POLECAMY
-14%
Wydawca:
Format:
Publikacja przedstawia analizę zastosowania konstrukcji prawnej konkretyzacji obowiązków prawnych, opartej na kryterium ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
W opracowaniu zostały omówione m.in.:
- przyczyny stosowania norm prawnych opartych na analizie ryzyka,
- sposoby konkretyzacji obowiązków prawnych w prawie powszechnie obowiązującym,
- akt konkretyzacji obowiązku prawnego na podstawie kryterium ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych i jego wykonanie,
- pojęcie „ryzyko” oraz regulacja prawna ,,ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych”,
- metodyka identyfikacji i szacowania ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych,
- postępowanie z ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych,
- kompetencje Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie prowadzenia postępowań odnoszących się do ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, w tym m.in. zasady postępowania przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
- rola sądownictwa administracyjnego w kontekście stosowania modelu regulacji, polegającego na konkretyzacji obowiązków prawnych przez podmioty zobowiązane, za pomocą kryterium ryzyka.
Książka będzie przydatna administratorom, inspektorom ochrony danych, adwokatom i radcom prawnym. Zainteresuje też przedstawicieli nauki.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 428 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8328-016-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Analiza tekstu w dyskursie medialnym
do koszyka
Analiza matematyczna
do koszyka
Analiza, cz. 1
do koszyka
Analiza i interpretacja wyników badań...
do koszyka
Analiza matematyczna. Podręcznik dla...
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Wprowadzenie | str. | 21 |
Rozdział I | |
Regulowanie obowiązków prawnych w oparciu o kryterium ryzyka | str. | 27 |
Sposoby konkretyzacji obowiązków w prawie | str. | 27 |
Definicja terminu „ryzyko” | str. | 30 |
Zastosowanie konstrukcji konkretyzacji obowiązków prawnych w oparciu o kryterium ryzyka w wybranych aktach prawnych | str. | 35 |
Rozdział II | |
Metody badawcze konkretyzacji obowiązków prawnych ustalanych w oparciu o kryterium ryzyka | str. | 54 |
Wprowadzenie | str. | 54 |
Metoda badań naukowych | str. | 55 |
Zastosowanie normatywnej teorii wykładni | str. | 56 |
Rozdział III | |
Ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str. | 60 |
Regulacja prawna ryzyka w RODO | str. | 60 |
Akt konkretyzacji obowiązku prawnego na podstawie kryterium ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych i jego wykonanie | str. | 77 |
Ujęcie podmiotowe i przedmiotowe ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str. | 83 |
3.1. Ujęcie podmiotowe | str. | 83 |
3.2. Ujęcie przedmiotowe | str. | 86 |
3.3. Prawa i wolności osób fizycznych, których dotyczy ryzyko | str. | 89 |
3.3.1. Źródła regulacji praw i wolności osób fizycznych – uwagi wstępne | str. | 89 |
3.3.2. Prawa i wolności osób fizycznych określone w RODO | str. | 92 |
3.3.3. Prawa i wolności osób fizycznych określone w Traktatach | str. | 98 |
3.3.4. Prawa i wolności osób fizycznych określone w Karcie Praw Podstawowych Unii | |
Europejskiej | str. | 105 |
3.3.5. Prawa i wolności osób fizycznych określone w EKPCz | str. | 111 |
3.3.6. Prawa i wolności osób fizycznych określone w Konstytucji RP | str. | 112 |
3.4. Skutki prawne naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str. | 122 |
Rozdział IV | |
Metody identyfikacji i szacowania ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str. | 131 |
