POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Książka stanowi wprowadzenie do dyscypliny określanej mianem glottodydaktyki polonistycznej w jej wymiarze teoretycznym oraz praktycznym.
Ma charakter podręcznika akademickiego, przygotowanego częściowo w formie wykładu uniwersyteckiego oraz w formacie aktywności dydaktyczno-pedagogicznych i studiów przypadku do zrealizowania na zajęciach o charakterze seminaryjno-konwersatoryjnym.
Zawartość i format książki skorelowane są z wymaganiami sformułowanymi w obecnych i przygotowywanych standardach kształcenia nauczycieli oraz realizowanymi programami kształcenia glottodydaktyków polonistycznych w ramach studiów podyplomowych w różnych polskich ośrodkach akademickich.
Pod względem treści obejmuje całościowy przegląd rozwoju glottodydaktyki polonistycznej oraz wskazuje kierunki rozwoju konkretnych kompetencji dydaktyczno-metodycznych w odniesieniu do nauczania podsystemów polszczyzny oraz rozwijania kompetencji językowych.
Książka jest adresowana do studentów wszystkich ścieżek kształcenia nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego. Ważnym odbiorcą będą także czynni zawodowo nauczyciele i lektorzy języka polskiego jako obcego zainteresowani podnoszeniem swoich kwalifikacji. Częściowo seminaryjny charakter publikacji umożliwi jej wykorzystywanie także w ramach różnych form doskonalenia oferowanych czynnym zawodowo polonistom.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 450 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21486-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dydaktyka fizyki współczesnej
do koszyka
Dydaktyka historii
do koszyka
Dydaktyka języka polskiego jako...
do koszyka
Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie
do koszyka
Dydaktyka katechezy
do koszyka
Dydaktyka matematyki. Część 3. Szkoła...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 11 |
I Dydaktyka języka polskiego w świecie – jej tradycje, dotychczasowy rozwój i perspektywy | 17 |
1. Miejsce dydaktyki i metodyki nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego we współczesnej glottodydaktyce polonistycznej | 19 |
2. Historia nauczania polszczyzny jako przykład nauczania języków europejskich | 29 |
2.1. Pięćset lat tradycji nauczania języka polskiego jako obcego | 30 |
2.1.1. Jan Mączyński i jego Lexicon Latino-Polonicum | 31 |
2.1.2. Piotr Statorius-Stojeński i jego pierwsza gramatyka języka polskiego | 33 |
2.1.3. Późniejsi autorzy gramatyk języka polskiego | 35 |
2.2. Zasługi cudzoziemców dla nauczania i propagowania języka i kultury polskiej jako obcych | 40 |
2.3. Rozwój nauczania języka polskiego jako obcego | 46 |
2.3.1. Podział pięćsetletniej historii nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego na okresy według Anny Dąbrowskiej | 47 |
2.3.2. Nauczanie polszczyzny od początków XVI do końca XVIII wieku | 48 |
2.3.3. Nauczanie polszczyzny w latach 1795–1918 | 51 |
2.3.4. Nauczanie polszczyzny w latach 1918–1939 | 52 |
3. Współczesne problemy nauczania polszczyzny jako języka obcego | 55 |
3.1. Nauczanie polszczyzny w latach 1952–1992 | 56 |
3.2. Nauczanie polszczyzny w latach 1993–2003 | 58 |
3.3. Metody nauczania polszczyzny w okresie od 2004 r. do dziś | 62 |
