Autor:
Wydawca:
Format:
Nie ulega wątpliwości, że to podręcznik dla studentów nauk o wychowaniu, ale jestem przekonana, że jego czytelnikami może być znacznie większa grupa osób: studenci innych kierunków studiów w akademiach wychowania fizycznego, w uniwersytetach medycznych (na przykład kierunku zdrowie publiczne) oraz w innych szkołach wyższych. Publikacja może zostać wykorzystana również w szkoleniu podyplomowym – zorganizowanym, a także podejmowanym indywidualnie – przez osoby z różnymi tytułami zawodowymi.
prof. dr hab. Anna Jegier Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Rozbudowana wersja publikacji prezentuje wszystkie obszary treści związanych z pedagogiką sportu, której podstawy powinni poznać studenci kierunków wychowania fizycznego, rekreacji i turystyki czy pedagogiki. To dobrze przygotowany podręcznik, który może być pomocą dydaktyczną zarówno dla studentów, jak i wykładowców.
dr hab. Danuta Umiastowska prof. Uniwersytetu Szczecińskiego
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-029-9 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Zarys anatomii człowieka
do koszyka
Zarys anatomii człowieka
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział I. Pedagogiczny wymiar wychowania fizycznego i sportu na przestrzeni dziejów | 11 |
1.1. Od Platona do pozytywistycznej wizji aktywności fizycznej człowieka | 11 |
1.2. Kalokagatia – wychowawczy model igrzysk starożytnej Grecji | 24 |
1.3. Wychowanie fizyczne i sport w polskiej myśli pedagogicznej | 32 |
1.4. Historyczno-pedagogiczne aspekty dziejów łódzkiego sportu | 43 |
Rozdział II. Społeczno-kulturowe paradygmaty współczesnego sportu | 59 |
2.1. Kultura fizyczna w dyskursie społecznym | 59 |
2.2. Wychowawczy wymiar sportu w świetle jego społeczno-kulturowych realiów | 63 |
2.3. Pedagogika sportu w poszukiwaniu tożsamości naukowej | 75 |
2.4. Trener jako nauczyciel i wychowawca w aktywności sportowej | 85 |
2.5. Sport kobiet – motywy, bariery, perspektywy | 107 |
Rozdział III. Etyczne, resocjalizacyjne, inkluzyjne i zdrowotne wartości aktywności sportowej | 117 |
3.1. Znaczenie zasady fair play w sporcie, edukacji i życiu społecznym | 117 |
3.2. Wychowanie przez sport w kontekście resocjalizacji i przeciwdziałania agresji | 126 |
3.3. Sport jako źródło tworzenia nowych wartości w aktywności osób z niepełnosprawnościami | 135 |
3.4. Zdrowotne walory aktywności sportowej. Wpływ wysiłku fizycznego na ludzki organizm | 145 |
Rozdział IV. Idea olimpizmu jako humanistyczna wartość współczesnej rzeczywistości | 157 |
4.1. Pedagogiczna wizja neoolimpizmu barona Pierre’a de Coubertina | 158 |
4.2. Humanizm olimpijski – idea a rzeczywistość | 166 |
4.3. Olimpijskie inspiracje w literaturze i sztuce | 173 |
4.4. Sport i olimpizm w wychowaniu do odbioru widowiska sportowego | 182 |
Rozdział V. Sport i olimpizm w programach edukacyjno-wychowawczych | 197 |
5.1. Edukacja olimpijska i pedagogiczne konotacje | 197 |
5.2. Społeczno-wychowawcze wartości sportu olimpijskiego na przykładzie wybranych programów edukacyjno-wychowawczych | 203 |
5.2.1. Programy edukacji sportowej realizowane w polskim systemie oświaty | 204 |
5.2.2. Programy edukacji sportowo-olimpijskiej w wybranych krajach | 208 |
Bibliografia | 215 |
Załączniki | 241 |