POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja podejmuje zagadnienie usług asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami, zwracając uwagę na uwarunkowania kulturowe występujące w Polsce i w Norwegii. Zaprezentowano w niej autorski model służący budowaniu ich niezależności i wsparciu na etapie wkraczania na rynek pracy. Badania były przeprowadzone w latach 2020-2022 w obu krajach, które różnią się realizowanym modelem polityki społecznej oraz zaawansowaniem procesu wdrażania Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Analizy porównawcze uwypukliły kulturowe uwarunkowania wdrażania usług asystencji osobistej, co pozwoliło autorkom wskazać i omówić dylematy wynikające z kontrukcji usługi i opracować autorską formułę równościowo-partycypacyjną, w ramach której realizowana może być asystencja osobista dla osób z niepełnosprawnościami.
Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Z przyjemnością i zainteresowaniem sięgnęłam po książkę podejmującą tematykę i problematykę osób z niepełnosprawnościami. Moje zaciekawienie było tym większe, że problematyka badania uwidoczniona została w postawionym przez autorki tytule, który pobudza do refleksji. […] Pomyślałam o tym, że w monografii odnajdę „świeże”, nowe spojrzenie badaczek. Sądzę, że się nie pomyliłam. Opracowanie jest wartościowe i godne uwagi czytelników. Wpisuje się w pole nauk socjologicznych. Jest to ważna pozycja, która zawiera nowe treści, wzbogacające, uzupełniające pewną lukę w zakresie podjętej tematyki. (Z recenzji wydawniczej dr hab. Beaty Szluz, prof. UR)
Publikacja ma niewątpliwie walory poznawcze, gdyż wpisuje się w aktualną społecznie tematykę poruszającą niezwykle ważne kwestie, rozstrzygające często o jakości i komforcie życia osoby z niepełnosprawnością. […] Należy podkreślić, iż bezsprzecznym walorem pracy jest także wyważenie między proporcjonalnym i analogicznym zarysowaniem problematyki na terenie badanych krajów, czyli Polski i Norwegii. (Z recenzji wydawniczej dr hab. Grażyny Mikołajczyk-Lerman, prof. UŁ)
*********
The Shadow That Lets Step Out of the Shadow. Personal Assistance for People with Disabilities in Poland and Norway
The publication discusses the issue of personal assistance for people with disabilities, drawing attention to cultural determinants in Poland and Norway. It presents the author’s model, which builds the independence and supports the disabled in the process of entering the labour market.
The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).
*********
Dr hab. Giermanowska Ewa (ORCID 0000-0002-3169-9841) – socjolog, wykładowca w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w socjologii pracy, socjologii ekonomicznej i polityce zatrudnienia. Znaczące miejsce w jej zainteresowaniach badawczych zajmuje problematyka zatrudnienia młodzieży i osób z niepełnosprawnościami oraz społecznych aspektów kształtowania się stosunków pracy. Uczestniczyła w wielu
projektach badawczych dotyczących lokalnej polityki rynku pracy, losów zawodowych absolwentów, stosunków pracy, nietypowych form zatrudnienia, aktywizacji i integracji zawodowej osób niepełnosprawnych. Autorka i współautorka publikacji naukowych oraz analiz i
ekspertyz dotyczących rynku pracy dla instytucji rządowych, samorządowych i organizacji obywatelskich. Wieloletni ekspert Instytutu Spraw Publicznych w Warszawie. Członek Jury Nagrody im. Aleksandra Matejki za najlepszą pracę doktorską z zakresu socjologii pracy (przyznawanej przez Sekcję Socjologii Pracy Polskiego Towarzystwa Socjologicznego).
