INNE EBOOKI AUTORA
-5%
Autor:
Format:
Praca pokazuje, jak przez pryzmat pewnej koncepcji czasowości i kultury naukowej możemy badać naukę, rozumieć jej wytwory, uczestniczyć w sposób świadomy i odpowiedzialny w świecie, który nauka eksploruje i współtworzy. Autorka czerpie inspiracje z wędrówek między dyscyplinami i stylami myślowymi, nieraz odwołując się do orientacji odległych od tradycyjnego formatu humanistyki jako nauki. I to stanowi wartość tej trudnej książki; chodzi zarówno o metaforykę i konceptualizacje, jak też świadomie erudycyjną heterodoksję – sięganie do tak wielu kontekstów, tropów, wynajdowanie nieoczekiwanych korelacji, aby pełniej opowiedzieć o przedmiocie badań, ale też o sobie jako współczesnym badaczu-humaniście (historyku, filozofie, akademiku, człowieku poznającym i reflektującym) Nielinearność, meandryczność i wielostronność narracji; napięcie między metaforą, paradoksem, ironią i racjonalnością cały czas towarzyszą lekturze rozprawy. Lektura zaś przypomina podróż, która wzburza na początku zdziwienie i niepewność, a na końcu już nic nie jest takie samo, bo przebyta droga i czas spędzony nad tą książką zmieniają też czytelnika. Także dlatego, że ważną jej stroną jest wymiar etyczny, przypominając to, co często się pomija w odniesieniu do nauki – że być w świecie to być wobec innych, zwłaszcza w sytuacji wyboru, zaś każdy wybór, zwłaszcza moralny, ma charakter twórczy i przynosi zmianę. [Z recenzji prof. dra hab. Huberta Łaszkiewicza]
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 342 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-9191-2 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Czas przeszły: pamięć - mit
do koszyka
Czas białych nocy
do koszyka
Czas białych nocy
do koszyka
Czas chaosu
do koszyka
Czas chaosu. Furia Wikingów
do koszyka
Czas cieni
do koszyka
Czas czarnych luster
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Usytuowania dyskursywne | 31 |
Metodologia soi-disant | 33 |
O teorii nauki, która przesunęła znaczenia | 42 |
Wierność kulturze | 67 |
Rozdział II. Konteksty rozproszone | 87 |
Topos demona w kulturze naukowej | 90 |
Apofatyczność obcości | 104 |
Aksjologia nauki historii | 120 |
Rozdział III. Strony z lekkim przemieszczeniem znaczeń | 139 |
Europejskość jako sytuacja | 140 |
Enkyklios paideia w doświadczeniu miejsca | 160 |
Sprzeciw, czyli antyTINA | 177 |
Rozdział IV. Tropy rozszerzeń | 191 |
Postulat oświeceniowy | 191 |
Koncept historiae magistrae – reaktywacja | 219 |
O praktykowaniu historii w sferze public humanities | 235 |
Rozdział V. Kultura naukowa w dyskursie humanistycznym | 251 |
Humanistyka cyfrowa jako metaorientacja współczesnych badań humanistycznych | 253 |
Dyskurs rozszerzony w trybie kontrfaktycznym | 270 |
Rekonstrukcja. W stronę eksperymentalizmu | 291 |
Zakończenie | 303 |
Dodatek | 319 |
Bibliografia | 321 |
Summary | 337 |