POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Tematem przewodnim numeru jest zagadnienie zmysłów w sztuce od późnego średniowiecza do współczesności. Artykuły polskich i zagranicznych badaczy poświęcone są m.in. zmysłowemu doświadczaniu rzeźb dewocyjnych, roli zapachu i smaku w martwych naturach, tworzeniu wystaw sztuki angażujących wiele zmysłów. Zeszyt otwierają perspektywy kuratorek, historyczek sztuki oraz artystek, dotyczące znaczenia zmysłów w ich twórczości. Czytelnik znajdzie w nim również prace o charakterze teoretycznym, podejmujące próbę usystematyzowania badań nad zmysłowością procesu twórczego i odbioru sztuki.
The issue focuses on the role played by the senses in the arts from the Late Middle Ages until now. Topics addressed by Polish and International scholars include: the sensory engagement with devotional sculptures, the role of the sense of smell and taste in still-life paintings, multisensory art exhibitions. The volume opens with four statements of curators, art historians and artists about the meaning of the senses in their practices. The reader is also invited to explore essays of a broader methodological scope, which seek to provide a theoretical framework for dealing with the senses in making and experiencing art.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | angielski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Introduction / | 5 |
Statements | |
Mariett a Cambareri | |
Multi-Sensory Approaches to Art in Museum Settings: A Curator’s View /9 | |
Capucine Gros | |
From Art-Viewing to Art-Experiencing: Perspectives of an Artist / | 15 |
Deborah Howard | |
The Role of the Five Senses in Cultural Transmission / | 19 |
Mary Sherman (with contributions by Florian Grond) In Praise of Frozen Sound: Audifying Painting / | 21 |
Articles | |
Ika Matyjaszkiewicz | |
The Robe of Corporeality: Sensual Aspects of Medieval Representations of Crucified Christ in the Tunica Manicata / | 33 |
Diana Rafaela Pereira | |
Healing Touch: Clothed Images of the Virgin in Early Modern Portugal / | 51 |
Clim Wijnands | |
Reflections of the Hidden Duchess and the Moon King: The Tabula Scalata and the Engaged Beholder in Sixteenth-Century Italy / | 79 |
Sara Benninga | |
The Changing Perception of the Five Senses / | 103 |
Julia Saviello | |
Tobacco’s Appeal to the Senses and the Early Modern Smoker’s Still Life /123 | |
Christian Dieter Sauer | |
Smell and Taste in Art: Suggestions towards a Systematic Approach /151 | |
Antje von Graevenitz | |
Another Form of Blindness – a Symptom of an Artistic Viewpoint: Glossing the Work of Marcel Duchamp / | 177 |
Karen Westphal Eriksen | |
Blindness as Empathy: The Politics of Touch in Works by Dan Sterup-Hansen / | 205 |
Hanna Doroszuk | |
Applying the Avant-Garde: Display Experience in the Exhibition of Modern Art (1948) / | 229 |
Tanja Zimmermann | |
Objects of Embodiment: A “Post-Material Turn” in Exhibiting Lost Material Culture / | 249 |
Reviews | |
Zuzanna Sarnecka | |
Justyna Balisz-Schmelz, Przeszłość niepokonana. Sztuka niemiecka po 1945 roku jako przestrzeń i medium pamięci [The Unsurmountable Past: The German Post-1945 Art as the Space and Medium of Memory], Kraków, Universitas, 2018, 363 pp. / | 277 |
Obituary | |
Włodzimierz Lengauer | |
Andrzej Wyrobisz: In Memory of a Friend / | 283 |