Tematem przewodnim numeru jest zagadnienie zmysłów w sztuce od późnego średniowiecza do współczesności. Artykuły polskich i zagranicznych badaczy poświęcone są m.in. zmysłowemu doświadczaniu rzeźb dewocyjnych, roli zapachu i smaku w martwych naturach, tworzeniu wystaw sztuki angażujących wiele zmysłów. Zeszyt otwierają perspektywy kuratorek, historyczek sztuki oraz artystek, dotyczące znaczenia zmysłów w ich twórczości. Czytelnik znajdzie w nim również prace o charakterze teoretycznym, podejmujące próbę usystematyzowania badań nad zmysłowością procesu twórczego i odbioru sztuki.


The issue focuses on the role played by the senses in the arts from the Late Middle Ages until now. Topics addressed by Polish and International scholars include: the sensory engagement with devotional sculptures, the role of the sense of smell and taste in still-life paintings, multisensory art exhibitions. The volume opens with four statements of curators, art historians and artists about the meaning of the senses in their practices. The reader is also invited to explore essays of a broader methodological scope, which seek to provide a theoretical framework for dealing with the senses in making and experiencing art.


Rok wydania2019
Liczba stron286
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Introduction /    5
  
  Statements
  Mariett a Cambareri
  Multi-Sensory Approaches to Art in Museum Settings: A Curator’s View /9
  Capucine Gros
  From Art-Viewing to Art-Experiencing: Perspectives of an Artist /    15
  Deborah Howard
  The Role of the Five Senses in Cultural Transmission /    19
  Mary Sherman (with contributions by Florian Grond) In Praise of Frozen Sound: Audifying Painting /    21
  
  Articles
  Ika Matyjaszkiewicz
  The Robe of Corporeality: Sensual Aspects of Medieval Representations of Crucified Christ in the Tunica Manicata /    33
  Diana Rafaela Pereira
  Healing Touch: Clothed Images of the Virgin in Early Modern Portugal /    51
  Clim Wijnands
  Reflections of the Hidden Duchess and the Moon King: The Tabula Scalata and the Engaged Beholder in Sixteenth-Century Italy /    79
  Sara Benninga
  The Changing Perception of the Five Senses /    103
  Julia Saviello
  Tobacco’s Appeal to the Senses and the Early Modern Smoker’s Still Life /123
  Christian Dieter Sauer
  Smell and Taste in Art: Suggestions towards a Systematic Approach /151
  Antje von Graevenitz
  Another Form of Blindness – a Symptom of an Artistic Viewpoint: Glossing the Work of Marcel Duchamp /    177
  Karen Westphal Eriksen
  Blindness as Empathy: The Politics of Touch in Works by Dan Sterup-Hansen /    205
  Hanna Doroszuk
  Applying the Avant-Garde: Display Experience in the Exhibition of Modern Art (1948) /    229
  Tanja Zimmermann
  Objects of Embodiment: A “Post-Material Turn” in Exhibiting Lost Material Culture /    249
  
  Reviews
  Zuzanna Sarnecka
  Justyna Balisz-Schmelz, Przeszłość niepokonana. Sztuka niemiecka po 1945 roku jako przestrzeń i medium pamięci [The Unsurmountable Past: The German Post-1945 Art as the Space and Medium of Memory], Kraków, Universitas, 2018, 363 pp. /    277
  
  Obituary
  Włodzimierz Lengauer
  Andrzej Wyrobisz: In Memory of a Friend /    283
RozwińZwiń