POLECAMY
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Małgorzata Bochwic-Ivanovska (tłumacz), Ziemowit Cieślik (redaktor naukowy tłumaczenia), Ilona Czechowska (redaktor naukowy tłumaczenia), Natalia Kohtamäki (redaktor naukowy tłumaczenia), Irena Lipowicz (redaktor naukowy tłumaczenia), Andrzej Wróbel (redaktor naukowy tłumaczenia)
Praca stanowi jedną z podstawowych pozycji współczesnej literatury z zakresu prawa administracyjnego w Niemczech. Tezy w niej zawarte są na tyle uniwersalne, że mogą być stosowane w procesie rozwijania metod badań administracyjnoprawnych także w innych krajach. Dzieło E. Schmidta-Aßmanna – ważne dla rozwoju europejskiego prawa administracyjnego i przydatne dla wszystkich badaczy prawa administracyjnego – pozostawało do tej pory mało znane wśród polskich ekspertów.
Autor prezentuje całościową koncepcję współczesnej dogmatyki prawa administracyjnego, która ma równoważyć wymagania stabilności i elastyczności systemu prawnego. Wskazuje również na ograniczenia tradycyjnej metody prawa administracyjnego i potrzebę jej modernizacji.
Opracowanie stanowi nie tylko istotny wkład do polskiej debaty z zakresu teorii prawa administracyjnego, lecz także daje niepowtarzalną szansę jej ożywienia, zwłaszcza najważniejszych założeń dogmatycznych i ich dynamicznych przekształceń w zmieniającym się świecie.
Pozycja zainteresuje sędziów, prawników oraz pracowników naukowych z zakresu prawa publicznego.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
Tłumaczenie | Małgorzata Bochwic-Ivanovska |
ISBN-13 | 978-83-8286-598-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dogmatyka. Tom 1
do koszyka
Dogmatyka. Tom 2
do koszyka
Dogmatyka. Tom 3
do koszyka
Dogmatyka. Tom 4
do koszyka
Dogmatyka. Tom 5
do koszyka
Dogmatyka. Tom 6
do koszyka
Prawa człowieka i świat wartości
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. 11 | |
Słowo wstępne do wydania polskiego | str. I | |
Wprowadzenie | str. | 15 |
Część pierwsza | |
Dogmatyka i jej reforma: zagadnienia podstawowe | |
A. Zadania dogmatyki prawa administracyjnego | str. 17 | |
B. Reformowanie struktury dogmatyki 22 | |
I. Opis stanu rzeczy w szczególnym prawie administracyjnym: „obszary referencyjne” | str. 24 | |
II. Dawne i nowe podejścia metodologiczne | str. 27 | |
1. Tradycyjna „metoda prawnicza” | str. | 27 |
2. Perspektywa aktu prawnego i perspektywa zachowania | str. | 31 |
III. Założenia wstępne i idee wiodące | str. 34 | |
C. Nauka prawa administracyjnego jako nauka sterowania | str. 38 | |
I. Perspektywa nauki sterowania | str. 39 | |
1. Koncepcja analityczna | str. 39 | |
2. Związki i wzajemne oddziaływania | str. 40 | |
II. Uwzględnienie wiedzy pozaprawnej | str. 42 | |
1. Praktyka prawnicza a nauka prawa | str. 42 | |
2. Pojęcia pomostowe | str. 45 | |
III. Nowa rola komparatystyki prawniczej | str. 46 | |
1. Praktyczne zadania dogmatyczne | str. 47 | |
2. Perspektywa problemowa: „wspólne pozyskiwanie wiedzy” | str. 48 | |
Część druga | |
Trzy klasyczne obszary tematyczne dogmatyki… prawa administracyjnego: źródła prawa, formy prawne, ochrona prawna | |
Rozdział 1 | |
Nauka o źródłach prawa | str. 55 | |
A. Zadania nauki o źródłach prawa | str. 55 | |
I. Polityczne treści w nauce o źródłach prawa | str. 55 | |
1. Tradycyjne zwężenie perspektywy badawczej | str. 56 | |
2. Analiza krytyczna | str. 56 | |
II. Nauka o źródłach prawa jako „strukturze policentrycznej” | str. 57 | |
1. Różnorodność typów, reżimów i warstw | str. 58 | |
2. Różnorodność rodzajów regulacji i metod konkretyzacji | str. 59 | |
3. Monopole prawotwórcze, numerus clausus i nakaz adekwatności – problemy | str. 61 | |
B. Trzy przykładowe kategorie źródeł prawa | str. 63 | |
