POLECAMY
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja zawiera wyniki badań przeprowadzonych w ramach grantu "Prywatna ochrona bezpieczeństwa i jej normy. »Niepaństwowe prawo?«". Objęto nimi podmioty zajmujące się prywatną ochroną bezpieczeństwa, ich zadania oraz tworzone przez te podmioty akty legislacji autonomicznej. Autorka odpowiada na pytanie, czy i ewentualnie jakie są wzajemne zależności między związkiem:
organizacji pozapaństwowych i państwa oraz
norm pozaprawnych ("niepaństwowego prawa") i prawa.
W książce analizowane są kwestie zmian sposobu ochrony bezpieczeństwa przez państwa w XXI w. i ich wpływ na prawo oraz pozycję innych regulacji, poziom zaufania obywateli do państwa, a także znaczenie prywatnych podmiotów ochrony bezpieczeństwa. Autorka ustala, że normy tworzone przez podmioty prywatne mają obecnie znaczenie przekraczające wewnętrzne ramy firm i tworzą wraz z prawem policentryczny, złożony system źródeł ochrony bezpieczeństwa, który powinien być poddawany systematycznie szczegółowym badaniom teoretycznoprawnym.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 860 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8107-706-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Prywatna Kolekcja
do koszyka
Prywatna pielęgniarka
do koszyka
Prywatna pokojówka
do koszyka
Prywatna wojna Rosy
do koszyka
Historia prywatna
do koszyka
Jak pisać listy po niemiecku....
do koszyka
Prywatne armie świata. Czyli jak...
do koszyka
Prywatne armie świata. Czyli jak...
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 15 |
Wstęp | str. | 19 |
1. Cel i założenia | str. | 19 |
2. Zakres i ograniczenia | str. | 26 |
3. Wielopłaszczyznowość i "triangulacja" | str. | 28 |
4. Przykłady | str. | 36 |
5. Pytania do dyskusji - analiza przypadków | str. | 50 |
Rozdział I | |
Współczesne prawo i inne regulacje | str. | 54 |
1. Wprowadzenie | str. | 54 |
1.1. Model systemu prawa | str. | 54 |
1.2. Model samowładnego i całowładnego państwa | str. | 58 |
1.3. Korekta modeli w teorii oraz ilustracja problemów granic w praktyce | str. | 59 |
2. Punkt wyjścia | str. | 67 |
2.1. Tradycyjny model systemu prawa | str. | 67 |
2.2. Multicentryczność prawa | str. | 68 |
2.3. Soft law | str. | 72 |
2.4. Regulacje wielkich korporacji gospodarczych a prawo | str. | 77 |
2.4.1. Reakcje globalnych korporacji przemysłowych | str. | 84 |
2.4.2. Reakcje korporacji bankowo-finansowo-ubezpieczeniowych | str. | 86 |
2.4.3. Reakcje korporacji usługowych | str. | 88 |
3. Pluralizm prawny (normatywny) i alienacja prawa | str. | 90 |
4. Pytania. Aspekt polityczno-prawny | str. | 92 |
Rozdział II | |
Współczesne państwo, naród i obywatel a zadania publiczne | str. | 95 |
1. Państwo - terytorium, władza, ludność | str. | 95 |
2. Współczesna redefinicja suwerenności | str. | 97 |
3. Ewolucja pojęcia "naród" | str. | 99 |
4. Od państwa "stróża nocnego" do "kapitalizmu interwencyjnego" | str. | 103 |
5. Nowe zagrożenia w XXI wieku | str. | 105 |
6. Ewolucja modelu prawnego "obywatela" | str. | 107 |
7. Koniec czy kryzys państwa dobrobytu, państwa opiekuńczego, państwa socjalnego? | str. | 108 |
8. Utrata monopolu państwa na prawomocne użycie siły | str. | 111 |
9. Prywatyzacja zadań państwa i nowe źródła władzy | str. | 113 |
10. Deterytorializacja państw i kulturowe "odkotwiczenia" | str. | 116 |
11. "Kontrolowana transformacja systemu" po 1989 r. w Europie Środkowo-Wschodniej | str. | 118 |
12. Rozproszone regulacje. Skutki pluralizmu regulacyjnego | str. | 121 |
