POLECAMY
-14%
Wydawca:
Format:
W książce przedstawiono problematykę stosowania obowiązkowej kontroli zarządczej w placówkach ochrony zdrowia - wymaganej przepisami prawa, w szczególności ustawy o finansach publicznych i komunikatów w sprawie kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. W opracowaniu omówiono m.in. takie zagadnienia, jak:
funkcjonowanie kontroli zarządczej w systemie kierowania placówką ochrony zdrowia,
mechanizmy i instrumenty systemu kontroli zarządczej,
standaryzacja procedur kontrolnych,
kontrola jako funkcja zarządzania organizacją,
kontrola procesu formułowania i wdrażania strategii,
kontrola poprzez certyfikację i akredytację,
wiarygodność sprawozdań w ocenie sprawności działania placówek ochrony zdrowia.
Publikacja została wzbogacona o wzory dokumentów oraz praktyczne przykłady, a także informacje odnoszące się do kontroli kosztów i jakości w polskich oraz zagranicznych placówkach ochrony zdrowia. Ponadto w skondensowanej formie ukazano dorobek nauk organizacji i zarządzania w zakresie kontroli, ze szczególnym uwzględnieniem teorii dotyczących organizacji publicznych i roli profesji medycznych. Opracowanie ukazuje temat kontroli bardzo szeroko, łącząc zarówno podejście cybernetyczne oparte o procedury administracyjne, jak i zagadnienia związane z relacjami społecznymi, procesami politycznymi, motywacją, kulturą organizacyjną i samokontrolą pracowników, w tym pracowników medycznych. Adresaci: Publikacja przeznaczona jest dla menedżerów ochrony zdrowia różnego szczebla oraz osób odpowiedzialnych za wdrażanie i funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej. Zainteresuje także audytorów i pracowników działów audytu wewnętrznego w placówkach ochrony zdrowia.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
Tłumaczenie | Artur Kożuch |
ISBN-13 | 978-83-8124-496-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Kontrola administracji publicznej
do koszyka
Kontrola celno-skarbowa. Komentarz
do koszyka
Kontrola działalności administracji...
do koszyka
Kontrola konstytucyjności prawa a...
do koszyka
Kontrola korespondencji
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | str. | 9 |
WYKAZ SKRÓTÓW | str. | 15 |
ROZDZIAŁ | 1 |
PRAWNE I TEORETYCZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU KONTROLI ZARZĄDCZEJ W JEDNOSTKACH OCHRONY ZDROWIA | str. | 17 |
1.1. Uwarunkowania prawne systemu kontroli zarządczej w organizacjach publicznych | str. | 17 |
1.2. Zadania kontroli zarządczej | str. | 21 |
1.3. Funkcjonowanie kontroli zarządczej w systemie kierowania placówki ochrony zdrowia | str. | 23 |
1.4. Zarządzanie publiczne jako wyznacznik kierunków zmian i dostosowań w systemach zarządzania placówkami ochrony zdrowia | str. | 26 |
1.5. Usługi społeczne jako produkty sektora publicznego | str. | 33 |
1.6. Specyfika usług świadczonych w obszarze ochrony zdrowia | str. | 41 |
ROZDZIAŁ | 2 |
PLACÓWKI OCHRONY ZDROWIA JAKO PODMIOTY ŚWIADCZĄCE USŁUGI SPOŁECZNE | str. | 50 |
2.1. Podmioty lecznicze w polskim sektorze publicznym | str. | 50 |
2.2. Istota i zakres zarządzania publicznego | str. | 56 |
2.3. Specyficzne warunki zarządzania publicznego w placówkach ochrony zdrowia | str. | 61 |