3.3.1. Podejście komunikacyjne w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego | 62 |
3.3.2. Publikacje z zakresu metodyki nauczania JPJO | 64 |
3.3.3. Najnowsze podręczniki do nauczania polszczyzny jako języka obcego | 65 |
3.4. Standardy europejskie w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego | 70 |
4. Dydaktyka języka polskiego w świecie | 79 |
4.1. Kto i w jakim celu uczy się języka polskiego w świecie? | 80 |
4.1.1. Uczący się języka polskiego za granicą w szkołach podstawowych i średnich | 81 |
4.1.2. Nauczanie polszczyzny jako języka obcego w szkołach wyższych wielu państw świata | 86 |
4.1.3. Osiągnięcia polonistyki na Uniwersytecie Hankuk w Seulu | 89 |
4.1.4. Motywacja uczących się języka polskiego w różnych krajach świata | 91 |
4.2. Kto i dlaczego naucza języka polskiego w świecie? | 95 |
4.2.1. Nauczyciele polszczyzny w szkołach polonijnych i polskich za granicą | 95 |
4.2.2. Lektorzy języka polskiego zatrudniani w uczelniach zagranicznych | 100 |
4.2.3. Kształcenie nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego | 102 |
4.3. Kształtowanie się teorii nauczania JPJO | 108 |
4.4. Wielowymiarowość dydaktyki języka polskiego w świecie | 113 |
5. Polityka językowa i promocja polszczyzny w świecie | 115 |
5.1. Opracowania ogólne na temat polityki językowej | 115 |
5.2. Polityka językowa na przełomie tysiącleci | 118 |
5.3. Wejście Polski do Unii Europejskiej w polskiej polityce językowej | 120 |
5.4. Koncepcja promocji języka polskiego w świecie według Adama Pawłowskiego | 126 |
5.5. Zasługi polonistów zagranicznych dla promocji języka i kultury polskiej w świecie | 130 |
5.6. Władze państwowe czy instytucje akademickie – kto prowadzi w Polsce politykę językową? | 135 |
5.7. Certyfikacja znajomości polszczyzny jako języka obcego i jej rozwój | 138 |
5.7.1. Przebieg egzaminów certyfikatowych w 2013 roku | 139 |
5.7.2. Przebieg egzaminów certyfikatowych w 2014 roku | 141 |
5.8. Rola certyfikacji w promocji (nauczania) języka polskiego w świecie | 143 |
5.9. Certyfikacja znajomości polszczyzny po roku 2015 | 145 |
6. Język polski jako drugi i jako język edukacji szkolnej | 149 |
6.1. Nauczanie języka polskiego jako drugiego w Polsce | 149 |
6.1.1. Rozwiązania systemowe i programowe | 153 |
6.1.2. Koncepcje pedagogiczne i dydaktyczne | 161 |
6.1.3. W stronę edukacji włączającej | 165 |
6.2. Język polski jako język edukacji szkolnej | 170 |
6.2.1. Język edukacji szkolnej jako odmiana języka specjalistycznego | 171 |
6.2.2. Kompetencje kluczowe i zintegrowane nauczanie przedmiotowo- -językowe (CLIL) | 174 |
7. Współczesne wyznaczniki kształcenia językowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego i drugiego | 180 |
7.1. Od behawioryzmu przez kognitywizm do konstruktywizmu. Współczesne teorie poznania i uczenia się | 182 |
7.2. Pragmatyzm pedagogiczny | 185 |
7.3. Edukacja międzykulturowa | 186 |
7.4. Dydaktyka wielojęzyczności | 189 |
7.5. Dydaktyka działaniowa | 192 |
7.6. Koncepcje neuroedukacyjne | 193 |
7.7. Refleksyjność i autonomia w procesie uczenia się | 194 |
II Metodyka nauczania i uczenia się języka polskiego jako obcego i drugiego | 199 |
8. Rozwijanie kompetencji językowych w języku polskim 201 | |
