INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Twórczy, intelektualny ferment i badawczy boom w polskiej familiologii ostatnich lat musiały w końcu zaowocować taką pracą. (...) Największą wartością książki jest zebrany przez Sikorską „materiał dowodowy”. To z niego pochodzą choćby nowe metafory (np. dziecko dyktator, dziecko bestyjka, dziecko Maverick), które mają wszelkie szanse, by wejść do kanonu słów kluczy opisujących po nowemu proces socjalizacji. Co jednak istotniejsze od nowej metaforyki, w końcu ktoś opisał za pomocą przekonującego materiału badawczego opresyjność życia rodzinnego w Polsce i ciężką pracę emocjonalną, jaką się wykonuje w rodzinie (zarówno z perspektywy kobiet, jak i mężczyzn). Ktoś końcu zaprezentował badawczą argumentację na rzecz tezy o rodzinie jako katastrofie dla życia prywatnego (…). W końcu ktoś opisuje postbadawczo to specyficzne napięcie, jakie rodzi się w głowach rodziców rozdartych między wiarą w umysł dziecka jako tabula rasa a wychowawczą bezsilnością. W końcu ktoś opisuje dzisiejsze rodzicielskie strategie nadopiekuńczości.
Sikorska zderza to, co jest wyobrażeniem na temat norm w życiu rodzinnym i norm wychowawczych, z widocznymi jak na dłoni praktykami rodzicielskimi. To ewidentne nowe cegiełki dodane do gmachu wiedzy socjologicznej, a może i całej dziedziny nauk społecznych.
Z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Szlendaka
Indywidualizacja jednostki powoduje, że rodzina zmienia swój kształt i staje się grupą negocjowalną, obieralną, zmultiplikowaną. (…) Obserwowane we współczesnych społeczeństwach epizodyczność i płynność, niestabilność oraz niepewność, denormalizacja ról społecznych czy szybkie tempo rozwoju nowych technologii, zwłaszcza technologii komunikacji medialnej, są wyzwaniem dla badaczy rzeczywistości. Zdaniem Sikorskiej, teorie praktyk oferują ramy metodologiczne dopasowane do analizowania współczesności.
Z recenzji dr hab. Marioli Bieńko
Podstawowym celem książki jest analiza i opis przemian socjologii rodziny jako subdyscypliny naukowej, rozwoju metodologii badania sfery życia rodzinnego, wreszcie przemian praktyk rodzinnych i rodzicielskich we współczesnej Polsce.
W części empirycznej autorka przeanalizowała: sposoby konstruowania definicji rodziny; społeczne otoczenie rodzin; aspekty opresyjności życia rodzinnego; normatywne oczekiwania dotyczące matek, ojców i dzieci w zestawieniu z codziennymi doświadczeniami i praktykami; strategie rodzicielskie; rolę urządzeń elektronicznych używanych przez dzieci w kształtowaniu relacji rodzice–dzieci; zróżnicowanie obowiązków i ról matek i ojców.
Małgorzata Sikorska, dr, pracuje w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się przede wszystkim socjologią życia rodzinnego oraz przemianami współczesnego społeczeństwa polskiego. Jest autorką książki Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko – o nowym układzie sił w polskich rodzinach (2009). Wspólnie z Anną Giza wydała podręcznik akademicki Współczesne społeczeństwo polskie (2012).
