Cień, który pozwala wyjść z cienia

Asystencja osobista dla osób z niepełnosprawnościami w Polsce i Norwegii

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja podejmuje zagadnienie usług asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami, zwracając uwagę na uwarunkowania kulturowe występujące w Polsce i w Norwegii. Zaprezentowano w niej autorski model służący budowaniu ich niezależności i wsparciu na etapie wkraczania na rynek pracy. Badania były przeprowadzone w latach 2020-2022 w obu krajach, które różnią się realizowanym modelem polityki społecznej oraz zaawansowaniem procesu wdrażania Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Analizy porównawcze uwypukliły kulturowe uwarunkowania wdrażania usług asystencji osobistej, co pozwoliło autorkom wskazać i omówić dylematy wynikające z kontrukcji usługi i opracować autorską formułę równościowo-partycypacyjną, w ramach której realizowana może być asystencja osobista dla osób z niepełnosprawnościami.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


Z przyjemnością i zainteresowaniem sięgnęłam po książkę podejmującą tematykę i problematykę osób z niepełnosprawnościami. Moje zaciekawienie było tym większe, że problematyka badania uwidoczniona została w postawionym przez autorki tytule, który pobudza do refleksji. […] Pomyślałam o tym, że w monografii odnajdę „świeże”, nowe spojrzenie badaczek. Sądzę, że się nie pomyliłam. Opracowanie jest wartościowe i godne uwagi czytelników. Wpisuje się w pole nauk socjologicznych. Jest to ważna pozycja, która zawiera nowe treści, wzbogacające, uzupełniające pewną lukę w zakresie podjętej tematyki. (Z recenzji wydawniczej dr hab. Beaty Szluz, prof. UR)


Publikacja ma niewątpliwie walory poznawcze, gdyż wpisuje się w aktualną społecznie tematykę poruszającą niezwykle ważne kwestie, rozstrzygające często o jakości i komforcie życia osoby z niepełnosprawnością. […] Należy podkreślić, iż bezsprzecznym walorem pracy jest także wyważenie między proporcjonalnym i analogicznym zarysowaniem problematyki na terenie badanych krajów, czyli Polski i Norwegii. (Z recenzji wydawniczej dr hab. Grażyny Mikołajczyk-Lerman, prof. UŁ)


*********


The Shadow That Lets Step Out of the Shadow. Personal Assistance for People with Disabilities in Poland and Norway


The publication discusses the issue of personal assistance for people with disabilities, drawing attention to cultural determinants in Poland and Norway. It presents the author’s model, which builds the independence and supports the disabled in the process of entering the labour market.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


*********


Dr hab. Giermanowska Ewa (ORCID 0000-0002-3169-9841) – socjolog, wykładowca w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w socjologii pracy, socjologii ekonomicznej i polityce zatrudnienia. Znaczące miejsce w jej zainteresowaniach badawczych zajmuje problematyka zatrudnienia młodzieży i osób z niepełnosprawnościami oraz społecznych aspektów kształtowania się stosunków pracy. Uczestniczyła w wielu
projektach badawczych dotyczących lokalnej polityki rynku pracy, losów zawodowych absolwentów, stosunków pracy, nietypowych form zatrudnienia, aktywizacji i integracji zawodowej osób niepełnosprawnych. Autorka i współautorka publikacji naukowych oraz analiz i
ekspertyz dotyczących rynku pracy dla instytucji rządowych, samorządowych i organizacji obywatelskich. Wieloletni ekspert Instytutu Spraw Publicznych w Warszawie. Członek Jury Nagrody im. Aleksandra Matejki za najlepszą pracę doktorską z zakresu socjologii pracy (przyznawanej przez Sekcję Socjologii Pracy Polskiego Towarzystwa Socjologicznego).


Dr hab. Racław Mariola (ORCID 0000-0002-7614-0507) – socjolog, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracowała z
Instytutem Spraw Publicznych w Warszawie, gdzie kierowała badaniami z zakresu polityki społecznej i w nich uczestniczyła. Jej główne pola zainteresowań badawczych to: socjologia rodziny oraz starzenia się i niepełnosprawności, a także analizy polityki rodzinnej i ludnościowej w perspektywie socjologicznej. Autorka artykułów, publikacji naukowych oraz analiz i ekspertyz dotyczących obszaru pomocy społecznej, polityki rodzinnej i ludnościowej dla instytucji rządowych, samorządowych i organizacji obywatelskich. Współzałożycielka i wiceprzewodnicząca Sekcji Socjologii Niepełnosprawności Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.


Dr Szawarska Dorota (ORCID 0000-0002-5124-6209) – antropolog kultury. Pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jej główne pola zainteresowań badawczych to: solidarność międzypokoleniowa, antropologia troski, antropologia starzenia się, antropologia niepełnosprawności. Autorka publikacji naukowych dotyczących zmian w solidarności międzypokoleniowej oraz niepełnosprawności.


