POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
Praca dr Małgorzaty Stępnik wprowadza czytelnika w fascynujący świat postaci artystów i postaw artystycznych, lokujących się poza akademickimi ujęciami historii sztuki i literatury. Działalność i twórczość tych artystów outsiderów wynika lub powiązana jest zazwyczaj z mistyfikacją. Często wiąże się z motywami podróży w czasie i przestrzeni realnej, ale też wyimaginowanej. Na tom składa się 9 rozdziałów, których „bohaterowie”, odbijając się jakby w rozbitym i poskładanym zwierciadle, tworzą fantastyczną wizję XX wieku. W europejskiej kulturze często pisze się o depersonalizacji postaci, które w tłumie tracą indywidualne cechy i wygląd. W pracy Małgorzaty Stępnik zawarta jest odmienna pozycja. Pojawiają się w niej bowiem postaci nieistniejące, zmistyfikowane, które, jak pisze autorka „zachowują pozór wysokiego prawdopodobieństwa”, takie, które choć nie istniały, „powinny były istnieć”. [...] Praca jest bardzo interesująca, bogata zarówno w nieznaną na ogół w Polsce faktografię, jak i przede wszystkim interpretacje, odwołujące się w szerokim zakresie do światowej literatury naukowej. Wprowadza ona do polskiej humanistyki nowe aspekty badawcze. [Z recenzji Prof. zw. dr. hab. Jerzego Malinowskiego]
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 290 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-821-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Outsiderzy integracji europejskiej...
do koszyka
Outsider – opowiadanie erotyczne...
do koszyka
Mistyfikator
do koszyka
Mistyfikator
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Wędrówki Golema 15 | |
Duchy starego Josefova | 15 |
Konstelacje | 19 |
Resentyment i lęk. Mit skradziony | 35 |
Kreacja i eskapizm. Golem powracający | 46 |
II. Błogosławione błądzenie. Na marginesie diasporycznego manifestu Ronalda B. Kitaja | 51 |
Galut – Golah – Diaspora | 51 |
Error vs (t)error. Tożsamość jako droga | 56 |
Diasporyczna estetyka | 58 |
III. Czarna Balerina i „człowiek bez świata”. Twórcze inkarnacje Eleanor Antin | 65 |
Eleonory portret zwielokrotniony | 65 |
Nowy Jork–Kalifornia | 68 |
Szlachetny król, brodate święte i włosy Samsona | 75 |
Jewishness Blackness Otherness. Czarna baletnica Diagilewa | 81 |
The Man Without a World. Nostalgia i duchy sztetlu | 95 |
IV. Lustra, maski, sobowtóry… Maya Deren i jej siostry w maskaradzie | 103 |
Freud – Rank – Lacan. Podmiot w soczewce psychoanalizy | 106 |
Modliszka i Meduza | 117 |
„Merciless transfusion”. Duchowe podróże Mai | 123 |
Mnogie twarze Outsiderki | 127 |
V. Transgresja i ekstaza. Misterne mistyfikacje Roee Rosena | 135 |
W zwierciadle Evy, czyli sacrum ekscesu | 135 |
Zdumiewająca „historia” Justine Frank | 147 |
VI. „Surrealista w przygodzie”. Meksykański Eden Edwarda Jamesa | 165 |
Ku nieskończoności | 165 |
„To make the illogical logical” | 168 |
El Inglés i jego betonowe kwiaty | 181 |
VII. Metamorfoza czy reinkarnacja? Niezamknięta historia Marii Komornickiej i Piotra Własta | 191 |
Skrzydła Androgyne | 191 |
„Trauma narodzin”? | 197 |
VIII. Poetka intelektualnych wzruszeń. Rzecz o ekfrazach Zuzanny Rabskiej | 205 |
Życie utkane w strofy | 205 |
Intymne „muzeum wyobraźni” | 219 |
IX. Owocne nieistnienie. Piotr Szmitke i paryskie simulacrum | 229 |
Peregrynacje. Autonarracje | 229 |
Niepodległa Monarchia Metawery | 238 |
Zakończenie | 245 |
Bibliografia | 249 |
Summary | 265 |
Spis ilustracji | 271 |
Indeks | 277 |