Dr hab. Racław Mariola (ORCID 0000-0002-7614-0507) – socjolog, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracowała z
Instytutem Spraw Publicznych w Warszawie, gdzie kierowała badaniami z zakresu polityki społecznej i w nich uczestniczyła. Jej główne pola zainteresowań badawczych to: socjologia rodziny oraz starzenia się i niepełnosprawności, a także analizy polityki rodzinnej i ludnościowej w perspektywie socjologicznej. Autorka artykułów, publikacji naukowych oraz analiz i ekspertyz dotyczących obszaru pomocy społecznej, polityki rodzinnej i ludnościowej dla instytucji rządowych, samorządowych i organizacji obywatelskich. Współzałożycielka i wiceprzewodnicząca Sekcji Socjologii Niepełnosprawności Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.
Dr Szawarska Dorota (ORCID 0000-0002-5124-6209) – antropolog kultury. Pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jej główne pola zainteresowań badawczych to: solidarność międzypokoleniowa, antropologia troski, antropologia starzenia się, antropologia niepełnosprawności. Autorka publikacji naukowych dotyczących zmian w solidarności międzypokoleniowej oraz niepełnosprawności.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 278 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-8116-1 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
ROZDZIAŁ I. Geneza i kontekst problemu podjętego w projekcie 17 | |
1. Kwestia absolwentów szkół wyższych z | |
niepełnosprawnością – niedokończona emancypacja | 17 |
2. Kulturowe podstawy welfare states | 26 |
3. Polska a Norwegia – odmienne reżimy welfare states | |
32 | |
4. Podsumowanie | 36 |
ROZDZIAŁ II. Zastosowane metody i techniki badań 38 | |
1. Koncepcja badań i harmonogram | 38 |
2. Przygotowanie do procesu zbierania danych: | |
warsztat metodologiczny | 40 |
3. Źródła danych i realizacja badań | 44 |
4. Napotkane trudności i ograniczenia w prowadzeniu | |
badań | 48 |
5. Kwestie etyczne | 52 |
6. Podsumowanie | 54 |
ROZDZIAŁ III. Instytucjonalno-kulturowy kontekst rozwoju usług asystencji osobistej 56 | |
1. Polska polityka wobec niepełnosprawności | 56 |
1.1. Asystencja osobista a system pomocy | |
społecznej | 60 |
1.2. Projektowy charakter usług asystencji | |
osobistej | 63 |
2. Usługi asysty na uczelniach i na rynku pracy | 67 |
2.1. Usługi asysty na uczelniach | 67 |
2.2. Usługi asysty na rynku pracy | 71 |
3. Proces legitymizacji usługi asystencji osobistej | |
jako usługi dostępnej w Polsce | 73 |
4. Norweska polityka wobec osób z | |
niepełnosprawnościami | 78 |
5. Asystencja osobista kontrolowana przez użytkownika | |
81 | |
5.1. Podstawy prawne | 81 |
5.2. Implementacja usługi asystencji osobistej na | |
poziomie samorządów | 83 |
5.3. Organizacja zatrudnienia asystentów | 84 |
5.4. Użytkownicy asystencji osobistej w Norwegii | |
85 | |
6. Wsparcie w środowisku pracy w Norwegii | 86 |
7. Skala i użytkownicy asysty pracy w Norwegii | 88 |
8. Próby reformy systemu asystencji osobistej w | |
Norwegii | 90 |
8.1. Propozycje rozwiązań zmniejszających | |
zróżnicowanie lokalne i umożliwiających tworzenie | |
dobrych programów | 95 |
9. Podsumowanie | 98 |
ROZDZIAŁ IV. Niezależne życie i podmiotowość a usługa asystencji osobistej 100 | |
1. Geneza idei niezależnego życia | 100 |
