INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
W monografii przedstawiono wykładnię i ocenę obecnie obowiązujących regulacji dotyczących zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej oraz propozycje nowych rozwiązań w tej materii. Autor opisuje, jaki reżim zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej jest najbardziej prawidłowy z punktu widzenia realizacji jego celu konstytucyjnego, czyli zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa.
Publikacja zawiera zagadnienia dotyczące m.in.: • ewolucji reżimu zatrudnienia w służbie cywilnej; • standardów konstytucyjnych dotyczących członków korpusu służby cywilnej; • form i charakterystyki zatrudnienia w służbie cywilnej (umowa o pracę, mianowanie, powołanie); • roli i kształtu naborów na wolne stanowiska; • zakresu podporządkowania urzędników administracji rządowej.
Książka jest przeznaczona dla prawników praktyków – sędziów, radców prawnych, prokuratorów, adwokatów, a także pracowników organów i urzędów administracji publicznej. Zainteresuje również przedstawicieli nauki prawa pracy i prawa administracyjnego.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 640 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8358-742-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Konstytucyjny spór o granice zmian...
do koszyka
Konstytucyjny status osób...
do koszyka
Trybunał Konstytucyjny 1982-2018
do koszyka
Ustrój konstytucyjny Republiki Kosowa
do koszyka
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 13 |
Rozdział | 1 |
Służba cywilna w strukturze państwa – ujęcie ustrojowe | 27 |
1.1. Państwo jako struktura organizacyjna | 27 |
1.2. Zjawisko administracji – definicja, rola i znaczenie | 39 |
1.3. Administracja publiczna w strukturze państwa | 58 |
1.4. Administracja publiczna w prawie międzynarodowym i unijnym | 72 |
1.5. Zakres podmiotowy administracji rządowej | 90 |
1.6. Służba cywilna i korpus służby cywilnej a administracja rządowa | 99 |
1.6.1. Działanie korpusu służby cywilnej w urzędach administracji rządowej | 99 |
1.6.2. Członkowie korpusu służby cywilnej a pozostali pracownicy administracji rządowej | 104 |
1.6.3. Metody wyznaczania zakresu działania służby cywilnej | 108 |
1.6.4. Szczególne rozwiązania dotyczące kształtowania zakresu podmiotowego korpusu służby cywilnej | 116 |
1.6.5. Uwagi podsumowujące | 122 |
Rozdział | 2 |
Wymogi stawiane służbie cywilnej i członkom korpusu służby cywilnej na gruncie ustawy zasadniczej | 125 |
2.1. Uwagi wstępne – szczególna rola art. 153 ust. 1 Konstytucji RP | 125 |
2.2. Zawodowość | 140 |
2.2.1. Ujęcie słownikowe | 140 |
2.2.2. Zawodowość na gruncie Konstytucji i ustaw zwykłych | 143 |
2.2.3. Konstytucyjny wzorzec zawodowości korpusu służby cywilnej | 162 |
2.3. Rzetelność | 165 |
2.3.1. Ujęcie słownikowe | 165 |
2.3.2. Rzetelność na gruncie Konstytucji RP i ustaw zwykłych | 166 |
2.3.3. Konstytucyjny wzorzec rzetelności korpusu służby cywilnej | 179 |
2.4. Bezstronność | 182 |
2.4.1. Ujęcie słownikowe | 182 |
2.4.2. Bezstronność na gruncie Konstytucji RP i ustaw zwykłych | 183 |
2.4.3. Konstytucyjny wzorzec bezstronności korpusu służby cywilnej | 199 |
2.5. Neutralność polityczna | 201 |
2.5.1. Ujęcie słownikowe | 201 |
2.5.2. Neutralność polityczna na gruncie Konstytucji RP i ustaw zwykłych | 204 |
2.5.3. Konstytucyjny wzorzec neutralności politycznej korpusu służby cywilnej | 216 |
2.6. Pozostałe wybrane cechy | 221 |
2.6.1. Podleganie korpusu służby cywilnej zwierzchnictwu Prezesa Rady Ministrów | 221 |
2.6.2. Prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach (art. 60 Konstytucji RP) | 234 |
2.6.3. Działanie na podstawie i w granicach prawa (art. 7 Konstytucji RP) | 239 |
Rozdział | 3 |
Przeszłość i teraźniejszość zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej | 245 |
3.1. Uwagi wstępne | 245 |
3.2. Ewolucja reżimu zatrudnienia w służbie cywilnej | 252 |
3.2.1. Okres międzywojenny | 252 |
3.2.2. Lata 1944–1982 | 257 |
3.2.3. Lata 1983–1996 | 261 |
3.2.4. Lata 1997–2009 | 267 |
3.3. Umowa o pracę w służbie cywilnej | 282 |
3.3.1. Zakres stosowania umowy o pracę | 282 |
3.3.2. Odmienność umowy o pracę w służbie cywilnej od standardu kodeksowego | 285 |
3.3.3. Rodzaje umów o pracę w służbie cywilnej | 300 |
3.3.4. Nabór i pierwsza ocena w służbie cywilnej | 305 |
3.3.5. Uwagi podsumowujące | 313 |
3.4. Mianowanie w służbie cywilnej | 322 |
3.4.1. Zakres stosowania mianowania | 322 |
3.4.2. Realizacja cech mianowania pracowniczego w służbie cywilnej | 324 |
3.4.3. Uwagi podsumowujące | 348 |
3.5. Powołanie w służbie cywilnej | 354 |
Rozdział | 4 |
Wnioski i uwagi de lege ferenda | 375 |
4.1. Uwagi wstępne | 375 |
4.2. Aspekt negatywny norm konstytucyjnych dotyczących korpusu służby cywilnej | 380 |
4.2.1. Rodzaje reżimów zatrudnienia | 380 |
4.2.2. Zatrudnienie penalne | 382 |
4.2.3. Zatrudnienie ustrojowe | 385 |
4.2.4. Zatrudnienie cywilnoprawne | 387 |
4.3. Ocena reżimu pracowniczego | 399 |
4.3.1. Cechy stosunku pracy in genere a wymogi konstytucyjne zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej | 399 |
4.3.2. Stosunek pracy nawiązany na podstawie spółdzielczej umowy o pracę, wyboru i powołania | 413 |
4.3.3. Umowny i nominacyjny stosunek pracy | 417 |
4.4. Ocena reżimu służbowego | 428 |
4.4.1. Charakterystyka prawa i stosunku administracyjnego | 428 |
4.4.2. Charakterystyka stosunku służbowego | 436 |
4.5. Uwagi końcowe – wnioski | 454 |
Zakończenie | 475 |
Bibliografia | 485 |