13. Przegląd współczesnych koncepcji państwa | str. | 122 |
13.1. W stronę partycypacji czy w stronę "państwa petentów"? | str. | 122 |
13.2. "Relacje" jako kapitał społeczny | str. | 128 |
13.3. W stronę "państwa nadzoru" i "państwa konsumenckiego" | str. | 132 |
13.4. Powrót idei silnych państw narodowych | str. | 140 |
14. Zadania publiczne | str. | 145 |
15. Ochrona bezpieczeństwa jako zadanie publiczne | str. | 149 |
16. Prywatyzacja zadań publicznych a outsourcing, partnerstwo publiczno-prywatne i partnerstwo publiczno-społeczne | str. | 151 |
Rozdział III | |
Transformacja koncepcji bezpieczeństwa - transformacja ochrony bezpieczeństwa obywateli? | str. | 157 |
1. Wprowadzenie | str. | 157 |
2. Konstruktywizm, sekurytyzacja, human security | str. | 164 |
3. Zacieranie prawnej i faktycznej granicy między publiczną i prywatną ochroną bezpieczeństwa - obszary działania agencji prywatnej ochrony | str. | 167 |
4. Problem "obcych" i "niepotrzebnych" | str. | 174 |
5. Środki przymusu | str. | 176 |
6. "Korporacyjne armie" | str. | 182 |
7. Doktryny wojenne | str. | 186 |
8. Bezpieczeństwo państwa a bezpieczeństwo jednostki | str. | 194 |
9. Luki bezpieczeństwa i sposoby ich wypełniania | str. | 197 |
10. Samoobrona (osobista, firmowa, cybersamoobrona, miejska) | str. | 199 |
11. Straże obywatelskie i straże "antyobywatelskie" | str. | 202 |
12. Zlecanie zadań publicznych organizacjom pozarządowym | str. | 207 |
13. Nihil novi sub sole | str. | 208 |
14. Wywiad, PMC i detektywi na usługach prywatnych podmiotów gospodarczych i państw | str. | 209 |
15. Szacunki wielkości rynku ochrony bezpieczeństwa - kontekst ekonomiczny | str. | 218 |
16. Dwa oblicza prywatyzacji ochrony bezpieczeństwa | str. | 222 |
17. "Państwo nadzoru" a prywatna ochrona | str. | 235 |
18. Ambiwalencja wad i zalet | str. | 243 |
19. Normy prawne dotyczące organizacji prywatnego bezpieczeństwa i normy samych firm - uwagi wstępne | str. | 247 |
20. Detektywi o potrzebie standaryzacji praw i obowiązków - ilustracja stanu świadomości | str. | 248 |
Rozdział IV | |
Typy podmiotów prywatnej ochrony bezpieczeństwa | str. | 254 |
1. Wprowadzenie | str. | 254 |
2. Prywatna agencja wojskowa | str. | 261 |
3. Prywatna agencja ochrony bezpieczeństwa osób i mienia oraz prywatna agencja bezpieczeństwa morskiego | str. | 263 |
4. Agencja detektywistyczna | str. | 265 |
5. "Prywatna policja" | str. | 267 |
6. Prywatna agencja wywiadu biznesowego | str. | 268 |
7. Stowarzyszenia, fundacje i organizacje non profit zajmujące się bezpieczeństwem | str. | 271 |
8. Społeczne organizacje proobronne | str. | 272 |
9. Lokalne "straże obywatelskie" i grupy samoobrony ad hoc | str. | 274 |
10. Inne podmioty | str. | 274 |
11. Przykłady problemów granicznych | str. | 276 |
Rozdział V | |
Kontekst historyczny | str. | 280 |
1. Wprowadzenie | str. | 280 |
2. Prywatne wojny i prywatny wymiar sprawiedliwości w historii | str. | 280 |
3. Samoobrona i prywatne ściganie przestępców | str. | 284 |
4. Korsarze, najemnicy, prywatne wojska, prywatne firmy wojskowe i kontraktorzy | str. | 287 |
5. Detektywi i wywiadowcy biznesowi | str. | 302 |
6. Od stróża nocnego do agenta ochrony bezpieczeństwa | str. | 313 |
7. Stowarzyszenia służące ochronie bezpieczeństwa i ratownictwu | str. | 316 |
8. Organizacje pozarządowe byłych oficerów służb specjalnych, wojska i policji | str. | 318 |
Rozdział VI | |
Typowe obszary prywatnej ochrony bezpieczeństwa | str. | 320 |
1. Wprowadzenie | str. | 320 |
