INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
W publikacji obszernie przedstawiono kierunki ewolucji prawa notarialnego od chwili wejścia w życie ustawy - Prawo o notariacie, kształtowanego nie tylko kolejnymi nowelizacjami, lecz także coraz większym bogactwem literatury oraz orzecznictwa.
W opracowaniu zawarto omówienie takich zagadnień jak:
podstawy ustrojowe notariatu oraz jego modele, także w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego,
status ustrojowy notariusza oraz zastępcy notarialnego a charakter czynności notarialnej,
kompetencyjność organu decyzyjnego oraz samorządu notarialnego w procedurze powołania na notariusza oraz stwierdzenia statusu zastępcy notarialnego,
ustawowy wzorzec postępowania notarialnego,
kompetencje notariusza związane z wykonywaniem funkcji publicznej jako przejaw suwerennej decyzji państwa,
udział notariusza w dokumentowaniu oświadczeń stron a obowiązek autentyfikacji dokumentu urzędowego,
konstytucyjnie gwarantowane prawa majątkowe a bezpieczeństwo obrotu z udziałem notariusza,
konkurencja zawodowa notariusza jako osoby zaufania publicznego,
przymus notarialny a odpowiedzialność prawna notariusza w stosunku do innych zawodów regulowanych zaufania publicznego,
nadzór oraz funkcje kontrolne sprawowane nad notariatem przez państwowe organy pozasądowe oraz sądowe.
Książka stanowi próbę określenia miejsca instytucji notariatu w porządku prawa unijnego oraz państwowego. Ponadto autor stara się udzielić odpowiedzi na pytanie, czy współczesny notariat odpowiada wskazanym zarówno w 1933 r., jak i w 1991 r. założeniom, których podstawą była realizacja zadań publicznych państwa kreowanych przez suwerena, powołującego do życia instytucję notariatu.
Adresaci:
Monografia przeznaczona jest przede wszystkim dla praktyków - notariuszy, sędziów, referendarzy sądowych, adwokatów, radców prawnych, aplikantów zawodów prawniczych. Zainteresuje również przedstawicieli nauki.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 464 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-8563-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Wstęp | str. | 17 |
I. Podstawy ustrojowe notariatu w okresie 1934-1991 | str. | 21 |
1. Projektowane kierunki unifikacji prawa notarialnego | str. | 21 |
2. Określenie instytucji notariatu w ustroju państwa | str. | 22 |
3. Ocena funkcjonowania notariatu w okresie II RP w odniesieniu do współczesnych kryteriów ustrojowych | str. | 29 |
4. Notariat państwowy | str. | 37 |
5. Los prawny mienia zlikwidowanego samorządu notarialnego | str. | 39 |
II. Modele notariatu wyznaczające państwowy porządek prawny | str. | 41 |
1. Model notariatu łacińskiego | str. | 42 |
2. Model notariatu unijnego | str. | 44 |
3. Model notariatu amerykańskiego | str. | 45 |
4. Aksjologiczne uwarunkowania instytucji notariatu z perspektywy polskiej | str. | 46 |
III. Niepołączalność ustrojowa urzędów sędziego, adwokata, notariusza jako zawodów zaufania publicznego | str. | 48 |
1. Świadczenie pomocy prawnej w ramach wolności wykonywania zawodów | str. | 48 |
2. Notariat jako organ współdziałający z wymiarem sprawiedliwości | str. | 50 |
3. Notariusz jako organ pomocy prawnej (organ niesądowy) w postępowaniu notarialnym | str. charakterze cywilnoprawnym | str. | 51 |
IV. "Konstytucyjność zawodów prawniczych" jako tzw. wolnych i regulowanych zawodów zaufania publicznego | str. | 57 |
1. Czynniki wyznaczające zaufanie publiczne zawodu notariusza | str. | 57 |
2. Zróżnicowanie statusu zawodowego notariusza wobec innych zawodów świadczących pomoc prawną | str. | 59 |
3. Prawo ponownego wykonywania zawodu notariusza a konstytucyjne standardy proporcjonalności oraz wolności wyboru zawodu zaufania publicznego | str. | 67 |
V. Ustrój notariatu w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego | str. | 80 |
1. Funkcje zawodowe oraz samorządowe wyznaczające ustrój notariatu | str. | 80 |
