INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Monografia Karola Muszyńskiego jest publikacją bardzo cenną. Zwrócę uwagę na jej główne walory: zawiera szczegółowe omówienie procesów społeczno-gospodarczych, przytacza kluczowe statystyki oraz daje wielostronną wiedzę encyklopedyczną o stosunkach pracy po 2008 roku. […]
Zamiarem Autora było przyjęcie perspektywy nowego instytucjonalizmu z zakresu socjologii prawa i socjologii ekonomicznej oraz doktryny prawa pracy, a także zastosowanie tego wielowymiarowego aparatu do analizy przemian w regulacjach dotyczących głównie rynku pracy. Autor nie ograniczył się do stosowania narzędzi zastanych, lecz opracował własny schemat teoretyczny, a ponadto rozszerzył treść pojęć funkcjonujących w literaturze przedmiotu. […] W tym względzie Karola Muszyńskiego charakteryzuje śmiałość w konstruowaniu własnej perspektywy, czy może nawet własnego paradygmatu.
z recenzji prof. dr. hab. Juliusza Gardawskiego
Karol Muszyński – doktor nauk prawnych, pracownik Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, badacz stowarzyszony w Centrum Edukacji Prawniczej i Teorii Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek zarządu i współzałożyciel Fundacji Kaleckiego. W przeszłości wizytował m.in. European Trade Union Institute oraz International Institute for the Sociology of Law. Jego zainteresowania obejmuja? prawo i rynek pracy, socjologię prawa i problematykę doste?pu do prawa.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 346 |
Kategoria | Prawo gospodarcze i handlowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-65390-76-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wykaz skrótów | 11 |
Wprowadzenie | 13 |
Podziękowania | 25 |
Rozdział 1. Nowy instytucjonalizm a regulacje zatrudnienia | 27 |
1.1. Nowy instytucjonalizm jako podejście badawcze | 27 |
1.1.1. Nowy i stary instytucjonalizm | 27 |
1.1.2. Instytucje jako zasady i punkty równowagi | 28 |
1.1.3. Instytucje i ich funkcje „ekonomiczne” i „społeczne” | 30 |
1.1.4. Instytucje nieformalne | 31 |
1.1.5. Możliwość instytucjonalizacji zachowań sprzecznych z prawem i ich | |
stabilność | 33 |
1.2. Zmiana instytucjonalna w perspektywie nowego instytucjonalizmu | 36 |
1.2.1. Problem zależności od ścieżki a zmiana instytucjonalna | 36 |
1.2.2. Stopniowość zmian instytucjonalnych | 38 |
1.2.3. Przesunięcie (displacement/revision) | 39 |
1.2.4. Warstwowanie (layering) | 39 |
1.2.5. Wieloznaczność instytucji | 40 |
1.2.6. Konwersja (conversion) | 42 |
1.2.7. Dryf (drift ) | 43 |
1.2.8. Zagadnienie komplementarności instytucjonalnej | 45 |
1.2.9. Polityczne aspekty zmian instytucjonalnych. Wybór sposobu zmiany | |
instytucjonalnej | 47 |
1.2.10. Zmiany instytucjonalne a kryzys ekonomiczny | 49 |
1.3. Standardowa umowa o pracę jako instytucja społeczna | 52 |
1.3.1. Standardowa umowa o pracę z perspektywy nowego instytucjonalizmu | 52 |
1.3.2. „Kryzys” umowy o pracę | 55 |
1.3.3. Problem elastyczności zatrudnienia | 56 |
Rozdział 2. Polska gospodarka z perspektywy różnorodności kapitalizmu | 59 |
2.1. Wprowadzenie. Paradygmat różnorodności kapitalizmu Halla i Soskice’a | 59 |
2.1.1. Liberalne gospodarki rynkowe (LGR) | 60 |
2.1.2. Koordynowane gospodarki rynkowe (KGR) | 62 |
2.1.3. Rozwiązania prawne i możliwości prowadzenia polityk publicznych | 64 |
2.2. Specyfi ka Europy Środkowo-Wschodniej | 66 |
2.2.1. Modele tranzytologiczne kapitalizmu w odniesieniu do Europy | |
Środkowo-Wschodniej | 66 |
2.2.2. Wkład teoretyczny modeli różnorodności | 68 |
