INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
W prezentowanej monografii w kompleksowy sposób omówione zostały węzłowe zagadnienia sporu o etyczna i prawna dopuszczalność eutanazji. Opracowanie ma charakter interdyscyplinarny, łączący elementy prawa karnego i medycznego, historii idei oraz etyki stosowanej. Autor przedstawia historyczne i filozoficzne tło sporu o eutanazje, wyjaśnia i systematyzuje główne pojęcia i rozróżnienia terminologiczne, pokazuje związek miedzy etycznym i prawnym wymiarem sporu o eutanazje. Ponadto opisuje i wyjaśnia karnoprawne modele dopuszczalności eutanazji oraz analizuje problem domniemanych zagrożeń płynących z legalizacji eutanazji.
Adresaci:
Książka jest adresowana przede wszystkim do prawników, filozofów i bioetyków. Jej klarowny język i eseistyczny styl sprawiają, ze może również stanowić ciekawa pozycje dla wszystkich osób zainteresowanych problematyka eutanazji.
"Na wysoka ocenę recenzowanej pracy składają się następujące czynniki. Po pierwsze, praca w wyjątkowo rzetelny sposób relacjonuje debatę wokół legalizacji eutanazji. Co więcej, biorąc pod uwagę jakość przeprowadzanych przez Autora polemik, jego książka stanowi istotny glos w tej debacie, będąc przy tym przykładem, w jaki sposób debatę taka należy prowadzić. Po drugie, praca napisana jest bardzo potoczystym językiem; jest daleka od drętwego stylu wielu traktatów naukowych, a za to pełna elementów eseistycznych".
Dr hab. Bartosz Brożek, prof. UJ
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 280 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-5278-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Humanitarna śmierć? Jak usiłuje się...
do koszyka
Problem eutanazji w pracach Sejmu III...
do koszyka
Gdy bóg zmrużył oczy
do koszyka
Gdy Bóg zmrużył oczy
do koszyka
Gdy cię widzę, gdy cię pragnę
do koszyka
Gdy cię widzę, gdy cię pragnę
do koszyka
Gdy dziecko chce zmienić płeć
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | |
str. | 9 |
Wprowadzenie | |
str. | 11 |
Rozdział | 1 |
O możliwości "dobrej" śmierci | |
str. | 17 |
Rozdział | 2 |
Z dziejów pojęcia eutanazji | |
str. | 27 |
2.1. Z dziejów pojęcia "dobrej śmierci" | |
str. | 29 |
2.1.1. "Dobra śmierć" | |
str. | 29 |
2.1.2. Francis Bacon i medykalizacja "dobrej śmierci" | |
str. | 38 |
2.1.3. Eutanazja jako zabójstwo z litości i na żądanie | |
str. | 46 |
2.1.4. Dygresja o Utopii | |
str. | 50 |
2.2. Eutanazja, eugenika i dobro państwa | |
str. | 55 |
2.2.1. Platon i etyka lekarska w "dobrze urządzonej" polis | |
str. | 55 |
2.2.2. Eugenika i zbrodnie nazizmu | |
str. | 62 |
2.3. Podsumowanie | |
str. | 71 |
Rozdział | 3 |
Kłopoty z definicją pojęcia eutanazji | |
str. | 76 |
3.1. Wyklęte słowo "eutanazja" | |
str. | 78 |
3.2. O definicji i podziałach pojęcia eutanazji | |
str. | 83 |
3.2.1. Granice definicji | |
str. | 83 |
3.2.2. Działanie i zaniechanie | |
str. | 86 |
3.2.3. Środki zwyczajne i nadzwyczajne | |
str. | 90 |
3.2.4. Sztuczne odżywianie i nawadnianie | |
str. | 94 |
3.2.5. Zamiar i skutki | |
str. | 98 |
