Przedsiębiorczość akademicka – istota, znaczenie, uwarunkowania rozwoju

1 opinia

Format:

ibuk

Narastające problemy gospodarcze, społeczne, a także klimatyczne stawiają przed uczestnikami życia gospodarczego nowe wyzwania, do sprostania którym konieczne jest opracowywanie innowacyjnych, często niekonwencjonalnych rozwiązań. Kluczową rolę w tym procesie przypisuje się uczelniom wyższym, w tym uniwersytetom będącym ośrodkami edukacyjnymi i naukowo-badawczymi, wyznaczając nowe kierunki ich rozwoju. Wyzwaniem dla uniwersytetów stało się kształtowanie wśród pracowników i studentów postaw otwartych na przedsiębiorczość i samozatrudnienie, rozwijanie wiedzy oraz rozwiązań technologicznych i organizacyjnych dopasowanych do potrzeb przedsiębiorstw i całego rynku. W celu wykorzystania potencjału tkwiącego w uczelniach konieczne jest przyjęcie przedsiębiorczej orientacji na wielu poziomach ich funkcjonowania – budowania przedsiębiorczej kultury organizacyjnej, systemu zarządzania uczelnią, przedsiębiorczej edukacji studentów, systemu motywacyjnego pracowników czy systemowego wsparcia dla komercyjnego wykorzystania wiedzy naukowej. Nie bez znaczenia jest również otoczenie społeczne, kulturowe i gospodarcze uniwersytetów, które określa szeroki kontekst ich funkcjonowania. Otoczenie to może bowiem mniej lub bardziej sprzyjać nawiązywaniu relacji na linii nauka–gospodarka, decydując o jakości i skuteczności tej współpracy.
W monografii podjęto próbę oceny szerokiego kontekstu funkcjonowania uniwersytetów w Polsce, na który składa się otoczenie społeczno-kulturowe, gospodarcze oraz działania podejmowane przez uczelnie wyższe. Autorka wyraża nadzieję, że publikacja wpisze się w działania na rzecz intensyfikacji wykorzystania potencjału polskich uniwersytetów dla potrzeb społeczno-gospodarczych.


Rok wydania2023
Liczba stron144
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-139-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział I. Przedsiębiorczość a przedsiębiorczość akademicka    15
  1.1. Wymiary przedsiębiorczości    15
  1.2. Przedsiębiorczość akademicka – istota i znaczenie    20
  1.2.1. Przedsiębiorczość akademicka – ujęcie wąskie    22
  1.2.2. Przedsiębiorczość akademicka – ujęcie szerokie    26
  1.3. Przedsiębiorczość jako kierunek zmian w funkcjonowaniu uniwersytetów    30
  
  Rozdział II. Uniwersytet przedsiębiorczy – wyzwania, cechy, ramy    37
  2.1. Wyzwania stojące przed współczesnymi uniwersytetami    37
  2.2. Cechy uniwersytetu przedsiębiorczego    40
  2.3. Ramy przedsiębiorczego uniwersytetu    47
  2.3.1. Orientacja i strategia uczelni    50
  2.3.2. Edukacja na rzecz przedsiębiorczości    57
  2.3.3. Instytucjonalne wsparcie przedsiębiorczości akademickiej     66
  2.4. Pomiar poziomu przedsiębiorczości uniwersytetów    73
  
  Rozdział III. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości akademickiej w Polsce    77
  3.1. Kontekst społeczno-kulturowy    77
  3.1.1. Postrzeganie przedsiębiorczości i postawy przedsiębiorcze Polaków    81
  3.1.2. Intencje przedsiębiorcze, bariery i potrzeby w zakresie edukacji przedsiębiorczej w opinii studentów    84
  3.2. Kontekst gospodarczy    90
  3.2.1. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości według badań Global Entrepreneurship Monitor    90
  3.2.2. Instytucje otoczenia biznesu    98
  3.3. Kontekst akademicki    101
  3.3.1. Orientacja przedsiębiorcza w strategiach polskich uniwersytetów    103
  3.3.2. Systemowe wsparcie i współpraca na rzecz przedsiębiorczości w polskich uniwersytetach    112
  
  Zakończenie    123
  
  Bibliografia    127
  
  Spis tabel    141
  
  Spis rysunków i wykresów    143
RozwińZwiń