Ochrona danych osobowych w sektorze publicznym

-14%

Ochrona danych osobowych w sektorze publicznym

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

73,10  85,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 85,00 zł 

RODO ma zastosowanie do wszystkich branż, w tym zarówno do sektora prywatnego, jak i publicznego. Jednocześnie wiele przepisów RODO w sposób szczególny ujmuje sytuację prawną podmiotów z sektora publicznego.
W książce znajdziesz m.in. omówienie:


danych osobowych wrażliwych, danych o karalności oraz danych osobowych zwykłych,
danych osobowych podanych, zaobserwowanych, pochodnych oraz wywnioskowanych,
typowych podstaw przetwarzania danych osobowych w przypadku organów administracji publicznej,
zgody jako podstawy przetwarzania danych przez podmioty z sektora publicznego,
wyjątków oraz regulacji szczególnych względem RODO w ramach realizacji praw podmiotów danych w odniesieniu do sektora publicznego,
wyłączeń i modyfikacji wynikających z projektowanych przepisów sektorowych,
wyłączeń lub ograniczeń wynikających z przepisów RODO, które mogą dotyczyć sektora publicznego,
publicznoprawnych konsekwencji naruszenia praw podmiotów danych.


W publikacji uwzględniono dwa podstawowe akty prawne obowiązujące od 25.05.2018 r.:


nową ustawę z 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000),
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).


Książka ma na celu m.in.:


przedstawienie kluczowych wymogów wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, w zderzeniu z sytuacją prawną podmiotów z szeroko pojmowanego sektora publicznego,
przedstawienie możliwych rozwiązań legislacyjnych (poglądowo), odwołując się do projektowanych przepisów sektorowych wdrażających RODO. Czytelnik uzyska w związku z tym informacje na co zwrócić uwagę, analizując dotyczące go przepisy sektorowe niezależnie od tego, jaki będzie ostateczny kształt tych dokumentów.


