INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Pojęcie państwa w epoce nowożytnej zajmowało pozycję centralną w dyskursie politycznym i wyznaczało funkcje oraz miejsce innych pojęć, a także zachodzących między nimi relacji. Nowożytna idea państwa nie tylko umożliwiała jednostkom identyfikację ze wspólnotą i aktywne uczestniczenie w polityce, lecz także gwarantowała poczucie bezpieczeństwa. Jednak współcześnie państwo utraciło ten status – wraz ze zmianą formy politycznej wspólnoty i warunków samej działalności politycznej. Na płaszczyźnie praktyki politycznej pojęcie państwa narodowego zaatakowane zostało zarówno przez zwolenników globalizacji, jak i jej przeciwników – propagatorów regionalizacji. Natomiast na gruncie teorii politycznej partykularyzm państwa narodowego okazuje się trudny do pogodzenia z uniwersalizmem praw człowieka.
Joanna Ewa Ziółkowska (ur. 1979) – doktor nauk humanistycznych, studiowała filozofię oraz dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim; zajmuje się filozofią polityki i analizą procesów społecznych.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 219 |
Kategoria | Filozofia polityki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-386-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Państwo bez stosów. Szkice z dziejów...
do koszyka
Państwo czy rewolucja
do koszyka
Spis treści
Część I. Państwo a naród | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
Rozdział I. Państwo i naród jako fundamentalne kategorie nowożytnej formy polityki | 18 |
1. Wokół pojęcia państwa | 18 |
2. Naród jako wspólnota | 24 |
2.1. Naród polityczny, naród kulturowy a nacjonalizm | 28 |
2.2. Naród jako byt rzeczywisty czy naród jako proces? | 36 |
3. Państwo narodowe | 39 |
3.1. Przynależność do państwa narodowego | 45 |
3.1.1. Model obywatelstwa oparty na pochodzeniu i miejscu urodzenia | 50 |
3.1.2. Model obywatelstwa oparty na tradycji i wspólnych wartościach | 52 |
3.1.3. Obywatelstwo a narodowość | 56 |
3.1.4. Tożsamość narodowa jako tożsamość polityczna | 60 |
Rozdział II. Filozoficzny projekt państwa narodowego G.W.F. Hegla | 67 |
1. Państwo jako wspólnota etyczna | 67 |
2. Wolność jako podstawa nowożytnego państwa | 78 |
3. Państwo a naród | 84 |
Część II. Suwerenność | 95 |
Wprowadzenie | 97 |
Rozdział I. Jean Bodin i początek nowożytnej koncepcji suwerenności | 100 |
1. Teoria władzy państwowej | 101 |
2. Suwerenność jako władza | 106 |
3. Nowoczesne pojęcie suwerenności | 112 |
Rozdział II. Model konfliktu wpisany w koncepcję suwerenności | 117 |
1. Thomas Hobbes – „człowiek człowiekowi wilkiem” | 117 |
2. Suwerenność a przemoc | 121 |
3. Suwerenność w zglobalizowanym społeczeństwie ryzyka | 124 |
Rozdział III. Suwerenność a model kooperacji | 131 |
1. John Locke – liberalizacja suwerenności | 131 |
2. Demokratyzacja i unarodowienie suwerenności | 140 |
Rozdział IV. Suwerenność a proces integracji europejskiej | 146 |
1. Subsydiarność – w stronę europejskiego „dobra wspólnego” | 155 |
2. Tożsamość narodowa a integracja europejska | 164 |
3. Koncepcje tożsamości europejskiej | 173 |
3.1. Jürgen Habermas – neutralność systemu prawnego i wspólna kultura polityczna | 173 |
3.2. Gerard Delanty – projekt obywatelstwa postnarodowego | 182 |
3.3. Joseph H.H. Weiler – przyszłość europejskiego konstytucjonalizmu | 188 |
Zakończenie | 197 |
1. Przyszłość państwa narodowego w europejskiej wspólnocie politycznej | 197 |
2. Europa narodów czy europejski naród? | 200 |
3. Europejska wspólnota polityczna a globalizacja | 204 |
Bibliografia | 213 |