2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych o | |
niezależnym życiu | 102 |
3. Podmiotowość a niezależne życie. Ujęcie | |
socjologiczne | 106 |
4. Rozumienie niezależnego życia i podmiotowości – | |
perspektywa asystentów w Norwegii | 109 |
5. Podmiotowość asystentów w relacji usługowej | |
(Norwegia) | 114 |
6. Rozumienie niezależnego życia i podmiotowość – | |
perspektywa asystentów w Polsce | 118 |
7. Podmiotowość asystentów w relacji usługowej | |
(Polska) | 123 |
8. Eksperci z Polski i Norwegii | 126 |
9. Podsumowanie | 131 |
ROZDZIAŁ V. Warunki pracy i zatrudnienia asystentów | |
osobistych, perspektywy rozwoju zawodowego i reprezentacja pracownicza 134 | |
1. Definicja warunków pracy i specyfika pracy w | |
sektorze usług asystenckich | 134 |
2. Warunki pracy i zatrudnienia w opinii asystentów | |
osobistych w Norwegii i Polsce | 139 |
2.1. Warunki pracy i zatrudnienia w Norwegii | 139 |
2.1.1. Różne kategorie asystentów: stali i | |
czasowi | 139 |
2.1.2. Wynagrodzenia za pracę asystentów | |
osobistych | 142 |
2.1.3. Ryzyka związane z pracą i zatrudnieniem | |
asystenta osobistego | 146 |
2.1.4. Podsumowanie | 152 |
2.2. Warunki pracy i zatrudnienia w Polsce | 153 |
2.2.1. Asystenci projektowi | 153 |
2.2.2. Wynagrodzenia za pracę asystentów | |
osobistych | 156 |
2.2.3. Ryzyka związane z pracą i zatrudnieniem | |
asystenta osobistego | 158 |
2.2.4. Podsumowanie | 163 |
3. Satysfakcja z pracy i prestiż zawodu asystenta | |
osobistego | 165 |
3.1. Opinie asystentów w Norwegii | 165 |
3.2. Opinie asystentów w Polsce | 168 |
3.3. Podsumowanie | 172 |
4. Formy komunikacji i reprezentacji pracowniczej w | |
Norwegii i Polsce | 175 |
4.1. Opinie asystentów w Norwegii | 175 |
4.2. Opinie asystentów w Polsce | 178 |
4.3. Podsumowanie | 179 |
5. Warunki pracy asystentów osobistych i wyzwania | |
związane z usługą w ocenie ekspertów w Norwegii i | |
Polsce | 181 |
6. Wnioski końcowe | 190 |
ROZDZIAŁ VI. Relacje społeczne a praca emocjonalna | |
i praca brudna 195 | |
1. Praca emocjonalna w środowisku pracy | 195 |
1.1. Praca emocjonalna a asystencja osobista | 198 |
2. Elementy brudnej pracy w procesie asystencji | |
osobistej | 200 |
3. Praca emocjonalna i elementy pracy brudnej w | |
opinii asystentów w Norwegii | 202 |
4. Praca emocjonalna i elementy pracy brudnej w | |
opinii asystentów w Polsce | 208 |
5. Eksperci z Polski i Norwegii | 213 |
6. Podsumowanie | 215 |
ROZDZIAŁ VII. Modele asystencji osobistej i praktyka 219 | |
1. Różnorodność modeli asystencji osobistej i | |
praktyka | 219 |
2. Ryzyka i wyzwania – polscy i norwescy eksperci | |
o przyszłych rozwiązaniach w ich krajach | 222 |
2.1. Wyzwania dla norweskiego systemu asystencji | |
osobistej (eksperci) | 223 |
2.2. Ryzyka i wyzwania dotyczące przyszłych | |
rozwiązań w obszarze asystencji osobistej w Polsce | |
(eksperci) | 228 |
3. Norweska lekcja dla Polski | 234 |
4. Podsumowanie | 245 |
ROZDZIAŁ VIII. Zamiast zakończenia: konkluzje i zaproszenie do dyskusji 246 | |
1. Paradygmaty i modele w naukach społecznych | 246 |
2. Poza formułą pomocową: formuła równościowo- | |
partycypacyjna | 248 |
WYKAZ SKRÓTÓW | 256 |
BIBLIOGRAFIA | 258 |
BIOGRAMY | 273 |
SUMMARY | 274 |
INDEKS 275 | |