INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka jest niewątpliwie dobrze napisana, ciekawa, pokazuje twórczość Benisławskiej na tle literatury pisanej w epoce przez kobiety, odwołuje się do literatury przedmiotu czerpanej z różnych porządków. Pokazuje wiele nowych wątków i odniesień, szczególnie tych, które sytuują się w kręgu europejskiej mistyki, ale także w ogóle literatury barokowej – przede wszystkim polskiej, ale i (rzadziej) obcej. Rozprawa jest mocno osadzona w literaturze przedmiotu, która zostaje gruntownie wykorzystana.
Z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Chachulskiego
To bardzo dobrze i logicznie przemyślana, starannie skomponowana, udokumentowana, wyzyskująca w bardzo dobry sposób dotychczasową literaturę przedmiotu monografia. Narracja jest „skupiona” i interesująco prowadzona, z wykorzystaniem szerokich i ciekawych kontekstów. Nie mam wątpliwości, że recenzowana książka, wnosząca duży wkład do wiedzy o życiu i twórczości Konstancji Benisławskiej, w pełni zasługuje na druk. Jest publikacją cenną, a także bardzo potrzebną w polskim piśmiennictwie naukowym. Z pewnością będzie komentowana, recenzowana i twórczo wykorzystywana przez kolejnych badaczy.
Z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Rotta
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-058-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Anioł upojony. Opowieści mistyczne
do koszyka
Zjawiska mistyczne i ich tłumaczenia
do koszyka
Mistyczny dowcip
do koszyka
Mistyczny sens mitu w „Królu-Duchu”...
do koszyka
Elementarz mistyczny
do koszyka
Fenomen doświadczenia mistycznego
do koszyka
Modlitwa mistyczna
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 11 |
Część I | |
Rozdział I. Staropolska opinia publiczna wobec kobiecej emancypacji. Literatura kobiet świeckich XVII i XVIII wieku | 23 |
Rozdział II. Opis doświadczenia mistycznego (mistyka świętej Teresy z Ávila i świętego Jana od Krzyża). Cechy mistyki kobiecej | 59 |
1. Filozofia mistyki i mistyka terezjańska | 59 |
2. Swoistość mistyki kobiecej | 72 |
Rozdział III. Mistyka w kobiecej twórczości zakonnej: poezja, (auto)biografia, rozmyślania | 85 |
Część II | |
Rozdział I. Konstancja Benisławska i jej twórczość | 117 |
1. Biografia poetki | 117 |
2. Tomik Pieśni sobie śpiewanych – zawartość, układ i problematyka | 123 |
Rozdział II. Forma gatunkowa Pieśni sobie śpiewanych | 129 |
1. Modlitwa poetycka | 129 |
2. Pieśń – psalm – hymn | 148 |
3. Elegia pokutna | 158 |
Rozdział III. Świat przedstawiony Pieśni sobie śpiewanych | 167 |
1. Sfera sacrum | 168 |
1.1. Duch święty | 168 |
1.2. Bóg – Ojciec | 173 |
1.3. Niebo | 186 |
1.4. Maryja | 191 |
1.5. Chrystus | 207 |
1.6. Diabeł | 213 |
1.7. Aniołowie i święci | 217 |
2. Natura człowieka | 221 |
3. Zbiorowość wierzących | 231 |
4. Świat zewnętrzny | 236 |
Rozdział IV. Pieśni sobie śpiewane jako poezja mistyczna | 251 |
1. Pieśni i mistyka terezjańska | 252 |
2. Zachwycenie i podróż do nieba | 253 |
3. Sensualizm modlitwy poetyckiej Benisławskiej: krew i serce | 258 |
4. Lęk przed działaniem szatana | 260 |
5. Antropologia mistyczna Pieśni | 263 |
6. Etapy mistyczne Pieśni | 266 |
7. Chrystus jako Oblubieniec | 269 |
8. Smak i dotyk jako narzędzia poznania Boga | 271 |
9. Pieśni na tle kobiecej literatury mistycznej | 276 |
Zakończenie | 277 |
Bibliografia | 283 |
Indeks osób | 297 |