Notariat w systemie wymiaru sprawiedliwości

-14%

Notariat w systemie wymiaru sprawiedliwości

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

116,96  136,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 136,00 zł 

W publikacji obszernie przedstawiono kierunki ewolucji prawa notarialnego od chwili wejścia w życie ustawy - Prawo o notariacie, kształtowanego nie tylko kolejnymi nowelizacjami, lecz także coraz większym bogactwem literatury oraz orzecznictwa.


W opracowaniu zawarto omówienie takich zagadnień jak:


podstawy ustrojowe notariatu oraz jego modele, także w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego,
status ustrojowy notariusza oraz zastępcy notarialnego a charakter czynności notarialnej,
kompetencyjność organu decyzyjnego oraz samorządu notarialnego w procedurze powołania na notariusza oraz stwierdzenia statusu zastępcy notarialnego,
ustawowy wzorzec postępowania notarialnego,
kompetencje notariusza związane z wykonywaniem funkcji publicznej jako przejaw suwerennej decyzji państwa,
udział notariusza w dokumentowaniu oświadczeń stron a obowiązek autentyfikacji dokumentu urzędowego,
konstytucyjnie gwarantowane prawa majątkowe a bezpieczeństwo obrotu z udziałem notariusza,
konkurencja zawodowa notariusza jako osoby zaufania publicznego,
przymus notarialny a odpowiedzialność prawna notariusza w stosunku do innych zawodów regulowanych zaufania publicznego,
nadzór oraz funkcje kontrolne sprawowane nad notariatem przez państwowe organy pozasądowe oraz sądowe.


Książka stanowi próbę określenia miejsca instytucji notariatu w porządku prawa unijnego oraz państwowego. Ponadto autor stara się udzielić odpowiedzi na pytanie, czy współczesny notariat odpowiada wskazanym zarówno w 1933 r., jak i w 1991 r. założeniom, których podstawą była realizacja zadań publicznych państwa kreowanych przez suwerena, powołującego do życia instytucję notariatu.


Adresaci:


Monografia przeznaczona jest przede wszystkim dla praktyków - notariuszy, sędziów, referendarzy sądowych, adwokatów, radców prawnych, aplikantów zawodów prawniczych. Zainteresuje również przedstawicieli nauki.


Rok wydania2015
Liczba stron464
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-8563-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    13
  
  Wstęp | str.    17
  
  I. Podstawy ustrojowe notariatu w okresie 1934-1991 | str.    21
  
  1. Projektowane kierunki unifikacji prawa notarialnego | str.    21
  
  2. Określenie instytucji notariatu w ustroju państwa | str.    22
  
  3. Ocena funkcjonowania notariatu w okresie II RP w odniesieniu do współczesnych kryteriów ustrojowych | str.    29
  
  4. Notariat państwowy | str.    37
  
  5. Los prawny mienia zlikwidowanego samorządu notarialnego | str.    39
  
  II. Modele notariatu wyznaczające państwowy porządek prawny | str.    41
  
  1. Model notariatu łacińskiego | str.    42
  
  2. Model notariatu unijnego | str.    44
  
  3. Model notariatu amerykańskiego | str.    45
  
  4. Aksjologiczne uwarunkowania instytucji notariatu z perspektywy polskiej | str.    46
  
  III. Niepołączalność ustrojowa urzędów sędziego, adwokata, notariusza jako zawodów zaufania publicznego | str.    48
  
  1. Świadczenie pomocy prawnej w ramach wolności wykonywania zawodów | str.    48
  
  2. Notariat jako organ współdziałający z wymiarem sprawiedliwości | str.    50
  
  3. Notariusz jako organ pomocy prawnej (organ niesądowy) w postępowaniu notarialnym | str. charakterze cywilnoprawnym | str.    51
  
  IV. "Konstytucyjność zawodów prawniczych" jako tzw. wolnych i regulowanych zawodów zaufania publicznego | str.    57
  
  1. Czynniki wyznaczające zaufanie publiczne zawodu notariusza | str.    57
  
  2. Zróżnicowanie statusu zawodowego notariusza wobec innych zawodów świadczących pomoc prawną | str.    59
  
  3. Prawo ponownego wykonywania zawodu notariusza a konstytucyjne standardy proporcjonalności oraz wolności wyboru zawodu zaufania publicznego | str.    67
  
  V. Ustrój notariatu w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego | str.    80
  
  1. Funkcje zawodowe oraz samorządowe wyznaczające ustrój notariatu | str.    80
  
  2. Konstytucyjność uregulowań prawa notarialnego | str.    85
  
  3. Niekonstytucyjność uregulowań prawa notarialnego | str.    90
  
  4. Status prawny notariusza w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego związanego z wykonywaniem obowiązku płatnika | str.    95
  