2.4. Rola profesjonalistów medycznych w procesie zarządzania podmiotami ochrony zdrowia | str. | 65 |
2.4.1. Podłoże konfliktu pomiędzy profesjonalistami medycznymi a menedżerami | str. | 67 |
2.4.2. Rola średniego personelu medycznego | str. | 69 |
2.4.3. Mechanizmy obrony profesjonalistów medycznych przed kontrolą menedżerską | str. | 71 |
ROZDZIAŁ | 3 |
WYBRANE ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z KONTROLĄ ZARZĄDCZĄ | str. | 77 |
3.1. Pomiar i ocena rezultatów a nakłady i ekspansja | str. | 77 |
3.2. Racjonalność gospodarowania w placówkach ochrony zdrowia | str. | 81 |
3.3. Istota i znaczenie informacji o przebiegu procesów świadczenia usług w placówkach ochrony zdrowia | str. | 86 |
3.4. Standaryzacja procedur kontrolnych (prawne i organizacyjne ujęcie standaryzacji - cele i zasady) | str. | 90 |
3.5. Sprawność jako wynik skuteczności i efektywności ekonomicznej podejmowanych działań | str. | 97 |
3.6. Wiarygodność sprawozdań w ocenie sprawności działania placówek ochrony zdrowia | str. | 100 |
3.7. Gospodarowanie zasobami i ich znaczenie dla jakości świadczonych usług publicznych | str. | 105 |
3.8. Sprawność systemów informacyjnych w placówkach ochrony zdrowia | str. | 111 |
ROZDZIAŁ | 4 |
MECHANIZMY I INSTRUMENTY SYSTEMU KONTROLI ZARZĄDCZEJ | str. | 118 |
4.1. Kontrola jako funkcja zarządzania organizacją | str. | 118 |
4.1.1. Kontrola wykorzystująca mechanizmy psychologiczne | str. | 123 |
4.1.2. Kontrola wykorzystująca modele matematyczne - druga fala naukowego zarządzania | str. | 125 |
4.1.3. Kontrola biurokratyczna | str. | 129 |
4.1.4. Cybernetyczny i homeostatyczny model kontroli | str. | 131 |
4.2. Kontrola procesu formułowania i wdrażania strategii | str. | 134 |
4.2.1. Dźwignie kontroli - model R. Simonsa | str. | 136 |
4.2.1.1. Systemy przekonań jako mechanizm kontroli obszaru poszukiwania nowych możliwości | str. | 140 |
4.2.1.2. Systemy granic jako mechanizm kontroli swobody podejmowania decyzji | str. | 142 |
4.2.1.3. Systemy kontroli diagnostycznej | str. | 144 |
4.2.1.4. Systemy kontroli interaktywnej | str. | 147 |
4.2.1.5. Zastosowanie modelu kontroli R. Simonsa w praktyce funkcjonowania placówek medycznych | str. | 150 |
4.2.2. Pomiar wyników organizacji | str. | 154 |
4.2.3. Zrównoważona Karta Wyników (Balanced Scorecard) | str. | 159 |
4.2.3.1. Poziom I. Zrównoważona Karta Wyników jako narzędzie pomiaru osiągnięć organizacji | str. | 161 |
4.2.3.2. Poziom II. Integracja ZKW z innymi narzędziami zarządzania stosowanymi w organizacjach ochrony zdrowia | str. | 165 |
4.2.3.3. Poziom III. Pomiar wyników organizacji uwzględniający relacje przyczynowo-skutkowe | str. | 168 |
4.2.3.4. Poziom IV. Zrównoważona Karta Wyników jako system kontroli strategicznej | str. | 172 |
4.3. Kontrola przez certyfikację i akredytację | str. | 175 |
4.3.1. Program akredytacji szpitali Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia | str. | 177 |
4.3.2. Systemy zarządzania jakością - rodzina norm ISO 9000 | str. | 178 |
4.3.3. Norma EN-PN 15224:2017-02 - Usługi sektora ochrony zdrowia - Systemy zarządzania jakością | str. | 180 |
4.4. Zarządzanie ryzykiem | str. | 182 |
