POLECAMY
Wydawca:
Format:
Autorki poruszają problematykę odporności psychicznej i jej wzmacniania. W pierwszej części, teoretycznej, koncentrują się na zagadnieniu stresu w perspektywie dzieci i młodzieży, a także na zróżnicowanych sposobach radzenia sobie z nim. Akcentują rolę odporności psychicznej w pokonywaniu trudności życiowych oraz podkreślają możliwość jej skutecznego wzmacniania i rozwijania poprzez różne formy oddziaływania psychologicznego.
W drugiej części publikacji, praktycznej, przedstawiono scenariusze zajęć psychoedukacyjnych. Są one ujęte w formie modułowej i tworzą kompendium specjalistycznej wiedzy psychologicznej dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. Każdy cykl zajęć warsztatowych dotyczy innego obszaru odporności psychicznej, np. roli środowiska rodzinnego, życiowych wyzwań, poczucia własnej wartości, rywalizacji i współpracy, stabilności emocjonalnej, prawidłowej komunikacji czy zdolności budowania właściwych relacji interpersonalnych. Zaproponowane metody aktywizujące mogą przyczynić się do wzmacniania motywacji dzieci i młodzieży do dokonywania zmian.
Książka adresowana jest do osób pracujących z dziećmi i młodzieżą, psychologów, pedagogów, wychowawców, terapeutów. Może być pomocna w kształtowaniu przestrzeni do podejmowania kreatywnej aktywności, a także skłaniać do realizowania nowatorskich działań w obszarze psychologii stosowanej.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 148 |
Kategoria | Psychologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-418-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Mam ADHD, autyzm i całe spektrum...
do koszyka
Mam chusteczkę haftowaną
do koszyka
Mam coś twojego
do koszyka
Mam diagnozę ASD? Co to znaczy?
do koszyka
Mam do pana kilka pytań
do koszyka
Mam do pana kilka pytań
do koszyka
Mam faceta i mam... problem
do koszyka
Mam już dość. Jak pokonałam domowego...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Część teoretyczna | |
1. Oblicza i źródła stresu w życiu dzieci i młodzieży | 11 |
2. Odporność psychiczna | 17 |
2.1. Odporność psychiczna jako cecha | 17 |
2.2. Odporność psychiczna jako proces | 19 |
2.3. Odporność psychiczna jako rezultat interakcji | 20 |
3. Mity na temat odporności psychicznej | 31 |
4. Odporność psychiczna a perspektywa psychologii pozytywnej | 35 |
5. Odporność psychiczna a edukacja | 39 |
5.1. Edukacja w świecie VUCA | 39 |
5.2. Nauczyciel a wzmacnianie odporności psychicznej uczniów | 41 |
5.3. Grupa rówieśnicza a odporność psychiczna | 43 |
6. Cechy uczniów o zróżnicowanej odporności psychicznej | 47 |
7. Potrzeba wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży w kształtowaniu odporności psychicznej | 51 |
II. Część praktyczna | |
Wstęp | 57 |
Pierwszy cykl warsztatów. Wprowadzenie do problematyki odporności psychicznej | 60 |
Warsztat 1.1. Rola rodziny w kształtowaniu odporności psychicznej | 60 |
Warsztat 1.2. Co to znaczy mieć odporność psychiczną? | 62 |
Warsztat 1.3. Uwarunkowania odporności psychicznej | 64 |
Wyzwanie i postrzeganie życiowych wyzwań jako szansy | 66 |
Drugi cykl warsztatów. Życiowe wyzwania szansą na odporność psychiczną | 67 |
Warsztat 2.1. Marzenia jako wyzwanie | 67 |
Warsztat 2.2. Rozwiązywanie trudnych sytuacji życiowych | 70 |
Warsztat 2.3. Znaczenie ekspozycji społecznej w budowaniu odporności psychicznej | 73 |
Pewność siebie, wysoki poziom wiary w swoje możliwości i umiejętności | 76 |
Trzeci cykl warsztatów. Poczucie własnej wartości a odporność psychiczna | 77 |
Warsztat 3.1. Rola poczucia własnej wartości w umacnianiu odporności psychicznej | 77 |
Warsztat 3.2. Pozytywne myślenie a moje mocne strony | 80 |
Warsztat 3.3. Rola mowy wewnętrznej i afirmacji w kształtowaniu przekonań o sobie | |
Zaangażowanie, wytrwałość i sumienność w realizowaniu zadań | 85 |
Czwarty cykl warsztatów. Rola realizacji zadań w budowaniu odporności psychicznej | 86 |
Warsztat 4.1. Rywalizacja i współpraca jako czynniki odporności psychicznej | 86 |
Warsztat 4.2. Wytrwałość i sumienność w realizowaniu zadań | 89 |
Warsztat 4.3. Autorefleksja nad swoją wytrwałością – dawniej i dziś | 92 |
Poczucie kontroli i wpływu, umiejętność kierowania własnymi decyzjami | 94 |
Piąty cykl warsztatów. Rola stabilności emocjonalnej i samoskuteczności w umacnianiu odporności psychicznej | 95 |
Warsztat 5.1. Emocje jako sojusznik w radzeniu sobie ze stresem | 95 |
Warsztat 5.2. Sztuka panowania nad emocjami w sytuacjach trudnych | 97 |
Warsztat 5.3. Rola samoskuteczności i sfer wpływu w radzeniu sobie ze stresem | 99 |
Psychologiczne aspekty komunikacji | 101 |
Szósty cykl warsztatów. Rola prawidłowej komunikacji interpersonalnej w kształtowaniu odporności psychicznej | 102 |
Warsztat 6.1. Skuteczna komunikacja | 102 |
Warsztat 6.2. Jak mówić językiem żyrafy? | 104 |
Warsztat 6.3. Aktywne słuchanie a relacje z innymi osobami | 107 |
Psychologiczne aspekty relacji interpersonalnych | 110 |
Siódmy cykl warsztatów. Relacje interpersonalne a ich rola w umacnianiu odporności psychicznej | 111 |
Warsztat 7.1. Relacje z innymi jako przestrzeń dzielenia się i okazywania wdzięczności | 111 |
Warsztat 7.2. Wdzięczność jako element budowania odporności psychicznej | 114 |
Warsztat 7.3. Rola samowspółczucia we wzmacnianiu odporności psychicznej | 117 |
Warsztat 7.4. Moja odporność na presję grupy | 120 |
Zakończenie | 123 |
Załączniki do warsztatów psychoedukacyjnych | 125 |
Literatura | 131 |
Noty o autorkach | 145 |