Filozofia nowej muzyki

1 opinia

Wydawca:

PIW

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

29,24  34,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,00 zł 

W tej klasycznej już, fundatorskiej dla filozofii muzyki współczesnej książce Theodor Adorno stawia pytania o istotę twórczych poszukiwań w sztuce dźwięku. Omawiając język artystyczny Strawińskiego i Schoenberga, zestawia ich ze sobą jako reprezentantów dwóch odmiennych dążeń: tendencji do wskrzeszania tego, co już zaistniało w historii, oraz potrzeby rewolucyjnego odrzucenia dawnych wzorców na rzecz wolności wyrazu. Pomimo upływu lat, dziś, wobec nieograniczonej swobody wypowiedzi artystycznej, stawiany przez Adorna problem relacji odbiorcy ze sztuką awangardową zdaje się wręcz bardziej aktualny. Dzieło to niezmiennie stanowi więc istotny punkt odniesienia w socjologicznych i estetycznych dyskusjach o muzyce.


Rok wydania2022
Liczba stron218
KategoriaHistoria filozofii
WydawcaPIW
TłumaczenieFryderyka Wayda
ISBN-13978-83-8196-285-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  

Przedmowa do pierwszego wydania

  

Przedmowa do trzeciego wydania

  

Wprowadzenie

  

Wybór materiału

  

Nowy konformizm

  

Fałszywa świadomość muzyczna

  

«Intelektualizm»

  

Muzyka radykalna też zagrożona

  

Antynomia nowej muzyki

  

Zobojętnienie

  

O metodzie

  

Schönberg, czyli postęp

  

Rozdział pierwszy. Rozdarcie utworu

  

Tendencja rozwojowa materii

  

Schönbergowska krytyka fikcji i gry

  

Dialektyka samotności

  

Samotność jako styl

  

Ekspresjonizm jako rzeczowość

  

Rozdział drugi. Konsekwentna organizacja elementów

  

Totalne przetworzenie

  

Idea techniki dwunastotonowej

  

Muzyczne opanowanie materii

  

Przerzut w niewolę

  

Rozdział trzeci. Melos dwunastotonowy a rytm

  

Wysubtelnienie a prymitywizacja

  

Harmonika

  

Brzmienie instrumentalne

  

Kontrapunkt dwunastotonowy

  

Funkcja kontrapunktu

  

Forma

  

Rozdział czwarty. Kompozytorzy

  

Awangardowość a nauczanie

  

Uwolnienie się od ograniczeń tworzywa

  

Charakter poznawczy

  

Stosunek do społeczeństwa

  

Strawinski, czyli restauracja przeszłości

  

Rozdział piąty. Autentyzm

  

Bezznaczeniowość i ofiara

  

Katarynka zjawiskiem podstawowym

  

Święto wiosny i sztuka murzyńska

  

Elementy techniczne Święta wiosny

  

«Rytm»

  

Utożsamienie się ze zbiorowością

  

Rozdział szósty. Archaizm, modernizm, infantylizm

  

Regresja ciągła a kształt muzyczny

  

Aspekt psychopatologiczny

  

Rytuał

  

Wyobcowanie jako rzeczowość

  

Fetyszyzm środków

  

Depersonalizacja

  

Hebefrenia

  

Katatonia

  

Muzyka o muzyce

  

Spaczenie i prymitywizacja

  

Rozpad czasu

  

Naśladowanie malarstwa

  

Rozdział siódmy. Teoria muzyki baletowej

  

Typy odbioru muzyki

  

Oszustwo obiektywizmu

  

Ostatni trik

  

Neoklasycyzm

  

Próby ekspansji

  

Schönberg a Strawiński

  

O rozumieniu (nowej) muzyki

  

Przypisy

RozwińZwiń