POLECAMY
Wydawca:
Format:
Książka powstała z myślą o potrzebie ukazania zróżnicowanego kontekstu badania grup artystycznych oraz przybliżeniu historii wybranych kolektywów. Niniejszy tom jest pierwszym i zarazem otwierającym serię monografii poświęconych grupom artystycznym. Zadanie, które sobie postawiliśmy – poza pokazaniem specyfiki konkretnych ugrupowań – ma zapoczątkować dyskusję ukierunkowaną na wypracowanie założeń teoretyczno-metodologicznych badania świata sztuki z perspektywy działania grupowego.
*
W polskiej socjologii brakuje prac dotyczących grup artystycznych […]. Recenzowana książka wypełnia zatem pewną lukę i może stanowić zaczyn serii dotyczącej grup artystycznych i socjologicznych aspektów funkcjonowania artystów czy zespołów muzycznych w polskim społeczeństwie.
dr hab. Radosław Kossakowski, prof. UG
Monografia jest napisana bardzo przystępnym językiem. Czyta się ją z niekłamaną przyjemnością, co odsłania wręcz reporterskie zaangażowanie Autorów. Ów bardzo czytelny i komunikatywny język nie stoi w sprzeczności z głębokością przekazu i bardzo dobrym osadzeniem teoretycznym pracy.
dr hab. Magdalena Szpunar, prof. UJ
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-119-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
Socjologiczna analiza grup artystycznych | 7 |
Wybór grup i metoda badawcza | 13 |
Podziękowania | 15 |
I. FENOMEN ZERO-61: ENERGIA GRUPY I SIŁA SZTUKI | 17 |
Wstęp: „zaczynamy od zera” | 17 |
W poszukiwaniu differentia specifica Zero-61 | 25 |
Badanie grup artystycznych w perspektywie socjologii sztuki | 33 |
Metodologia badania | 38 |
Zero-61: środowisko społeczne i wyjątkowość miejsca | 39 |
Rekrutacja do grupy i specjalizacje | 48 |
Praca i zabawa w grupie | 51 |
Strategie wystawiennicze: między żartem a powagą | 57 |
Koniec działalności grupy Zero-61 | 62 |
Zakończenie: grupa jako subświat | 67 |
II. GRUPA ARTYSTYCZNA ONEIRON. SZKIC DO PORTRETU ZBIOROWEGO | 71 |
Wstęp: w poszukiwaniu śladów | 71 |
Oneiron – kontekst miejsca | 73 |
Oneiron – o ludziach | 77 |
O początkach Śnialni – Piastowska 1 | 86 |
Cel, obszary działań i Czarne Karty | 90 |
Relacje w grupie i życie towarzyskie | 99 |
Relacje z otoczeniem | 106 |
Formuła się wyczerpała? | 109 |
Zakończenie: kolektyw indywidualności | 113 |
III. CZEGOŚ TU BRAK. PRZYCZYNEK DO HISTORII STUDIA ARTYSTYCZNO-BADAWCZEGO I GRUPY SAB | 117 |
Wstęp: improwizująca orkiestra | 117 |
Sztuka polityczna. Od grupy Proagit do Studia Artystyczno-Badawczego | 120 |
Komunizm i Communis. Wspólność w czasach późnego socjalizmu | 132 |
Iść przez życie. Studio A-B jako grupa samokształceniowa | 143 |
Gry ekspresyjne. Współpraca i relacje wewnątrz Studia A-B i grupy SAB | 162 |
Zmiana paradygmatu. Późna moderna i opór wobec alienacji | 176 |
Zakończenie: znak pusty | 191 |
PODSUMOWANIE | 193 |
BIBLIOGRAFIA | 203 |
INDEKS OSOBOWY | 213 |
NOTY O AUTORACH | 219 |