Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce

-20%

Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce

- rekonstrukcja codzienności

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

27,20  34,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Twórczy, intelektualny ferment i badawczy boom w polskiej familiologii ostatnich lat musiały w końcu zaowocować taką pracą. (...) Największą wartością książki jest zebrany przez Sikorską „materiał dowodowy”. To z niego pochodzą choćby nowe metafory (np. dziecko dyktator, dziecko bestyjka, dziecko Maverick), które mają wszelkie szanse, by wejść do kanonu słów kluczy opisujących po nowemu proces socjalizacji. Co jednak istotniejsze od nowej metaforyki, w końcu ktoś opisał za pomocą przekonującego materiału badawczego opresyjność życia rodzinnego w Polsce i ciężką pracę emocjonalną, jaką się wykonuje w rodzinie (zarówno z perspektywy kobiet, jak i mężczyzn). Ktoś końcu zaprezentował badawczą argumentację na rzecz tezy o rodzinie jako katastrofie dla życia prywatnego (…). W końcu ktoś opisuje postbadawczo to specyficzne napięcie, jakie rodzi się w głowach rodziców rozdartych między wiarą w umysł dziecka jako tabula rasa a wychowawczą bezsilnością. W końcu ktoś opisuje dzisiejsze rodzicielskie strategie nadopiekuńczości.


Sikorska zderza to, co jest wyobrażeniem na temat norm w życiu rodzinnym i norm wychowawczych, z widocznymi jak na dłoni praktykami rodzicielskimi. To ewidentne nowe cegiełki dodane do gmachu wiedzy socjologicznej, a może i całej dziedziny nauk społecznych.


Z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Szlendaka


Indywidualizacja jednostki powoduje, że rodzina zmienia swój kształt i staje się grupą negocjowalną, obieralną, zmultiplikowaną. (…) Obserwowane we współczesnych społeczeństwach epizodyczność i płynność, niestabilność oraz niepewność, denormalizacja ról społecznych czy szybkie tempo rozwoju nowych technologii, zwłaszcza technologii komunikacji medialnej, są wyzwaniem dla badaczy rzeczywistości. Zdaniem Sikorskiej, teorie praktyk oferują ramy metodologiczne dopasowane do analizowania współczesności.


Z recenzji dr hab. Marioli Bieńko


Podstawowym celem książki jest analiza i opis przemian socjologii rodziny jako subdyscypliny naukowej, rozwoju metodologii badania sfery życia rodzinnego, wreszcie przemian praktyk rodzinnych i rodzicielskich we współczesnej Polsce.


W części empirycznej autorka przeanalizowała: sposoby konstruowania definicji rodziny; społeczne otoczenie rodzin; aspekty opresyjności życia rodzinnego; normatywne oczekiwania dotyczące matek, ojców i dzieci w zestawieniu z codziennymi doświadczeniami i praktykami; strategie rodzicielskie; rolę urządzeń elektronicznych używanych przez dzieci w kształtowaniu relacji rodzice–dzieci; zróżnicowanie obowiązków i ról matek i ojców.


Małgorzata Sikorska, dr, pracuje w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się przede wszystkim socjologią życia rodzinnego oraz przemianami współczesnego społeczeństwa polskiego. Jest autorką książki Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko – o nowym układzie sił w polskich rodzinach (2009). Wspólnie z Anną Giza wydała podręcznik akademicki Współczesne społeczeństwo polskie (2012).