2. Konstytucyjność uregulowań prawa notarialnego | str. | 85 |
3. Niekonstytucyjność uregulowań prawa notarialnego | str. | 90 |
4. Status prawny notariusza w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego związanego z wykonywaniem obowiązku płatnika | str. | 95 |
5. Recepcja podstawowych kierunków orzecznictwa konstytucyjnego w ustawodawstwie oraz judykaturze sądów | str. | 102 |
VI. Status ustrojowy notariusza a charakter czynności notarialnej | str. | 106 |
1. Implikacje statusu notariusza jako osoby zaufania publicznego | str. | 106 |
2. Czynności notarialne jako przejaw wykonywania przez notariusza władzy publicznej czy zadań w zakresie ochrony interesu ogólnego | str. | 114 |
3. Kancelaria jako siedziba dokonywania czynności notarialnych | str. | 125 |
VII. Charakter oraz status prawny zastępcy notarialnego | str. | 129 |
1. Od zastępcy notariusza do zastępcy notarialnego | str. | 129 |
2. Uzyskanie statusu zastępcy notarialnego | str. | 140 |
3. Wybór drogi dochodzenia do zawodu notariusza | str. | 144 |
4. Zatrudnienie zastępcy notarialnego | str. | 152 |
5. Tryby i sposoby wyznaczenia zastępstwa | str. | 161 |
6. Skutki wadliwego wyznaczenia zastępcy notarialnego | str. | 169 |
7. Skreślenie zastępcy notarialnego z wykazu zastępców notarialnych | str. | 173 |
VIII. Kompetencyjność organu decyzyjnego oraz samorządu notarialnego w procedurze powołania na notariusza oraz stwierdzenia statusu zastępcy notarialnego jako wyraz realizacji konstytucyjnej zasady działania w granicach interesu publicznego | str. | 175 |
1. Zakres uznania administracyjnego w postępowaniu | str. powołanie na notariusza | str. | 175 |
2. Akt powołania jako decyzja personalna | str. | 177 |
3. Akt powołania jako decyzja administracyjna | str. | 178 |
4. Stwierdzenie statusu zastępcy notarialnego | str. | 182 |
5. Źródła i podstawy umocowania dokonywania czynności notarialnych przez notariusza, zastępcę notarialnego oraz aplikanta | str. | 185 |
6. Ponowne powołanie na notariusza | str. | 189 |
7. Powołanie na notariusza osoby skreślonej z wykazu zastępców notarialnych | str. | 190 |
IX. Ustawowy wzorzec postępowania notarialnego | str. | 192 |
1. Charakter i granice postępowania notarialnego | str. | 192 |
2. Przedmiot postępowania | str. | 197 |
3. Alternatywne postępowanie notarialne | str. | 200 |
4. Konstrukcja przymusu notarialnego jako podstawa postępowania notarialnego | str. | 202 |
5. Modele postępowania notarialnego | str. | 206 |
6. Kryterium wyodrębnienia modeli postępowania notarialnego | str. | 220 |
X. Kompetencje notariusza związane z wykonywaniem funkcji publicznej jako przejaw suwerennej decyzji państwa | str. | 223 |
1. Udokumentowane fakty i ich ocena prawna przy dokonaniu czynności notarialnej a ustalenia sądu w razie sporu | str. prawo | str. | 223 |
2. Notariusz jako wystawca aktu notarialnego | str. | 224 |
3. Samodzielność dokumentu notarialnego | str. | 226 |
4. Zasada ciągłości aktu notarialnego, tzw. unitas actus | str. | 229 |
5. Akt notarialny a projekt aktu notarialnego | str. | 231 |
6. Kierunki orzecznictwa wyznaczające zakres mocy urzędowej dokumentów notarialnych | str. | 234 |
XI. Udział notariusza w dokumentowaniu oświadczeń stron a obowiązek autentyfikacji dokumentu urzędowego | str. | 242 |
1. Funkcjonalna aktywność notariusza w wykonywaniu władzy publicznej w ramach suwerenności państwa-członka UE | str. | 242 |
2. Obowiązek ochrony interesu indywidualnego oraz praw i słusznych interesów osób trzecich, dla których czynność notarialna może powodować skutki prawne | str. | 244 |
3. Domniemania prawne objęte dokumentem notarialnym ze szczególnym uwzględnieniem aktu notarialnego | str. | 252 |
4. Wykładnia oświadczeń woli zamieszczonych w akcie notarialnym | str. | 255 |
5. Ograniczenia dowodowe w postępowaniach sądowych | str. | 260 |