Znaczenie podejścia procesowego dla identyfikacji i zarządzania ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, których dane osobowe są przetwarzane | str. | 131 |
Zastosowanie dokumentacji wewnętrznej do identyfikacji ryzyka | str. | 135 |
2.1. Uwagi ogólne | str. | 135 |
2.2. Modele i mapy procesów | str. | 136 |
2.3. Metodyka analizowania ryzyka | str. | 139 |
2.3.1. Wyjaśnienie pojęć metodologii, metodyki i metody oceny ryzyka | str. | 139 |
2.3.2. Wymagania RODO dotyczące metodyki analizowania ryzyka | str. | 140 |
2.4. Przegląd wybranych metodyk wykorzystywanych do analizy ryzyka związanej z przetwarzaniem danych osobowych | str. | 143 |
2.4.1. Metodyka proponowana przez polskiego regulatora – GIODO | str. | 143 |
2.4.2. Metodyki opracowane przez regulatora francuskiego – CNIL | str. | 144 |
2.4.3. Metodyka zaproponowana przez brytyjski organ nadzorczy – ICO | str. | 145 |
2.4.4. Metodyka zaproponowana w Podręczniku Inspektora Ochrony Danych | str. | 145 |
2.4.5. Porównanie metodyk | str. | 146 |
Przegląd wybranych rekomendacji i standardów związanych z podejściem opartym na ryzyku | str. | 149 |
3.1. Rekomendacje ENISA w sprawie oceny skutków naruszenia danych osobowych | str. | 149 |
3.2. Norma ISO 31010 – wybrane metody analizowania ryzyka | str. | 150 |
3.3. Norma ISO 27005. Zarządzanie ryzykiem w bezpieczeństwie informacji | str. | 152 |
3.4. Norma ISO 29134. Wytyczne dotyczące oceny skutków dla prywatności | str. | 152 |
Iteracje, wykorzystanie audytu do zarządzania przetwarzaniem danych osobowych opartego na ryzyku | str. | 153 |
Ustanawianie kontekstu i szacowanie ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str. | 154 |
5.1. Uwagi ogólne | str. | 154 |
5.1.1. Analiza prosta w zastosowaniu | str. | 154 |
5.1.2. Analiza obiektywna i pomocna przy wykazywaniu zgodności | str. | 156 |
5.2. Ustanawianie kontekstu przetwarzania | str. | 157 |
5.2.1. Uwagi wprowadzające | str. | 157 |
5.2.2. Cele analizowania ryzyka | str. | 159 |
5.2.3. Kryteria identyfikacji ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, skala ryzyka | str. | 161 |
5.2.4. Cele przetwarzania danych osobowych i czynności przetwarzania | str. | 165 |
5.2.5. Kategorie danych, osób, których dane dotyczą, ich prawa i wolności | str. | 167 |
5.3. Szacowanie ryzyka | str. | 171 |
5.3.1. Uwagi ogólne | str. | 171 |
5.3.2. Zagrożenia | str. | 173 |
5.3.3. Prawdopodobieństwo materializacji | |
zagrożenia | str. | 177 |
5.3.3.1. Przegląd metodyk dotyczących szacowania prawdopodobieństwa | str. | 177 |
5.3.3.2. Wykorzystanie statystyki do oceny prawdopodobieństwa naruszenia praw i wolności | str. | 180 |
5.3.3.3. Ocena niezawodności człowieka | str. | 192 |
5.3.3.3.1. Uwagi wprowadzające | str. | 192 |
5.3.3.3.2. Metoda TESEO | str. | 195 |
5.3.3.3.3. Metoda HEART (ang. human error assessment and reduction technique) | str. | 195 |
5.3.3.4. Sposób obliczania prawdopodobieństwa .. | 196 |
5.3.4. Następstwa materializacji zagrożenia | str. | 216 |
5.3.5. Wstępne wyliczenie ryzyka | str. | 221 |
Rozdział V | |
Postępowanie z ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str. | 224 |
Uwagi ogólne | str. | 224 |
Analiza i ocena ryzyka | str. | 225 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 225 |
2.2. Sposób sprowadzenia wyników do oczekiwanej skali ryzyka (współczynnik korekcji) | str. | 226 |
2.3. Ewaluacja ryzyka | str. | 227 |
2.4. Zarządzanie niepewnością danych | str. | 229 |
Modyfikowanie ryzyka do poziomu zwykłego | str. | 234 |
3.1. Uwagi ogólne | str. | 234 |
3.2. Katalog referencyjny środków i katalog zrealizowanych środków, czyli wyznaczanie poziomu realizacji zabezpieczeń | str. | 238 |
3.3. Ocena poziomu realizacji zabezpieczeń | str. | 244 |
