POLECAMY
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
W monografii podjęty został problem wydawania przez organy administracji publicznej aktów administracyjnych o charakterze generalnym, dotyczących nie podmiotów indywidualnych, ale niezindywidualizowanych grup adresatów znajdujących się w konkretnej sytuacji. Taki charakter maja m.in.:
decyzje o rozwiązaniu zgromadzenia publicznego,
decyzje o przerwaniu imprezy masowej,
decyzje o wycofaniu z obrotu jakiegoś produktu leczniczego albo innego produktu, np. "dopalaczy" czy czeskiego alkoholu,
akty zakazujące wprowadzania do obrotu produktów finansowych przez banki i inne instytucje finansowe,
akty o zawieszeniu organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych,
akty o ewakuacji ludności, wprowadzające czasowe zakazy wstępu do lasów czy określające wykazy kąpielisk w każdym sezonie.
Autorzy dokonują analizy istoty generalnego aktu administracyjnego, jak również przedstawiają propozycje wyodrębnienia jego rodzajów, bazując na przeglądzie aktualnych uregulowań prawnych, stanowisku judykatury oraz doktryny.
Adresaci:
Omawiana problematyka powinna zainteresować nie tylko pracowników organów administracji rządowej i samorządowej wydających generalne akty administracyjne, ale także wszystkich tych, których akty te mogą dotyczyć, oraz prawników i pracowników naukowych.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-7025-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dyrektor generalny
do koszyka
Dyrektor generalny
do koszyka
Dyrektorka generalna
do koszyka
Dyrektorka generalna
do koszyka
„Jaśnie Oświeconej Pani najniższym...
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Wstęp | str. | 17 |
Rozdział | 1 |
Zagadnienia wprowadzające | str. | 19 |
Rozdział | 2 |
Retrospekcja historyczna i aktualne stanowisko polskiej doktryny oraz judykatury | str. | 27 |
1. Retrospekcja dotycząca stanowiska polskiej nauki prawa | str. | 27 |
2. Retrospekcja dotychczasowego stanowiska judykatury na temat generalnego aktu administracyjnego | str. | 31 |
3. Stanowisko panujące w doktrynie i judykaturze co do pojmowania aktu administracyjnego jako prawnej formy działania administracji publicznej | str. | 37 |
Rozdział | 3 |
Stan uregulowań prawnych oraz stanowisko doktryny i orzecznictwa innych krajów w kwestii generalnych aktów administracyjnych | str. | 40 |
1. W Niemczech | str. | 40 |
1.1. Legalna definicja generalnego aktu administracyjnego | str. | 43 |
1.2. Generalny akt administracyjny jako akt administracyjny | str. | 44 |
1.3. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych wyróżniane przez doktrynę niemiecką | str. | 46 |
1.3.1. Generalne akty administracyjne nakierowane na pewien krąg adresatów | str. | 47 |
1.3.2. Generalne akty administracyjne odnoszące się do rzeczy | str. | 48 |
1.3.3. Akty określające zasady korzystania z rzeczy publicznych powszechnego użytku | str. | 51 |
1.4. Problem rozgraniczenia generalnych aktów administracyjnych od indywidualnych aktów administracyjnych i od aktów normatywnych w świetle doktryny i judykatury niemieckiej | str. | 54 |
1.4.1. Kryteria rozgraniczenia | str. | 54 |
1.4.2. Znaczenie rozgraniczenia | str. | 56 |
1.5. Odrębności o charakterze procesowym pomiędzy indywidualnymi i generalnymi aktami administracyjnymi | str. | 57 |
2. W Austrii | str. | 58 |
3. W Szwajcarii | str. | 59 |
3.1. Ujęcie istoty generalnego aktu administracyjnego w nauce szwajcarskiej | str. | 61 |
3.2. Kryteria rozgraniczenia generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego i indywidualnego aktu administracyjnego | str. | 63 |
3.3. Typologia generalnych aktów administracyjnych | str. | 63 |
3.4. Problematyka proceduralna | str. | 65 |
3.4.1. Czynny udział stron | str. | 65 |
3.4.2. Sposób wprowadzania do obrotu | str. | 66 |
3.4.3. Zaskarżalność | str. | 66 |
4. We Francji | str. | 67 |
4.1. Ujęcie istoty generalnych aktów administracyjnych w doktrynie francuskiej | str. | 68 |