6. "Zakaz konkurencji" domniemań wynikających z dokumentów notarialnych oraz sądowych | str. | 263 |
XII. Konstytucyjnie gwarantowane prawa majątkowe a bezpieczeństwo obrotu z udziałem notariusza | str. | 267 |
1. Dostępność do czynności notarialnych a sposoby zapewnienia bezpieczeństwa obrotu prawnego | str. | 267 |
2. Zakres prewencji jurysdykcyjnej notariusza ze szczególnym uwzględnieniem postępowania wieczystoksięgowego | str. | 270 |
3. Notariusz jako organ współdziałający w realizacji funkcji ksiąg wieczystych | str. | 278 |
4. Prawno-organizacyjna funkcja notariusza związana z prowadzeniem ksiąg wieczystych | str. | 296 |
5. Integralność postępowania wieczystoksięgowego z materialnoprawnymi zasadami prawa ksiąg wieczystych | str. | 298 |
XIII. Konkurencja zawodowa notariusza jako osoby zaufania publicznego | str. | 306 |
1. Cele, funkcje i zadania konkurencji przewidzianej dla zawodu notariusza | str. | 306 |
2. Notariusz jako zawód zaufania publicznego odpowiedzialny za bezpieczeństwo obrotu prawnego z perspektywy celów i zadań ustawodawstwa antymonopolowego | str. | 311 |
3. Ważność oraz skuteczność czynności prawnej stwierdzonej w akcie notarialnym sporządzonym z naruszeniem pozycji dominującej notariusza | str. | 329 |
4. Sprawowanie pieczy samorządu notarialnego nad przestrzeganiem konkurencji zawodowej | str. | 332 |
XIV. Przymus notarialny a odpowiedzialność prawna notariusza w stosunku do innych zawodów regulowanych zaufania publicznego | str. | 335 |
1. Konstytucyjnie umocowany przymus notarialny a regulowane prawnicze zawody zaufania publicznego działające w ramach struktur korporacyjnych | str. | 335 |
2. Konstytucyjne uwarunkowania sądownictwa dyscyplinarnego | str. | 337 |
3. Ustrojowe podstawy odpowiedzialności majątkowej notariusza | str. | 339 |
4. Notariusz jako funkcjonariusz publiczny w rozumieniu prawa karnego | str. | 342 |
XV. Ustrój oraz charakter samorządu notarialnego | str. | 346 |
1. Konstytucyjne umocowanie samorządu | str. | 346 |
2. Status Krajowej Rady Notarialnej jako reprezentanta notariuszy a jej relacje prawne wobec pozostałych organów samorządowych | str. | 362 |
3. Nadzór samorządu notarialnego a inne formy nadzoru zewnętrznego | str. | 365 |
4. Zakres "usamorządowienia" notariatu w kolejnych nowelizacjach prawa notarialnego oraz w świetle praktyki sprawowanej w ramach nadzoru państwa | str. | 367 |
5. Samorząd notarialny jako związek przedsiębiorców | str. | 375 |
6. Próby uznania obligatoryjnej przynależności do samorządu jako sprzecznej z Konstytucją RP | str. | 380 |
XVI. Nadzór oraz funkcje kontrolne sprawowane nad notariatem przez państwowe organy pozasądowe oraz sądowe | str. | 381 |
1. Podstawy legitymujące sprawowanie nadzoru oraz kontroli | str. | 381 |
2. Nadzór Ministra Sprawiedliwości | str. | 384 |
3. Nadzór judykacyjny Sądu Najwyższego | str. | 387 |
4. Kontrola sądowoadministracyjna | str. | 391 |
5. Funkcje nadzorcze w zakresie prewencji jurysdykcyjnej w postępowaniu notarialnym oraz wieczystoksięgowym | str. | 396 |
XVII. Notariat publiczny czy prywatny | str. | 403 |
1. Od notariatu zunifikowanego do "zreprywatyzowanego" | str. | 403 |
2. Ustawodawstwo krajowe oraz unijne kwalifikujące działalność notariatu w porządku prawnym UE oraz unijnego państwa-członka | str. | 406 |
3. Ustrojowe elementy kwalifikujące notariat publiczny | str. | 411 |
4. Ustrojowe przypisywanie notariuszowi statusu przedsiębiorcy | str. | 418 |
5. Prawo do sprawiedliwej procedury notarialnej oraz sądowej | str. | 429 |
6. Samorząd notarialny jako organ wykonujący zadania zlecone przez państwo czy związek przedsiębiorców | str. | 432 |
7. Recepcja czy dekonstrukcja zunifikowanego prawa notarialnego | str. | 435 |
8. Kongres notariuszy jako forum dalszej perspektywy działalności notariatu | str. | 437 |
Wykaz orzecznictwa | str. | 441 |
Literatura | str. | 455 |