INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Narastające problemy gospodarcze, społeczne, a także klimatyczne stawiają przed uczestnikami życia gospodarczego nowe wyzwania, do sprostania którym konieczne jest opracowywanie innowacyjnych, często niekonwencjonalnych rozwiązań. Kluczową rolę w tym procesie przypisuje się uczelniom wyższym, w tym uniwersytetom będącym ośrodkami edukacyjnymi i naukowo-badawczymi, wyznaczając nowe kierunki ich rozwoju. Wyzwaniem dla uniwersytetów stało się kształtowanie wśród pracowników i studentów postaw otwartych na przedsiębiorczość i samozatrudnienie, rozwijanie wiedzy oraz rozwiązań technologicznych i organizacyjnych dopasowanych do potrzeb przedsiębiorstw i całego rynku. W celu wykorzystania potencjału tkwiącego w uczelniach konieczne jest przyjęcie przedsiębiorczej orientacji na wielu poziomach ich funkcjonowania – budowania przedsiębiorczej kultury organizacyjnej, systemu zarządzania uczelnią, przedsiębiorczej edukacji studentów, systemu motywacyjnego pracowników czy systemowego wsparcia dla komercyjnego wykorzystania wiedzy naukowej. Nie bez znaczenia jest również otoczenie społeczne, kulturowe i gospodarcze uniwersytetów, które określa szeroki kontekst ich funkcjonowania. Otoczenie to może bowiem mniej lub bardziej sprzyjać nawiązywaniu relacji na linii nauka–gospodarka, decydując o jakości i skuteczności tej współpracy.
W monografii podjęto próbę oceny szerokiego kontekstu funkcjonowania uniwersytetów w Polsce, na który składa się otoczenie społeczno-kulturowe, gospodarcze oraz działania podejmowane przez uczelnie wyższe. Autorka wyraża nadzieję, że publikacja wpisze się w działania na rzecz intensyfikacji wykorzystania potencjału polskich uniwersytetów dla potrzeb społeczno-gospodarczych.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 144 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-139-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Przedsiębiorczość
do koszyka
Przedsiębiorczość
do koszyka
Przedsiębiorczość
do koszyka
Przedsiębiorczość
do koszyka
Przedsiębiorczość - biznes - edukacja
do koszyka
Przedsiębiorczość i obywatelskość w...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Przedsiębiorczość a przedsiębiorczość akademicka | 15 |
1.1. Wymiary przedsiębiorczości | 15 |
1.2. Przedsiębiorczość akademicka – istota i znaczenie | 20 |
1.2.1. Przedsiębiorczość akademicka – ujęcie wąskie | 22 |
1.2.2. Przedsiębiorczość akademicka – ujęcie szerokie | 26 |
1.3. Przedsiębiorczość jako kierunek zmian w funkcjonowaniu uniwersytetów | 30 |
Rozdział II. Uniwersytet przedsiębiorczy – wyzwania, cechy, ramy | 37 |
2.1. Wyzwania stojące przed współczesnymi uniwersytetami | 37 |
2.2. Cechy uniwersytetu przedsiębiorczego | 40 |
2.3. Ramy przedsiębiorczego uniwersytetu | 47 |
2.3.1. Orientacja i strategia uczelni | 50 |
2.3.2. Edukacja na rzecz przedsiębiorczości | 57 |
2.3.3. Instytucjonalne wsparcie przedsiębiorczości akademickiej | 66 |
2.4. Pomiar poziomu przedsiębiorczości uniwersytetów | 73 |
Rozdział III. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości akademickiej w Polsce | 77 |
3.1. Kontekst społeczno-kulturowy | 77 |
3.1.1. Postrzeganie przedsiębiorczości i postawy przedsiębiorcze Polaków | 81 |
3.1.2. Intencje przedsiębiorcze, bariery i potrzeby w zakresie edukacji przedsiębiorczej w opinii studentów | 84 |
3.2. Kontekst gospodarczy | 90 |
3.2.1. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości według badań Global Entrepreneurship Monitor | 90 |
3.2.2. Instytucje otoczenia biznesu | 98 |
3.3. Kontekst akademicki | 101 |
3.3.1. Orientacja przedsiębiorcza w strategiach polskich uniwersytetów | 103 |
3.3.2. Systemowe wsparcie i współpraca na rzecz przedsiębiorczości w polskich uniwersytetach | 112 |
Zakończenie | 123 |
Bibliografia | 127 |
Spis tabel | 141 |
Spis rysunków i wykresów | 143 |