POLECAMY
Książka nominowana do nagrody głównej w konkursie „ECONOMICUS” Dziennika Gazety Prawnej
Autor w ciekawy sposób prezentuje pełną złożoność zjawisk, które obecnie zachodzą w coraz bardziej zautomatyzowanym świecie biznesu: zmian gospodarczych, technologicznych i społecznych, oraz podpowiada, jakie działania można podjąć, aby za tymi zmianami nadążyć i odnaleźć się w nieustannie ewoluującej rzeczywistości. Kluczową rolę Jérémy Lamri przypisuje kształtowaniu nowych kompetencji.
Umiejętności, które gwarantują sukces zawodowy w XXI w., różnią się znacznie od tych, które były pożądane jeszcze niedawno. Podczas gdy profesjonaliści XX w. stosowali tzw. kompetencje rutynowe, ostatnie dwie dekady pokazały, że wzrosło zapotrzebowanie na umiejętności interakcji i analizy.
Pracodawcy cenią obecnie osoby potrafiące się uczyć i adaptować do nowych ról w organizacji, kreatywne i wykazujące inicjatywę. W obliczu szybkości i różnorodności informacji, aby osiągać ponadprzeciętne rezultaty, powinniśmy nauczyć się efektywnej komunikacji oraz sprawnej pracy zespołowej.
Autor nakreśla kierunek działania, który ułatwi zarówno pracownikom, jak i pracodawcom sprostać wyzwaniom XXI wieku.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 212 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8223-650-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Kompetencje absolwentów studiów...
do koszyka
Kompetencje do prowadzenia edukacji...
do koszyka
Kompetencje emocjonalne nauczyciela
do koszyka
Kompetencje hermeneutyczne w teorii i...
do koszyka
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Przedmowa | 11 |
Od autora | 15 |
Wstęp | 17 |
Część | 1 |
Człowiek – jego przeszłość i przyszłość | |
Rozdział | 1 |
Historia ludzkości | 27 |
Od małpy do człowieka | 27 |
Mózg – ostateczna broń człowieka | 30 |
Mózg gadzi | 33 |
Mózg limbiczny | 33 |
Kora nowa | 34 |
Istota szara i biała, neurony i aksony | 36 |
Płat czołowy | 38 |
Kora przedczołowa – centrum kompetencji XXI wieku | 39 |
Modelowanie rzeczywistości | 41 |
Rozdział | 2 |
Pięć sił ewolucji społecznej | 45 |
Siły napędowe cywilizacji | 46 |
Przepływ informacji | 48 |
Kontakty międzyludzkie | 51 |
Usuwanie zadań pasożytniczych | 54 |
Standaryzacja | 59 |
Synergia między postępem technicznym a standaryzacją | 62 |
Standaryzacja, optymalizacja i trwałość – zgodne trio? | 62 |
Egzystencjalizm | 65 |
Podróż bohatera drogą do odnalezienia sensu | 66 |
W stronę cywilizacji sensu | 69 |
Część | 2 |
Kompetencja(-e) i inteligencja(-e) | |
Rozdział | 3 |
Kompetencja: pojęcie niejednoznaczne i złożone | 75 |
Kompetencja – jedno słowo, a wiele określeń | 77 |
Definicja kompetencji – rys historyczny | 78 |
A jeśli nie istnieje tylko jedna kategoria kompetencji? | 85 |
Kompetencja – bardzo złożona koncepcja | 85 |
Kategoryzacja kompetencji | 86 |
Wydajność – między trafnością, skutecznością a efektywnością | 88 |
Taksonomia Blooma | 92 |
Rozdział | 4 |
Główne teorie inteligencji | 95 |
Czym jest inteligencja? | 95 |
Iloraz inteligencji | 99 |
Czynnik G | 101 |
Iloraz emocjonalny | 102 |
Pułapki zastawiane przez mózg | 105 |
Model Cattela-Horna-Carrolla, czyli model CHC | 107 |
Teoria inteligencji wielorakich | 109 |
Triarchiczna teoria inteligencji | 115 |
Asymetria mózgu i inteligencja analityczna/empiryczna | 116 |
Rozdział | 5 |
Kompetencje XXI wieku | 121 |
Narodziny koncepcji | 122 |
Najważniejsze modele kompetencji XXI wieku | 124 |
4K siedzibą kompetencji XXI wieku | 128 |
Krytyczny umysł (lub krytyczne myślenie, lub critical thinking po angielsku) | 128 |
Kreatywność | 130 |
Komunikacja | 132 |
Kooperacja | 135 |
Jak oceniać 4K? | 137 |
Różne rodzaje pomiarów | 141 |
Co jest jeszcze do zrobienia | 142 |
Część | 3 |
Rozwój kompetencji XXI wieku | |
Rozdział | 6 |
Nauczyć się uczyć, myśleć i wchodzić w interakcje | 149 |
Klucz do skutecznego uczenia się | 149 |
Mózg – konstrukcja ulegająca ciągłym przemianom | 152 |
Interakcje społeczne, wsparcie i zahamowania poznawcze | 153 |
Wkład neurologii w proces uczenia się | 154 |
Kora przedczołowa dyrygentem mózgu | 155 |
Cztery zasady ułatwiające naukę | 156 |
Dzieci | 158 |
Alternatywne modele pedagogiczne | 159 |
Model fiński | 161 |
Dorośli | 162 |
Nowa koncepcja oparta na kompetencjach | 165 |
Réseau EVH | 169 |
Rozdział | 7 |
Nowy świat dzięki kompetencjom XXI wieku | 173 |
W stronę społeczeństwa inkluzywnego i świadomego | 173 |
Wybierzmy przyszłość już dziś | 176 |
Społeczna inteligencja zbiorowa | 180 |
Konkurencja i kooperacja | 180 |
Wybrać swoją kompetencję | 182 |
Promowanie ekosystemów | 183 |
Le Lab RH – ekosystem koopetycji | 185 |
Zakończenie | 187 |
Po co nam kompetencje? | 188 |
Poszukiwanie sensu ratunkiem dla ludzkości | 189 |
Zaakceptować niedoskonałość ludzi i świata | 191 |
Świat bez pracy jest możliwy tylko w świecie pełnym sensu | 192 |
Niekończące się ponowne rozpoczynanie cyklu poszukiwania sensu | 194 |
Drzewo poznania | 195 |
Kompetencje potrzebne do pełni życia | 196 |
Posłowie. Nowe kompetencje w służbie czwartej rewolucji przemysłowej | 199 |
Bibliografia | 203 |