Rok wydania2022
Liczba stron278
KategoriaInne
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-8116-1
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  
  ROZDZIAŁ I. Geneza i kontekst problemu podjętego w projekcie 17
   1. Kwestia absolwentów szkół wyższych z
   niepełnosprawnością – niedokończona emancypacja    17
   2. Kulturowe podstawy welfare states    26
   3. Polska a Norwegia – odmienne reżimy welfare states
       32
   4. Podsumowanie    36
  
  ROZDZIAŁ II. Zastosowane metody i techniki badań 38
   1. Koncepcja badań i harmonogram    38
   2. Przygotowanie do procesu zbierania danych:
   warsztat metodologiczny    40
   3. Źródła danych i realizacja badań    44
   4. Napotkane trudności i ograniczenia w prowadzeniu
   badań    48
   5. Kwestie etyczne    52
   6. Podsumowanie    54
  
  ROZDZIAŁ III. Instytucjonalno-kulturowy kontekst rozwoju usług asystencji osobistej 56
   1. Polska polityka wobec niepełnosprawności    56
   1.1. Asystencja osobista a system pomocy
   społecznej    60
   1.2. Projektowy charakter usług asystencji
   osobistej    63
   2. Usługi asysty na uczelniach i na rynku pracy    67
   2.1. Usługi asysty na uczelniach    67
   2.2. Usługi asysty na rynku pracy    71
   3. Proces legitymizacji usługi asystencji osobistej
   jako usługi dostępnej w Polsce    73
   4. Norweska polityka wobec osób z
   niepełnosprawnościami    78
   5. Asystencja osobista kontrolowana przez użytkownika
       81
   5.1. Podstawy prawne    81
   5.2. Implementacja usługi asystencji osobistej na
   poziomie samorządów    83
   5.3. Organizacja zatrudnienia asystentów    84
   5.4. Użytkownicy asystencji osobistej w Norwegii
       85
   6. Wsparcie w środowisku pracy w Norwegii    86
   7. Skala i użytkownicy asysty pracy w Norwegii    88
   8. Próby reformy systemu asystencji osobistej w
   Norwegii    90
   8.1. Propozycje rozwiązań zmniejszających
   zróżnicowanie lokalne i umożliwiających tworzenie
   dobrych programów    95
   9. Podsumowanie    98
  
  ROZDZIAŁ IV. Niezależne życie i podmiotowość a usługa asystencji osobistej 100
   1. Geneza idei niezależnego życia    100
   2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych o
   niezależnym życiu    102
   3. Podmiotowość a niezależne życie. Ujęcie
   socjologiczne    106
   4. Rozumienie niezależnego życia i podmiotowości –
   perspektywa asystentów w Norwegii    109
   5. Podmiotowość asystentów w relacji usługowej
   (Norwegia)    114
   6. Rozumienie niezależnego życia i podmiotowość –
   perspektywa asystentów w Polsce    118
   7. Podmiotowość asystentów w relacji usługowej
   (Polska)    123
   8. Eksperci z Polski i Norwegii    126
   9. Podsumowanie    131
  
  ROZDZIAŁ V. Warunki pracy i zatrudnienia asystentów
  osobistych, perspektywy rozwoju zawodowego i reprezentacja pracownicza 134
   1. Definicja warunków pracy i specyfika pracy w
   sektorze usług asystenckich    134
   2. Warunki pracy i zatrudnienia w opinii asystentów
   osobistych w Norwegii i Polsce    139
   2.1. Warunki pracy i zatrudnienia w Norwegii    139
   2.1.1. Różne kategorie asystentów: stali i
   czasowi    139
   2.1.2. Wynagrodzenia za pracę asystentów
   osobistych    142
   2.1.3. Ryzyka związane z pracą i zatrudnieniem
   asystenta osobistego    146
   2.1.4. Podsumowanie    152
   2.2. Warunki pracy i zatrudnienia w Polsce    153
   2.2.1. Asystenci projektowi    153
   2.2.2. Wynagrodzenia za pracę asystentów
   osobistych    156
   2.2.3. Ryzyka związane z pracą i zatrudnieniem
   asystenta osobistego    158
   2.2.4. Podsumowanie    163
   3. Satysfakcja z pracy i prestiż zawodu asystenta
   osobistego    165
   3.1. Opinie asystentów w Norwegii    165
   3.2. Opinie asystentów w Polsce    168
   3.3. Podsumowanie    172
   4. Formy komunikacji i reprezentacji pracowniczej w
   Norwegii i Polsce    175
   4.1. Opinie asystentów w Norwegii    175
   4.2. Opinie asystentów w Polsce    178
   4.3. Podsumowanie    179
   5. Warunki pracy asystentów osobistych i wyzwania
   związane z usługą w ocenie ekspertów w Norwegii i
   Polsce    181
   6. Wnioski końcowe    190
  
  ROZDZIAŁ VI. Relacje społeczne a praca emocjonalna
  i praca brudna 195
   1. Praca emocjonalna w środowisku pracy    195
   1.1. Praca emocjonalna a asystencja osobista    198
   2. Elementy brudnej pracy w procesie asystencji
   osobistej    200
   3. Praca emocjonalna i elementy pracy brudnej w
   opinii asystentów w Norwegii    202
   4. Praca emocjonalna i elementy pracy brudnej w
   opinii asystentów w Polsce    208
   5. Eksperci z Polski i Norwegii    213
   6. Podsumowanie    215
  
  ROZDZIAŁ VII. Modele asystencji osobistej i praktyka 219
   1. Różnorodność modeli asystencji osobistej i
   praktyka    219
   2. Ryzyka i wyzwania – polscy i norwescy eksperci
   o przyszłych rozwiązaniach w ich krajach    222
   2.1. Wyzwania dla norweskiego systemu asystencji
   osobistej (eksperci)    223
   2.2. Ryzyka i wyzwania dotyczące przyszłych
   rozwiązań w obszarze asystencji osobistej w Polsce
   (eksperci)    228
   3. Norweska lekcja dla Polski    234
   4. Podsumowanie    245
  
  ROZDZIAŁ VIII. Zamiast zakończenia: konkluzje i zaproszenie do dyskusji 246
   1. Paradygmaty i modele w naukach społecznych    246
   2. Poza formułą pomocową: formuła równościowo-
   partycypacyjna    248
  
  WYKAZ SKRÓTÓW    256
  BIBLIOGRAFIA    258
  BIOGRAMY    273
  SUMMARY    274
  INDEKS 275
RozwińZwiń