INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Monografia jest efektem Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. "Skarb Państwa a działalność gospodarcza" zorganizowanej m.in. przez Katedrę Prawa Gospodarczego i Handlowego UMCS, która odbyła się w Lublinie w dniu 24 października 2013 r. Książka stanowi zbiór publikacji przygotowanych przez uczestników konferencji, które dotyczą teoretycznych i praktycznych aspektów funkcjonowania Skarbu Państwa w działalności gospodarczej.
Celem oddawanego do rąk czytelników opracowania jest przede wszystkim próba odpowiedzi na pytanie, jaka powinna być skala zaangażowania państwa w procesy prowadzenia działalności gospodarczej oraz jaka forma tego zaangażowania byłaby najbardziej optymalna.
Biorąc pod uwagę tak postawiony cel monografii, może ona stanowić interesującą pozycję dla szeregu odbiorców - nie tylko teoretyków zajmujących się problematyką uczestnictwa Skarbu Państwa w działalności gospodarczej, ale również osób spotykających się w codziennej praktyce z licznymi problemami, jakie udział Skarbu Państwa w tej działalności wywołuje.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Skarb Arubaby
do koszyka
Skarb Atamana
do koszyka
Skarb Atamana
do koszyka
Skarb Atanaryka
do koszyka
Skarb Atanaryka
do koszyka
Skarb Calvady
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Uwagi wstępne | str. | 15 |
Część I | |
Skarb Państwa i spółki Skarbu Państwa w działalności gospodarczej | str. | 17 |
Maria Aluchna | |
Dobre praktyki corporate governance. Doświadczenia spółek giełdowych jako wskazówka dla spółek Skarbu Państwa | str. | 19 |
1. Wprowadzenie | str. | 19 |
2. Nadzór korporacyjny | str. | 20 |
A. Cele nadzoru korporacyjnego | str. | 20 |
B. Praktyka nadzoru korporacyjnego | str. | 22 |
3. Dobre praktyki corporate governance | str. | 26 |
A. Założenia dobrych praktyk | str. | 26 |
B. Obszary dobrych praktyk | str. | 29 |
4. Dobre praktyki spółek giełdowych w spółkach Skarbu Państwa | str. | 33 |
A. Dobre praktyki nadzoru korporacyjnego w Polsce | str. | 33 |
B. Doświadczenia spółek giełdowych jako wskazówki dla spółek Skarbu Państwa | str. | 40 |
5. Wnioski | str. | 43 |
Małgorzata Dumkiewicz | |
Działanie w interesie spółki w kontekście podmiotów należących do grupy kontrolowanej przez Skarb Państwa | str. | 45 |
1. Wprowadzenie | str. | 45 |
2. Specyfika funkcjonowania spółek Skarbu Państwa powstałych w ramach procesów komercjalizacji i prywatyzacji oraz jej wpływ na treść obowiązku działania w interesie spółki | str. | 45 |
3. Uwzględnianie interesu grupy spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa (lub poszczególnych spółek należących do tej grupy) a odpowiedzialność za działanie na szkodę spółki (art. 293 i 483 k.s.h.) | str. | 50 |
4. Wnioski | str. | 55 |
Bartłomiej Gliniecki | |
Nadzór nad strukturami holdingowymi z udziałem spółek Skarbu Państwa | str. | 57 |
1. Wprowadzenie | str. | 57 |
2. Grupy kapitałowe z udziałem spółek Skarbu Państwa - wolnorynkowa działalność finansowana z publicznych środków | str. | 58 |
3. Optymalizacja rozbudowanej struktury organizacyjnej czy ucieczka przed nadzorem państwowym? | str. | 59 |
4. Nadzór nad grupami kapitałowymi z udziałem spółek Skarbu Państwa de lege lata | str. | 61 |
5. Wnioski | str. | 64 |
Filip Grzegorczyk | |
Spółki z udziałem Skarbu Państwa - zagadnienie nadzoru w ujęciu systemowym | str. | 66 |
