POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Zamieszczone w monografii, powstałej w ramach Humanistycznego Konsorcjum Naukowego UAM–UJ, artykuły dotykają wszystkich niemal zagadnień, aspektów oraz sfer aksjologicznych i znaczeniowych związanych z kulturowymi reprezentacjami pychy – od nowatorskiego spojrzenia na antyczne strategie jej ujmowania i na zasoby chwytów retorycznych służących opisywaniu i ekspresji wyniosłych postaw i megalomańskich uroszczeń przez średniowieczne rozważania o skomplikowanych relacjach łączących dumę z własnych dokonań z obowiązkiem wyrażania graniczącej z samoponiżaniem się pokory oraz ukazanie kłopotów towarzyszących leksykografom podczas konstruowania hasła pycha po odkryte w romantyzmie indywidualistyczne identyfikacje jednostki ludzkiej i imagologiczny namysł nad kwestią dumy narodowej. To, że współcześnie, po wielu wiekach swej niejednoznacznej obecności w europejskiej (i nie tylko) kulturze łacińska superbia i grecka hybris wciąż budzą emocje odbiorców i badawcze fascynacje znawców, świadczy, że ani nauka, ani literatura nie powiedziały jeszcze na jej temat ostatniego słowa.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4141-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Aspekty bezpieczeństwa narodowego...
do koszyka
Aspekty finansowe gospodarowania...
do koszyka
Aspekty kultury współczesnej
do koszyka
Aspekty mikrostrukturalne modyfikacji...
do koszyka
Aspekty pedagogiczne Sutry Lotosu
do koszyka
Aspekty polityczne prawa dostępu do...
do koszyka
Spis treści
Wstęp (Anna Gawarecka) | 7 |
Olga Śmiechowicz, Ὕβρις intelektualnej elity w tekstach komedii staroattyckiej | 13 |
Kazimierz Ilski, Pycha gnozy – strategie argumentacyjne Euzebiusza z Cezarei | 25 |
Elżbieta Wesołowska, Pycha cierpienia, czyli Niobe jako figura skamieniałego paradoksu | 39 |
Jakub Handszu, Hybris Odyseusza jako ekspresja pierwiastka apollińskiego i dionizyjskiego u Nietzschego | 51 |
Tomasz Sapota, Tezeusz upokorzony | 65 |
Mateusz Stróżyński, Pycha u Plotyna | 79 |
Monika Miazek-Męczyńska, Skrzydła Dedala – symbol pychy? | 95 |
Radosław Piętka, „Debellare superbos”. Kilka uwag na temat Wergiliańskiej formuły oraz jej antycznych i nowożytnych zastosowań | 109 |
Piotr Bering, Komu wiele dano, od tego wiele wymagać się będzie. Pycha na szczytach władzy w średniowiecznych przekazach | 123 |
Anna Kotłowska, Ideologiczne znaczenie opisu wojny w Zdobyciu Krety (De Creta capta) Teodozjusza Diakona | 133 |
Włodzimierz Szturc, Alegorie pychy w teologii, teatrze i malarstwie do połowy XV I wieku | 149 |
Izabela Lis-Wielgosz, Przepisałem nie dla zaszczytu, lecz z pokory... „Niepyszne” autoprezentacje twórców mikrotekstów cerkiewnosłowiańskich. Rzecz o nieoczywistym zakresie konwencji | 173 |
Agata Firlej, Pycha i pokora jako kategorie narodowe. Przykład czeski | 193 |
Krzysztof Korotkich, Pycha romantyczna | 205 |
Ewa Gorlewska, Semantyka nazwy „pycha” w świetle współczesnych opisów leksykograficznych | 225 |