artykuł 48.     Protokoły kryzysowe  | str.    493
  Rozdział IV
  Wdrażanie, współpraca, sankcje i egzekwowanie  | str.    499
  Sekcja 1
  Właściwe organy i krajowi koordynatorzy ds. usług cyfrowych  | str.    499
  Artykuł 49.     Właściwe organy i koordynatorzy ds. usług cyfrowych  | str.    499
  
  Uwagi ogólne – model instytucjonalny organów ds. DSA  | str.    500
  Wyznaczenie wielu organów przez państwa członkowskie  | str.    501
  Termin powołania koordynatora ds. usług cyfrowych  | str.    504
  Odpowiednie stosowanie przepisów do innych organów właściwych  | str.    504
  Powołanie organów właściwych przez państwa członkowskie  | str.    505
  Porównanie do RODO  | str.    506
  
  Artykuł 50.     Wymogi dotyczące koordynatorów ds. usług cyfrowych  | str.    506
  
  Koordynatorzy ds. usług cyfrowych  | str.    507
  Ustrój organu nadzorczego  | str.    507
  Niezależność koordynatora ds. usług cyfrowych  | str.    508
  Budżet  | str.    511
  Kontrola finansowa  | str.    511
  Kontrola sądowa  | str.    512
  Polskie przepisy wdrażające DSA i wnioski de lege ferenda  | str.    512
  
  Artykuł 51.     Uprawnienia koordynatorów ds. usług cyfrowych  | str.    514
  
  Uwagi ogólne  | str.    517
  Uprawnienia sprawdzające  | str.    519
  Uprawnienia egzekucyjne  | str.    521
  Planowana regulacja krajowa  | str.    524
  
  Artykuł 52.     Sankcje  | str.    525
  
  Uwagi ogólne  | str.    526
  Podmiot kompetentny do nakładania sankcji  | str.    526
  Charakter sankcji  | str.    527
  Rodzaje sankcji  | str.    529
  Obowiązek wdrożenia  | str.    531
  
  Artykuł 53.     Prawo do wniesienia skargi  | str.    533
  Artykuł 54.     Odszkodowanie  | str.    541
  Artykuł 55.     Sprawozdania z działalności  | str.    545
  
  Zakres sprawozdania koordynatora ds. usług cyfrowych ze swojej działalności  | str.    545
  Częstotliwość i postać sprawozdania koordynatora ds. usług cyfrowych ze swojej działalności  | str.    546
  Jedno sprawozdanie koordynatora ds. usług cyfrowych z działalności kilku organów  | str.    547
  
  Sekcja 2
  Kompetencje, skoordynowane czynności sprawdzające
   i mechanizmy spójności  | str.    548
  Artykuł 56.     Kompetencje  | str.    548
  
  Podział kompetencji nadzorczych i wykonawczych  | str.    549
  Ogólne domniemanie kompetencyjne  | str.    549
  Kompetencje w zakresie nadzorowania i egzekwowania obowiązków spoczywających na dostawcach bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych w zakresie zarządzania ryzykiem systemowym  | str.    550
  Kompetencje współdzielone przez Komisję Europejską i państwa członkowskie UE  | str.    550
  Kompetencja co do dostawcy usług pośrednich spoza UE  | str.    551
  
  Artykuł 57.     Wzajemna pomoc  | str.    552
  
  Wymiana informacji i obowiązek informowania  | str.    553
  Przekazywanie informacji przy czynnościach sprawdzających  | str.    553
  
  Artykuł 58.     Współpraca transgraniczna między koordynatorami ds. usług cyfrowych  | str.    554
  Artykuł 59.     Skierowanie sprawy do Komisji  | str.    557
  Artykuł 60.     Wspólne czynności sprawdzające  | str.    559
  Sekcja 3
  Europejska Rada ds. Usług Cyfrowych  | str.    562
  Artykuł 61.     Europejska Rada ds. Usług Cyfrowych  | str.    562
  
  Ustanowienie Rady Usług Cyfrowych  | str.    562
  Cele Rady Usług Cyfrowych  | str.    563
  