1. Wprowadzenie | str. | 66 |
2. Nadzór z perspektywy podmiotów, których nadzór dotyczy | str. | 67 |
3. Nadzór z perspektywy nadzorującego | str. | 71 |
4. Wnioski | str. | 75 |
Wojciech J. Katner, Wiktor P. Matysiak | |
Warunki prawne uczestnictwa państwa w gospodarce III Rzeczypospolitej | str. | 78 |
1. Wprowadzenie | str. | 78 |
2. Udział bezpośredni państwa w gospodarce | str. | 82 |
3. Pośredni udział państwa w gospodarce - akcjonariat Skarbu Państwa | str. | 85 |
4. Udział pośredni Skarbu Państwa w gospodarce - problem interesu publicznego i interwencjonizmu państwowego | str. | 87 |
5. Działalność gospodarcza o szczególnym znaczeniu - problem tzw. złotej akcji | str. | 91 |
Remigiusz Lewandowski | |
Narodowy wytwórca banknotów, dokumentów i towarzyszących im systemów IT we współczesnej gospodarce - studium przypadku PWPW S.A. | str. | 98 |
1. Wprowadzenie | str. | 98 |
2. Znaczenie PWPW dla państwa i gospodarki narodowej | str. | 100 |
A. Skala działalności PWPW | str. | 102 |
B. Udział PWPW w systemie bezpieczeństwa narodowego | str. | 103 |
1. Wybrane przepisy regulujące realizację misji bezpieczeństwa państwa przez podmioty gospodarcze | str. | 103 |
2. Działalność PWPW a podstawowy interes bezpieczeństwa państwa | str. | 106 |
3. Działalność PWPW a bezpieczeństwo ekonomiczne i bezpieczeństwo państwa | str. | 107 |
3. Potencjał własny PWPW | str. | 116 |
A. Innowacyjność PWPW | str. | 116 |
B. Ekspansja zagraniczna PWPW | str. | 118 |
4. W kierunku strategii narodowych czempionów | str. | 122 |
5. Wnioski | str. | 125 |
Agnieszka Malarewicz-Jakubów, Renata Tanajewska | |
Uczestniczenie państwa w obrocie gospodarczym na przykładzie przedsiębiorstw użyteczności publicznej oraz przedsiębiorstw komunalnych | str. | 127 |
1. Wprowadzenie | str. | 127 |
2. Cel działalności przedsiębiorstw użyteczności publicznej oraz przedsiębiorstw komunalnych | str. | 130 |
3. Podstawowe zasady uczestniczenia państwa w przedsiębiorstwach użyteczności publicznej oraz w przedsiębiorstwach komunalnych | str. | 135 |
4. Wyniki badań statystycznych | str. | 139 |
5. Wnioski | str. | 140 |
Przemysław Malinowski | |
Pozycja prawna Skarbu Państwa w spółkach partnerstwa publiczno-prywatnego - wybrane zagadnienia | str. | 142 |
1. Wprowadzenie | str. | 142 |
2. Zawiązanie spółki - kilka uwag na tle ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym | str. | 142 |
3. Zasada jednomyślności w odniesieniu do art. 15 u.p.p.p. | str. | 149 |
4. Pozycja Skarbu Państwa w odniesieniu do regulacji art. 16 i 11 u.p.p.p. | str. | 151 |
5. Wnioski | str. | 156 |
Aldona Piotrowska | |
Bank Gospodarstwa Krajowego jako bank państwowy | str. | 158 |
1. Wprowadzenie | str. | 158 |
2. Specyfika udziału Skarbu Państwa w działalności gospodarczej | str. | 158 |
3. BGK jako przedsiębiorstwo publiczne | str. | 163 |
4. Powstanie BGK a nadzór wstępny KNF | str. | 165 |
5. Bank państwowy a swoboda przedsiębiorczości | str. | 168 |
6. Kapitał banku państwowego | str. | 170 |
7. Nadzór struktury organów BGK | str. | 172 |
8. Zakres działalności banku a ryzyko związane z działalnością | str. | 176 |
9. Wnioski | str. | 177 |
Tomasz Siemiątkowski | |
Spółka Skarbu Państwa to nie przedsiębiorstwo państwowe | str. | 179 |
1. Wprowadzenie | str. | 179 |
2. Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej w praktyce spółek Skarbu Państwa | str. | 180 |