4.2. Kryteria odgraniczenia | str. | 68 |
4.3. Różnice formalne | str. | 70 |
4.3.1. Ogłaszanie | str. | 70 |
4.3.2. Wymogi odnoszące się do formy aktu reglamentacyjnego | str. | 70 |
4.4. Rodzaje | str. | 70 |
5. W Stanach Zjednoczonych | str. | 70 |
5.1. Kryteria rozgraniczające orzekanie w sprawach indywidualnych i wydawanie aktów regulacyjnych (generalnych) | str. | 71 |
5.2. Cechy charakterystyczne aktów regulacyjnych | str. | 72 |
5.3. Odmiany procedury rulemaking | str. | 73 |
5.4. Skuteczność aktów regulacyjnych | str. | 74 |
6. W Norwegii | str. | 75 |
6.1. Definicje | str. | 75 |
6.2. Procedura wydawania regulacji | str. | 76 |
6.3. Wymagania co do formy | str. | 77 |
6.4. Wprowadzanie aktów regulacyjnych do obrotu prawnego | str. | 77 |
6.5. Moc obowiązywania | str. | 78 |
7. W Australii | str. | 78 |
8. W Hiszpanii | str. | 78 |
8.1. Pierwsze rozwiązania prawne | str. | 78 |
8.2. Aktualne unormowanie | str. | 79 |
8.3. Ustalenia doktryny | str. | 79 |
8.4. Moc prawna aktów generalnych | str. | 79 |
9. W Grecji | str. | 80 |
9.1. Definicja aktu administracyjnego | str. | 80 |
9.2. Charakterystyka | str. | 81 |
9.3. Obowiązek publikacji | str. | 81 |
9.4. Korekta | str. | 82 |
9.5. Organy wydające akty regulacyjne | str. | 82 |
9.6. Moc wiążąca aktów regulacyjnych | str. | 82 |
10. W Portugalii | str. | 82 |
10.1. Legitymacja procesowa | str. | 83 |
10.2. Uzasadnienie projektu | str. | 83 |
10.3. Zasada wysłuchania | str. | 83 |
10.4. Istota aktu regulacyjnego | str. | 83 |
10.5. Przykład regulacji | str. | 84 |
11. We Włoszech | str. | 84 |
11.1. Uzasadnienie | str. | 84 |
11.2. Czynny udział zainteresowanych w postępowaniu | str. | 85 |
11.3. Stanowisko doktryny | str. | 85 |
12. W Estonii | str. | 86 |
12.1. Charakterystyka zarządzenia ogólnego | str. | 86 |
12.2. Publikacja i domniemanie trwałości | str. | 86 |
12.3. Nieważność zarządzenia ogólnego | str. | 87 |
13. Wnioski częściowe | str. | 87 |
Rozdział | 4 |
Istota generalnego aktu administracyjnego | str. | 91 |
1. Generalny akt administracyjny jako akt stosowania prawa | str. | 92 |
2. Odgraniczenie generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego | str. | 100 |
3. Odgraniczenie od indywidualnego aktu administracyjnego | str. | 104 |
4. Generalny akt administracyjny a problem zamkniętości systemu źródeł powszechnie obowiązującego prawa | str. | 108 |
5. Generalny akt administracyjny a zasada państwa prawnego | str. | 109 |
Rozdział | 5 |
Przegląd unormowań szczególnych. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych w prawie polskim | str. | 114 |
1. Przegląd unormowań szczegółowych | str. | 114 |
1.1. Prawo farmaceutyczne | str. | 114 |
1.2. Przepisy sanitarne | str. | 119 |
1.3. Prawo stanów i sytuacji nadzwyczajnych | str. | 125 |
1.4. Prawo porządku i bezpieczeństwa publicznego | str. | 129 |
1.5. Prawo regulacji działalności podmiotów gospodarczych | str. | 134 |
1.6. Prawo wodne | str. | 139 |
1.7. Prawo ochrony przyrody | str. | 141 |
1.8. Prawo o lasach | str. | 141 |
1.9. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami | str. | 143 |
1.10. Prawo drogowe | str. | 145 |
1.11. Prawo zagospodarowania przestrzeni | str. | 146 |
2. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych | str. | 147 |
2.1. Podział generalnych aktów administracyjnych na nakierowane bezpośrednio i pośrednio na pewną klasę adresatów | str. | 147 |
2.2. Podział aktów nakierowanych pośrednio na pewną klasę adresatów (aktów rzeczowych zwanych też przedmiotowymi) na nakierowane na rzeczy (przedmioty) oznaczone co do tożsamości oraz oznaczone co do gatunku | str. | 148 |
2.3. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy oznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status sprawny oraz na określające zasady korzystania z nich | str. | 150 |
