Dostęp do informacji publicznej. Pytania i odpowiedzi. Wzory pism

-14%

Dostęp do informacji publicznej. Pytania i odpowiedzi. Wzory pism

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

73,10  85,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 85,00 zł 

Książka stanowi syntetyczne zestawienie najważniejszych zagadnień dotyczących realizacji prawa do informacji publicznej – przedstawionych w formie pytań i odpowiedzi. Poruszone tematy są odzwierciedleniem praktycznych problemów sygnalizowanych w trakcie licznych szkoleń prowadzonych przez autora oraz szeroko odnoszą się do orzecznictwa sądów administracyjnych.


W trzecim wydaniu zwrócono szczególną uwagę na najważniejsze orzeczenia sądów administracyjnych, jakie zapadły od ostatniego wydania, czyli w latach 2017–2019 r. Ponadto publikacja została wzbogacona o nowe wzory pism, dotyczące m.in. odmowy udostępnienia informacji publicznej, jak również o nowe pytania, związane m.in. z prowadzeniem strony BIP.


Autor wyjaśnia, co stanowi informację publiczną, a ponadto omawia:


zakres podmiotowy i przedmiotowy prawa do informacji publicznej,
formy wniosku o udostępnienie informacji publicznej,
sposób i formę udostępnienia informacji publicznej,
tryby udzielenia informacji publicznej,
zasady udzielania odpowiedzi na wniosek,
zagadnienia opłat i kosztów.


Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona dla osób, które są zobowiązane do stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej i – w tym zakresie – do udzielania informacji publicznych będących w ich posiadaniu. Będzie przydatna w szczególności pracownikom urzędów administracji publicznej, administracji sądów, administratorom Biuletynu Informacji Publicznej, radcom prawnym, adwokatom oraz sędziom sądów powszechnych i administracyjnych.


Rok wydania2020
Liczba stron328
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8187-652-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WYKAZ SKRÓTÓW    13
  
  SŁOWO WSTĘPNE    17
  
  ROZDZIAŁ    1
  ZAKRES PODMIOTOWY PRAWA DO INFORMACJI PUBLICZNEJ    21
  Pytanie 1. Czy dziennikarze posiadają specjalne uprawnienia w zakresie prawa do informacji publicznej?    21
  Pytanie 2. Czy podmiot obowiązany może badać uprawnienia do reprezentacji po stronie wnioskodawcy, jeżeli wnioskodawcą jest osoba prawna?    25
  Pytanie 3. Czy organy administracji publicznej mogą składać wnioski o udostępnienie informacji publicznej?    29
  Pytanie 4. Czy osoba fizyczna może wnioskować w imieniu innej osoby fizycznej?    33
  Pytanie 5. Czy fakt, że wnioskodawcą jest dziennikarz, ma wpływ na sposób rozpatrzenia wniosku?    35
  Pytanie 6. Czy fakt, że wnioskodawcą jest radny, ma wpływ na sposób rozpatrzenia wniosku?    39
  Pytanie 7. Jak traktować wnioski składane w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej przez radnego?    40
  Pytanie 8. Czy fakt, że wnioskodawcą jest związek zawodowy, ma wpływ na sposób rozpatrzenia wniosku?    44
  Pytanie 9. Jak się mają wobec siebie prawo do informacji oraz uprawnienia informacyjne zakładowej organizacji związkowej?    46
  Pytanie 10. Czy osoby nieposiadające pełnej zdolności do czynności prawnych, np. małoletnie, mogą samodzielnie realizować prawo do informacji?    49
  
  ROZDZIAŁ    2
  FORMY WNIOSKU O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ    58
  Pytanie 11. Czy istnieje obowiązujący formularz wniosku?    58
  Pytanie 12. Jak postąpić w sytuacji, gdy wnioskodawca nie wskazał żadnej podstawy prawnej swojego wniosku?    64
  Pytanie 13. Czy wniosek może zostać złożony w formie elektronicznej?    68
  Pytanie 14. Czy podmiot obowiązany może wskazać wyłączny adres e-mailowy, na który można składać wnioski drogą elektroniczną?    76
  Pytanie 15. Czy wniosek może zostać złożony w języku obcym?    79
  Pytanie 16. Czy wniosek może zostać złożony w języku Braille’a?    83
  Pytanie 17. Czy wniosek może zostać złożony drogą telefoniczną?    84
  Pytanie 18. Jak należy postąpić, gdy wnioskodawca składa ustny wniosek w trakcie wizyty w urzędzie?    87
  Pytanie 19. Jak należy postąpić, gdy złożony wniosek jest niejasny?    91
  Pytanie 20. Czy wniosek może zostać złożony za pośrednictwem portali społecznościowych?    95
  