8.1. Kompetencje lingwistyczne w Programach nauczania języka polskiego jako obcego.Poziomy A1–C2 | 201 |
8.2. Rozwijanie kompetencji fonologicznej | 208 |
8.2.1. Miejsce wymowy w nauczaniu języków obcych | 208 |
8.2.2. Polski system wokaliczny i konsonantyczny | 209 |
8.2.3. Podejście kontrastywne w nauczaniu wymowy polskiej | 211 |
8.2.4. Trudności wymowy polskiej i strategie ich unikania w ujęciu Gerda Hentschela | 214 |
8.2.5. Inne miejsca trudne wymowy polskiej | 217 |
8.2.6. Techniki nauczania wymowy polskiej | 219 |
8.2.7. Podręczniki nauczania wymowy | 220 |
8.3. Rozwijanie kompetencji ortograficznej | 221 |
8.3.1. Alfabet polski | 221 |
8.3.2. Zasady stosowane w ortografii polskiej | 223 |
8.3.3. Miejsca trudne w ortografii polskiej | 224 |
8.3.4. Ortografia a fleksja polska | 225 |
8.3.5. Techniki kształtowania kompetencji ortograficznej | 225 |
8.3.6. Podręczniki do nauczania pisowni polskiej | 227 |
8.4. Rozwijanie kompetencji gramatycznej | 228 |
8.4.1. Kompetencja gramatyczna w nauczaniu języków obcych na świecie | 228 |
8.4.2. Kompetencja gramatyczna w nauczaniu JPJO | 230 |
8.4.2.1. Prace nad programami gramatycznymi w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego | 231 |
8.4.2.2. Kompetencja gramatyczna w Programach nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2 | 233 |
8.4.3. Miejsce gramatyki w podejściu komunikacyjnym, stosowanym do nauczania polszczyzny jako języka obcego | 237 |
8.4.4. Koncepcja trudnych miejsc polszczyzny według Anny Dąbrowskiej i Małgorzaty Pasieki | 242 |
8.4.5. Techniki nauczania gramatyki | 247 |
8.4.6. Pomoce dydaktyczne do nauczania gramatyki | 249 |
8.5. Rozwijanie kompetencji leksykalnej i semantycznej | 251 |
8.5.1. Uwagi ogólne | 251 |
8.5.2. Badania słownictwa tematycznego w polszczyźnie | 252 |
8.5.3. Koncepcja gron wyrazowych Anny Seretny | 256 |
8.5.4. Techniki nauczania słownictwa i struktur leksykalnych | 258 |
8.5.5. Najczęstsze błędy leksykalne popełniane przez uczących się JPJO | 260 |
8.5.6. Podręczniki, zbiory ćwiczeń i słowniki dydaktyczne jako pomoce w rozwijaniu kompetencji leksykalnej | 261 |
9. Rozwijanie działań językowych | 264 |
9.1. Działania językowe | 264 |
9.2. Podejmowanie działań receptywnych | 269 |
9.2.1. Recepcja ustna (rozumienie ze słuchu i recepcja audiowizualna) | 269 |
9.2.1.1. Neurolingwistyczne etapy procesu rozumienia ze słuchu | 270 |
9.2.1.2. Teksty do słuchania | 271 |
9.2.1.3. Efektywność słuchania | 273 |
9.2.1.4. Model kształcenia rozumienia ze słuchu Gary’ego Bucka | 275 |
9.2.1.5. Metodyka rozwijania recepcji ustnej | 277 |
9.2.1.6. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu recepcji ustnej i audiowizualnej | 282 |
9.2.2. Recepcja pisemna | 283 |
9.2.2.1. Neurolingwistyczne etapy procesu czytania ze zrozumieniem | 284 |
9.2.2.2. Style czytania i intencje czytelnicze | 286 |
9.2.2.3. Metodyka pracy z tekstem na zajęciach językowych | 288 |
9.2.2.4. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu recepcji pisemnej | 291 |
9.3. Podejmowanie działań produktywnych i interakcyjnych | 292 |
9.3.1. Produkcja i interakcja ustna | 292 |
9.3.1.1. Proces mówienia z perspektywy psycholingwistycznej | 293 |
9.3.1.2. Zakres wypowiedzi ustnych. Elementy konstytuujące wypowiedź ustną | 293 |
