POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych wprowadziło stosunkowo mało dotąd w Polsce znaną strategię refleksyjnej, opartej na ryzyku regulacji. Ta normatywna nowość stanowi istotne wyzwanie poznawcze i praktyczne. Niniejsza książka odpowiada na pytanie, na czym polega refleksyjna i oparta na ryzyku regulacja. W części teoretycznej analizowane są różne sposoby pojmowania refleksyjności i ryzyka w regulacji. Część praktyczna stanowi prezentację wyników badań, których celem było ustalenie, w jakim stopniu te teoretyczne konstrukcje znajdują swoje odbicie w działalności Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
*
Książka stanowi bardzo udaną próbę połączenia perspektywy filozofii społecznej, dogmatycznoprawnej oraz empirycznej w badaniu niezwykle istotnej praktyki, jaką jest ochrona danych osobowych. Zasługą autorów jest zwłaszcza przeprowadzenie badań empirycznych, co w polskiej nauce prawa jest dość rzadkie. Publikacja z pewnością będzie stanowić wartościowy wkład do dyskusji na temat tworzenia prawa oraz ochrony danych osobowych. Jest także ważnym potwierdzeniem prawd w innych dyscyplinach oczywistych, że teoretyczne modele i koncepcje zaczynają „błyszczeć”, gdy znajdują empiryczne ugruntowanie.
Dr hab. Maciej Wojciechowski, Uniwersytet Gdański
Monografia proponuje bardzo trafny, czytelny i filozoficznie owocny sposób omówienia tematu. Trudne intelektualnie treści prezentuje czytelnikowi w sposób maksymalnie przejrzysty, przystępny, bez „wysilania się” na komplikowanie narracji zbędnymi wypowiedziami specjalistycznymi czy nadmiernie wyszukanym naukowym żargonem. Część empiryczna przedstawiona w formie wykresów i grafów daje czytelnikowi wizualne możliwości uchwycenia wyników badań.
Dr hab. Martyna Łaszewska-Hellriegel,
prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 180 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-968-6 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Regulacja systemu elektroenergetycznego
do koszyka
Regulacja systemu elektroenergetycznego
do koszyka
Broń palna. Regulacja i formacje
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów i symboli | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
1. Nowa filozofia ochrony danych osobowych | 11 |
2. Nasze ryzykowne, nasze refleksyjne, nasze regulacyjne czasy | 13 |
3. Cel i struktura pracy | 15 |
4. Perspektywa badawcza | 17 |
CZĘŚĆ PIERWSZA. PODSTAWOWE POJĘCIA | 19 |
Rozdział 1. Pojęcie regulacji | 21 |
1.1. Dyskusje nad statusem pojęcia regulacji | 22 |
1.2. Propozycja pojmowania regulacji według przypadku wzorcowego | 23 |
Rozdział 2. Pojęcie ryzyka | 27 |
2.1. Definicje ryzyka | 27 |
2.2. Wartości ryzyka | 28 |
2.3. Główne orientacje teoretyczne | 30 |
2.4. Epistemologia i aksjologia ryzyka | 33 |
Rozdział 3. Modele ryzyka | 37 |
3.1. Ryzyko w nowoczesności: model standardowy | 37 |
3.2. Ujęcia alternatywne: model wspólnotowy | 41 |
3.3. Ujęcia alternatywne: model konfrontacyjny | 45 |
Rozdział 4. Refleksyjność | 51 |
4.1. Treść pojęcia refleksyjności | 51 |
4.2. Alternatywne modele refleksyjności | 53 |
4.3. Refleksyjność jako pojęcie złożone | 55 |
4.4. Prawo refleksyjne | 57 |
Rozdział 5. Refleksyjna regulacja ryzyka | 61 |
5.1. Dotychczasowe ustalenia | 61 |
5.2. Podstawowe założenia refleksyjnej regulacji | 62 |
5.3. Znaczenie ryzyka w refleksyjnej regulacji | 64 |
5.4. Alternatywne koncepcje teoretyczne | 66 |
5.5. Refleksyjna regulacja ryzyka w praktyce: metody i narzędzia | 69 |
5.6. Potencjalne korzyści z refleksyjnej regulacji ryzyka | 74 |
5.7. Warunki powodzenia refleksyjnej regulacji ryzyka | 76 |
CZĘŚĆ DRUGA. REFLEKSYJNOŚĆ SYSTEMU OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH | 79 |
Rozdział 6. Uwagi metodologiczne do badań empirycznych | 81 |
6.1. Wprowadzenie | 81 |
6.2. Cel badania i pytania badawcze | 82 |
6.3. Zakres i organizacja badań | 84 |
Rozdział 7. System ochrony danych osobowych w Polsce w świetle założeń refleksyjnej regulacji | 87 |
7.1. System ochrony danych osobowych jako refleksyjna regulacja ryzyka | 87 |
7.2. Ryzyko w nowym systemie ochrony danych osobowych | 93 |
7.3. Warunki powodzenia refleksyjnej regulacji ryzyka w ochronie danych osobowych | 98 |
Rozdział 8. Podstawowe formy aktywności Prezesa UODO (analiza ilościowa) | 105 |
8.1. Uwagi wstępne | 105 |
8.2. Zdarzenia inicjujące aktywność organu nadzorczego: zgłoszenia naruszeń, skargi, | |
kontrole | 106 |
8.3. Działania Prezesa UODO w sprawach indywidualnych | 109 |
8.4. Administracyjne kary pieniężne | 111 |
8.5. Mechanizmy zakładające samoregulację przez administratorów danych lub ich | |
zrzeszenia | 113 |
8.6. Uprawnienia naprawcze typu soft enforcement i hard enforcement | 117 |
8.7. Okoliczności łagodzące lub obciążające | 121 |
8.8. Współpraca z organem nadzorczym | 122 |
8.9. Ryzyko i metodologia ryzyka w decyzjach organu nadzorczego | 125 |
8.10. Egzekucja administracyjna decyzji organu nadzorczego | 128 |
8.11. Wnioski ogólne z analizy ilościowej | 130 |
Rozdział 9. Ocena współpracy adresata regulacji z organem nadzorczym przez Prezesa UODO (analiza jakościowa) | 133 |
9.1. Uwagi wstępne | 133 |
9.2. Sprawy, w których organ nadzorczy udzielił administratorowi danych upomnienia | 136 |
9.3. Sprawy, w których organ nadzorczy zdecydował o nałożeniu na administratora danych administracyjnej kary pieniężnej | 140 |
9.4. Decyzje, w których Prezes UODO stwierdził dobrą współpracę adresata regulacji z organem nadzorczym | 144 |
9.5. Decyzje, w których Prezes UODO uznał współpracę adresata regulacji z organem nadzorczym za niezadowalającą | 148 |
9.6. Wnioski ogólne z analizy jakościowej | 151 |
Podsumowanie i rekomendacje | 157 |
1. Potencjał urefleksyjnienia | 157 |
2. Historia sukcesu | 158 |
3. Refleksyjność | 159 |
4. Ryzyko | 160 |
5. „Przecedzanie komara”, czyli problemy i wyzwania | 161 |
Bibliografia | 163 |
Dokumenty urzędowe | 176 |
Akty prawne | 178 |
Orzeczenia | 178 |
Źródła internetowe | 179 |