2.4. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy nieoznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na określające warunki wytwarzania oraz wprowadzania ich do obrotu | str. | 151 |
2.5. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na nadanie statusu jakimś rzeczom oznaczonym co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na konstytutywne i deklaratoryjne | str. | 151 |
Rozdział | 6 |
Generalny akt administracyjny jako prawna forma działania administracji | str. | 157 |
1. Wprowadzenie | str. | 157 |
2. Sposób określenia adresata generalnego aktu administracyjnego | str. | 159 |
3. Wpływ konkretności sytuacji na formę generalnego aktu administracyjnego | str. | 165 |
3.1. Wpływ konkretności sytuacji na sposób formułowania treści osnowy generalnego aktu administracyjnego | str. | 166 |
3.2. Wpływ konkretności generalnego aktu administracyjnego na jego trwałość | str. | 171 |
4. Uzasadnienie faktyczne generalnego aktu administracyjnego | str. | 176 |
5. Problem formy generalnych aktów administracyjnych nieokreślanych przez ustawodawcę mianem decyzji | str. | 182 |
Rozdział | 7 |
Problematyka proceduralna związana z wydawaniem generalnych aktów administracyjnych | str. | 187 |
1. Problem trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. | 187 |
1.1. Generalne akty administracyjne nazwane decyzjami | str. | 187 |
1.2. Generalne akty administracyjne objęte zakresem stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. | 188 |
1.3. Generalne akty administracyjne ustawowo wyłączone z zakresu stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. | 189 |
1.4. Generalne akty administracyjne wydawane poza procedurą określoną powszechnie obowiązującym prawem | str. | 192 |
2. Przykłady dotychczasowych fragmentarycznych uregulowań dotyczących trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych nazywanych przez ustawodawcę decyzjami albo decyzjami administracyjnymi | str. | 193 |
2.1. Tryb wydawania decyzji o wstrzymaniu obrotu określonych serii produktów leczniczych | str. | 193 |
2.2. Tryb wydawania decyzji o rozwiązaniu zgromadzenia | str. | 198 |
2.3. Tryb wydawania decyzji o przerwaniu imprezy masowej | str. | 202 |
3. Przykłady dotychczasowych uregulowań dotyczących wydawania generalnych aktów administracyjnych niepoddanych żadnej procedurze określonej powszechnie obowiązującym prawem | str. | 203 |
3.1. Wprowadzenie czasowego zakazu wstępu do lasu | str. | 203 |
3.2. Zawieszenie organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych | str. | 204 |
3.3. Tak zwane uchwały ostrożnościowe dotyczące sektora bankowego i instytucji finansowych | str. | 205 |
4. Implementacja generalnego aktu administracyjnego do kodeksu postępowania administracyjnego - zakres niezbędnych zmian | str. | 206 |
4.1. Modyfikacja zakresu stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. | 208 |
4.2. Modyfikacja zasad ogólnych kodeksu | str. | 209 |
4.3. Modyfikacja trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. | 211 |
4.4. Modyfikacja wszczęcia postępowania | str. | 211 |
4.5. Problem zachowania wymogów dotyczących postępowania dowodowo-wyjaśniającego | str. | 212 |
4.6. Modyfikacja przepisów dotyczących ustalania kręgu stron postępowań administracyjnych w odniesieniu do postępowań kończących się wydaniem generalnych aktów administracyjnych | str. | 213 |
4.7. Problem weryfikacji generalnych aktów administracyjnych w trybie zwykłym i w trybach nadzwyczajnych | str. | 219 |
4.8. "Terminy" w postępowaniu kończącym się wydaniem generalnego aktu administracyjnego | str. | 221 |
4.9. Sądowa kontrola generalnych aktów administracyjnych | str. | 222 |
4.10.Wykonalność generalnego aktu administracyjnego | str. | 226 |
5. Generalny akt administracyjny a kodeks dobrej administracji | str. | 227 |
6. Generalny akt administracyjny a postępowania masowe | str. | 228 |
7. Problem nazwy | str. | 230 |
Konkluzje | str. | 233 |
Bibliografia | str. | 241 |
Orzecznictwo | str. | 249 |