3.2.6. Dobrowolność | |
str. | 101 |
3.2.7. Oświadczenia woli pro futuro | |
str. | 103 |
3.3. Przyjęta terminologia | |
str. | 106 |
Rozdział | 4 |
Wartość życia i prawo do śmierci | |
str. | 109 |
4.1. Życie: niezbywalne prawo czy moralny obowiązek? | |
str. | 109 |
4.1.1. Świętość i nienaruszalność życia ludzkiego | |
str. | 109 |
4.1.2. Kto jest dysponentem ludzkiego życia? | |
str. | 113 |
4.1.3. Argument religijny | |
str. | 115 |
4.1.4. Argument z prawa naturalnego | |
str. | 117 |
4.1.5. Argument "polityczny" | |
str. | 121 |
4.2. Prawo do śmierci? | |
str. | 139 |
4.2.1. Autonomia i prawo do samostanowienia | |
str. | 141 |
4.2.2. Czy istnieje "prawo do śmierci"? | |
str. | 146 |
Rozdział | 5 |
Eutanazja w świetle prawa karnego | |
str. | 156 |
5.1. Metody prawnej regulacji DCE i PLS | |
str. | 157 |
5.1.1. DCE jako podstawowy typ zabójstwa | |
str. | 158 |
5.1.2. DCE jako uprzywilejowany typ zabójstwa | |
str. | 159 |
5.1.3. DCE jako kontratyp - legalizacja eutanazji | |
str. | 160 |
5.1.4. Metody regulacji PLS | |
str. | 160 |
5.2. Legalizacja DCE i PLS | |
str. | 161 |
5.2.1. Dekryminalizacja a legalizacja | |
str. | 161 |
5.2.2. Kryteria dopuszczalności i kontroli | |
str. | 162 |
5.2.3. Stan wyższej konieczności | |
str. | 168 |
5.2.4. Rekapitulacja | |
str. | 173 |
5.2.5. PLS: model szwajcarski | |
str. | 174 |
5.3. Prawny status DCE i PLS w Polsce | |
str. | 176 |
5.3.1. Charakterystyka przestępstwa z art. 150 k.k. | |
str. | 177 |
5.3.2. "Wyjątkowe wypadki": w stronę depenalizacji DCE? | |
str. | 180 |
5.3.3. PLS w świetle art. 151 k.k. | |
str. | 181 |
Rozdział | 6 |
Eutanazja na równi pochyłej? | |
str. | 193 |
6.1. Argument z równi pochyłej | |
str. | 196 |
6.1.1. Wersja strasznego i arbitralnego skutku | |
str. | 198 |
6.1.2. Wersja logiczna ARP | |
str. | 199 |
6.1.3. Wersja empiryczna ARP | |
str. | 201 |
6.2. Czy legalizacja eutanazji jest niebezpieczna? | |
str. | 203 |
6.2.1. Argument "sądu ostatecznego" i widmo nazizmu | |
str. | 204 |
6.2.2. Argumenty logiczne | |
str. | 205 |
6.2.3. Argumenty empiryczne | |
str. | 210 |
6.3. Podsumowanie | |
str. | 221 |
Rozdział | 7 |
Problem letalnej analgezji | |
str. | 223 |
7.1. Letalna analgezja a eutanazja | |
str. | 223 |
7.2. Zamiar i skutki: aspekty etyczne | |
str. | 226 |
7.2.1. Zasada podwójnego skutku | |
str. | 226 |
7.2.2. Zarzut pryncypialny | |
str. | 231 |
7.2.3. Za co ponosimy odpowiedzialność moralną? | |
str. | 233 |
7.2.4. "Odwracanie" intencji | |
str. | 235 |
7.2.5. Ocena czynu czy charakteru sprawcy? | |
str. | 237 |
7.2.6. Ukryty konsekwencjalizm? | |
str. | 242 |
7.3. Zamiar i skutki: aspekty prawne | |
str. | 244 |
7.3.1. ZPS a prawnokarna konstrukcja umyślności | |
str. | 244 |
7.3.2. Rola intencji w moralności i prawie | |
str. | 247 |
7.3.3. Prawnokarna kwalifikacja LA w prawie polskim | |
str. | 248 |
7.3.4. LA i ZPS w prawie anglosaskim | |
str. | 249 |
7.3.5. Trzy sposoby prawnej immunizacji LA | |
str. | 253 |
7.4. Uwagi końcowe | |
str. | 257 |
Zakończenie | |
str. | 259 |
Bibliografia | |
str. | 263 |