2. Analiza przykładów | str. | 325 |
2.1. Prywatna ochrona otwartej przestrzeni publicznej | str. | 325 |
2.2. Nieudane prace nad projektem ustawy o monitoringu wizyjnym w Polsce | str. | 345 |
2.3. Prywatna ochrona zamkniętej przestrzeni do użytku publicznego | str. | 349 |
2.4. Prywatna ochrona bezpieczeństwa imprez masowych | str. | 359 |
2.5. Ochrona osób prywatnych i ich mienia | str. | 367 |
2.6. Prywatna ochrona infrastruktury krytycznej państwa | str. | 370 |
2.6.1. Przykład 1. Port morski | str. | 380 |
2.6.2. Przykład 2. Dworce kolejowe i pociągi | str. | 385 |
2.6.2.1. Nieudane projekty nowej ustawy o SOK | str. | 388 |
2.6.3. Przykład 3. Lotnisko cywilne | str. | 393 |
2.7. Prywatna ochrona jednostek wojskowych i urzędów centralnych | str. | 401 |
2.7.1. Przykład 1. Jednostki wojskowe | str. | 402 |
2.7.2. Przykład 2. Kancelaria Prezydenta RP | str. | 405 |
2.8. Prywatna ochrona bezpieczeństwa osób i mienia na statkach handlowych na morzach i oceanach | str. | 406 |
2.9. Bezpieczeństwo informacyjne | str. | 412 |
2.10. Ochrona wartości pieniężnych i ochrona konwojów | str. | 422 |
2.11. Prywatne wsparcie wymiaru sprawiedliwości, policji, więziennictwa | str. | 425 |
2.12. Klęski żywiołowe | str. | 435 |
2.13. Wojny, konflikty zbrojne, operacje pokojowe i stabilizacyjne | str. | 438 |
2.14. Prywatne firmy ochrony szkolące służby specjalne | str. | 441 |
Rozdział VII | |
Agencje detektywistyczne | str. | 443 |
1. Wprowadzenie | str. | 443 |
2. Zadania agencji detektywistycznych | str. | 445 |
3. Problemy granic legalnej działalności detektywów | str. | 452 |
4. Agencje detektywistyczne na świecie | str. | 460 |
5. Międzynarodowe i krajowe stowarzyszenia agencji detektywistycznych | str. | 465 |
6. Usytuowanie agencji detektywistycznych w porządku prawnym | str. | 469 |
7. Specyfika rynku detektywistycznego z udziałem byłych funkcjonariuszy służb specjalnych w okresie transformacji ustrojowej w Polsce | str. | 478 |
8. Podstawy prawne działania agencji detektywistycznych w Polsce | str. | 481 |
9. Detektyw - zawód wolny i regulowany. Czy powinien być zawodem zaufania publicznego? | str. | 484 |
10. Krytyka polskiej ustawy o usługach detektywistycznych. Punkt widzenia detektywów | str. | 488 |
11. Standaryzacja zasad wykonywania zawodu detektywa | str. | 491 |
12. Atuty agencji detektywistycznych w oczach detektywów | str. | 493 |
13. "Czynności operacyjno-rozpoznawcze" a legalne metody pracy detektywa | str. | 498 |
14. Nieudana próba regulacji - projekt ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych z 2008 r. | str. | 508 |
15. Detektywi "na granicy prawa" - samoocena | str. | 509 |
Rozdział VIII | |
Agencja prywatnego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego | str. | 513 |
1. Wprowadzenie | str. | 513 |
2. Wywiad i kontrwywiad - przemiany | str. | 515 |
3. Zakres działania i typowe zadania agencji wywiadu biznesowego | str. | 523 |
4. Oferta polskich firm wywiadu biznesowego | str. | 529 |
5. Stowarzyszenia prywatnego wywiadu biznesowego oraz zajmujące się prywatnym ściganiem oszustw i nadużyć gospodarczych | str. | 536 |
6. Wywiady: "biały", "szary" i "czarny" | str. | 537 |
7. Agencje wywiadu biznesowego a państwo | str. | 545 |
8. Rozproszona ochrona bezpieczeństwa gospodarczego | str. | 547 |
9. Agencje wywiadu biznesowego na świecie | str. | 549 |
10. Agencje wywiadu biznesowego w Polsce | str. | 554 |
11. "Sygnaliści" - obrońcy prawa i bezpieczeństwa? | str. | 561 |
Rozdział IX | |