  5. Recepcja podstawowych kierunków orzecznictwa konstytucyjnego w ustawodawstwie oraz judykaturze sądów | str.    102
  
  VI. Status ustrojowy notariusza a charakter czynności notarialnej | str.    106
  
  1. Implikacje statusu notariusza jako osoby zaufania publicznego | str.    106
  
  2. Czynności notarialne jako przejaw wykonywania przez notariusza władzy publicznej czy zadań w zakresie ochrony interesu ogólnego | str.    114
  
  3. Kancelaria jako siedziba dokonywania czynności notarialnych | str.    125
  
   VII. Charakter oraz status prawny zastępcy notarialnego | str.    129
  
  1. Od zastępcy notariusza do zastępcy notarialnego | str.    129
  
  2. Uzyskanie statusu zastępcy notarialnego | str.    140
  
  3. Wybór drogi dochodzenia do zawodu notariusza | str.    144
  
  4. Zatrudnienie zastępcy notarialnego | str.    152
  
  5. Tryby i sposoby wyznaczenia zastępstwa | str.    161
  
  6. Skutki wadliwego wyznaczenia zastępcy notarialnego | str.    169
  
  7. Skreślenie zastępcy notarialnego z wykazu zastępców notarialnych | str.    173
  
   VIII. Kompetencyjność organu decyzyjnego oraz samorządu notarialnego w procedurze powołania na notariusza oraz stwierdzenia statusu zastępcy notarialnego jako wyraz realizacji konstytucyjnej zasady działania w granicach interesu publicznego | str.    175
  
  1. Zakres uznania administracyjnego w postępowaniu | str. powołanie na notariusza | str.    175
  
  2. Akt powołania jako decyzja personalna | str.    177
  
  3. Akt powołania jako decyzja administracyjna | str.    178
  
  4. Stwierdzenie statusu zastępcy notarialnego | str.    182
  
  5. Źródła i podstawy umocowania dokonywania czynności notarialnych przez notariusza, zastępcę notarialnego oraz aplikanta | str.    185
  
  6. Ponowne powołanie na notariusza | str.    189
  
  7. Powołanie na notariusza osoby skreślonej z wykazu zastępców notarialnych | str.    190
  
   IX. Ustawowy wzorzec postępowania notarialnego | str.    192
  
  1. Charakter i granice postępowania notarialnego | str.    192
  
  2. Przedmiot postępowania | str.    197
  
  3. Alternatywne postępowanie notarialne | str.    200
  
  4. Konstrukcja przymusu notarialnego jako podstawa postępowania notarialnego | str.    202
  
  5. Modele postępowania notarialnego | str.    206
  
  6. Kryterium wyodrębnienia modeli postępowania notarialnego | str.    220
  
   X. Kompetencje notariusza związane z wykonywaniem funkcji publicznej jako przejaw suwerennej decyzji państwa | str.    223
  
  1. Udokumentowane fakty i ich ocena prawna przy dokonaniu czynności notarialnej a ustalenia sądu w razie sporu | str. prawo | str.    223
  
  2. Notariusz jako wystawca aktu notarialnego | str.    224
  
  3. Samodzielność dokumentu notarialnego | str.    226
  
  4. Zasada ciągłości aktu notarialnego, tzw. unitas actus | str.    229
  
  5. Akt notarialny a projekt aktu notarialnego | str.    231
  
  6. Kierunki orzecznictwa wyznaczające zakres mocy urzędowej dokumentów notarialnych | str.    234
  
  XI. Udział notariusza w dokumentowaniu oświadczeń stron a obowiązek autentyfikacji dokumentu urzędowego | str.    242
  
  1. Funkcjonalna aktywność notariusza w wykonywaniu władzy publicznej w ramach suwerenności państwa-członka UE | str.    242
  
  2. Obowiązek ochrony interesu indywidualnego oraz praw i słusznych interesów osób trzecich, dla których czynność notarialna może powodować skutki prawne | str.    244
  
  3. Domniemania prawne objęte dokumentem notarialnym ze szczególnym uwzględnieniem aktu notarialnego | str.    252
  
  4. Wykładnia oświadczeń woli zamieszczonych w akcie notarialnym | str.    255
  
  5. Ograniczenia dowodowe w postępowaniach sądowych | str.    260
  
  6. "Zakaz konkurencji" domniemań wynikających z dokumentów notarialnych oraz sądowych | str.    263
  
