POLECAMY
-15%
Wydawca:
Format:
Jest to praca, która mieści się w nurcie pedagogiki krytycznej, a jej wartość ujawnia się głównie w tym, że Autorka rekonstruuje zmiany, jakie dokonywały się w koncepcji człowieka określanej mianem homo liberalis, aby pokazać ich związek ze zmianami w projektach edukacyjnych realizowanych w społecznej praktyce edukacyjnej ostatnich dziesięcioleci.
Po roku 1989 nurt liberalnego myślenia zdominował także polskie życie społeczne i praktykę edukacyjną. Opis, wyjaśnienie i interpretacja tego procesu zmiany i jego skutków mają więc szczególne znaczenie dla współczesnego człowieka, który przez całe swoje życie indywidualne, rodzinne i zawodowe jest uwikłany w procesy edukacyjne oraz ich zmienność. Z tego powodu odbiorcami tej książki mogą być, a może nawet powinni być wszyscy, którzy współcześnie są „uwikłani” w procesy edukacyjne. Obowiązek jej przeczytania dotyczy jednak głównie tych, którzy chcą podmiotowo uczestniczyć w procesach edukacyjnych dotyczących siebie i innych ludzi.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 280 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-725-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Homo przypadkiem Sapiens
do koszyka
Homo bimbrownikus
do koszyka
Homo bimbrownikus
do koszyka
Homo Biologicus
do koszyka
Homo Centauricus
do koszyka
Homo Centauricus
do koszyka
Homo cooperativus
do koszyka
Homo defectus w kulturze późnej...
do koszyka
Homo demens
do koszyka
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział | 1 |
Dyskursywny charakter procesu konstytuowania się tożsamości homo liberalis – wprowadzenie w problematykę | |
Wprowadzenie | |
Dyskurs i jego badanie – umocowanie teoretyczne i strategia wywodu | |
Od polityki emancypacji do polityki tożsamości – narodziny hegemonii | |
Przemiany indywidualizmu liberalnego dyskursu tożsamości: od autonomicznej jednostki do swobody gospodarowania versus od wolnego rynku do autonomicznej jednostki | |
Tło i perspektywy rozwoju homo liberalis w polskim kontekście | |
Rozdział 2 | |
Homo politicus – liberalny projekt emancypacji jednostkowej | |
Wprowadzenie | |
Rozumność jako warunek emancypacji homo liberalis | |
Między racjonalną jednostką a Podmiotem | |
Racjonalna jednostka w wolnej wspólnocie politycznej – narodziny homo politicus | |
Własność jako narzędzie jednostkowej emancypacji – homo liberalis w systemie ekonomicznej wymiany | |
Jeana Jacques’a Rousseau krytyka homo liberalis | |
Homo politicus – rozpad i próba rekonstrukcji | |
Rozdział 3 | |
Homo liberalis jako inspiracja dla pedagogiki i edukacji | |
Wprowadzenie | |
Dziecko jako potencjalnie autonomiczna jednostka | |
Istota i cel dojrzewania intelektualnego | |
Istota i cel dojrzewania moralnego | |
Edukacja liberalna i liberalizowanie edukacji | |
Rozdział 4 | |
Homo oeconomicus – projekt zapośredniczonej wolności jednostkowej | |
Wprowadzenie | |
Zasada samoposiadania jako umocowanie idei niezależności homo oeconomicus | |
Wolny rynek jako przestrzeń egzystencji i rozwoju homo liberalis | |
Rozumność i moralność jako narzędzia skutecznego działania homo oeconomicus | |
Od wolności jako celu do wolności jako kontekstu jednostkowego aktywizmu | |
Uprywatnienie odpowiedzialności za rozwój jednostkowy – doktryna neoklasyczna o edukacji | |