POLECAMY
-14%
W publikacji w sposób kompleksowy omówione zostały prawne zagadnienia prywatyzacji zadania publicznego w odniesieniu do oświaty obejmujące m.in.:
współczesne formy prywatyzacji oświaty,
źródła finansowania oświaty niepublicznej oraz udzielanie dotacji oświatowych, ich rozliczanie oraz kontrolę wydatków,
kontrolę i nadzór nad wykonaniem oświatowego zadania publicznego przez podmioty prywatne,
sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz jego granice,
hybrydowy układ relacji prawnych pomiędzy użytkownikiem a prywatną placówką oświatową.
Wszystkie kwestie omówiono z uwzględnieniem dotychczasowego dorobku orzecznictwa sądów i Trybunału Konstytucyjnego oraz bogatego piśmiennictwa.
Adresaci:
Opracowanie jest przeznaczone dla pracowników samorządowych, pracowników kuratoriów oświaty (wizytatorów), właścicieli i dyrektorów niepublicznych przedszkoli, szkół i innych placówek prywatnych oraz dla studentów prawa, administracji i kierunków pedagogicznych.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8092-870-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Prawo socjalne
do koszyka
Prawo dziecka do zdrowia
do koszyka
Prawo finansowe. Prawo finansów...
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 9 |
Wstęp | str. | 13 |
Rozdział I | |
Zagadnienia wstępne | str. | 19 |
1. Uwagi wprowadzające | str. | 19 |
1.1. Współczesne definicje zadań publicznych | str. | 19 |
1.2. Prywatyzacja zadań publicznych w aspekcie prawnym | str. | 24 |
1.3. Zlecanie funkcji a zlecanie zadań administracji publicznej | str. | 30 |
2. Charakterystyka zadania oświatowego | str. | 34 |
2.1. Istota zadania oświatowego | str. | 34 |
2.2. "Publiczność" zadania oświatowego | str. | 36 |
2.3. Zadanie oświatowe jako zadanie własne samorządu terytorialnego | str. | 45 |
2.4. Swoistość regulacji prawnej zadania oświatowego | str. | 52 |
2.5. Międzynarodowy i unijny charakter zadania oświatowego | str. | 54 |
Rozdział II | |
Konstytucyjne podstawy prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 59 |
Rozdział III | |
Prywatyzacja zadania oświatowego w polskim ustawodawstwie | str. | 65 |
1. Skala i tendencje prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 65 |
2. Równoległe wykonywanie zadania oświatowego | str. | 70 |
3. Zakres prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 73 |
3.1. Uwagi wprowadzające | str. | 73 |
3.2. Zakres przedmiotowo-organizacyjny prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 76 |
3.3. Zakres podmiotowy prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 87 |
4. Współczesne determinanty prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 101 |
4.1. Determinanty ekonomiczne prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 101 |
4.2. Determinanty społeczne prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 106 |
4.3. Determinanty ustrojowe prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 108 |
Rozdział IV | |
Współczesne formy prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 111 |
1. Umowa jako forma prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 111 |
1.1. Charakter prawny umowy o przekazanie zadania oświatowego do realizacji na podstawie art. 5 ust. 5g u.s.o. | str. | 116 |
1.2. Próba oceny umowy o przekazanie szkoły w trybie art. 5 ust. 5g u.s.o. jako instrumentu prawnego prywatyzacji wykonania zadania oświatowego | str. | 122 |
2. Wpis do ewidencji działalności oświatowej | str. | 125 |
3. Zezwolenie na założenie szkoły | str. | 130 |
4. Decyzja dyrektora szkoły zezwalająca na edukację domową | str. | 135 |
5. Otwarty konkurs ofert jako nowa forma prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 140 |
Rozdział V | |
Finansowanie zadania oświatowego realizowanego przez podmioty prywatne | str. | 144 |
1. Źródła finansowania zadania oświatowego - uwagi ogólne | str. | 144 |
2. Pośrednia forma finansowania zadania oświatowego | str. | 145 |
3. Dotacja oświatowa udzielana przez jednostki samorządu terytorialnego jako bezpośrednia forma finansowania zadania oświatowego | str. | 151 |
3.1. Pojęcie dotacji oświatowej | str. | 151 |
3.2. Charakter prawny dotacji oświatowej | str. | 152 |
3.3. Zakres podmiotowy dotacji oświatowej | str. | 155 |
3.4. Zakres przedmiotowy dotacji oświatowej | str. | 156 |
3.5. Tryb udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek prowadzonych przez podmioty niepubliczne | str. | 171 |
3.6. Problem wykorzystania dotacji oświatowej | str. | 174 |
4. Finansowanie zadania oświatowego przez użytkowników szkół i placówek prowadzonych przez podmioty niepubliczne | str. | 180 |
Rozdział VI | |
Jednostka wobec prywatyzacji zadania oświatowego | str. | 185 |
1. Uwagi ogólne | str. | 185 |
2. Charakter prawny jednostki oświatowej założonej przez prywatny podmiot | str. | 187 |
3. Dualny charakter relacji prawnych wpływających na sytuację prawną użytkownika zakładu oświatowego | str. | 190 |
3.1. Uwagi wprowadzające | str. | 190 |
3.2. Stosunki cywilnoprawne | str. | 191 |
3.3. Stosunki administracyjnoprawne | str. | 194 |
4. Jednostka jako podmiot praw i obowiązków w ramach prywatnego zakładu oświatowego | str. | 198 |
5. Ochrona praw jednostki w prywatnym zakładzie edukacyjnym | str. | 205 |
6. Uwagi końcowe | str. | 214 |
Rozdział VII | |
Kontrola zadania oświatowego realizowanego przez podmioty prywatne | str. | 217 |
1. Uwagi wstępne | str. | 217 |
2. Kontrola sprawowana przez Najwyższą Izbę Kontroli | str. | 219 |
3. Kontrola sprawowana przez pozasądowe organy gwarancji praw i wolności | str. | 221 |
4. Kontrola sprawowana przez Regionalną Izbę Obrachunkową | str. | 225 |
5. Kontrola sprawowana przez samorząd terytorialny | str. | 226 |
6. Kontrola sądowa | str. | 232 |
7. Kontrola i nadzór pedagogiczny ministrów | str. | 238 |
8. Kontrola i nadzór pedagogiczny kuratora oświaty | str. | 241 |
9. Problem kontroli i nadzoru pedagogicznego zadania oświatowego sprawowanego przez dyrektora prywatnej jednostki oświatowej | str. | 249 |
10. Uwagi końcowe | str. | 254 |
Zakończenie | str. | 257 |
Literatura | str. | 267 |
Orzecznictwo | str. | 287 |
Wykaz aktów prawnych | str. | 291 |
Wykaz wykresów i tabel | str. | 297 |
Wykaz źródeł internetowych | str. | 299 |