POLECAMY
-14%
Wydawca:
Format:
Monografia stanowi syntetyczne opracowanie problematyki metod harmonizacji prawa konsumenckiego w Unii Europejskiej w kontekście procesu implementacji, w którym uczestniczą organy ustawodawcze i sądy krajowe.
Przedstawione rozważania zostały oparte na bogatym piśmiennictwie polskim i zagranicznym, a także na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Na ich podstawie wykazano, że harmonizacja prawa konsumenckiego w Unii Europejskiej przeszła znamienną ewolucję od harmonizacji minimalnej do harmonizacji zupełnej. Poszczególne zagadnienia prezentowane są nie tylko w ujęciu teoretycznym, ale odnoszą się także do praktycznych problemów w zakresie efektywności implementacji.
Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla przedstawicieli zawodów prawniczych: sędziów, radców prawnych i adwokatów. Będzie też cennym źródłem wiedzy dla pracowników administracji publicznej, jak również dla pracowników naukowych wydziałów prawa i studiów europejskich oraz studentów prawa, doktorantów i aplikantów.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 444 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-5429-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | |
str. | 11 |
Wykaz skróconych nazw aktów prawnych | |
str. | 15 |
Wstęp | |
str. | 21 |
Rozdział I | |
Harmonizacja, unifikacja, implementacja i transpozycja - istota i uporządkowanie terminologii | |
str. | 49 |
1. Uwagi wstępne | |
str. | 49 |
2. Istota harmonizacji | |
str. | 50 |
2.1. Harmonizacja jako metoda integracji | |
str. | 50 |
2.2. Problemy terminologiczne | |
str. | 55 |
2.3. Rodzaje harmonizacji | |
str. | 58 |
2.4. Metody harmonizacji | |
str. | 61 |
3. Harmonizacja a zasada wzajemnego uznawania i państwa pochodzenia | |
str. | 66 |
4. Dyrektywy jako instrument harmonizacji prawa | |
str. | 70 |
4.1. Charakterystyka ogólna | |
str. | 70 |
4.2. Obowiązywanie, stosowanie, skuteczność dyrektyw - wzmianka | |
str. | 75 |
4.3. Identyfikacja metody harmonizacji | |
str. | 78 |
5. Istota implementacji | |
str. | 86 |
5.1. Charakterystyka ogólna | |
str. | 86 |
5.2. Etap stanowienia prawa | |
str. | 93 |
5.2.1. Kwestie definicyjne | |
str. | 93 |
5.2.2. Metody i czynności transpozycyjne | |
str. | 94 |
5.3. Etap stosowania prawa z uwzględnieniem roli sądów krajowych w procesie implementacji | |
str. | 102 |
5.4. Wykładnia prawa krajowego zgodnie z dyrektywami | |
str. | 111 |
6. Podsumowanie | |
str. | 119 |
Rozdział II | |
Ewolucja harmonizacji prawa konsumenckiego w Unii Europejskiej | |
str. | 122 |
1. Uwagi wstępne | |
str. | 122 |
2. Pojęcie i istota prawa konsumenckiego Unii Europejskiej | |
str. | 125 |
3. Ewolucja traktatowych podstaw prawnych dyrektyw konsumenckich | |
str. | 138 |
3.1. Uwagi wstępne | |
str. | 138 |
3.2. Problematyka konsumencka w prawie pierwotnym | |
str. | 147 |
3.2.1. Traktat rzymski | |
str. | 147 |
3.2.2. Jednolity Akt Europejski | |
str. | 151 |
3.2.3. Traktat z Maastricht | |
str. | 153 |
3.2.4. Traktat z Amsterdamu | |
str. | 155 |
3.2.5. Traktat z Lizbony | |
str. | 157 |
3.3. Artykuł 114 a art. 169 TFUE - kontekst systemowy | |
str. | 160 |
3.4. Podstawa prawna a metoda harmonizacji - wzmianka | |
str. | 170 |
4. Podsumowanie | |
str. | 171 |
Rozdział III | |
Od harmonizacji minimalnej do harmonizacji zupełnej prawa konsumenckiego w Unii Europejskiej | |
str. | 176 |
1. Uwagi wstępne | |
str. | 176 |
2. Harmonizacja minimalna | |
str. | 177 |
2.1. Istota | |
str. | 177 |
2.2. Harmonizacja minimalna a swobody traktatowe | |
str. | 182 |
3. Harmonizacja minimalna w prawie konsumenckim w Unii Europejskiej | |
str. | 192 |
4. Harmonizacja zupełna | |
str. | 202 |
4.1. Istota | |
str. | 202 |
4.2. Harmonizacja zupełna a swobody traktatowe | |
str. | 206 |
4.3. Harmonizacja zupełna a możliwości derogacji z jej zakresu | |
str. | 209 |
4.4. Harmonizacja zupełna a unifikacja | |
str. | 219 |
5. Harmonizacja zupełna w prawie konsumenckim w Unii Europejskiej | |
str. | 234 |
6. Wpływ harmonizacji zupełnej na krajowe systemy prawne | |
str. | 250 |
6.1. "Konflikt harmonizacyjny" | |
str. | 250 |
6.2. Harmonizacja zupełna a zakres (granice) swobody implementacyjnej | |
str. | 252 |
6.3. Harmonizacja (zupełna) a definicja i wzorzec konsumenta | |
str. | 260 |
6.4. Implementacja dyrektyw konsumenckich do (skodyfikowanych) systemów prawnych państw członkowskich | |
str. | 267 |
7. Podsumowanie | |
str. | 290 |
Rozdział IV | |
Dyrektywa 2005/29 o nieuczciwych praktykach handlowych jako model legislacyjny oparty na metodzie harmonizacji zupełnej | |
str. | 294 |
1. Uwagi wstępne | |
str. | 294 |
2. Charakterystyka dyrektywy | |
str. | 296 |
3. Metoda harmonizacji zupełnej zastosowana w dyrektywie 2005/29 o nieuczciwych praktykach handlowych | |
str. | 302 |
3.1 Założenia harmonizacyjne w kontekście prac przygotowawczych | |
str. | 302 |
3.2. Harmonizacja zupełna a cel dyrektywy | |
str. | 306 |
3.3. Harmonizacja zupełna a klauzula rynku wewnętrznego | |
str. | 310 |
3.4. Harmonizacja zupełna a zakres (zastosowania) dyrektywy | |
str. | 314 |
3.5. Harmonizacja zupełna a zwroty niedookreślone (nieostre) w dyrektywie | |
str. | 327 |
3.5.1. Pojęcie klauzuli generalnej | |
str. | 327 |
3.5.2. Struktura dyrektywy | |
str. | 331 |
3.5.3. Implementacja klauzul generalnych | |
str. | 338 |
4. "Czarna lista" | |
str. | 347 |
5. Trudności implementacyjne | |
str. | 356 |
5.1. Uwagi wstępne | |
str. | 356 |
5.2. Transpozycja w Polsce | |
str. | 359 |
6. Podsumowanie | |
str. | 369 |
Zakończenie | |
str. | 377 |