  Artykuł 62.     Struktura Rady Usług Cyfrowych  | str.    564
  
  Skład Rady Usług Cyfrowych  | str.    565
  Rola Komisji Euro-pejskiej w Radzie Usług Cyfrowych  | str.    566
  Głosowanie w Radzie Usług Cyfrowych  | str.    566
  Projektowane polskie prawo dostosowujące do DSA  | str.    567
  
  Artykuł 63.     Zadania Rady Usług Cyfrowych  | str.    567
  
  Katalog zadań Rady Usług Cyfrowych  | str.    568
  Zadania wspierające  | str.    568
  Zadania opiniodawcze i doradcze oraz wydawanie zaleceń  | str.    568
  
  Sekcja 4
  Nadzór, czynności sprawdzające, egzekwowanie i monitorowanie w odniesieniu do dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych  | str.    569
  Artykuł 64.     Rozwój wiedzy eksperckiej i zdolności  | str.    569
  Artykuł 65.     Egzekwowanie obowiązków dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych  | str.    572
  Artykuł 66.     Wszczęcie postępowania przez Komisję i współpraca w ramach czynności sprawdzających  | str.    576
  Artykuł 67.     Wnioski o udzielenie informacji  | str.    580
  Artykuł 68.     Uprawnienie do odbierania wyjaśnień i przyjmowania oświadczeń  | str.    584
  Artykuł 69.     Uprawnienia do przeprowadzania kontroli  | str.    587
  Artykuł 70.     Środki tymczasowe  | str.    595
  Artykuł 71.     Zobowiązania  | str.    598
  Artykuł 72.     Działania z zakresu monitorowania  | str.    601
  Artykuł 73.     Nieprzestrzeganie przepisów  | str.    604
  Artykuł 74.     Grzywny  | str.    606
  Artykuł 75.     Wzmożony nadzór nad środkami zaradczymi w celu wyeliminowania naruszeń obowiązków ustanowionych w rozdziale III sekcja 5  | str.    612
  Artykuł 76.     Okresowe kary pieniężne  | str.    618
  Artykuł 77.     Termin przedawnienia dotyczący nakładania sankcji  | str.    620
  Artykuł 78.     Termin przedawnienia dotyczący wykonania sankcji  | str.    628
  Artykuł 79.     Prawo do bycia wysłuchanym i prawo dostępu do akt  | str.    630
  Artykuł 80.     Publikacja decyzji  | str.    634
  Artykuł 81.     Kontrola przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej  | str.    636
  Artykuł 82.     Wnioski dotyczące ograniczeń dostępu i współpraca z sądami krajowymi  | str.    638
  Artykuł 83.     Akty wykonawcze dotyczące interwencji Komisji  | str.    643
  Sekcja 5
  Wspólne przepisy dotyczące egzekwowania  | str.    645
  Artykuł 84.     Tajemnica zawodowa  | str.    645
  Artykuł 85.     System wymiany informacji  | str.    649
  Artykuł 86.     Przedstawicielstwo  | str.    651
  Sekcja 6
  Akty delegowane i wykonawcze  | str.    655
  Artykuł 87.     Wykonywanie przekazanych uprawnień  | str.    655
  
  Miejsce aktów delegowanych w systemie prawa  | str.    656
  Zakres przekazywanych uprawnień  | str.    656
  Warunki wydania aktów delegowanych  | str.    659
  
  Artykuł 88.     Procedura komitetowa  | str.    659
  Rozdział V
  Przepisy końcowe  | str.    661
  Artykuł 89.     Zmiany dyrektywy 2000/31/WE  | str.    661
  Artykuł 90.     Zmiany dyrektywy (UE) 2020/1828  | str.    662
  Artykuł 91.     Przegląd  | str.    663
  Artykuł 92.     Wcześniejsze stosowanie w stosunku do dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych  | str.    665
  Artykuł 93.     Wejście w życie i stosowanie  | str.    666
  Bibliografia  | str.    669
  Prawodawstwo  | str.    683
  Orzecznictwo  | str.    689
  Źródła internetowe  | str.    695
  Inne dokumenty  | str.    697
  Autorzy  | str.    699
RozwińZwiń