Mistyczne marzenie

O Pieśniach sobie śpiewanych Konstancji Benisławskiej na tle kobiecej literatury dawnej

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

21,21  24,95 (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest niewątpliwie dobrze napisana, ciekawa, pokazuje twórczość Benisławskiej na tle literatury pisanej w epoce przez kobiety, odwołuje się do literatury przedmiotu czerpanej z różnych porządków. Pokazuje wiele nowych wątków i odniesień, szczególnie tych, które sytuują się w kręgu europejskiej mistyki, ale także w ogóle literatury barokowej – przede wszystkim polskiej, ale i (rzadziej) obcej. Rozprawa jest mocno osadzona w literaturze przedmiotu, która zostaje gruntownie wykorzystana.
Z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Chachulskiego
To bardzo dobrze i logicznie przemyślana, starannie skomponowana, udokumentowana, wyzyskująca w bardzo dobry sposób dotychczasową literaturę przedmiotu monografia. Narracja jest „skupiona” i interesująco prowadzona, z wykorzystaniem szerokich i ciekawych kontekstów. Nie mam wątpliwości, że recenzowana książka, wnosząca duży wkład do wiedzy o życiu i twórczości Konstancji Benisławskiej, w pełni zasługuje na druk. Jest publikacją cenną, a także bardzo potrzebną w polskim piśmiennictwie naukowym. Z pewnością będzie komentowana, recenzowana i twórczo wykorzystywana przez kolejnych badaczy.
Z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Rotta


Rok wydania2022
Liczba stron304
KategoriaLiteratura polska
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-058-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     11
  
  Część I
  
  Rozdział I. Staropolska opinia publiczna wobec kobiecej emancypacji. Literatura kobiet świeckich XVII i XVIII wieku     23
  
  Rozdział II. Opis doświadczenia mistycznego (mistyka świętej Teresy z Ávila i świętego Jana od Krzyża). Cechy mistyki kobiecej     59
  1. Filozofia mistyki i mistyka terezjańska     59
  2. Swoistość mistyki kobiecej     72
  
  Rozdział III. Mistyka w kobiecej twórczości zakonnej: poezja, (auto)biografia, rozmyślania     85
  
  Część II
  
  Rozdział I. Konstancja Benisławska i jej twórczość     117
  1. Biografia poetki     117
  2. Tomik Pieśni sobie śpiewanych – zawartość, układ i problematyka     123
  
  Rozdział II. Forma gatunkowa Pieśni sobie śpiewanych     129
  1. Modlitwa poetycka     129
  2. Pieśń – psalm – hymn     148
  3. Elegia pokutna     158
  
  Rozdział III. Świat przedstawiony Pieśni sobie śpiewanych     167
  1. Sfera sacrum     168
  1.1. Duch święty     168
  1.2. Bóg – Ojciec     173
  1.3. Niebo     186
  1.4. Maryja     191
  1.5. Chrystus     207
  1.6. Diabeł     213
  1.7. Aniołowie i święci     217
  2. Natura człowieka     221
  3. Zbiorowość wierzących     231
  4. Świat zewnętrzny     236
  
  Rozdział IV. Pieśni sobie śpiewane jako poezja mistyczna     251
  1. Pieśni i mistyka terezjańska     252
  2. Zachwycenie i podróż do nieba     253
  3. Sensualizm modlitwy poetyckiej Benisławskiej: krew i serce     258
  4. Lęk przed działaniem szatana     260
  5. Antropologia mistyczna Pieśni     263
  6. Etapy mistyczne Pieśni     266
  7. Chrystus jako Oblubieniec     269
  8. Smak i dotyk jako narzędzia poznania Boga     271
  9. Pieśni na tle kobiecej literatury mistycznej     276
  
  Zakończenie     277
  
  Bibliografia     283
  
  Indeks osób     297
RozwińZwiń