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 294 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-65390-14-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 11 |
Część I. Od socjologii rodziny do socjologii praktyk życia rodzinnego | |
Rozdział 1. Historia przemian socjologii rodziny jako subdyscypliny | |
naukowej – od socjologii problemów społecznych do socjologii | |
życia rodzinnego i intymności | 23 |
Początki socjologii rodziny jako subdyscypliny naukowej | 23 |
Socjologia rodziny – prekursorzy | 27 |
Auguste Comte | 27 |
Émile Durkheim | 29 |
Georg Simmel | 31 |
Max Weber | 32 |
Ewolucjonizm | 34 |
Karol Marks, Fryderyk Engels | 36 |
Frédéric Le Play | 37 |
Socjologia rodziny – instytucjonalizacja subdyscypliny | |
naukowej | 38 |
Zmiana paradygmatu w socjologii rodziny – od bycia rodziną | |
do praktykowania rodziny | 40 |
Paradygmat strukturalno-funkcjonalny jako przykład podejścia | |
bycia rodziną | 42 |
Krytyka paradygmatu strukturalno-funkcjonalnego | |
w familiologii | 44 |
Nowa rzeczywistość społeczna rodzin | 45 |
Feminizm jako przykład podejścia praktykowania rodziny | 47 |
Podejście praktykowania rodziny – punkty wspólne | 49 |
Czy socjologia rodziny jako subdyscyplina naukowa | |
ma współcześnie sens? | 53 |
Podsumowanie | 57 |
Rozdział 2. Teorie praktyk jako alternatywa dla prowadzenia badań | |
nad życiem rodzinnym – perspektywa praktykowania rodziny | 58 |
Teorie praktyk – podstawowe pojęcia i założenia | 62 |
Czym są praktyki? | 63 |
Rola języka i dyskursu | 67 |
Teoria praktyk rodzinnych | 67 |
Displaying families | 68 |
Teorie praktyk – potencjał badawczy | 70 |
Wrażliwość na dynamikę życia społecznego | 70 |
Chwytanie sprzeczności | 72 |
Rozpoznawanie lokalnych oraz niszowych zjawisk | |
społecznych | 73 |
Koncentracja na badaniu zjawisk stosunkowo łatwo | |
obserwowalnych | 74 |
Praktyki cielesne (ciało i ucieleśnienie), praktyki | |
dyskursywne | 74 |
Znaczenie materialności | 74 |
Dyskurs jako zbiór i źródło znaczeń społecznych | 75 |
Metodologia badania „Praktyki rodzicielskie we współczesnych | |
polskich rodzinach – rekonstrukcja codzienności” | 76 |
Techniki badawcze | 76 |
Dobór próby | 79 |
Wykorzystanie pojęć z teorii praktyk w badaniu | 80 |
Inne istotne kwestie dotyczące realizacji badań i analizy | |
materiału empirycznego | 84 |
Część II. Praktyki rodzinne | |
Rozdział 3. „Rodzina się buduje, jak powstaje dziecko” – sposoby | |
definiowania rodziny | 89 |
Dziecko, „więzy krwi”, „papier” i „więzi mentalne” – konstruowanie | |
społecznej definicji rodziny | 90 |
Dziecko i wspólne zamieszkanie – konstruowanie | |
zindywidualizowanych definicji rodziny | 97 |
„Grono takie dosyć małe” – kto tworzy rodzinę | 98 |
Pępuszek, zdjęcia i korale po babci – rodzinne pamiątki | 104 |
Podsumowanie | 107 |
Rozdział 4. „Bardzo jesteśmy jacyś tacy hermetyczni” – wymiary | |
społecznej izolacji rodzin | 109 |
Otoczenie społeczne rodzin – osoby | 110 |
Instytucja dziadków | 110 |
Rodzeństwo | 114 |
Przyjaciele i znajomi | 115 |
Inne znaczące osoby | 118 |
Osoby nieznane osobiście | 119 |
Otoczenie społeczne rodzin – instytucje społeczne | 119 |
Przedszkola i szkoły | 119 |
Miejsce pracy | 125 |
System służby zdrowia | 127 |