Rok wydania2018
Liczba stron260
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8124-999-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    13
   Wstęp    15
   Rozdział I. Informacje ogólne    19
   1. Czym jest RODO    19
   2. Kogo dotyczy RODO    20
   3. Stosowanie RODO    21
   4. Kategorie obowiązków: wymogi bezpośrednie i metawymogi    23
   5. Kary pieniężne i sankcje karne    25
   6. Przetwarzanie a publiczny dostęp do dokumentów urzędowych    27
   Rozdział II. Pojęcie danych osobowych    30
   1. Informacje ogólne    30
   2. Podziały danych osobowych i ich praktyczne konsekwencje    34
   2.1. Dane osobowe wrażliwe (szczególne kategorie danych), dane o karalności oraz dane osobowe zwykłe    34
   2.2. Dane osobowe podane, zaobserwowane, pochodne oraz wywnioskowane    36
   2.3. Dane uporządkowane oraz nieuporządkowane    38
   2.3.1. Ogólne informacje    38
   2.3.2. Uporządkowanie a ustrukturyzowanie    45
   2.4. Dane identyfikowalne oraz nieidentyfikowalne    46
   2.4.1. Dwie normy wynikające z art. 11 RODO    46
   2.4.2. Art. 11 RODO a definicja danych osobowych    47
   2.5. Krótkotrwałe i długotrwałe przetwarzanie danych    55
   Rozdział III. Główni aktorzy RODO    56
   1. Administrator danych    56
   1.1. Informacje ogólne    56
   1.2. Obowiązek powołania IOD a pojęcie ADO    58
   2. Współadministrowanie danymi    63
   3. Kolejne podmioty w łańcuchu przetwarzania danych: osoby upoważnione oraz podmioty przetwarzające    66
   3.1. Umocowanie (upoważnienie) personelu administratora danych    67
   3.2. Powierzenie    77
   3.2.1. Powierzenie danych a udostępnienie danych i współadministrowanie    77
   3.2.2. Wiarygodny procesor    84
   3.2.3. Podpowierzenie    85
   3.2.4. Elementy powierzenia    86
   3.2.4.1. Specyfikacja danych osobowych    86
   3.2.4.2. Prawa i obowiązki w ramach powierzenia    88
   3.2.5. Forma powierzenia    91
   3.2.6. Aktualizacja umów    91
   Rozdział IV. Filary RODO. Zasady ogólne    94
   1. Wstęp    94
   2. Zasady    94
   2.1. Zgodność z prawem, rzetelność i przejrzystość    94
   2.2. Ograniczenie celu    96
   2.3. Minimalizacja danych    98
   2.4. Prawidłowość    99
   2.5. Ograniczenie przechowywania    101
   2.6. Integralność i poufność    102
   3. Rozliczalność    102
   3.1. Informacje ogólne    102
   3.2. Rozliczalność w aspekcie proceduralnym    103
   3.3. Rozliczalność w aspekcie technicznym    105
   3.4. Rozliczalność wbudowana w treść przepisów    108
   Rozdział V. Podstawy przetwarzania danych osobowych    111
   1. Podstawy (warunki) przetwarzania danych osobowych zwykłych    111
   1.1. Kiedy można przetwarzać dane osobowe zwykłe    111
   1.2. Typowe podstawy przetwarzania danych osobowych w przypadku organów administracji publicznej    112
   1.2.1. Informacje ogólne    112
   1.2.2. Regulacja podstaw przetwarzania w prawie krajowym    116
   1.2.3. Przykłady projektowanych regulacji podstaw prawnych realizujących podstawę kompetencyjną 
   z art. 6 ust. 3 RODO    118
   1.3. Zawarcie i realizacja umowy    119
   1.4. Zgoda jako podstawa przetwarzania danych przez podmioty z sektora publicznego    120
   1.5. Czy istnieje możliwość powoływania się na uzasadniony interes administratora danych w sektorze publicznym    126
   2. Przesłanki przetwarzania danych osobowych wrażliwych    130
   3. Przesłanki przetwarzania danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa    132
   Rozdział VI. Realizacja praw podmiotów danych    133
   1. Wstęp    133
   2. Rozróżnienie praw podmiotów danych (art. 12–22 RODO)    138
   2.1. Prawa niewymagające (co do zasady) do ich realizacji weryfikacji tożsamości (zestandaryzowane)    138
   2.1.1. Rozróżnienie art. 13 oraz 14 RODO    138
   2.1.2. Katalogi zestandaryzowanych informacji zawarte w art. 13 i 14 RODO    140
   2.1.3. Uwagi ogólne (wspólne dla art. 13–14 RODO)    142
   2.1.4. Rekomendacje    145
   2.1.5. Standaryzacja (znaki graficzne)    145
   2.1.6. Zestandaryzowane obowiązki informacyjne – przepisy szczególne    146
   2.2. Prawa wymagające do ich realizacji weryfikacji tożsamości    149
   2.2.1. Problem weryfikacji identyfikacji i weryfikacji tożsamości    149
   2.2.2. Opis poszczególnych praw    156
   3. Treść komunikatu skierowanego do podmiotu danych    161
   4. Ułatwianie realizacji praw podmiotu danych i sposób komunikacji    162
   5. Termin realizacji praw podmiotów danych    165
