INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka jest pierwszą na rynku monografią prawniczą zawierającą usystematyzowany wykład prawnych ograniczeń deficytu budżetu i długu publicznego jednostek samorządu terytorialnego jako instytucji prawa finansów publicznych. Uwzględnienie szerokiego kontekstu prawno-porównawczego umożliwiło przedstawienie norm prawnych ograniczających deficyt i dług w postaci uporządkowanego systemu, uzupełniającego ograniczenia wynikające z oddziaływania sił rynkowych (dyscypliny rynkowej). Niezbędną częścią składową tego systemu jest prawna regulacja postępowania naprawczego. Rozważaniom teoretycznym towarzyszy analiza dogmatyczna norm prawa krajowego uwzględniająca judykaturę sądów powszechnych i administracyjnych oraz bogaty dorobek orzeczniczy organów nadzoru.
Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona dla pracowników naukowych (nauki prawne, ekonomiczne, o finansach) oraz pracowników administracji państwowej zajmujących się finansami publicznymi. Zainteresuje też pracowników organów nadzoru, pracowników jednostek samorządu terytorialnego zajmujących się sprawami finansowymi (zwłaszcza skarbników oraz pracowników podporządkowanych skarbnikom wydziałów i biur) oraz osoby wykonujące zawody prawnicze, których zakres pracy obejmuje sprawy finansowe jednostek samorządu terytorialnego. Przeznaczona jest także dla słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu finansów samorządowych, finansowania infrastruktury itp.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 760 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8107-026-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Prawne aspekty bezpieczeństwa...
do koszyka
Prawne aspekty cyberprzestrzeni
do koszyka
Prawne aspekty jakości towarów
do koszyka
Prawne aspekty norm technicznych....
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wprowadzenie | str. | 21 |
Rozdział | 1 |
Prawna koncepcja deficytu budżetowego i długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego | str. | 37 |
1.1. Zróżnicowanie koncepcji deficytu budżetowego i długu jednostek samorządu terytorialnego | str. | 39 |
1.2. Memoriałowa koncepcja deficytu i długu w prawie unijnym | str. | 49 |
1.2.1. Prawna definicja deficytu i długu dla potrzeb procedury nadmiernego deficytu a koncepcja deficytu i długu jednostki samorządu terytorialnego | str. | 49 |
1.2.2. Deficyt jednostki samorządu terytorialnego | str. | 56 |
1.2.3. Dług jednostki samorządu terytorialnego | str. | 65 |
1.3. Koncepcja deficytu budżetowego i długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego w prawie polskim | str. | 78 |
1.3.1. Prawne pojęcie deficytu budżetowego jednostki samorządu terytorialnego | str. | 78 |
1.3.2. Konstrukcyjne elementy definicji długu publicznego JST | str. | 87 |
1.3.3. Zakres przedmiotowy długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego - "tytuły dłużne" | str. | 107 |
1.4. Wybrane problemy konstruowania prawnej definicji deficytu budżetowego i długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego | str. | 137 |
1.4.1. Problem dostosowania definicji formułowanych w prawie polskim do definicji formułowanych dla potrzeb procedury nadmiernego deficytu | str. | 137 |
1.4.2. Problem zakresu przedmiotowego i podmiotowego długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego | str. | 145 |
1.4.3. Problem "autonomizacji" deficytu budżetowego i długu jednostek samorządu terytorialnego w ramach deficytu i długu sektora publicznego | str. | 149 |