4.4.1. Identyfikacja i rodzaje ryzyk w ochronie zdrowia oraz ich analiza | str. | 193 |
4.4.2. Ocena istotności ryzyk i reakcja na ryzyka jako następstwo procesów analityczno-kontrolnych | str. | 194 |
4.4.3. Zespół do spraw zarządzania ryzykiem w procesie usprawniania organizacji ochrony zdrowia | str. | 201 |
ROZDZIAŁ | 5 |
KONTROLA ZARZĄDCZA W PERSPEKTYWIE PIĘCIU OBSZARÓW ZARZĄDZANIA WYMIENIONYCH W KOMUNIKACIE NR 23 MINISTRA FINANSÓW | str. | 207 |
5.1. Specyfika organizacji ochrony zdrowia w kontekście kontroli zarządczej | str. | 208 |
5.1.1. Kontrola zarządcza w obszarze infrastruktury technicznej | str. | 211 |
5.1.2. Kwalifikacje personelu | str. | 212 |
5.1.3. Kontrola finansowa zakładów opieki zdrowotnej | str. | 213 |
5.1.4. Kontrola procesów - spojrzenie praktyczne | str. | 215 |
5.1.5. Kontrola kosztów i przychodów | str. | 218 |
5.1.6. Kontrola kosztów ogólnych zakładu opieki zdrowotnej | str. | 222 |
5.1.7. Kontrola przychodów i marży - rozliczenia z płatnikiem | str. | 225 |
5.2. Charakterystyka standardów kontroli zarządczej pod kątem ich stosowania w placówkach medycznych | str. | 227 |
5.2.1. Środowisko wewnętrzne | str. | 228 |
5.2.1.1. Standard 1. Przestrzeganie wartości etycznych | str. | 228 |
5.2.1.2. Standard 2. Kompetencje zawodowe | str. | 232 |
5.2.1.3. Standard 3. Struktura organizacyjna | str. | 233 |
5.2.1.4. Standard 4. Delegowanie uprawnień | str. | 237 |
5.2.2. Cele i zarządzanie ryzykiem | str. | 238 |
5.2.2.1. Standard 5. Misja | str. | 238 |
5.2.2.2. Standard 6. Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji | str. | 242 |
5.2.2.3. Standard 7. Identyfikacja ryzyka | str. | 245 |
5.2.2.4. Standard 8. Analiza ryzyka | str. | 253 |
5.2.2.5. Standard 9. Reakcja na ryzyko | str. | 254 |
5.2.3. Mechanizmy kontroli | str. | 255 |
5.2.3.1. Standard 10. Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej | str. | 256 |
5.2.3.2. Standard 11. Nadzór | str. | 260 |
5.2.3.3. Standard 12. Ciągłość działalności | str. | 261 |
5.2.3.4. Standard 13. Ochrona zasobów | str. | 261 |
5.2.3.5. Standard 14. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych | str. | 264 |
5.2.3.6. Standard 15. Mechanizmy dotyczące systemów informatycznych | str. | 266 |
5.2.4. Informacja i komunikacja | str. | 267 |
5.2.4.1. Standard 16. Informacja bieżąca | str. | 268 |
5.2.4.2. Standard 17. Komunikacja wewnętrzna | str. | 270 |
5.2.4.3. Standard 18. Komunikacja zewnętrzna | str. | 272 |
5.2.5. Monitorowanie i ocena | str. | 273 |
5.2.5.1. Standard 19. Monitorowanie systemu kontroli zarządczej | str. | 274 |
5.2.5.2. Standard 20. Samoocena | str. | 275 |
5.2.5.3. Standard 21. Audyt wewnętrzny | str. | 278 |
5.2.5.4. Standard 22. Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej | str. | 280 |
ZAŁĄCZNIKI - WZORY DOKUMENTÓW | str. | 281 |
Załącznik 1. Wzór rejestru ryzyk | str. | 282 |
Załącznik 2. Wzór formularza oceny stanu systemu kontroli zarządczej | str. | 283 |
Załącznik 3. Wzór oświadczenia Kierownika Jednostki Organizacyjnej o stanie kontroli zarządczej | str. | 295 |
Załącznik 4. Zarządzenie Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w sprawie wytycznych do funkcjonowania kontroli zarządczej | str. | 298 |