INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
Rodzimy się przedwcześnie, nadzy, bezbronni i nieprzystosowani do życia. Liczne cechy naszej anatomii i fizjologii będące oznaką spowolnienia rozwojowego powodują, że przypominamy pod wieloma względami dojrzały płciowo embrion szympansa. W punkcie wyjścia jesteśmy zatem nie tyle inteligentną, uduchowioną istotą, lecz wybrakowanym biologicznie zwierzęciem zdanym na długotrwałą opiekę. Kontrast między naszą ułomnością a niemającym precedensów w świecie przyrody sukcesem ewolucyjnym, między pierwotną niemocą a niebywałą kreatywnością kulturową stanowi paradoks, który leży u podłoża refleksji Arnolda Gehlena, współtwórcy klasycznej antropologii filozoficznej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 470 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3017-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Homo przypadkiem Sapiens
do koszyka
Homo bimbrownikus
do koszyka
Homo bimbrownikus
do koszyka
Homo Biologicus
do koszyka
Homo Centauricus
do koszyka
Homo Centauricus
do koszyka
Homo cooperativus
do koszyka
Homo demens
do koszyka
Spis treści
Wstęp . | 7 |
Rozdział I | |
Między egzystencjalizmem a nazizmem | |
– wczesna twórczość Arnolda Gehlena . | 16 |
1.1. Filozoficzne preludium – wokół teorii konstytucji Hansa Driescha . | 16 |
1.2. Założenia absolutnej fenomenologii w Wirklicher und unwirklicher | |
Geist . | 27 |
1.3. Melancholia filozofii – egzystencjalny platonizm wczesnego Gehlena | 33 |
1.4. Logika sytuacji – fenomenologiczna analiza egzystencji . | 40 |
1.5. Idealistyczny zwrot – w poszukiwaniu istoty wolności . | 53 |
1.6. Gehlen a Heglowska filozofia prawa | 67 |
1.7. Arnold Gehlen w III Rzeszy . | 92 |
1.8. Antropologiczne prolegomena | 109 |
Rozdział II | |
Główne założenia elementarnej antropologii | 119 |
2.1. Geneza antropologii filozoficznej Arnolda Gehlena . | 119 |
2.1.1. Antropologiczny zwrot w filozofii . | 121 |
2.1.2. Gehlen a klasycy antropologii filozoficznej (Scheler, Plessner) | 132 |
2.1.3. Biologiczne inspiracje (Alsberg, Uexküll, Buytendijk, Bolk, | |
Portmann, Lorenz) | 160 |
2.2. Człowiek jako istota naznaczona brakiem | 182 |
2.2.1. Założenia metodologiczne elementarnej antropologii | 182 |
2.2.2. Teoretyczne deficyty tezy o filo- i ontogenetycznej ułomności | |
człowieka | 192 |
2.3. Antropologiczna teoria działania – odciążenie deficytów | |
biologicznych . | 211 |
2.3.1. Człowiek jako istota działająca | 211 |
2.3.2. Geneza ludzkiej mowy – kompensacyjna funkcja języka . | 225 |
2.3.3. Kultura jako odciążenie – prolegomena teorii instytucji . | 242 |
Rozdział III | |
Diagnoza współczesności w świetle teorii instytucji | 256 |
3.1. Geneza instytucji w Urmensch und Spätkultur – uwagi wstępne | 256 |
3.2. Kategorialna analiza instytucji | 264 |
3.3. Działanie rytualno-przedstawiające – narodziny instytucji . | 293 |
3.4. Industrializacja kultury – antropologiczna koncepcja techniki . | 313 |
3.5. Nowy subiektywizm . | 325 |
3.6. Hipermoralność a pluralizm etyczny | 346 |
3.7. Koniec historii? | 364 |
Zakończenie | |
– krytyczna recepcja, nawiązania, kontynuacje . | 379 |
4.1. Krytyczna recepcja – zarzut biologizmu i konserwatyzmu . | 383 |
4.2. W poszukiwaniu zagubionej intersubiektywności – Gehlen i Mead . | 401 |
4.3. Zakłócona komunikacja: Gehlen – Habermas . | 416 |
4.4. Panoramiczne spojrzenie na późną recepcję myśli Gehlena | |
(Apel, Luhmann, Claessens, Rehberg) | 436 |
Bibliografia . | 460 |