INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
O wyjątkowości publikacji stanowi zamieszczony w niej obszerny materiał ilustracyjny. Na konkretnych przykładach ukazuje on dylematy i trudności w stosowaniu prawa autorskiego. Zaprezentowane w książce rysunki i zdjęcia albo bezpośrednio stanowiły przedmiot sporów sądowych lub dyskusji w kontekście naruszania praw autorskich, albo są dobrą ilustracją trudności w interpretacjach autorskoprawnych.
Dzięki temu książka jest przeznaczona zarówno dla studentów, wydawców, dziennikarzy, twórców reklam, producentów filmowych i telewizyjnych, jak i dla osób zawodowo zajmujących się prawem autorskim.
W drugim wydaniu publikacji przedstawiono nowe zagadnienia dotyczące m.in:
• sztucznej inteligencji;
• NFT (non-fungible token), czyli niewymienialnego, niezmiennego technicznie, niemożliwego do zhakowania certyfikatu poświadczającego, że dany plik to oryginał istniejący tylko w jednej kopii;
• autoplagiatu;
• „problemów z wsiadaniem do pociągu”, na marginesie orzeczenia sądowego dotyczącego słynnej piosenki.
Teksty „dawne” zostały uzupełnione, niekiedy istotnie zmienione, często z nowymi przykładami albo inną oceną prawną, co uwidacznia płynność ocen i interpretacji w prawie autorskim. Z jednej strony jest to związane ze zmianą przepisów, z drugiej zaś z nowym orzecznictwem (zwłaszcza Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej). Prowadzi to w wielu przypadkach do przedstawienia zupełnie nowych interpretacji, przeciwstawnych do wcześniej proponowanych.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 488 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8328-125-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Zabawy logopedyczne na cztery pory roku
do koszyka
Zabawy i zabójstwa. Riverdale
do koszyka
Zabawy inscenizacyjne o tematyce...
do koszyka
Zabawy matematyczne
do koszyka
Zabawy plastyczne z bawełną
do koszyka
Zabawy poufne
do koszyka
Zabawy w Boga
do koszyka
Zabawy z bronią
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 11 |
I Wstęp | 13 |
II Utwór i jego ochrona w prawie autorskim – ilustrowane ABC i D | 19 |
1 Wprowadzenie | 21 |
2 Prawo autorskie w systemie prawa | 22 |
3 Prawo autorskie, prawa podstawowe i zasada proporcjonalności | 25 |
4 Utwór | 26 |
A Uwagi ogólne | 26 |
B Brak ochrony pomysłu | 32 |
C Postacie utworów | 54 |
D Prawne kategorie utworów | 70 |
a Dzieło samoistne i inspirowane | 70 |
b Dzieło zależne | 75 |
c Dzieła współautorskie i łączne | 77 |
d Bazy danych | 83 |
e Dzieła zbiorowe, pracownicze | 84 |
5 Znaczki, banknoty, orzeczenia sądowe i inne przedmioty | |
wyłączone spod ochrony autorskiej na podstawie art. 4 pr. aut. | 85 |
6 Powstanie i czas ochrony praw autorskich | 93 |
7 Autorskie dobra osobiste (treść i ochrona) | 94 |
A Uwagi ogólne | 94 |
B Prawo do autorstwa | 97 |
C Prawo do integralności | 105 |
D Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu | 122 |
E Na zakończenie | 122 |
8 Autorskie prawa majątkowe (treść i ochrona) | 123 |
A Treść autorskich praw majątkowych | 123 |
B Naruszenie autorskich praw majątkowych | 125 |
9 Dozwolony użytek | 156 |
A Uwagi ogólne | 156 |
B Dozwolony użytek osobisty | 158 |
C Cytat | 160 |
D Parodia | 165 |
E Pastisz | 184 |
F Prawo panoramy | 186 |
G Skandal z wizerunkiem prezydenta | 190 |
10 Plakat „Konstytucja” | 193 |
11 Zamiast zakończenia | 197 |
III Sztuczna inteligencja i prawo autorskie | 201 |
1 Kształt prawa autorskiego jako wynik postępu technicznego | 203 |
2 Twórcze rezultaty sztucznej inteligencji | 203 |
3 Zagadnienia prawne | 208 |
A Uwagi ogólne | 208 |