Rok wydania2020
Liczba stron294
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-65390-14-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wstęp     11
  Część I. Od socjologii rodziny do socjologii praktyk życia rodzinnego
  Rozdział 1. Historia przemian socjologii rodziny jako subdyscypliny
  naukowej – od socjologii problemów społecznych do socjologii
  życia rodzinnego i intymności     23
  Początki socjologii rodziny jako subdyscypliny naukowej     23
  Socjologia rodziny – prekursorzy     27
  Auguste Comte     27
  Émile Durkheim     29
  Georg Simmel     31
  Max Weber     32
  Ewolucjonizm     34
  Karol Marks, Fryderyk Engels     36
  Frédéric Le Play     37
  Socjologia rodziny – instytucjonalizacja subdyscypliny
  naukowej     38
  Zmiana paradygmatu w socjologii rodziny – od bycia rodziną
  do praktykowania rodziny     40
  Paradygmat strukturalno-funkcjonalny jako przykład podejścia
  bycia rodziną     42
  Krytyka paradygmatu strukturalno-funkcjonalnego
  w familiologii     44
  Nowa rzeczywistość społeczna rodzin     45
  Feminizm jako przykład podejścia praktykowania rodziny     47
  Podejście praktykowania rodziny – punkty wspólne     49
  Czy socjologia rodziny jako subdyscyplina naukowa
  ma współcześnie sens?     53
  Podsumowanie     57
  Rozdział 2. Teorie praktyk jako alternatywa dla prowadzenia badań
  nad życiem rodzinnym – perspektywa praktykowania rodziny     58
  Teorie praktyk – podstawowe pojęcia i założenia     62
  Czym są praktyki?     63
  Rola języka i dyskursu     67
  Teoria praktyk rodzinnych     67
  Displaying families     68
  Teorie praktyk – potencjał badawczy     70
  Wrażliwość na dynamikę życia społecznego     70
  Chwytanie sprzeczności     72
  Rozpoznawanie lokalnych oraz niszowych zjawisk
  społecznych     73
  Koncentracja na badaniu zjawisk stosunkowo łatwo
  obserwowalnych     74
  Praktyki cielesne (ciało i ucieleśnienie), praktyki
  dyskursywne     74
  Znaczenie materialności     74
  Dyskurs jako zbiór i źródło znaczeń społecznych     75
  Metodologia badania „Praktyki rodzicielskie we współczesnych
  polskich rodzinach – rekonstrukcja codzienności”     76
  Techniki badawcze     76
  Dobór próby     79
  Wykorzystanie pojęć z teorii praktyk w badaniu     80
  Inne istotne kwestie dotyczące realizacji badań i analizy
  materiału empirycznego     84
  Część II. Praktyki rodzinne
  Rozdział 3. „Rodzina się buduje, jak powstaje dziecko” – sposoby
  definiowania rodziny     89
  Dziecko, „więzy krwi”, „papier” i „więzi mentalne” – konstruowanie
  społecznej definicji rodziny     90
  Dziecko i wspólne zamieszkanie – konstruowanie
  zindywidualizowanych definicji rodziny     97
  „Grono takie dosyć małe” – kto tworzy rodzinę     98
  Pępuszek, zdjęcia i korale po babci – rodzinne pamiątki     104
  Podsumowanie     107
  Rozdział 4. „Bardzo jesteśmy jacyś tacy hermetyczni” – wymiary
  społecznej izolacji rodzin     109
  Otoczenie społeczne rodzin – osoby     110
  Instytucja dziadków     110
  Rodzeństwo    114
  Przyjaciele i znajomi     115
  Inne znaczące osoby     118
  Osoby nieznane osobiście     119
  Otoczenie społeczne rodzin – instytucje społeczne     119
  Przedszkola i szkoły     119
  Miejsce pracy     125
  System służby zdrowia     127
  Politycy (program „Rodzina 500+”), instytucje administracji publicznej    129
  Kościół katolicki     131
  Inne znaczące instytucje     133
  Podsumowanie     134
  Rozdział 5. „Już tak na poważnie się życie zaczęło” – wymiary
  opresyjności życia rodzinnego i rodzicielstwa     140
  „Były wieczne podróże, imprezy, sielanka totalna. […]
  Teraz jest życie”     141
  „Się żyje pod dziecko, jak by nie było”     144
  „Tego czasu ciągle jest za mało” – deficyt czasu     145
  „Umieć wypośrodkować” – potrzeba równowagi     149
  Podsumowanie     151
  Część III. Praktyki rodzicielskie
  Rozdział 6. Empatyczny samolub i posłuszny indywidualista –
  jakie powinno być i jakie jest dziecko     155
  Dziecko idealne – jakie dziecko powinno być     156
  Dziecko empatyczne     156
  Dziecko dobrze wychowane     158
  Dziecko maverick (indywidualista)     161
  Dziecko rzeczywiste – rekonstrukcja relacji rodzice–dzieci
  (jakie dzieci są i jak się zachowują)     164
  Dziecko bestyjka     164
  Dziecko jako dyktator     167
  Dziecko jako maminsynek     170
  Dziecko jako słodziak     173
  Dziecko jako osoba     174
  Podsumowanie     175
  Rozdział 7. „Wyegzekwować fajne zachowanie” – strategie wychowawcze
  rodziców     180
  Dziecko – biała kartka     180
  Rodzic – bezsilny demiurg     183
  Strategie wychowawcze     188
  Strategia karania     189
  Zakazy     190
  Izolowanie     191
  Krzyk     193
  Kary fizyczne     194
  Powody karania     198
  Kary – „w ogóle nie stosujemy”     199
  Kary – podsumowanie     199
  Strategia nagradzania     200
  Przekupywanie     200
  Pozytywne motywowanie     202
  Sposoby nagradzania     203
  Powody nagradzania     204
  Nagrody – system czy spontaniczne działanie?     205
  Nagrody – podsumowanie     206
  Strategie nadopiekuńczości i nadzoru     207
  Strategia unikania     208
  Strategia tłumaczenia     208
  Podsumowanie     210
  Rozdział 8. Uzależniacze dzieci, pomocnicy dorosłych – urządzenia
  elektroniczne jako nieludzcy aktorzy w relacji rodzice–dzieci     214
  Sprawstwo urządzeń w relacji z dziećmi     215
  Sprawstwo urządzeń w odniesieniu do rodziców     217
  Emocje rodziców wobec urządzeń elektronicznych     219
  Racjonalizacje stosowane przez rodziców     221
  Podsumowanie     222
  Rozdział 9. „Mama, jeść. Tata, bawić” – praktyki macierzyńskie
  i ojcowskie     226
  Dobra/zła matka, dobry/zły ojciec –
  rekonstrukcja modeli normatywnych     226
  Matka – poświęcająca się opiekunka     227
  Ojciec – kochający, obecny i wychowujący     231
  Źródła różnic między normatywnymi modelami matki i ojca     233
  Praktyki macierzyńskie i ojcowskie     238
  Matki – menadżerki opieki i codzienności     238
  Ojcowie – eksperci od zabaw     242
  Podział obowiązków domowych     243
  Idealny podział obowiązków     247
  „Wyjścia na zewnątrz”     248
  Marudzenie dziecka i „jest harmider, jest szybko”     250
  Podsumowanie     251
  Zakończenie     253
  Załączniki     265
  Załącznik 1. Scenariusz do I tury wywiadów     265
  Załącznik 2. Spis prac domowych wykonywanych przez respondentów
  indywidualnie na platformie internetowej     271
  Załącznik 3. Scenariusz do II tury wywiadów     273
  Załącznik 4. Informacje o respondentach     279
  Bibliografia     281
  Wykaz rycin i tabel     291
  Indeks nazwisk     292
RozwińZwiń