INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Jak w myśleniu o gospodarowaniu (nie tylko w ekonomii) uwzględnia się działalność grup dominujących i jaka rola w tym obszarze przypada państwu? Na ile teoria objaśnia m.in. sposoby koordynacji aktywności gospodarczej i fenomen korporacji, działania zbiorowe, konflikty interesów i walkę u podział dochodu? Autorka prezentowanej publikacji sięga do intelektualnych zasobów myślenia o gospodarce, które osadzają zjawiska ekonomiczne w znacznie szerszym niż gospodarka rynkowa kontekście społecznym, politycznym i historycznym. Na tym tle prezentowani są wybitni kontynuatorzy tego sposobu myślenia o gospodarowaniu, publikujący w XXI wieku.
W kapitalizmie funkcjonują instytucje, które sprzyjają osiąganiu pozycji dominującej przez wielopodmiotowe organizacje gospodarujące. Skłonność do koncentracji siły ekonomicznej jest nieustannym wyzwaniem dla władzy państwa. Szansą na wzmocnienie przez państwo własnej pozycji przetargowej jest wejście w nowy strategiczny sojusz z grupami społecznymi. Celem książki jest zwrócenie uwagi na nieortodoksyjne (przynajmniej w ekonomii) kierunki myślenia i poglądy na ten temat
*
Oryginalność i znaczenie naukowe tej publikacji polega na uzupełnieniu i wzbogaceniu wiedzy z zakresu różnych nurtów ekonomii […]. Do nich należy znaczenie wielkich korporacji i tzw. grup dominujących w funkcjonowaniu współczesnego rynku i ogólnie systemu kapitalistycznego. Autorka słusznie uznała, że dorobek instytucjonalizmu i ekonomii politycznej jest dobrą podstawą teoretyczną do analizy i opisu, jaki jest współczesny kapitalizm, czyje interesy są najsilniej i najskuteczniej reprezentowane oraz jaką rolę odgrywa państwo będące bardzo ważnym regulatorem gospodarki i życia społecznego.
Z recenzji prof. dra hab. Jerzego Wilkina
Po raz pierwszy tak szeroko – przynajmniej w literaturze polskojęzycznej – zastosowano do analizy zjawisk determinujących kształt współczesnej gospodarki podejście tradycyjnego instytucjonalizmu, odrzucając jednocześnie neoliberalną perspektywę oglądu procesów gospodarowania. [...] Przywoływane za literaturą stanowiska służą do budowania własnego, oryginalnego [...] wywodu. Zaczerpnięte z literatury koncepcje są tu twórczo rozwijane. Przykładem może być myśl H. J. Changa o zdolności kanalizowania indywidualnej energii w kolektywnej przedsiębiorczości jako źródle sukcesu gospodarczego.
Z recenzji prof. dra hab. Macieja Miszewskiego
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 372 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-060-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Państwo bez stosów. Szkice z dziejów...
do koszyka
Spis treści
Podziękowania | 11 |
Wprowadzenie | 13 |
Rozdział 1. Potencjał i ograniczenia wyjaśniania naukowego w ekonomii | 23 |
1.1. Teoria ekonomii i wiedza o gospodarce | 23 |
1.1.1. Modelowanie gospodarki | 24 |
1.1.2. Zdolność ekonomistów do objaśniania problemów w głównym nurcie ekonomii | 31 |
1.1.2.1. Przydatność modeli ekonometrycznych | 32 |
1.1.2.2. Empiryczna sprawdzalność teorii | 36 |
1.1.3. Logika i intuicja w poznawaniu gospodarki | 39 |
1.2. Ekonomiczne teorie rynku a ekonomia kapitalizmu | 48 |
1.2.1. Dziedzina studiów i przedmiot badania | 48 |
1.2.2. Gospodarka rynkowa a kapitalizm | 55 |
1.2.2.1. Domeny koordynacji: rynek i instytucje społeczne poza rynkiem | 55 |
1.2.2.2. Kapitalizm jako dominująca forma zarobkowania | 62 |
