Miejscy srebrni single w Polsce

Sytuacja materialna. Konsumpcja. Zachowania konsumenckie i trendy

1 opinia

Format:

ibuk

Monografia przybliża zjawisko konsumpcji i zachowań konsumenckich samotnych osób starszych oraz dostarcza niezwykle cennych informacji dla przedsiębiorstw oraz prowadzonej przez rząd polityki gospodarczej, społecznej i kulturalnej. Opracowanie umożliwia pogłębienie wiedzy na temat zachowań samotnych osób starszych na rynku i wynikających z tego konsekwencji mikro- i makroekonomicznych.


Autor publikacji w przejrzysty sposób wyjaśnia przyczyny postępującej singlizacji społeczeństw oraz istoty singlizmu i konsekwencji dyskryminacji osób żyjących w pojedynkę. Przybliża ponadto Czytelnikowi podstawy funkcjonowania jednoosobowych gospodarstw domowych, ich warunki mieszkaniowe, sytuację materialną czy strukturę wydatków osób żyjących w pojedynkę, ze szczególnym uwzględnieniem wydatków na żywność i ochronę zdrowia. Monografię zamyka rozdział poświęcony wybranym nowym trendom konsumenckim i ich zachowaniom nabywczym, w którym podjęto udaną próbę określenia grup typologicznych srebrnych singli jako konsumentów.


Zawartość merytoryczna monografii oraz zawarta w niej wiedza mogą być przydatne dla tych wszystkich osób, które interesują się zagadnieniami demograficznymi zachodzącymi w polskim społeczeństwie, a w szczególności samotnymi osobami starszymi i ich zachowaniami konsumenckimi.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


*********


Urban Silver Singles in Poland. Material Situation. Consumption. Consumer Behaviour and Trends


The monograph takes a closer look at the phenomenon of consumption and consumer behaviour of single older people and provides extremely valuable information for businesses and government economic, social and cultural policies. The study provides a deeper understanding of the behaviour of single older people in the market and the resulting micro- and macroeconomic consequences.


The author of the publication clearly explains the reasons for the progressive singlization of societies and the essence of singlism and the consequences of discrimination against people living alone. He also introduces the reader to the basics of single-person households, their housing conditions, material situation or expenditure structure of people living alone, with particular emphasis on expenditure on food and health care. The monograph closes with a chapter devoted to selected new consumer trends and their purchasing behaviour, in which a successful attempt is made to identify typological groups of silver singles as consumers.


The content of the monograph and the knowledge it contains may be useful to all those who are interested in the demographic issues taking place in Polish society, and in particular in elderly single people and their consumer behaviour.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


Rok wydania2024
Liczba stron484
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-6505-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział 1. Rodzina i alternatywne formy życia rodzinnego we współczesnym dyskursie interdyscyplinarnym 21
   1.1. Konteksty współczesnego dyskursu o rodzinie    21
   1.2. Rodzina a gospodarstwo domowe    28
   1.3. Alternatywne formy życia rodzinnego    29
  
  Rozdział 2. Zjawisko singlizacji we współczesnych społeczeństwach 42
   2.1. Singlizacja współczesnych społeczeństw a
   singlizm    42
   2.2. Kim są single? – próba zdefiniowania pojęcia    48
   2.3. Kryteria klasyfikacji singli    56
   2.4. Przyczyny życia w pojedynkę    59
   2.5. Styl życia singli    65
   2.6. Obchody Dnia Singla na świecie    68
   2.7. Skala singlizacji na świecie i w Polsce    72
  
  Rozdział 3. Gospodarstwa domowe jednoosobowe w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych GUS w latach 2018–2022 79
   3.1. Pojęcie jednoosobowego gospodarstwa domowego w
   polskiej i zagranicznej literaturze naukowej    79
   3.2. Charakterystyka gospodarstw domowych
   jednoosobowych    81
   3.3. Sytuacja materialna jednoosobowych gospodarstw
   domowych    85
   3.4. Poziom i struktura wydatków konsumpcyjnych
   jednoosobowych gospodarstw domowych    95
   3.5. Struktura rzeczowa wydatków konsumpcyjnych w
   jednoosobowych gospodarstwach domowych    99
   3.6. Tendencje rozwojowe konsumpcji w jednoosobowych
   gospodarstwach domowych    107
   3.6.1. Zmiany w spożyciu żywności w gospodarstwach
   domowych żyjących w pojedynkę    107
   3.6.2. Zmiany wyposażenia w dobra trwałego użytku
   w jednoosobowych gospodarstwach domowych    116
  
  Rozdział 4. Metodyczne aspekty badania konsumpcji i zachowań konsumenckich srebrnych singli 130
   4.1. Stan badań nad konsumpcją i zachowaniami
   konsumenckimi osób starszych żyjących samotnie    130
   4.2. Cel badań i kluczowe hipotezy badawcze    137
   4.2.1. Konceptualizacja badań    137
   4.2.2. Charakterystyka wykorzystanych metod i
   technik badawczych    140
   4.2.3. Dobór próby badawczej i jej charakterystyka
       145
  