Politycy (program „Rodzina 500+”), instytucje administracji publicznej | 129 |
Kościół katolicki | 131 |
Inne znaczące instytucje | 133 |
Podsumowanie | 134 |
Rozdział 5. „Już tak na poważnie się życie zaczęło” – wymiary | |
opresyjności życia rodzinnego i rodzicielstwa | 140 |
„Były wieczne podróże, imprezy, sielanka totalna. […] | |
Teraz jest życie” | 141 |
„Się żyje pod dziecko, jak by nie było” | 144 |
„Tego czasu ciągle jest za mało” – deficyt czasu | 145 |
„Umieć wypośrodkować” – potrzeba równowagi | 149 |
Podsumowanie | 151 |
Część III. Praktyki rodzicielskie | |
Rozdział 6. Empatyczny samolub i posłuszny indywidualista – | |
jakie powinno być i jakie jest dziecko | 155 |
Dziecko idealne – jakie dziecko powinno być | 156 |
Dziecko empatyczne | 156 |
Dziecko dobrze wychowane | 158 |
Dziecko maverick (indywidualista) | 161 |
Dziecko rzeczywiste – rekonstrukcja relacji rodzice–dzieci | |
(jakie dzieci są i jak się zachowują) | 164 |
Dziecko bestyjka | 164 |
Dziecko jako dyktator | 167 |
Dziecko jako maminsynek | 170 |
Dziecko jako słodziak | 173 |
Dziecko jako osoba | 174 |
Podsumowanie | 175 |
Rozdział 7. „Wyegzekwować fajne zachowanie” – strategie wychowawcze | |
rodziców | 180 |
Dziecko – biała kartka | 180 |
Rodzic – bezsilny demiurg | 183 |
Strategie wychowawcze | 188 |
Strategia karania | 189 |
Zakazy | 190 |
Izolowanie | 191 |
Krzyk | 193 |
Kary fizyczne | 194 |
Powody karania | 198 |
Kary – „w ogóle nie stosujemy” | 199 |
Kary – podsumowanie | 199 |
Strategia nagradzania | 200 |
Przekupywanie | 200 |
Pozytywne motywowanie | 202 |
Sposoby nagradzania | 203 |
Powody nagradzania | 204 |
Nagrody – system czy spontaniczne działanie? | 205 |
Nagrody – podsumowanie | 206 |
Strategie nadopiekuńczości i nadzoru | 207 |
Strategia unikania | 208 |
Strategia tłumaczenia | 208 |
Podsumowanie | 210 |
Rozdział 8. Uzależniacze dzieci, pomocnicy dorosłych – urządzenia | |
elektroniczne jako nieludzcy aktorzy w relacji rodzice–dzieci | 214 |
Sprawstwo urządzeń w relacji z dziećmi | 215 |
Sprawstwo urządzeń w odniesieniu do rodziców | 217 |
Emocje rodziców wobec urządzeń elektronicznych | 219 |
Racjonalizacje stosowane przez rodziców | 221 |
Podsumowanie | 222 |
Rozdział 9. „Mama, jeść. Tata, bawić” – praktyki macierzyńskie | |
i ojcowskie | 226 |
Dobra/zła matka, dobry/zły ojciec – | |
rekonstrukcja modeli normatywnych | 226 |
Matka – poświęcająca się opiekunka | 227 |
Ojciec – kochający, obecny i wychowujący | 231 |
Źródła różnic między normatywnymi modelami matki i ojca | 233 |
Praktyki macierzyńskie i ojcowskie | 238 |
Matki – menadżerki opieki i codzienności | 238 |
Ojcowie – eksperci od zabaw | 242 |
Podział obowiązków domowych | 243 |
Idealny podział obowiązków | 247 |
„Wyjścia na zewnątrz” | 248 |
Marudzenie dziecka i „jest harmider, jest szybko” | 250 |
Podsumowanie | 251 |
Zakończenie | 253 |
Załączniki | 265 |
Załącznik 1. Scenariusz do I tury wywiadów | 265 |
Załącznik 2. Spis prac domowych wykonywanych przez respondentów | |
indywidualnie na platformie internetowej | 271 |
Załącznik 3. Scenariusz do II tury wywiadów | 273 |
Załącznik 4. Informacje o respondentach | 279 |
Bibliografia | 281 |
Wykaz rycin i tabel | 291 |
Indeks nazwisk | 292 |