Podsumowanie | str. | 152 |
Rozdział | 2 |
Teoretycznoprawne podstawy problematyki ograniczania deficytu budżetowego i długu publicznego jednostek samorządu terytorialnego | str. | 163 |
2.1. Charakter prawny i struktura norm ograniczających deficyt budżetowy i dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego | str. | 165 |
2.1.1. Zaciąganie przez jednostki samorządu terytorialnego zobowiązań stanowiących dług publiczny a zasada legalizmu | str. | 165 |
2.1.2. Struktura norm prawnych wykorzystywanych dla ograniczania deficytu budżetowego i długu jednostek samorządu terytorialnego | str. | 198 |
2.2. Typologia prawnych instrumentów ograniczania deficytu budżetowego i długu jednostek samorządu terytorialnego | str. | 211 |
2.3. Konsekwencje naruszenia norm ograniczających deficyt i dług jednostek samorządu terytorialnego | str. | 225 |
2.3.1. Konsekwencje sprzeczności z prawem uchwał i zarządzeń organów jednostki samorządu terytorialnego | str. | 225 |
2.3.2. Naruszenie ograniczeń w postaci upoważnień do działania a umocowanie organu wykonawczego do dokonywania czynności prawnych | str. | 237 |
2.3.3. Skutki naruszenia ograniczeń w postaci zakazów i nakazów | str. | 253 |
2.3.4. Ograniczenia w postaci zakazów i nakazów a obejście prawa | str. | 260 |
2.3.5. Dopuszczalność stosowania analogii przy rozwiązywaniu wątpliwości powstających na tle interpretacji norm ograniczających dług publiczny JST | str. | 267 |
2.3.6. Ograniczenia zaciągania zobowiązań stanowiących dług publiczny a wybór prawa obcego | str. | 272 |
Podsumowanie | str. | 278 |
Rozdział | 3 |
Prawne ograniczenia deficytu budżetowego i długu jednostek władzy terytorialnej w wybranych krajach | str. | 287 |
3.1. Analiza zasady zrównoważonego budżetu jednostek władzy terytorialnej | str. | 290 |
3.1.1. Uwagi wprowadzające | str. | 290 |
3.1.2. Zróżnicowanie systemów budżetowania na poziomie jednostek samorządu terytorialnego | str. | 293 |
3.1.3. Zakres przedmiotowy i koncepcja równowagi budżetowej | str. | 308 |
3.1.4. Zasada równowagi budżetowej w cyklu budżetowym | str. | 326 |
Aneks: Wyniki badań dotyczące wpływu zasady zrównoważonego budżetu na faktyczne wyniki finansowe | str. | 330 |
3.2. Porównawcza analiza norm ograniczających zaciąganie długu przez jednostki władzy terytorialnej w wybranych krajach | str. | 332 |
3.2.1. Uwagi wprowadzające | str. | 332 |
3.2.2. Podstawy prawne ograniczeń dotyczących zaciągania długu | str. | 335 |
3.2.3. Koncepcja długu jednostki samorządu terytorialnego | str. | 345 |
3.2.4. Limitowanie wielkości długu zaciąganego w danym roku budżetowym przez organy administracji rządowej | str. | 350 |
3.2.5. Budżetowe przeznaczenie długu | str. | 356 |
3.2.6. Limitowanie wielkości zadłużenia oparte na wskaźnikach | str. | 361 |
3.2.7. Ograniczenia dotyczące warunków zaciągania długu | str. | 367 |
Podsumowanie | str. | 371 |
Rozdział | 4 |
Prawne instrumenty ograniczania deficytu budżetowego i długu jednostek samorządu terytorialnego w fazie opracowywania i uchwalania uchwały budżetowej | str. | 385 |
4.1. Określenie deficytu budżetowego i autoryzacja długu publicznego w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego | str. | 387 |
4.1.1. Określenie deficytu budżetowego | str. | 387 |
4.1.2. Autoryzacja zobowiązań finansowych sensu stricto | str. | 393 |
4.1.3. Autoryzacja pozostałych zobowiązań stanowiących dług publiczny | str. | 409 |