9.3.1.3. Psychologiczne i kulturowe uwarunkowania produkcji i interakcji ustnej | 296 |
9.3.1.4. Ćwiczenia przedkomunikacyjne przygotowujące do produkcji i interakcji ustnej | 298 |
9.3.1.5. Metodyka rozwijania produkcji i interakcji ustnej | 300 |
9.3.1.6. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu produkcji i interakcji ustnej | 305 |
9.3.2. Produkcja i interakcja pisemna | 306 |
9.3.2.1. Język pisany | 306 |
9.3.2.2. Proces pisania z perspektywy neuro- i psycholingwistycznej | 307 |
9.3.2.3. Pisanie tekstów użytkowych i kreatywnych | 307 |
9.3.2.4. Pisanie zorientowane na proces i na produkt | 308 |
9.3.2.5. Metodyka rozwijania produkcji i interakcji pisemnej | 309 |
9.3.2.6. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu produkcji i interakcji pisemnej | 313 |
9.4. Działania mediacyjne | 314 |
9.4.1. Od mediacji językowej do mediacji pedagogicznej | 314 |
9.4.2. Działania i strategie mediacyjne w CEFR-CV 2018 | 315 |
9.4.3. Działania mediacyjne a nauczanie języka polskiego jako odziedziczonego (języka pochodzenia) | 317 |
9.4.4. Metodyka rozwijania mediacji ustnej i pisemnej | 319 |
9.5. Przypadek szczególny. Alfabetyzacja w kontekście wspierania czytania i pisania | 322 |
9.5.1. Rodzaje analfabetyzmu i jego skutki społeczne | 322 |
9.5.2. Alfabetyzacja na zajęciach języka obcego | 323 |
10. Nauczanie kultury polskiej 327 | |
10.1. Kwestie terminologiczne | 328 |
10.2. Podejścia do nauczania kultury | 329 |
10.3. Cel współczesnego nauczania kultury – rozwijanie kompetencji międzykulturowej | 333 |
10.4. Kultura w opracowaniach glottodydaktyków polonistycznych | 336 |
10.5. Metodyka nauczania międzykulturowego | 347 |
10.6. Pomoce dydaktyczne do nauczania języka i kultury polskiej | 348 |
11. Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego wspierane technologiami informacyjno-komunikacyjnymi | 353 |
11.1. Od koncepcji CALL do koncepcji MALL | 353 |
11.2. CALL i MALL a nauczanie JPJO | 355 |
11.3. Metodyczne aspekty wykorzystania CALL i MALL w nauczaniu polszczyzny | 356 |
12. Organizacja oraz planowanie kursu i zajęć języka polskiego jako obcego i drugiego | 360 |
12.1. Planowanie dydaktyczne na poziomie makro | 362 |
12.2. Planowanie dydaktyczne na poziomie mikro | 364 |
12.3. Jednostka uczenia się / nauczania w podejściu komunikacyjnym i działaniowym | 367 |
12.4. Planowanie zajęć w codziennej praktyce nauczycielskiej i ich autoewaluacja | 374 |
13. Metody testowania znajomości JPJO 379 | |
13.1. Testowanie znajomości JPJO – zarys historyczny | 380 |
13.2. Testy językowe i ich klasyfikacja | 379 |
13.3. Kryteria poprawności testów językowych | 383 |
13.4. Zbiory zadań do testowania znajomości JPJO | 384 |
13.5. Stały monitoring rozwoju językowego uczących się. Ocenianie kształtujące | 386 |
Zakończenie | 389 |
Bibliografia | 393 |
Aneksy | 413 |
Didactics and methodology of teaching Polish as a foreign and second language. Summary (streszczenie w języku angielskim) | 443 |
Дидактика та методика викладання польської мови як іноземної та другої мови. Резюме (streszczenie w języku ukraińskim) | 447 |
Дидактика и методика преподавания польского языка как иностранного и второго языка. Резюме (streszczenie w języku rosyjskim) | 451 |