I. Ustawa parlamentarna jako konieczny filar | str. 63 | |
1. Skutki sterujące różnych typów normowania | str. 64 | |
2. Określoność i otwartość ustawy | str. 66 | |
II. Rosnące znaczenie prawa międzynarodowego dla administracji | str. 69 | |
1. Umowy międzynarodowe | str. 71 | |
2. Ogólne zasady prawa międzynarodowego | str. 74 | |
III. Ogólne zasady prawa jako kategoria obejmująca wiele obszarów | str. 76 | |
1. Znaczenie w prawie niemieckim | str. 76 | |
2. Znaczenie w prawie unijnym | str. 79 | |
3. Funkcje pomostowe ogólnych zasad prawa | str. 83 | |
IV. Dygresja: soft law w prawie administracyjnym | str. 85 | |
1. Formy występujące w praktyce | str. 86 | |
2. O funkcji pojęcia w prawie administracyjnym | str. 88 | |
C. Związki między regulacjami i problemy hierarchii | str. 90 | |
I. Ustawa parlamentarna i prawotwórstwo administracyjne | str. 92 | |
II. Prawo Unii Europejskiej i prawo państw członkowskich | str. 95 | |
1. Pierwszeństwo i wzajemne oddziaływania | str. 96 | |
2. Granice uwspólnotowienia prawa | str. 98 | |
Rozdział 2 | |
Nauka o formach: formy prawne, formy działania… i formy oddziaływania | str. 100 | |
A. Formy prawne: stan obecny i zmiany | str. 103 | |
I. Dywersyfikacje: przykład aktu administracyjnego | str. 104 | |
1. Instrument niezbywalny i możliwy do stosowania w wielu obszarach | str. 104 | |
2. Stabilizacja i elastyczność | str. 106 | |
II. Zmiany perspektywy: przykład aktów normatywnych administracji publicznej | str. 108 | |
1. Akty normatywne jako instrumenty działania administracji | str. 110 | |
2. Akty normatywne administracji publicznej jako źródła prawa administracyjnego | str. 112 | |
B. Formy działania – o dogmatyce działania administracji bez formy prawnej | str. 114 | |
I. Normalność działania administracji bez formy prawnej | str. 115 | |
II. Zarys dogmatyki | str. 117 | |
1. Ogólne warunki ramowe dla zwykłego działania administracji | str. 117 | |
2. Sytuacje szczególnego zagrożenia: „nieformalne działanie administracji” | str. 118 | |
III. Funkcje porządkujące form działania | str. 121 | |
C. Formy oddziaływania: konteksty i wzajemne wpływy | str. 123 | |
I Formy oddziaływania oraz związki między instrumentami [administracyjnymi] | str. 124 | |
1. Reguły dotyczące związków między instrumentami [administracyjnymi] | str. 125 | |
2. „Uznanie co do opcji” | str. 127 | |
II. Formy oddziaływania w europejskim związku administracyjnym | str. 129 | |
1. Transnarodowe akty administracyjne | str. 131 | |
2. „Zaufanie międzyadministracyjne” | str. 133 | |
Rozdział 3 | |
Ochrona prawna | str. 137 | |
A. Gwarancje ochrony prawnej jako związek oddziaływań | str. 138 | |
I. Nakaz wielowymiarowej skuteczności – spójność ochrony prawnej | str. 139 | |
II. Gwarancje ochrony prawnej w Ustawie Zasadniczej | str. 140 | |
1. Dokonania dostosowawcze art. 19 ust. 4 GG | str. 141 | |
2. Niepewności w ochronie prawnej w przypadkach z kontekstem zagranicznym | str. 143 | |
III. Gwarancje ochrony prawnej w prawie Unii Europejskiej | str. 146 | |
1. Podział odpowiedzialności za ochronę prawną (art. 19 ust. 1 TUE) | str. 148 | |
2. Artykuł 47 KPP jako gwarancja wielowymiarowa | str. 149 | |
3. Przypadek szczególny: ochrona prawna wobec działań faktycznych administracji UE | str. 151 | |
4. Przypadek szczególny: ochrona prawna Unii wobec władczych aktów prawa międzynarodowego | str. 152 | |
IV. Gwarancje ochrony prawnej w prawie międzynarodowym | str. 153 | |
1. Roszczenie o ochronę sądową zgodnie z art. 14 MPPOiP | str. 154 | |
2. Państwa-strony jako podmioty zobowiązane | str. 155 | |
B. Zmiany w parametrach ochrony prawnej | str. 157 | |