4.1.4. Inicjatywa organu zarządzającego a kompetencje organu stanowiącego w zakresie ujmowania deficytu i długu w uchwale budżetowej | str. | 425 |
4.2. Konstrukcja i normatywny charakter złotej zasady w systemie prawno-finansowym jednostek samorządu terytorialnego | str. | 440 |
4.2.1. Podział wydatków jednostki samorządu terytorialnego na bieżące i majątkowe | str. | 440 |
4.2.2. Suma nadwyżek z lat ubiegłych i wolnych środków jako pozycja korygująca | str. | 461 |
4.2.3. Normatywny charakter złotej zasady | str. | 479 |
4.3. Bezpośrednie ograniczanie kwoty zadłużenia JST w latach 1990-2009 (wzmianka) | str. | 487 |
4.4. Ograniczanie płatności związanych z obsługą zadłużenia - "wskaźnik obsługi zadłużenia" | str. | 490 |
4.4.1. Ewolucja konstrukcji wskaźnika obsługi zadłużenia w latach 1993-2009 | str. | 490 |
4.4.2. Konstrukcja wskaźnika obsługi zadłużenia w ustawie o finansach publicznych | str. | 492 |
4.4.3. Analiza normy prawnej wyrażonej w przepisach art. 243 u.f.p. | str. | 504 |
Podsumowanie / | 536 |
Rozdział | 5 |
Prawne instrumenty ograniczania deficytu budżetowego i długu jednostek samorządu terytorialnego w fazie wykonywania budżetu | str. | 547 |
5.1. Podział kompetencji organów jednostki samorządu terytorialnego w zakresie decydowania o zaciąganiu zobowiązań stanowiących dług publiczny | str. | 549 |
5.1.1. Uwagi wprowadzające | str. | 549 |
5.1.2. Uchwały służące rozgraniczeniu kompetencji organu stanowiącego i organu wykonawczego | str. | 561 |
5.1.3. Uchwały dotyczące zaciągania długu publicznego | str. | 580 |
5.2. Ograniczenia możliwości zaciągania długu ze względu na przedmiot lub charakter finansowania | str. | 602 |
5.2.1. Uwagi wprowadzające | str. | 602 |
5.2.2. Ograniczenia możliwości zaciągania długu ze względu na przedmiot finansowania | str. | 606 |
5.2.3. Ograniczenia możliwości zaciągania długu ze względu na charakter finansowania | str. | 624 |
5.3. Ograniczenia zasady swobody umów w zakresie instrumentów długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego | str. | 632 |
5.3.1. Nakazy i zakazy związane z obsługą zobowiązań finansowych | str. | 632 |
5.3.2. Nakaz uprzedniego ustalania wyrażonej w złotych wartości nominalnej należnej do zapłaty w dniu wymagalności | str. | 636 |
Podsumowanie | str. | 644 |
Rozdział | 6 |
Ograniczenia deficytu budżetowego i długu publicznego jednostek samorządu terytorialnego w okresie realizacji postępowania naprawczego | str. | 653 |
6.1. Przegląd regulacji wybranych krajów w zakresie sanacji gospodarki finansowej jednostek władzy terytorialnej | str. | 655 |
6.1.1. Uwagi wprowadzające | str. | 655 |
6.1.2. Budżetowy program naprawczy - niektóre niemieckie kraje związkowe | str. | 657 |
6.1.3. Budżet zastępczy (Francja) - wzmianka | str. | 662 |
6.1.4. "Upadłość" jednostek samorządu terytorialnego w prawie federalnym USA | str. | 663 |
6.2. Sanacja finansów jednostek samorządu terytorialnego w Polsce a ograniczenia deficytu budżetowego i długu | str. | 672 |
6.2.1. Konsekwencje braku możliwości uchwalenia budżetu | str. | 672 |
6.2.2. Charakter prawny działań RIO związanych z brakiem możliwości uchwalenia budżetu zgodnie z normami relacyjnymi | str. | 678 |
6.2.3. Kryterium legalności w stosowaniu przez RIO środków nadzorczych związanych z brakiem możliwości uchwalenia budżetu zgodnie z normami relacyjnymi | str. | 685 |
6.2.4. Pożyczka z budżetu państwa na realizację postępowania naprawczego | str. | 698 |
Podsumowanie | str. | 701 |
Uwagi końcowe | str. | 713 |
Bibliografia | str. | 727 |