   XII. Konstytucyjnie gwarantowane prawa majątkowe a bezpieczeństwo obrotu z udziałem notariusza | str.    267
  
  1. Dostępność do czynności notarialnych a sposoby zapewnienia bezpieczeństwa obrotu prawnego | str.    267
  
  2. Zakres prewencji jurysdykcyjnej notariusza ze szczególnym uwzględnieniem postępowania wieczystoksięgowego | str.    270
  
  3. Notariusz jako organ współdziałający w realizacji funkcji ksiąg wieczystych | str.    278
  
  4. Prawno-organizacyjna funkcja notariusza związana z prowadzeniem ksiąg wieczystych | str.    296
  
  5. Integralność postępowania wieczystoksięgowego z materialnoprawnymi zasadami prawa ksiąg wieczystych | str.    298
  
  XIII. Konkurencja zawodowa notariusza jako osoby zaufania publicznego | str.    306
  
  1. Cele, funkcje i zadania konkurencji przewidzianej dla zawodu notariusza | str.    306
  
  2. Notariusz jako zawód zaufania publicznego odpowiedzialny za bezpieczeństwo obrotu prawnego z perspektywy celów i zadań ustawodawstwa antymonopolowego | str.    311
  
  3. Ważność oraz skuteczność czynności prawnej stwierdzonej w akcie notarialnym sporządzonym z naruszeniem pozycji dominującej notariusza | str.    329
  
  4. Sprawowanie pieczy samorządu notarialnego nad przestrzeganiem konkurencji zawodowej | str.    332
  
  XIV. Przymus notarialny a odpowiedzialność prawna notariusza w stosunku do innych zawodów regulowanych zaufania publicznego | str.    335
  
  1. Konstytucyjnie umocowany przymus notarialny a regulowane prawnicze zawody zaufania publicznego działające w ramach struktur korporacyjnych | str.    335
  
  2. Konstytucyjne uwarunkowania sądownictwa dyscyplinarnego | str.    337
  
  3. Ustrojowe podstawy odpowiedzialności majątkowej notariusza | str.    339
  
  4. Notariusz jako funkcjonariusz publiczny w rozumieniu prawa karnego | str.    342
  
  XV. Ustrój oraz charakter samorządu notarialnego | str.    346
  
  1. Konstytucyjne umocowanie samorządu | str.    346
  
  2. Status Krajowej Rady Notarialnej jako reprezentanta notariuszy a jej relacje prawne wobec pozostałych organów samorządowych | str.    362
  
  3. Nadzór samorządu notarialnego a inne formy nadzoru zewnętrznego | str.    365
  
  4. Zakres "usamorządowienia" notariatu w kolejnych nowelizacjach prawa notarialnego oraz w świetle praktyki sprawowanej w ramach nadzoru państwa | str.    367
  
  5. Samorząd notarialny jako związek przedsiębiorców | str.    375
  
  6. Próby uznania obligatoryjnej przynależności do samorządu jako sprzecznej z Konstytucją RP | str.    380
  
   XVI. Nadzór oraz funkcje kontrolne sprawowane nad notariatem przez państwowe organy pozasądowe oraz sądowe | str.    381
  
  1. Podstawy legitymujące sprawowanie nadzoru oraz kontroli | str.    381
  
  2. Nadzór Ministra Sprawiedliwości | str.    384
  
  3. Nadzór judykacyjny Sądu Najwyższego | str.    387
  
  4. Kontrola sądowoadministracyjna | str.    391
  
  5. Funkcje nadzorcze w zakresie prewencji jurysdykcyjnej w postępowaniu notarialnym oraz wieczystoksięgowym | str.    396
  
   XVII. Notariat publiczny czy prywatny | str.    403
  
  1. Od notariatu zunifikowanego do "zreprywatyzowanego" | str.    403
  
  2. Ustawodawstwo krajowe oraz unijne kwalifikujące działalność notariatu w porządku prawnym UE oraz unijnego państwa-członka | str.    406
  
  3. Ustrojowe elementy kwalifikujące notariat publiczny | str.    411
  
  4. Ustrojowe przypisywanie notariuszowi statusu przedsiębiorcy | str.    418
  
  5. Prawo do sprawiedliwej procedury notarialnej oraz sądowej | str.    429
  
  6. Samorząd notarialny jako organ wykonujący zadania zlecone przez państwo czy związek przedsiębiorców | str.    432
  
  7. Recepcja czy dekonstrukcja zunifikowanego prawa notarialnego | str.    435
  
  8. Kongres notariuszy jako forum dalszej perspektywy działalności notariatu | str.    437
  
   Wykaz orzecznictwa | str.    441
  
  Literatura | str.    455
RozwińZwiń