Instytucjonalna Teoria Przedsiębiorstw(a). Paradygmat (?) czy Wstęp (?) do Instytucjonalnej(?) Teorii(?) Przedsiębiorstw(a)(?)

Instytucjonalna Teoria Przedsiębiorstw(a). Paradygmat (?) czy Wstęp (?) do Instytucjonalnej(?) Teorii(?) Przedsiębiorstw(a)(?)

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor podjął, z perspektywy instytucjonalnej, próbę odpowiedzi na wiele pytań nurtujących badaczy fenomenu istnienia, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw(a) – abstrakcyjnego bytu wymyślonego przez i dla człowieka. W odpowiedzi na nie autor stworzył wielopoziomową metaforyczną architektoniczną budowlę instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa. Za pomocą metafor „cegieł” i „spoiw” zaprezentował metafory wyższego rzędu opisujące cztery teorie (nurty) wchodzące w skład nowej ekonomii instytucjonalnej, starające się poznać przedsiębiorstwa z czterech perspektyw badawczych: metafory systemu (teoria wyboru publicznego), metafory teatru/dramatu (teoria praw własności), metafory dramatu/teatru (teoria agencji), metafory mechanizmu (teoria kosztów transakcyjnych).


Rok wydania2021
Liczba stron290
KategoriaTeoria ekonomii
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-881-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie, czyli o pytaniach i metaforach badawczych    13
    1. Znaki zapytania w podtytule książki jako ukryte pytania badawcze    13
    2. Perspektywy (metafory) badawcze    17
  Rozdział 1. Przedsiębiorstwo (?) – Teoria (?) – Instytucjonalna (?). Zarys problematyki31
    1.1. Nauka o przedsiębiorstwie a nauki ekonomiczne    31
      1.1.1. Przedsiębiorstwo a ekonomia    32
      1.1.2. Przedsiębiorstwo a nauki o zarządzaniu    33
      1.1.3. Przedsiębiorstwo a mikroekonomia i zarządzanie strategiczne    34
      1.1.4. Nauki o zarządzaniu a nauka o przedsiębiorstwie    35
      1.1.5. Czas i granice pól badawczych    35
    1.2. Czym jest i czym powinna być instytucjonalna teoria przedsiębiorstw(a)?    37
      1.2.1. Czy potrzebna jest instytucjonalna (?) teoria (?) przedsiębiorstw(a)?    37
      1.2.2. Czym jest i dlaczego istnieje przedsiębiorstwo?    39
      1.2.3. Granice i cele przedsiębiorstwa    44
      1.2.4. Czym jest teoria naukowa?    48
      1.2.5. Teorie wchodzące w skład podejścia instytucjonalnego    50
  Rozdział 2. Paradygmat nowej ekonomii instytucjonalnej, czyli o idealnych i nie zawsze idealnych ludziach    53
    2.1. Weryfikowalność hipotez, tez, twierdzeń i teorii    53
    2.2. Podejście pozytywne i normatywne a obiektywizm procesu badawczego    55
    2.3. Założenia ekonomii głównego nurtu    57
    2.4. Założenia nowej ekonomii instytucjonalnej    60
    2.5. Świat oczami ekonomisty ekonomii głównego nurtu i nowej ekonomii instytucjonalnej    66
  Rozdział 3. Metafora systemu, czyli o miejscu teorii wyboru publicznego w nowej ekonomii instytucjonalnej 73
    3.1. „Cegły” i „spoiwa” metafory systemu    73
    3.2. Ewolucja instytucjonalizmu    75
    3.3. Teoria wyboru publicznego, czyli o możliwościach i ograniczeniach jej wykorzystania w metaforze systemu    77
    3.4. Instytucje, czyli o różnicach w ich interpretacji i definiowaniu    79
    3.5. Sfera instytucjonalna, czyli o wpływie otoczenia instytucjonalnego na strukturę instytucjonalną    84
  Rozdział 4. Metafora teatru/dramatu – pierwsza odsłona – teoria praw własności    101
    4.1. „Cegły” i „spoiwa” teorii praw własności    101
    4.2. Znaczenie („odczuwanie”) własności    102
    4.3. Narodziny i ewolucja teorii praw własności    103
    4.4. Ewolucja własności    109
    4.5. Własność a prawa własności    112
    4.6. Atrybuty (praw) własności    115
    4.7. Ewolucja struktur własnościowych spółek kapitałowych    117