2.2.3. Rola wieloznaczności funkcjonowania instytucji lub zachowań | |
sprzecznych z prawem w literaturze | 71 |
2.3. Polska jako zależna gospodarka rynkowa | 75 |
2.3.1. Rola kapitału zagranicznego | 77 |
2.3.2. Regulacje zatrudnienia i zbiorowe stosunki pracy | 78 |
2.3.3. Niskie koszty pracy jako przewaga komparatywna Polski | 81 |
2.3.4. Innowacje i innowacyjność | 84 |
2.3.5. System edukacyjny i szkolnictwo zawodowe | 85 |
2.3.6. Wydatki socjalne i państwo opiekuńcze | 86 |
2.3.7. Sukces kapitalizmu zależnego | 87 |
2.3.8. Podmiotowość państwa | 88 |
Rozdział 3. Kryzys i polityki publiczne po kryzysie | 90 |
3.1. Wprowadzenie. Globalny kryzys ekonomiczny a sytuacja w Polsce | 90 |
3.1.1. Kryzys ekonomiczny jako kryzys zaufania | 94 |
3.1.2. Działania pokryzysowe w Polsce | 95 |
3.2. Działania antykryzysowe w polu monetarno-fi skalnym | 96 |
3.3. Polityka oszczędności | 97 |
3.3.1. Podstawowe informacje o polityce oszczędności | 97 |
3.3.2. Polityka podatkowo-dochodowa przed wybuchem kryzysu | 99 |
3.3.3. Rosnący dług publiczny jako kontekst polityki oszczędności | 100 |
3.3.4. Zmiany w politykach rynku pracy | 103 |
3.3.5. Pasywne polityki rynku pracy w trakcie kryzysu | 106 |
3.3.6. Aktywne polityki rynku pracy w trakcie kryzysu | 108 |
3.3.7. Paradygmat „taniego państwa” | 112 |
3.4. Wstępne informacje o zmianach w regulacjach zatrudnienia | 112 |
3.4.1. Globalne kierunki zmian w regulacjach zatrudnienia podczas kryzysu | 113 |
3.5. Liberalizacja – intencjonalna polityka regulacji zatrudnienia | 118 |
3.5.1. Polityczne aspekty uchwalenia „ustawy antykryzysowej” z 2009 r. | 118 |
3.5.2. Ocena skuteczności rozwiązań antykryzysowych związanych | |
z subsydiowaniem wynagrodzeń i dofinansowywaniem szkoleń | |
z ustawy z 2009 r. | 122 |
3.5.3. Ocena skuteczności rozwiązań antykryzysowych związanych | |
z uelastycznieniem czasu pracy z ustawy z 2009 r. | 125 |
3.5.4. Zmiany w ustawie o pracownikach tymczasowych | 128 |
3.5.5. Reformy z 2013 r. | 129 |
3.6. Dryf – nieintencjonalna polityka regulacji zatrudnienia | 134 |
3.6.1. Wprowadzenie | 134 |
3.6.2. Dryf w regulacjach zatrudnienia – ciągłość historyczna | 135 |
3.6.3. Pokryzysowy dryf – umowy terminowe oraz cywilnoprawne | 137 |
3.6.4. Umowy cywilnoprawne w agencjach pracy tymczasowej | 144 |
3.6.5. Pokryzysowy dryf – naruszenia prawa pracy | 145 |
3.6.6. Wieloznaczność funkcjonowania regulacji zatrudnienia – teoria | 147 |
3.6.7. Sfera relacji instytucji z rozwiązywanym problemem – sztywność | |
regulacji zatrudnienia | 148 |
3.6.8. Sfera relacji instytucji z rozwiązywanym problemem – obciążenia | |
podatkowe i klin podatkowy | 150 |
3.6.9. Sfera relacji instytucji z rozwiązywanym problemem – wynagrodzenie | |
minimalne | 155 |
3.6.10. Sfera relacji instytucji z rozwiązywanym problemem – chęć uzyskania | |
wyższego wynagrodzenia | 155 |
3.6.11. Sfera relacji instytucji z rozwiązywanym problemem – struktura | |
gospodarki | 159 |
3.6.12. Brak normatywnego zaplecza – wybór pracownika | 163 |
3.6.13. Brak normatywnego zaplecza – niski prestiż prawa i niska moralność | |
podatkowa | 164 |
3.6.14. Słabe mechanizmy egzekwowania sankcji za naruszanie instytucji – | |
niska siła przetargowa | 166 |
3.6.15. Słabe mechanizmy egzekwowania sankcji za naruszanie instytucji – | |
siła instytucji nadzoru i kontroli | 168 |
3.6.16. Przyczyny dryfu – podsumowanie | 170 |
3.7. Dryf w zbiorowych stosunkach pracy | 170 |
3.8. Polityczne przyczyny liberalizacji i dryfu | 172 |