Prywatne agencje ochrony bezpieczeństwa osób i mienia | str. | 564 |
1. Wprowadzenie | str. | 565 |
2. Agencje ochrony na świecie | str. | 574 |
3. Stowarzyszenia agencji ochrony na świecie - samoorganizacja i samoregulacja środowiska | str. | 579 |
4. Agencje ochrony osób i mienia w Polsce oraz ich stowarzyszenia | str. | 582 |
5. Specyfika działania agencji ochrony osób i mienia w okresie kontrolowanej transformacji ustrojowej w Polsce | str. | 588 |
6. Ochrona osób i mienia w Polsce - aktualny stan prawny | str. | 593 |
7. Trudne okoliczności działania | str. | 596 |
8. Kwalifikacje pracowników ochrony | str. | 607 |
9. Środki przymusu bezpośredniego i broń palna w rękach pracowników prywatnej ochrony | str. | 613 |
10. Prywatne agencje militarne a państwo | str. | 620 |
11. Dyskusyjne przypadki prywatyzacji ochrony bezpieczeństwa w Polsce | str. | 622 |
12. Pracownik ochrony obiektu a obywatel - brak zaufania | str. | 624 |
Rozdział X | |
Prywatne agencje wojskowe | str. | 627 |
1. Wprowadzenie | str. | 627 |
2. Broń palna w rękach kontraktorów, najemników i przestępców | str. | 635 |
3. Przegląd stanowisk politycznych demokratycznych państw prawa w sprawie roli i zadań PMC | str. | 640 |
4. Problemy prawne kontraktorów i PMC | str. | 645 |
5. Długa droga od soft law do hard law | str. | 649 |
6. Kto może legalnie zlecić usługi wojskowe w rejonie konfliktu? | str. | 661 |
7. Profile działania PMC | str. | 667 |
8. Perspektywy PMC | str. | 670 |
9. Przykłady agencji PMC | str. | 672 |
10. Samoorganizacja prywatnych agencji wojskowych - stowarzyszenia PMC | str. | 678 |
11. Problem paramilitarnych prywatnych organizacji o ukrytych albo niejawnych celach | str. | 679 |
12. Militaryzacja społeczeństw? | str. | 680 |
Rozdział XI | |
Morskie agencje ochrony | str. | 682 |
1. Wprowadzenie - piraci, rabusie i terroryści morscy | str. | 682 |
2. Obszary ataków piratów i koszty okupów | str. | 685 |
3. Kto powinien zapewnić ochronę bezpieczeństwa na statkach handlowych na morzu otwartym? Próby opanowania sytuacji przez organizacje międzynarodowe | str. | 687 |
4. Stanowiska w sprawie dopuszczalności prywatnej, uzbrojonej ochrony na statkach handlowych i pasażerskich | str. | 691 |
5. Nierozwiązane problemy prywatnej uzbrojonej ochrony na statkach | str. | 696 |
6. Punkt widzenia kontraktorów morskich | str. | 700 |
7. Samoregulacja środowiskowa, tzw. akty legislacji autonomicznej | str. | 701 |
8. Kwalifikacje zawodowe pracowników ochrony morskiej | str. | 704 |
9. Szacunki dotyczące rynku PMS | str. | 706 |
Rozdział XII | |
"Niepaństwowe prawo"? | str. | 709 |
1. Podsumowanie | str. | 709 |
2. Prawo nieoficjalne. Postprawo. Prawo kosmopolityczne | str. | 713 |
3. Przegląd stanowisk: pluralizm prawny, żywe prawo, diaspora prawa i ekumenizm prawny, instytucjonalne porządki normatywne, nowe prawo zwyczajowe, wspólne doświadczenia normatywne | str. | 725 |
4. Normy formalne i nieformalne | str. | 733 |
4.1. Przepisy porządkowe: regulaminy i instrukcje wewnętrzne | str. | 734 |
4.2. Normy techniczne | str. | 753 |
4.3. Kodeksy etyki zawodowej | str. | 758 |
4.4. Globalne standardy | str. | 765 |
4.5. Normy bezpieczeństwa w planach ochrony | str. | 772 |
4.6. Inne akty normatywne | str. | 786 |
4.7. Niepisane normy kolizyjne tworzone przez kierowników i pracowników | str. | 787 |
4.8. Adresaci norm na "zwodzonym moście" | str. | 796 |
Literatura | str. | 805 |
Private security protection | |
Concepts, entities, norms, tasks and contexts | |
Summary | str. | 853 |