3.4. Ocena adekwatności zastosowanych środków, odniesienie się do charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania | str. | 245 |
3.4.1. Uwagi wprowadzające | str. | 245 |
3.4.2. Przykładowe obszary oceny adekwatności zabezpieczeń | str. | 247 |
3.4.2.1. Środki techniczne | str. | 247 |
3.4.2.2. Środki organizacyjne | str. | 248 |
3.4.2.3. Bezpieczeństwo osobowe | str. | 250 |
3.4.2.4. Testowanie, mierzenie i ocenianie skuteczności środków | str. | 251 |
3.5. Podatność jako parametr odwrotnie proporcjonalny do poziomu realizacji zabezpieczeń | str. | 253 |
Określanie ryzyka szczątkowego | str. | 258 |
Dalsze postępowanie z nieakceptowalnym ryzykiem czynności przetwarzania | str. | 261 |
5.1. Obniżanie ryzyka na poziomie poszczególnych operacji – ocena skutków przetwarzania | str. | 261 |
5.2. Unikanie, transferowanie lub dzielenie ryzyka | str. | 262 |
Rejestrowanie, raportowanie i akceptowanie ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str. | 265 |
Rozdział VI | |
Nadzór administracyjnoprawny wykonania obowiązków prawnych na podstawie kryterium ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str. | 270 |
Wprowadzenie | str. | 270 |
Zdolność prawna Prezesa UODO | str. | 271 |
Kompetencja szczególna Prezesa UODO | str. | 279 |
3.1. Uwagi wstępne | str. | 279 |
3.2. Kompetencja szczególna związana z udzielaniem, odmową i cofaniem certyfikatów | str. | 282 |
3.2.1. Rodzaj kompetencji w ramach postępowania administracyjnego i poza tym postępowaniem | str. | 282 |
3.2.2. Znaczenie analizy ryzyka w postępowaniu w sprawie udzielenia certyfikatu, odmowy udzielenia oraz cofnięcia certyfikatu | str. | 293 |
3.3. Kompetencja szczególna związana z zatwierdzaniem kodeksu postępowania oraz warunków i trybu akredytacji podmiotu monitorującego jego przestrzeganie | str. | 296 |
3.3.1. Rodzaj kompetencji w ramach postępowania administracyjnego i poza tym postępowaniem | str. | 296 |
3.3.2. Znaczenie analizy ryzyka w postępowaniu w sprawie zatwierdzenia kodeksu postępowania oraz warunków i trybu akredytacji podmiotu monitorującego jego przestrzeganie | str. | 300 |
3.4. Kompetencja szczególna związana z prowadzeniem postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych | str. | 301 |
3.4.1. Rodzaj kompetencji w ramach postępowania administracyjnego | str. | 301 |
3.4.2. Znaczenie analizy ryzyka w postępowaniu w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych | str. | 310 |
3.5. Kompetencja szczególna związana z nakładaniem administracyjnych kar pieniężnych | str. | 311 |
3.5.1. Zasady nakładania kar pieniężnych | str. | 311 |
3.5.2. Znaczenie analizy ryzyka w postępowaniu w sprawie nakładania administracyjnych kar pieniężnych | str. | 320 |
Zastosowanie zasad ogólnych postępowania administracyjnego w postępowaniu przed Prezesem | |
UODO | str. | 320 |
4.1. Uwagi wstępne | str. | 320 |
4.2. Zastosowanie zasady praworządności działania organu administracji publicznej i dbałości o praworządne działanie stron i uczestników postępowania w postępowaniu przed Prezesem UODO | str. | 324 |
4.3. Zasada prawdy obiektywnej | str. | 341 |
4.4. Zasada pogłębiania zaufania do organu władzy publicznej | str. | 359 |
4.5. Zasada przekonywania | str. | 365 |
Rozstrzyganie sprawy indywidualnej w postępowaniu przed Prezesem UODO | str. | 369 |
Środki odwoławcze od rozstrzygnięć Prezesa UODO | str. | 375 |
Prawomocność i egzekwowalność orzeczeń sądów administracyjnych w sprawach skarg na decyzje i postanowienia Prezesa UODO | str. | 378 |
Zakończenie | str. | 383 |
Bibliografia | str. | 407 |
Wykaz orzecznictwa | str. | 415 |
Spis tabel | str. | 423 |
Spis schematów | str. | 425 |
Autorzy | str. | 427 |