  ROZDZIAŁ    3
  TERMIN ROZPOZNANIA WNIOSKU    98
  Pytanie 21. W jakim terminie i w jaki sposób liczonym powinno się załatwiać wnioski wpływające w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej?    98
  Pytanie 22. Jak należy rozumieć określenia „bez zbędnej zwłoki” (art. 13 ust. 1 u.d.i.p.) oraz „niezwłocznie” (art. 10 ust. 2 u.d.i.p.)?    103
  Pytanie 23. Od jakiego momentu należy liczyć termin rozpatrzenia wniosku, gdy wpłynął on za pośrednictwem poczty elektronicznej?    106
  Pytanie 24. Od jakiego momentu liczy się termin rozpatrzenia sprawy przy wnioskach wpływających pocztą tradycyjną?    109
  Pytanie 25. W jaki sposób należy dokonać przedłużenia terminu rozpatrzenia sprawy?    111
  Pytanie 26. Czy adresat wniosku może przedłużyć termin jego rozpatrzenia z uwagi na formę żądanych dokumentów, tj. dokumentów w formie skanu?    114
  
  ROZDZIAŁ    4
  PROWADZENIE STRONY BIP    120
  Pytanie 27. Jak traktować stronę BIP wobec obowiązku realizacji wniosków o udostępnienie informacji?    120
  Pytanie 28. Jak postępować, gdy żądana informacja znajduje się na naszej stronie BIP?    123
  Pytanie 29. Jak postąpić, gdy żądana informacja znajduje się na stronie BIP, ale jednostki podległej?    127
  Pytanie 30. Czy można udzielić odpowiedzi na wniosek, zamieszczając odpowiedź na BIP?    130
  Pytanie 31. Czy sposób prowadzenia strony BIP podlega kontroli sądów administracyjnych?    133
  