   6. Opłaty w ramach realizacji praw podmiotów danych    169
   7. Wyjątki oraz regulacje szczególne względem RODO w ramach realizacji praw podmiotów danych w odniesieniu do sektora publicznego    170
   7.1. Wyłączenia ogólne w ustawie z 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych    171
   7.1.1. Wyłączenie ogólne w zakresie zestandaryzowanych obowiązków informacyjnych    171
   7.1.2. Wyłączenie ogólne w ustawie z 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych w zakresie prawa dostępu
   do danych    175
   7.2. Wyłączenia i modyfikacje wynikające z projektowanych przepisów sektorowych    179
   7.3. Wyłączenia lub ograniczenia wynikające z przepisów RODO, które mogą dotyczyć sektora publicznego    180
   7.3.1. Prawo do uzyskania standardowych informacji (art. 14 ust. 5 RODO)    180
   7.3.2. Prawo do ograniczenia przetwarzania (art. 18 RODO)    181
   7.3.3. Prawo do usunięcia danych – prawo do bycia zapomnianym (art. 17 RODO)    181
   7.3.4. Przenoszenie danych    182
   8. Charakter prawny czynności w ramach realizacji praw podmiotów danych    182
   9. Publicznoprawne konsekwencje naruszenia praw podmiotów danych    184
   Rozdział VII. Ocena ryzyka w ramach działalności organów administracji publicznej    185
   1. Normatywny kontekst analizy ryzyka w RODO (kiedy ocena ryzyka jest wymagana?)    185
   1.1. Ogólny wymóg monitorowania ryzyka dla praw lub wolności (art. 24 ust. 1 RODO)    186
   1.2. Ocena ryzyka w fazie projektowania (art. 25 ust. 1 RODO)    186
   1.3. Ocena ryzyka pod kątem obowiązku prowadzenia rejestru czynności (art. 30 ust. 5 RODO)    187
   1.4. Ocena ryzyka w ramach oceny środków służących bezpieczeństwu (art. 32 ust. 1–2 RODO)    187
   1.5. Ocena ryzyka w ramach oceny incydentów bezpieczeństwa danych osobowych pod kątem obowiązku zgłaszania naruszenia ochrony danych osobowych organowi nadzorczemu (art. 33 ust. 1 RODO)    188
   1.6. Ocena ryzyka w ramach oceny potrzeby zawiadamiania osoby w przypadku incydentu (art. 34 ust. 1 RODO)    188
   1.7. Ocena ryzyka w ramach oceny skutków dla ochrony danych osobowych (art. 35 ust. 1 RODO)    189
   2. Szczególne uregulowania dotyczące organów administracji publicznej    190
   3. Ramy analizy ryzyka    192
   3.1. Czym jest ryzyko naruszenia praw lub wolności    192
   3.2. Przykłady ryzyk    194
   3.3. Etapy oceny ryzyka    197
   3.4. Zagrożenie a ryzyko    200
   3.4.1. Waga zagrożenia a waga ryzyka    204
   3.4.2. Prawdopodobieństwo zagrożenia i prawdopodobieństwo ryzyka    205
   3.5. Obiektywność oceny    207
   3.6. Kryteria postępowania z ryzykiem    208
   4. Ocena skutków dla ochrony danych i uprzednie konsultacje    211
   4.1. Ocena skutków – wstęp    211
   4.2. Kiedy ocena skutków może być wymagana    212
   4.3. Powiązanie oceny ryzyka i oceny skutków    215
   4.4. Kiedy należy się konsultować z organem nadzorczym    218
   4.5. Elementy dokumentacyjne oceny skutków    219
   4.6. Ocena ryzyka a IOD    219
   5. Przykładowy algorytm analizy ryzyka    220
   5.1. Ocena ryzyka i ocena skutków w sytuacjach innych niż incydent bezpieczeństwa    220
   5.2. Ocena ryzyka w przypadku incydentu bezpieczeństwa    224
   6. Podsumowanie    226
   Rozdział VIII. Bezpieczeństwo i incydenty    227
   1. Wstęp    227
   2. Obowiązek zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych    230
   3. Zawiadamianie osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych    233
   3.1. Informacje ogólne    233
   3.2. Elementy zawiadomienia    233
   3.3. Kiedy zawiadomienie nie jest wymagane    234
   3.4. Modyfikacje mechanizmu zawiadomienia w prawie krajowym    234
   3.5. Opinia Grupy Roboczej Art. 29    235
   Rozdział IX. Inspektor ochrony danych (IOD)    236
   1. Obowiązek wyznaczenia IOD    236
   2. Kwalifikacje zawodowe IOD    241
   3. Relacja prawna IOD – administrator danych (procesor)    244
   4. Miejsce IOD w strukturze administratora (procesora)    245
   5. Zadania i uprawnienia IOD    247
   5.1. Zadania obligatoryjne    247
   5.2. Zadania fakultatywne    249
   5.2.1. Wykluczone zadania fakultatywne    250
   5.2.2. Inne zadania fakultatywne    251
   5.3. Stanowiska wybranych organów nadzorczych co do zadań IOD    252
   5.3.1. GIODO    252
   5.3.2. Hiszpański organ nadzorczy    253
   5.4. Uprawnienia wewnątrzorganizacyjne    254
   6. Inne zadania IOD w kontekście konfl iktu interesów    255
   Bibliografia    257
RozwińZwiń