POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W podręczniku omówiono podstawowe narzędzia i metodykę prowadzenia edukacji zdalnej na poziomie szkoły wyższej. Zawarto wiele praktycznych porad metodycznych i technicznych przydatnych w codziennej praktyce nauczyciela pracującego online.
Pracę otwiera próba zdefiniowania pojęcia e-learningu, jego ewolucji w ostatnich latach, określenia roli nauczyciela, jego zadań i nowych obowiązków związanych z pracą w przestrzeni wirtualnej. Autor skupia się na przedstawieniu platformy Moodle – narzędzia wykorzystywanego do nauczania online na Politechnice Częstochowskiej, jednak taki wybór narzędzia nie ogranicza w żaden sposób odbioru treści, ponieważ większość zadań może być wykonana na dowolnej platformie do nauczania online, co decyduje o uniwersalności przedstawianych treści.
Dokładnie zostały omówione zasady tworzenia kursu e-learningowego, jakie elementy musi zawierać, jak ustawić wirtualny pokój, w jaki sposób udostępniać dokumenty, przygotowywać prezentacje czy zarządzać uczestnikami kursu. Wiele miejsca poświęcono na przedstawienie narzędzi Moodle – zasobów i aktywności. Czytelnik poznaje problemy związane z budowaniem arkusza ocen, prowadzeniem konsultacji, zaliczeń czy egzaminów. Omówiono po kolei, jak utworzyć kurs, zapisać do niego studentów, osiągnąć zakładane cele dydaktyczne i metodyczne. Pracę kończy propozycja modelu e-learningu akademickiego.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 115 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Politechnika Częstochowska |
ISBN-13 | 978-83-7193-877-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik...
do koszyka
Bezpieczeństwo państwa w XXI wieku....
do koszyka
Dydaktyka Podręcznik akademicki
do koszyka
Spis treści
1. E-learning | |
1.1. E-learning akademicki vs. E-learning korporacyjny | |
1.2. E-learning na Politechnice Częstochowskiej | |
1.3. Definicja e-learningu | |
1.4. Metodyka zdalna – komunikacja w e-edukacji | |
1.4.1. Moodle – narzędzia komunikacyjne | |
1.4.2. Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna | |
1.4.3. Dynamika stosunków społecznych w grupie | |
1.5. Moodle – przedstawienie narzędzia | |
1.6. BigBlueButton – przedstawienie narzędzia | |
2. Moodle – konfiguracja i tworzenie kursu | |
3. Pierwszy kurs e-learningowy | |
3.1. Co powinien zawierać kurs e-learningowy? Podstawy metodyki | |
i proponowanego modelu | |
3.2. Wykład online - dobre praktyki | |
3.3. Ustawienie wirtualnego pokoju w kursie Moodle | |
3.4. Odrobina metodyki podczas prowadzenia webinaru | |
3.4.1. Ankiety | |
3.4.2. Whiteboard – Biała tablica | |
3.4.3. Emotikony | |
3.4.4. Udostępnianie prezentacji lub dokumentu | |
3.4.5. Udostępnianie multimediów | |
3.4.6. Zarządzanie uczestnikami webinaru | |
3.5. Wprowadzenie do metodyki prowadzenia wykładu asynchronicznego | |
3.6. Wprowadzenie do metodyki prowadzenia ćwiczeń i zajęć praktycznych | |
3.7. Narzędzia Moodle – Zasoby | |
3.7.1. Adres URL | |
3.7.2. Etykieta | |
3.7.3. Plik | |
3.7.4. Strona | |
3.7.5. Multimedia w Moodle | |
3.7.6. Multimedia w programie PowerPoint | |
3.8. Narzędzia Moodle – Aktywności | |
3.8.1. Forum | |
3.8.2. Zadanie | |
3.9. Zaliczenie, egzamin pisemny | |
3.9.1. Test | |
3.9.2. Safe Exam Browser – jeszcze jedna opcja „bezpiecznego” egzaminu .. 70 | |
3.10. Zaliczenie, egzamin ustny online | |
3.11. Konsultacje, wideokonsultacje | |
3.12. Ustalenie punktacji, skali | |
3.13. Ocena końcowa – Dodajemy pozycję do arkusza ocen | |
3.14. Kategorie ocen | |
3.15. Jak uzupełnić oceny w arkuszu ocen? | |
3.16. Arkusz ocen – co widać w Moodle domyślnie? | |
4. Prowadzenie kursu – mój pierwszy kurs | |
4.1. Udostępniamy kurs studentom | |
4.2. Zapisy do kursu | |
4.3. Grupy w kursie | |
4.3.1. Jak utworzyć grupy w kursie? | |
4.3.2. Samodzielne zapisywanie studenta do grupy | |
4.3.3. Prowadzący przydziela studentów do grup | |
4.3.4. Prowadzący przydziela studentów do grup – inny sposób | |
4.4. Komunikacja ze studentami – dobre praktyki | |
4.4.1. Jaki cel chcemy osiągnąć? | |
4.4.2. Czy da się to zrobić prościej? | |
4.4.3. Ile pracy będzie to kosztowało mnie? A moich studentów? | |
4.5. Ustalenie zasad w kursie – dobre praktyki | |
4.5.1. Zarządzanie komunikacją – przykład dobrych praktyk | |
4.5.2. Jak się do siebie zwracamy? | |
4.5.3. Ustalenie zasad pracy w kursie – przykład dobrych praktyk | |
4.5.4. Kryteria zaliczenia kursu – przykład dobrych praktyk | |
4.5.5. Procedury na wypadek sytuacji awaryjnych – przykład dobrych praktyk | |
4.5.6. Indywidualizacja komunikacji – przykład dobrych praktyk | |
4.6. Podstawy zarządzania czasem uczestnika kursu | |
5. Zakończenie kursu | |
5.1. Jak bezboleśnie i bezpiecznie zakończyć kurs? | |
5.1.1. Kopia bezpieczeństwa | |
5.1.2. Ukrywamy kurs | |
5.1.3. Zakończenie kursu | |
5.1.4. Co warto sobie zachować? | |
6. Propozycja modelu e-learningu akademickiego | |
Zakończenie | |
Literatura | |