  ROZDZIAŁ    5
  ZASADY KARDYNALNE DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ    138
  Zasada nr    1
  Obowiązany do realizacji wniosku jest ten podmiot, który posiada informację    138
  Pytanie 32. Urząd posiada informację publiczną, której nie wytworzył. Czy ma obowiązek rozpatrywać wniosek o jej udostępnienie?    138
  Pytanie 33. Jak ma się zachować podmiot nieposiadający żądanej informacji? Czy ma obowiązek przekazać wniosek według właściwości?    142
  Pytanie 34. Jeżeli podmiot nie posiada żądanej informacji, czy musi wyjaśnić i uwiarygodnić przyczynę nieposiadania?    147
  Pytanie 35. Czy ocenie sądu administracyjnego podlega prawdopodobieństwo nieposiadania informacji przez adresata wniosku?    153
  Pytanie 36. Kto ma wykazać istnienie obowiązku posiadania wnioskowanych informacji w świetle zasady z art. 4 ust. 3 u.d.i.p.?    157
  Pytanie 37. Jak należy realizować wniosek, jeżeli nie posiadamy żądanych informacji?    159
  Pytanie 38. Jeżeli nie posiadamy informacji wnioskowanej, to czy mamy obowiązek powiadomić wnioskodawcę w momencie, gdy już ją posiadamy?    165
  Zasada nr    2
  Pierwszeństwo przepisów szczególnych    167
  Pytanie 39. Jak właściwie interpretować zasadę pierwszeństwa przepisów szczególnych (art. 1 ust. 2 u.d.i.p.)?    167
  Pytanie 40. Jak się mają wobec siebie powszechne prawo do informacji oraz inne uprawnienia informacyjne radnego?    182
  Pytanie 41. Jak się mają wobec siebie dostęp do akt postępowania i prawo do informacji publicznej?    187
  Zasada nr    3
  Prawo do informacji nie obejmuje prawa do kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem    192
  Pytanie 42. Czy podmiot obowiązany może uzależnić wydanie kopii dokumentów od ich poświadczenia za zgodność z oryginałem?    192
  Zasada nr    4
  Anonimizacja jako przejaw pogodzenia publicznego dostępu do dokumentów z ochroną wartości prawnie chronionych    198
  Pytanie 43. Na czym polega anonimizacja dokumentu i kiedy ją stosujemy?    198
  Pytanie 44. Czym się różni anonimizacja od odmowy dostępu do informacji publicznej w drodze decyzji?    205
  Pytanie 45. Czy anonimizację można uznać za przetworzenie w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.?    214
  Zasada nr    5
  Bezpłatność dostępu do informacji    222
  Pytanie 46. Czy bezpłatność dostępu do informacji oznacza bezkosztowe jej udostępnianie?    222
  Pytanie 47. Zaistniała potrzeba obciążenia kosztami przekształcenia informacji – jak postępować w tej sytuacji?    229
  Zasada nr    6
  Właściwość formy prawnej działania    234
  Pytanie 48. W jakich formach prawnych załatwiamy wnioski o udostępnienie informacji publicznej?    234
  Pytanie 49. Kiedy mamy do czynienia z niemożnością udostępnienia informacji publicznej?    240
  Pytanie 50. Jak odróżnić sytuację odmowy dostępu do informacji w drodze decyzji od poinformowania, że żądanie nie obejmuje informacji publicznej?    245
  Pytanie 51. Kto w imieniu podmiotu obowiązanego ma prawo udzielać informacji?    250
  Pytanie 52. Czy wnioskodawca może żądać, by odpowiedzi na wniosek udzieliła konkretna osoba w urzędzie?    253
  Zasada nr    7
  Odformalizowanie postępowania wnioskowego    259
  Pytanie 53. Czy wnioskodawca może pozostać anonimowy?    259
  Pytanie 54. Kiedy wniosek musi spełniać wymogi podania i być bezwzględnie podpisany?    263
  Pytanie 55. Jak postępować, gdy z jednego pisma wynika potrzeba zastosowania kilku różnych trybów, np. ustawy o dostępie do informacji publicznej, ustawy o petycjach, skargi w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego, wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego?    271
  Pytanie 56. Czy w przypadku wydania decyzji administracyjnej na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej stosujemy art. 10 § 1 k.p.a.?    276
  Pytanie 57. Jak postąpić w sytuacji, gdy wniosek wpłynął pocztą elektroniczną ze zwykłego e-maila, a istnieje potrzeba wydania decyzji odmownej?    280
  Zasada nr    8
  Odmienność formy od sposobu udostępnienia informacji    283
  Pytanie 58. Czym jest forma i sposób udostępnienia informacji publicznej (art. 14 u.d.i.p.)?    283
  Pytanie 59. Czym się różni treść i postać informacji publicznej od treści informacji publicznej?    288
  Pytanie 60. Czy wnioskodawca może żądać udostępnienia informacji w sposób polegający na wypełnieniu przygotowanego formularza elektronicznego?    291
  Pytanie 61. Czy wnioskodawca może fotografować dokumenty w siedzibie urzędu?    295
  Pytanie 62. Czy wnioskodawca może skutecznie wnioskować o wysłanie odpowiedzi w kilku równorzędnych formach i sposobach?    298
  
  BIBLIOGRAFIA    301
  
  WZORY    305
  Wzór nr 1. Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych – zidentyfikowanie    306
  Wzór nr 2. Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych – podpisanie    307
  Wzór nr 3. Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych – reprezentacja osoby prawnej    308
  Wzór nr 4. Pełnomocnictwo do złożenia wniosku w imieniu osoby fizycznej    309
  Wzór nr 5. Poinformowanie, że złożony wniosek nie obejmuje informacji publicznej    310
  Wzór nr 6. Prośba o wyjaśnienie trybu zapytania    311
  Wzór nr 7. Notatka służbowa z przyjęcia telefonicznego wniosku o udostępnienie informacji publicznej    312
  Wzór nr 8. Prośba o wyjaśnienie treści wniosku    313
  Wzór nr 9. Powiadomienie o wyznaczeniu nowego terminu    314
  Wzór nr 10. Powiadomienie o wysokości kosztów    315
  Wzór nr 11. Poinformowanie, że informacje zostały już wcześniej udzielone    316
  Wzór nr 12. Poinformowanie, że informacje są na stronie BIP    317
  Wzór nr 13. Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku o ponowne wykorzystywanie    318
  Wzór nr 14. Wezwanie do sprecyzowania zakresu wniosku    319
  Wzór nr 15. Poinformowanie, że pierwszeństwo mają przepisy szczególne    320
  Wzór nr 16. Poinformowanie, że nie posiada się informacji    321
  Wzór nr 17. Poinformowanie, że nie jest się podmiotem obowiązanym    322
  Wzór nr 18. Decyzja o odmowie udostępnienia informacji publicznej ze względu na prawo do prywatności    323
  Wzór nr 19. Odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy    324
  Wzór nr 20. Odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu na brak szczególnej istotności przetworzenia z punktu widzenia interesu publicznego    325
RozwińZwiń