Sztuka współpracy

Studium grup artystycznych w czasach PRL

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

25,46  29,95 (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,46 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka powstała z myślą o potrzebie ukazania zróżnicowanego kontekstu badania grup artystycznych oraz przybliżeniu historii wybranych kolektywów. Niniejszy tom jest pierwszym i zarazem otwierającym serię monografii poświęconych grupom artystycznym. Zadanie, które sobie postawiliśmy – poza pokazaniem specyfiki konkretnych ugrupowań – ma zapoczątkować dyskusję ukierunkowaną na wypracowanie założeń teoretyczno-metodologicznych badania świata sztuki z perspektywy działania grupowego.
*
W polskiej socjologii brakuje prac dotyczących grup artystycznych […]. Recenzowana książka wypełnia zatem pewną lukę i może stanowić zaczyn serii dotyczącej grup artystycznych i socjologicznych aspektów funkcjonowania artystów czy zespołów muzycznych w polskim społeczeństwie.
dr hab. Radosław Kossakowski, prof. UG
Monografia jest napisana bardzo przystępnym językiem. Czyta się ją z niekłamaną przyjemnością, co odsłania wręcz reporterskie zaangażowanie Autorów. Ów bardzo czytelny i komunikatywny język nie stoi w sprzeczności z głębokością przekazu i bardzo dobrym osadzeniem teoretycznym pracy.
dr hab. Magdalena Szpunar, prof. UJ


Rok wydania2023
Liczba stron224
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-119-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
  Socjologiczna analiza grup artystycznych    7
  Wybór grup i metoda badawcza    13
  Podziękowania    15
  
  I. FENOMEN ZERO-61: ENERGIA GRUPY I SIŁA SZTUKI    17
  Wstęp: „zaczynamy od zera”    17
  W poszukiwaniu differentia specifica Zero-61     25
  Badanie grup artystycznych w perspektywie socjologii sztuki    33
  Metodologia badania    38
  Zero-61: środowisko społeczne i wyjątkowość miejsca    39
  Rekrutacja do grupy i specjalizacje    48
  Praca i zabawa w grupie     51
  Strategie wystawiennicze: między żartem a powagą    57
  Koniec działalności grupy Zero-61    62
  Zakończenie: grupa jako subświat    67
  
  II. GRUPA ARTYSTYCZNA ONEIRON. SZKIC DO PORTRETU ZBIOROWEGO    71
  Wstęp: w poszukiwaniu śladów    71
  Oneiron – kontekst miejsca     73
  Oneiron – o ludziach    77
  O początkach Śnialni – Piastowska 1    86
  Cel, obszary działań i Czarne Karty    90
  Relacje w grupie i życie towarzyskie    99
  Relacje z otoczeniem    106
  Formuła się wyczerpała?    109
  Zakończenie: kolektyw indywidualności     113
  
  III. CZEGOŚ TU BRAK. PRZYCZYNEK DO HISTORII STUDIA ARTYSTYCZNO-BADAWCZEGO I GRUPY SAB    117
  Wstęp: improwizująca orkiestra    117
  Sztuka polityczna. Od grupy Proagit do Studia Artystyczno-Badawczego     120
  Komunizm i Communis. Wspólność w czasach późnego socjalizmu    132
  Iść przez życie. Studio A-B jako grupa samokształceniowa    143
  Gry ekspresyjne. Współpraca i relacje wewnątrz Studia A-B i grupy SAB    162
  Zmiana paradygmatu. Późna moderna i opór wobec alienacji    176
  Zakończenie: znak pusty    191
  
  PODSUMOWANIE    193
  
  BIBLIOGRAFIA    203
  
  INDEKS OSOBOWY    213
  
  NOTY O AUTORACH    219
RozwińZwiń