3. Polityka personalna w spółkach Skarbu Państwa | str. | 185 |
4. Środki umożliwiające profesjonalizację spółek Skarbu Państwa | str. | 186 |
5. Wnioski | str. | 188 |
Piotr Wiatrowski | |
Niekonstytucyjna regulacja tzw. konkursów do rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa | str. | 189 |
1. Wprowadzenie | str. | 189 |
2. Procedura obsadzania rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa | str. | 191 |
3. Naruszenia zasad konstytucyjnych | str. | 194 |
4. Wnioski | str. | 198 |
Jakub Jan Zięty | |
Rozwiązanie rady nadzorczej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa z mocy prawa | str. | 199 |
1. Wprowadzenie | str. | 199 |
2. Zakres podmiotowy art. 14 ust. 1 u.w.o.k.p. | str. | 200 |
3. Przesłanki rozwiązania rady nadzorczej z mocy prawa | str. | 208 |
4. Przykładowe sposoby naruszenia przepisów ustawy o wynagradzaniu | str. | 209 |
5. Skutki naruszenia przepisów ustawy o wynagradzaniu | str. | 215 |
6. Wnioski | str. | 216 |
Część II | |
Skarb Państwa w stosunkach obligacyjnych | str. | 219 |
Anna Fermus-Bobowiec | |
Skarb Państwa jako strona umowy w sprawie zamówienia publicznego zawieranej z przedsiębiorcą a zasada swobody umów | str. | 221 |
1. Wprowadzenie | str. | 221 |
2. Podjęcie decyzji co do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego | str. | 223 |
3. Wybór kontrahenta | str. | 226 |
4. Kształtowanie treści umowy w sprawie zamówienia publicznego | str. | 227 |
5. Zmiana treści umowy w sprawie zamówienia publicznego | str. | 233 |
6. Forma umowy w sprawie zamówienia publicznego | str. | 238 |
7. Wnioski | str. | 239 |
Jan Lic | |
Potrącenie z wierzytelności Skarbu Państwa | str. | 240 |
1. Wprowadzenie | str. | 240 |
2. Potrącenie z wierzytelności Skarbu Państwa w orzecznictwie sądowym | str. | 241 |
3. Stanowisko doktryny | str. | 243 |
4. Rozstrzygnięcie ustawowe | str. | 245 |
5. Stanowisko własne | str. | 247 |
6. Wnioski | str. | 255 |
Sylwia Łazarewicz | |
Szczególna ochrona podwykonawców robót budowlanych w inwestycjach Skarbu Państwa - przesadna zapobiegliwość czy uzasadniona konieczność? | str. | 256 |
1. Wprowadzenie | str. | 256 |
2. Ochrona podwykonawców robót budowlanych przewidziana w kodeksie cywilnym | str. | 257 |
A. Solidarna odpowiedzialność inwestora i wykonawcy za zapłatę wynagrodzenia podwykonawcy robót budowlanych (art. 6471 k.c.) | str. | 258 |
B. Gwarancja zapłaty za roboty budowlane (art. 6491-6495 k.c.) | str. | 259 |
3. Ochrona podwykonawców robót budowlanych przewidziana w ustawie o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych | str. | 261 |
A. Zakres podmiotowy ustawy | str. | 261 |
B. Zakres roszczeń podlegających zaspokojeniu na podstawie ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców | str. | 262 |
4. Styk regulacji kodeksu cywilnego i ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców | str. | 263 |
5. Wnioski | str. | 266 |
Anna Rzetelska | |
Sytuacja prawna Skarbu Państwa jako poręczyciela (gwaranta) na podstawie ustawy z 1997 r. | str. | 268 |
1. Wprowadzenie | str. | 268 |
2. Zakres zastosowania ustawy z dnia 8 maja 1997 r. | str. | 270 |
3. Ogólne zasady udzielania poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa | str. | 273 |
4. Ustawa z 1997 r. w orzecznictwie | str. | 277 |
5. Wnioski | str. | 283 |
Noty o autorach | str. | 285 |