POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
Tom zawiera więc rozważania teoretyczne i terminologiczne, studia nad polską sztuką XIX i XX wieku różnych dyscyplin, zaskakujące niekiedy wnioski dotyczące relacji rodzimości i awangardy – w malarstwie, architekturze, muzyce – przyczynki do wiedzy o stylu zakopiańskim, studia etnograficzne, refleksje nad literaturą i strategiami edukacyjnymi, wreszcie monograficzne opracowania obiektów z Pomorza. Zebranie tylu różnorodnych, interesujących tekstów jest też potwierdzeniem statusu i marki naszej uczelni, jej interdyscyplinarności i szerokich kontaktów z innymi placówkami (Ze Wstępu)
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 350 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-296-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Akupunktura. Praktyczny przewodnik po...
do koszyka
Amalgamaty kognitywne w sztuce
do koszyka
Anatomia lidera. Jak zostać świetnym...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 5 |
Część I | |
Wernakularyzm: dyscypliny badawcze, koncepcje, terminologie | 7 |
Józef Tarnowski | |
Wernakularyzm i neowernakularyzm: zamiast wstępu | 9 |
Kazimierz Piotrowski | |
Motywizm Leona Chwistka | 35 |
Gabriela Karin Konkol | |
Aktualność myśli Karola Szymanowskiego w aspekcie funkcji muzyki i sztuki wernakularnej w społeczeństwie | 49 |
Dorota Angutek | |
Folkloryzm i postfolkloryzm jako etnologiczna alternatywa terminologiczna obok wernakularyzmu i neowernakularyzmu | 57 |
Andrzej Kisielewski | |
Wernakularyzm, postkolonializm i sztuka | 69 |
Aleksandra Giełdoń-Paszek | |
O związkach drewna i ideologii w architekturze i rzeźbie polskiej XIX i XX wieku | 87 |
Joanna Paśniewska | |
Z Bernardem Rudofskym podróż przez architekturę bez rodowodu | 101 |
Część II | |
Architektura wernakularna i neowernakularna. Wernakularyzm w sztukach plastycznych i rzemiośle | 111 |
Grzegorz Rytel | |
„Chłop nie ubiera się malowniczo, ale jest malowniczy”. Wernakularyzm w architekturze i metafora stroju | 113 |
Joanna Jakubowska | |
Architektura neowernakularna jako przekroczenie dychotomicznego podziału sztuki na wysoką i niską na przykładzie wybranych projektów współczesnej architektury jednorodzinnej | 125 |
Zbigniew Moździerz | |
Budownictwo i rzemiosło ludowe jako inspiracja tworzenia stylów narodowych | 139 |
Piotr Winskowski | |
Wernakularyzm w architekturze współczesnej: lokalna oczywistość, egzotyczna nisza, wszechobecny aspekt | 163 |
Tymoteusz Andrearczyk | |
John Constable – przez obłoki ku rzeczywistości | 185 |
Honorata Bartoszewska-Butryn | |
Św. Nikita (Nicetas Got) czy św. Wincenty Ferrer? Kogo przedstawia jedna z grafik wchodzących w skład Teki Łazarskiego? | 193 |
Małgorzata Dziura | |
To, co trwałe. Dzwony w tradycji ludowej | 205 |
Iwona Mikołajczyk | |
Dialektyka neowernakularyzmu w malarstwie polskim dwudziestolecia międzywojennego: Czyżewski, Pronaszko, Makowski, Stryjeńska a ekspresjoniści | 225 |
Część III | |
Wernakularyzm w literaturze, sztuce i architekturze Pomorza | 241 |
Daniel Kalinowski | |
Wieś pisząca… Grafomania czy wernakularyzm? | 243 |
Karolina Keler | |
Motywy kaszubskiej sztuki ludowej w nauczaniu języka kaszubskiego w szkołach | 259 |
Selina Tarnowska | |
Lwi Dwór: najstarszy zachowany dom podcieniowy w Polsce | 273 |
Elżbieta Kal | |
Wernakularyzm niemieckiej architektury totalitarnej na przykładzie schroniska młodzieżowego (Jugendherberge) w Ustce (Stolpmünde) | 283 |
Noty o autorach | 305 |
Bibliografia | 311 |
Spis ilustracji | 339 |