I. Ewolucja uprawnień do wniesienia skargi | str. 158 | |
1. Rola prawa podmiotowego | str. 159 | |
2. Nauka o normach ochrony prawnej: osiągnięcia i krytyka | str. 160 | |
3. Indywidualna i ponadindywidualna ochrona prawna: „dobro wspólne w procesie” | str. 163 | |
II. Intensywność kontroli sądowej | str. 168 | |
1. Kryteria prawne i inne „koordynaty normatywne” | str. 168 | |
2. Kontrola wedle kryterium prawa | str. 171 | |
3. Jednolity model struktury kontroli ograniczonej | str. 174 | |
III. Zakres kontroli: kontekst niezgodności z prawem | str. 176 | |
1. Odniesienie do statusu prawnego skarżącego | str. 177 | |
2. Przeniesienie akcentu na wpływ błędu postępowania na skutek działania | str. 178 | |
C. Powiązania sieciowe, konkurujące i komplementarne formy ochrony prawnej | str. 180 | |
I. Ochrona prawna: powiązania sieciowe i formy konkurujące | str. 180 | |
1. Szeroko zakreślony nakaz jasności drogi prawnej | str. 181 | |
2. Krajowe kompetencje kontrolne wobec zagranicznych aktów władczych | str. 183 | |
3. Konkurencje ochrony prawnej oraz „konflikty jurysdykcji” | str. 186 | |
II. Komplementarne formy ochrony | str. 188 | |
1. Ochrona sądowa jako gwarancja standardowa | str. 188 | |
2. Formy komplementarne | str. 189 | |
III. Ochrona prawna w konfliktach opartych na informacji: zarys problemu | str. 193 | |
Część trzecia | |
Ustrojowe prawo administracyjne – między jednością…, różnorodnością a ideą związku | |
Uwaga wstępna: Wyzwanie, jakie stanowią sieci | str. 197 | |
A. Zadania regulacyjne, modele sterowania i metody | str. 202 | |
I. Polityczny charakter ustrojowego prawa administracyjnego | str. 203 | |
1. Podstawy kształtowania politycznego | str. 203 | |
2. Asymetryczne tworzenie systemu (Otto Mayer) | str. 204 | |
II. Kwestie metodologiczne ustrojowego prawa administracyjnego | str. 206 | |
1. Sterowanie kontekstem i argumentacja prawnicza w prawie ustrojowym | str. 207 | |
2. Szczególne osiągnięcia i granice osiągnięć koncepcji governance | str. 210 | |
B. Związanie zwrotne prawem konstytucyjnym ustrojowego prawa…administracyjnego | str. 213 | |
I. Prawo konstytucyjne jako główne medium recepcji | str. 215 | |
II. Kluczowe zagadnienie legitymizacji | str. 217 | |
1. Złożony charakter stawianych kwestii | str. 218 | |
2. Obszar materii: legitymizacja i legitymacja | str. 219 | |
3. Obszar struktury: legitymizacja w związku administracyjnym | str. 224 | |
4. Uwagi szczególne o legitymizacji administracji własnej UE | str. 226 | |
III. Problemy legitymizacyjne agencji | str. 227 | |
1. Agencje administracji własnej UE | str. 227 | |
2. Niezależne agencje w administracjach państw członkowskich | str. 230 | |
3. Ogólne kwestie regulacyjne | str. 234 | |
C. Instytucjonalne i proceduralne komponenty ustrojowego prawa…administracyjnego | str. 236 | |
I. Jedność i wielość postaci administracji: refleksje konstytucyjnoprawne | str. 237 | |
1. Ambiwalentne pierwsze wrażenie | str. 237 | |
2. Demokratyczna otwartość | str. 238 | |
II. Europejski związek administracyjny: różnorodność i proceduralna koordynacja działania | str. 239 | |
1. Związek jako schemat analityczny i idea porządkująca | str. 240 | |
2. Proceduralna koordynacja działania w związku administracyjnym | str. 242 | |
3. Prawo proceduralne odnoszące się do ustroju administracji jako perspektywa rozwoju | str. 244 | |
III. Wybór między formami konstrukcyjnymi ustrojowego prawa administracyjnego | str. 247 | |
1. Wolność wyboru formy w ustrojowym prawie administracyjnym oraz jej granice | str. 248 | |
2. Uznanie w dziedzinie ustroju: institutional choice | str. 252 | |
Krótkie uwagi końcowe | str. 255 | |
Literatura | str. 257 | |
Glosariusz | str. 271 | |