1.2.3. Atrybuty kapitalizmu, czyli to, co wspólne mimo różnorodności | 70 |
1.2.4. Instytucjonalistyczne próby ujęcia fenomenu kapitalizmu | 80 |
1.2.4.1. Veblenowski system wartości kultury | 82 |
1.2.4.2. Strukturalne cechy systemów – perspektywa instytucjonalnej różnorodności kapitalizmu (Varieties of Capitalism) | 85 |
1.2.4.3. Stosunki społeczne, instytucjonalizacja procesu gospodarczego i historyczny kontekst | 94 |
1.3. Podsumowanie: instytucjonalna analiza w ekonomii politycznej | 105 |
Rozdział 2. Kapitalizm i kolektywny przedsiębiorca | 111 |
2.1. Kwestia kolektywnej przedsiębiorczości | 111 |
2.1.1. Wprowadzenie | 111 |
2.1.2. Grupy dominujące w gospodarce | 119 |
2.1.2.1. Rozwój kolektywnej przedsiębiorczości i wielopodmiotowych organizacji gospodarczych | 119 |
2.1.2.2. Dominacja „kolektywnych przedsiębiorców” | 125 |
2.1.2.3. Zgrupowania firm i kapitalizm | 133 |
2.1.3. Teoria i zachowania zbiorowe | 138 |
2.1.3.1. Dwie koncepcje analityczne: indywidualizm i holizm | 139 |
2.1.3.2. Indywidualistyczny instytucjonalizm racjonalnego wyboru i zachowania zbiorowe | 147 |
2.1.3.3. Podsumowanie | 158 |
2.2. Organizacja gospodarcza, siła ekonomiczna i władza strukturalna | 161 |
2.2.1. „Człowiek ekonomiczny” i „człowiek organizacji” | 163 |
2.2.2. Ekonomia instytucjonalna i fenomen korporacji | 167 |
2.2.2.1. Firma, jej otoczenie i koszty transakcyjne | 167 |
2.2.2.2. Korporacyjna biurokracja i władza ekonomiczna | 175 |
2.3. Zamiast podsumowania: kapitalizm z perspektywy koordynacji aktywności firm | 184 |
Rozdział 3. Państwo i interesy | 197 |
3.1. Wprowadzenie | 197 |
3.2. Państwo i dobro wspólne – spór o podstawowe wartości | 207 |
3.2.1. Państwo jako zagrożenie aksjologicznych podstaw kapitalizmu | 209 |
3.2.2. Państwo i ochrona społeczeństwa przed wyobcowaniem | 218 |
3.3. Zinstytucjonalizowany proces polityki publicznej – dobro wspólne i kwestia rzecznictwa interesów | 225 |
3.3.1. Instytucje w strefie publicznego wyboru | 226 |
3.3.2. Instytucjonalizacja i internacjonalizacja rzecznictwa interesów | 232 |
3.3.3. Kwestia intelektualnej legitymizacji dostępu | 244 |
3.3.3.1. Konserwatywnoliberalne teorie grup partykularnych interesów | 244 |
3.3.3.2. Teoretyczne analizy lobbingu w strukturach demokratycznego państwa socjalnego | 250 |
3.3.3.3. Badania lobbingu w strukturach Unii Europejskiej | 256 |
3.4. Podsumowanie | 261 |
Rozdział 4. Transformacja państwa i jego pozycji | 267 |
4.1. Wprowadzenie | 267 |
4.2. Przemiany współczesnego państwa – okoliczności i charakter zmian w zarysie | 271 |
4.2.1. Demokracja, publiczne systemy zabezpieczeń społecznych oraz instytucjonalizacja zbiorowych negocjacji (demokratyczne państwo socjalne) | 271 |
4.2.2. Technokratyzacja, finansjeryzacja sfery socjalnej, schyłek dialogu społecznego (państwo długu) | 277 |
4.3. Zmiana pozycji w trójczłonowym układzie władzy | 290 |
4.4. Kwestia legitymizacji władzy i zasobów w dyspozycji państwa | 303 |
4.5. Podsumowanie | 310 |
Rozdział 5. Transgraniczny kapitał bez władzy państwowej | 317 |
5.1. Wprowadzenie | 317 |
5.2. Rozproszenie władzy państwowej | 320 |
5.2.1. Równoległa władza wielopodmiotowych prywatnych organizacji | 320 |
5.2.2. Rządy i wielostronne międzyrządowe organizacje | 328 |
5.3. Czy państwo przestaje być kapitałowi potrzebne? | 333 |
5.4. Osłabienie pozycji państwa względem grup dominujących może być przejściowe | 339 |
Zakończenie i wnioski | 345 |
Bibliografia | 349 |