      4.7.1. Etap „zamkniętych” spółek kapitałowych – okres pierwotnego oddzielenia własności od zarządzania    118
      4.7.2. Etap „otwartych” spółek kapitałowych – okres pogłębienia spersonalizowanego oddzielenia własności od zarządzania    119
      4.7.3. Etap własności osób prawnych – okres odpersonalizowania własności    120
      4.7.4. Etap prostej i złożonej wymiany krzyżowej praw własności – okres przechodzenia od własności do apropriacji    121
    4.8. Prawa własności (property law) a prawa działania (uprawnienia decyzyjne – property rights)    123
    4.9. Kwadrat Friedmana jako podstawa analizy metodologicznej efektywności struktur (wiązek) praw własności    126
    4.10. Rynek w teorii praw własności    134
    4.11. Główne twierdzenia teorii praw własności    141
    4.12. Prawo popytu i podaży w kontekście głównego twierdzenia teorii praw własności    144
      4.12.1. Założenie ceteris paribus    144
      4.12.2. Własność i prawa własności do przedmiotu i finansowego ekwiwalentu transakcji    145
      4.12.3. Wielowymiarowość transakcji niekompletnymi i niewyłącznymi prawami własności    146
  Rozdział 5. Metafora dramatu/teatru – druga odsłona – teoria agencji    159
    5.1. Biznes jako sztuka dramatu na deskach teatru    159
    5.2. Geneza, ewolucja i przedmiot badawczy teorii agencji    161
    5.3. Racjonalność decyzji w teorii agencji    167
    5.4. Proces badawczy teorii agencji    178
  Rozdział 6. Metafora mechanizmu – teoria kosztów transakcyjnych 187
    6.1. Przedsiębiorstwo jako mechanizm prowadzenia działalności gospodarczej    187
    6.2. Ewolucja kategorii kosztów transakcyjnych    189
    6.3. Znaczenie pojęcia („podkategorii”) „transakcji” w procesie zdefiniowania kosztów transakcyjnych    194
    6.4. Dekompozycja kosztów transakcyjnych    197
    6.5. Próba operacjonalizacji kosztów transakcyjnych    206
  Rozdział 7. Możliwości integracji instytucjonalnej teorii przedsiębiorstw(a) z alternatywnymi teoriami przedsiębiorstw(a) 217
    7.1. Metaforyczna i badawcza konfrontacja alternatywnych teorii przedsiębiorstw(a) z instytucjonalną teorią przedsiębiorstw(a)    217
    7.2. Proces integracji alternatywnych teorii przedsiębiorstw(a) z instytucjonalną teorią przedsiębiorstw(a)    225
  Zamiast zakończenia, czyli o metodologicznych rekomendacjach budowy oraz teoretycznej i aplikacyjnej sile instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa    239
  1. Poznanie czy(i) zmiana rzeczywistości?    239
  2. Rekomendacje dla budowy instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa    242
    2.1. Uwagi wstępne    242
    2.2. Rekomendacje    244
      2.2.1. Teoria przedsiębiorstw(a) sensu largo i sensu stricto    245
      2.2.2. Proces wyodrębnienia (sub)teorii przedsiębiorstw(a)    248
      2.2.3. Kolejność metafor w procesie budowy instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa    250
      2.2.4. Obszar badawczy „cegieł” i „spoiw” w poszczególnych metaforach    251
      2.2.5. Internalizacja alternatywnych teorii przedsiębiorstwa    253
  3. Addenda empiryczna, czyli o aplikacyjnej (normatywnej) sile poznania (pozytywnej) instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa    254
    3.1. „Odwrócone” podejście normatywne    255
    3.2. Jak zrobić dobry interes, niczego nie sprzedając?    257
    3.3. Jak zarobić, nic nie robiąc?    259
    3.4. Czy każdy może być rolnikiem?    260
    3.5. Kto ma ponieść koszty negatywnych efektów zewnętrznych?    262
    3.6. Kto stracił, a kto zarobił na „czarnym łabędziu” – 2008/2009?    267
  4. To naprawdę już koniec, a właściwie dopiero początek    276
  Bibliografia    279
  Spis rysunków    286
  Spis tabel    287
  Summary    288
RozwińZwiń