B Ochrona rezultatów SI na gruncie obowiązującego stanu prawnego | 212 |
C Dzieła hybrydowe tworzone z udziałem SI | |
na gruncie obowiązującego prawa | 216 |
a Wytwory SI wykorzystujące cudze utwory | 216 |
b Wytwory maszyny (SI) współtworzone (?) przez człowieka | 219 |
D Czy należy wprowadzić ochronę prawem autorskim rezultatów SI? | 224 |
E Uwagi końcowe | 231 |
IV Problemy z wsiadaniem do pociągu byle jakiego | 233 |
1 Cecha „własnej intelektualnej twórczości” | 235 |
2 Parodia | 242 |
3 Naruszenie autorskich dóbr osobistych | |
przez eksploatację nietwórczych elementów utworu | 244 |
4 Wnioski | 250 |
V Fotografi a | 253 |
1 Fotografi a jako utwór | 255 |
A Dopuszczalność uznania fotografi i jako przedmiotu prawa autorskiego | 255 |
B Istnienie cech utworu w fotografi i | 256 |
2 Podmiot prawa autorskiego (współautorstwo) | 268 |
3 Naruszenie prawa autorskiego w związku z fotografi ą | 270 |
A Uwagi ogólne | 270 |
B Niechroniony pomysł | 271 |
C Kompozycja zdjęcia | 281 |
D Zakres ochrony | 283 |
E Przejęcie planu wyrażenia w fotografi i | 287 |
F Dzieło plastyczne na podstawie fotografi i | 289 |
G Fotografi a dzieł plastycznych | 299 |
H Naruszenie czy brak naruszenia prawa autorskiego? | 302 |
4 Fotografi a i dozwolony użytek | 307 |
A Uwagi ogólne | 307 |
B Cytat | 308 |
C Parodia i satyra | 309 |
D Prawo panoramy | 311 |
5 Polskie spory sądowe o cytat i ochronę integralności fotografi i | 317 |
6 Głupia zabawa | 324 |
7 Wnioski | 326 |
VI Sztuka przywłaszczeniowa (appropriation art) a prawo autorskie | 329 |
1 Wstęp | 331 |
2 Autorskoprawny status sztuki przywłaszczeniowej | 334 |
A Brak nowego utworu | 334 |
B Dzieła niesamoistne i dzieła z cytatami | 337 |
3 Dozwolony użytek w sztuce przywłaszczeniowej | 340 |
4 Rodzaje przywłaszczeń | 351 |
5 Sztuka przywłaszczeniowa a autorskie dobra osobiste | 353 |
6 Dwa procesy o jedną wystawę | 356 |
7 Wnioski | 365 |
VII „Polityka”, W samo południe i plakat Solidarności | 367 |
1 Problem istnienia utworu | 369 |
2 Dzieło tylko inspirowane i dzieło przejmujące cudze elementy twórcze | 374 |
3 Dopuszczalność wykorzystania elementów twórczych z cudzego dzieła | 378 |
A Uwagi ogólne | 378 |
B Prawo cytatu | 379 |
C Parodia | 384 |
D Wykorzystanie plakatu dla własnych celów promocyjnych | 386 |
4 Autorskie prawa osobiste | 386 |
A Obowiązek wskazania autorstwa wykorzystanego utworu | 386 |
B Prawo do integralności | 388 |
5 Status prawny i logo Solidarności | 390 |
6 Same wątpliwości | 399 |
7 Wnioski | 399 |
VIII Plakat zjazdowy | 401 |
1 Uwagi ogólne | 403 |
2 Naruszenie autorskich dóbr osobistych | 404 |
A Prawo do autorstwa | 404 |
B Prawo do integralności | 405 |
3 Autorskie prawa majątkowe | 406 |
4 Dozwolony użytek – cytat | 408 |
5 Dozwolony użytek – parodia | 410 |
IX Mona Lisa w świetle prawa autorskiego | 417 |
1 Uwagi ogólne | 419 |
2 Eksploatacja cudzego utworu | 420 |
A Utwór inspirowany | 420 |
B „Nietwórcza” modyfi kacja dzieła (brak nowego utworu) | 422 |
C Fotografi a obrazu a utwór | 426 |
D Dzieła zależne i dopuszczalność eksploatacji cudzego utworu | |
we własnym dziele | 429 |
3 Autorskie dobra osobiste | 431 |
A Autorskie dobra osobiste po śmierci twórcy | 431 |
B Prawo do autorstwa | 431 |
C Naruszenie prawa do integralności i prawa do rzetelnego | |
wykorzystania utworu | 433 |
4 Wnioski | 437 |
X NFT i prawo autorskie | 439 |
XI Autoplagiat | 453 |
XII Problemy z okładką Zabaw | 459 |
XIII W sprawie dopuszczalności zamieszczenia ilustracji w tej książce | 467 |
XIV Zamiast wniosków: naruszenie praw autorskich do utworu | 479 |
O autorze | 485 |