  Rozdział 5. Sytuacja materialna osób starszych żyjących w pojedynkę w świetle wyników badań własnych 150
   5.1. Poziom rozporządzalnych dochodów gospodarstw
   domowych srebrnych singli    150
   5.2. Subiektywna ocena sytuacji materialnej samotnych
   osób starszych    152
   5.3. Oszczędności osób starszych żyjących w pojedynkę
       155
   5.3.1. Oszczędzanie w teoriach ekonomii – krótkie
   wprowadzenie    155
   5.3.2. Zachowania oszczędnościowe badanych
   srebrnych singli    158
   5.4. Zadłużanie się badanych osób starszych żyjących
   w pojedynkę    164
   5.5. Sposoby gospodarowania środkami pieniężnymi    173
  
  Rozdział 6. Struktura wydatków samotnych seniorów w świetle wyników badań własnych 179
   6.1. Struktura wydatków gospodarstw domowych żyjących
   w pojedynkę    179
   6.2. Wydatki samotnych osób starszych na żywność    186
   6.2.1. Wydatki na żywność w budżetach
   gospodarstwach domowych samotnych seniorów    186
   6.2.2. Spożycie wybranych produktów żywnościowych
   w gospodarstwach domowych srebrnych singli    189
   6.3. Wydatki srebrnych singli na ochronę zdrowia    197
   6.3.1. Przeciętne miesięczne wydatki samotnych
   osób starszych na ochronę zdrowia    197
   6.3.2. Stopień zaspokojenia potrzeb srebrnych
   singli w zakresie ochrony zdrowia    201
   6.3.3. Kluczowe czynniki determinujące wydatki
   srebrnych singli na ochronę zdrowia    205
   6.4. Poziom zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych
   samotnych seniorów    207
  
  Rozdział 7. Warunki mieszkaniowe i wyposażenie w dobra trwałego użytku gospodarstw domowych srebrnych singli w świetle wyników badań własnych 214
   7.1. Sytuacja mieszkaniowa gospodarstw domowych
   samotnych seniorów – wprowadzenie    214
   7.1.1. Warunki mieszkaniowe samotnych osób
   starszych    216
   7.1.2. Zadowolenie z miejsca zamieszkania i
   warunków mieszkaniowych    220
   7.2. Wyposażenie gospodarstw domowych samotnych
   seniorów w wybrane dobra trwałego użytku    229
   7.2.1. Zmechanizowany sprzęt gospodarstwa domowego
       231
   7.2.2. Sprzęt informacyjno-rozrywkowy i mobilny
       233
   7.2.3. Okres eksploatacji wybranych dóbr trwałego
   użytku    239
   7.2.4. Poziom zaspokojenia potrzeb w zakresie dóbr
   trwałego użytku    242
  
  Rozdział 8. Zachowania konsumenckie samotnych osób starszych na rynku 245
   8.1. Zachowanie konsumenta – aspekt teoretyczny    245
   8.2. Zachowania konsumenckie samotnych osób starszych
   w badaniach naukowych    250
   8.3. Zachowania konsumenckie srebrnych singli w
   świetle wyników badań własnych    253
   8.4. Wybrane zachowania żywieniowe srebrnych singli
       257
   8.5. Determinanty marketingowe wpływające na
   zachowania zakupowe srebrnych singli    265
   8.6. Czynniki determinujące zakup wybranych produktów
   nieżywnościowych w gospodarstwach domowych osób
   starszych żyjących w pojedynkę    273
   8.7. Miejsce robienia zakupów przez samotne osoby
   starsze    275
   8.8. Strategie marketingowe handlowców skierowane do
   srebrnych singli    289
  
  Rozdział 9. Wybrane nowe trendy konsumenckie a zachowania nabywcze polskich srebrnych singli 298
   9.1. Trendy, mikrotrendy, megatrendy – ujęcie
   interdyscyplinarne    298
   9.2. Trend konsumencki i nowe trendy konsumenckie –
   pojęcie i istota    303
   9.3. Nowe i przyszłe trendy konsumenckie odnoszące
   się do samotnych seniorów    305
   9.4. Przejawy wybranych nowych trendów konsumenckich
   w zachowaniach nabywczych srebrnych singli    316
   9.4.1. Zrównoważona konsumpcja w zachowaniach
   konsumenckich srebrnych singli    316
   9.4.2. Sprytne zakupy w zachowaniach konsumenckich
   samotnych seniorów    330
   9.4.3. Domocentryzm w zachowaniach konsumenckich
   samotnych osób starszych    341
   9.4.4. Wirtualizacja konsumpcji w zachowaniach
   nabywczych srebrnych singli    350
   9.4.5. Etnocentryzm konsumencki w zachowaniach
   konsumenckich srebrnych singli    365
  
  Rozdział 10. Typologia miejskich srebrnych singli 383
   10.1. Pojęcie i istota typologii konsumentów    383
   10.2. Wybrane typologie osób starszych jako
   konsumentów w badaniach empirycznych    387
   10.3. Typologia samotnych osób starszych w świetle
   wyników badań własnych    396
  
  Zakończenie    414
  Bibliografia    425
  Spis tabel i rysunków    478
RozwińZwiń