3.8.1. Przyczyny liberalizacji i dryfu z perspektywy grup interesu oraz siły | |
państwa | 173 |
3.8.2. Koncepcje polityczne partii rządzącej jako przyczyna liberalizacji | 175 |
3.8.3. Unikanie winy jako przyczyna dryfu | 178 |
3.8.4. Polityka dryfu sensu stricto | 179 |
3.9. Dlaczego w Polsce nie doszło do zawarcia paktu społecznego? | 180 |
3.9.1. Nowy paradygmat rządzenia i refleksyjność społeczna. Triada rząd– | |
parlament–partnerzy społeczni | 182 |
3.9.2. Związki zawodowe a system polityczny w latach 1989–1997 | 182 |
3.9.3. Wytwarzanie nowego paradygmatu – lata 1997–2001 | 184 |
3.9.4. Konsolidacja nowego paradygmatu – po 2001 r. | 187 |
3.9.5. Paradygmat skonsolidowany – „zarządzanie rozwojem”. Na | |
przykładzie raportu „Polska 2030. Wyzwania rozwojowe” | 188 |
3.9.6. Rola związków zawodowych w nowym paradygmacie | 189 |
3.9.7. Problemy związane z funkcjonowaniem nowego paradygmatu | 191 |
Rozdział 4. Komplementarność zmian instytucjonalnych | 193 |
4.1. Wprowadzenie. Uwarunkowania konwersji umów niestandardowych | 193 |
4.1.1. Funkcja umów niestandardowych – pomosty czy pułapki | 195 |
4.1.2. Wieloznaczność regulacji jako uwarunkowanie konwersji | 198 |
4.1.3. Wieloznaczność regulacji umów na czas określony | 198 |
4.1.4. Wieloznaczność regulacji umów cywilnoprawnych | 200 |
4.1.5. Strukturalne podstawy i konsekwencje wieloznaczności – prawo pracy | |
a inne systemy społeczne | 206 |
4.1.6. Wieloznaczność regulacji – umowy cywilnoprawne w pracy | |
tymczasowej | 208 |
4.1.7. Konwersja – między poziomem mikro a makro | 209 |
4.2. Polityka presji na wynagrodzenie minimalne | 210 |
4.2.1. Polityka presji na wynagrodzenie minimalne jako polityka publiczna | 210 |
4.2.2. Wynagrodzenie minimalne i destandaryzacja zatrudnienia – | |
komplementarność umów cywilnoprawnych | 213 |
4.2.3. Samonapędzająca się dynamika kształtowania wynagrodzenia | |
minimalnego | 214 |
4.3. Paradygmat „taniego państwa” | 215 |
4.3.1. Paradygmat „taniego państwa” jako polityka publiczna | 215 |
4.3.2. Elementy paradygmatu | 218 |
4.3.3. Realizacja paradygmatu „taniego państwa” | 220 |
4.3.4. Wieloznaczność regulacji zamówień publicznych | 224 |
4.3.5. Budżety zadaniowe jako czynnik sprzyjający stosowaniu „kryterium | |
najniższej ceny” | 226 |
4.3.6. Atmosfera przeciwdziałania korupcji jako czynnik sprzyjający | |
stosowaniu „kryterium najniższej ceny” | 227 |
4.3.7. Napływ środków jako czynnik sprzyjający stosowaniu „kryterium | |
najniższej ceny” | 228 |
4.3.8. Konwersja w zamówieniach publicznych | 229 |
4.3.9. Skutki realizacji „taniego państwa” dla funkcjonowania regulacji | |
zatrudnienia | 232 |
4.3.10. Skutki realizacji idei „taniego państwa” – państwo jako czynnik | |
sprzyjający deformalizacji | 234 |
4.3.11. „Tanie państwo” a unikanie winy | 236 |
4.4. Przewagi komparatywne gospodarki | 238 |
4.4.1. Koszty pracy jako czynnik chroniący przed kryzysem | 238 |
4.4.2. Niskie koszty pracy i wykorzystywanie niestandardowych form | |
zatrudnienia | 238 |
4.4.3. Konwersja i dryf jako czynniki promujące konkurencyjność opartą na | |
niskich kosztach pracy | 239 |
4.4.4. Wzrost wynagrodzenia minimalnego a przewaga komparatywna | 241 |
4.4.5. Polityki rynku pracy a przewaga komparatywna | 242 |
4.4.6. Kapitał zagraniczny w kontekście destandaryzacji zatrudnienia | 243 |
4.4.7. Zagadnienie szkolnictwa zawodowego a przewaga komparatywna | 244 |
4.4.8. Zbiorowe stosunki pracy a przewaga komparatywna | 245 |
4.5. Kultura organizacyjna polskich przedsiębiorstw | 247 |
4.5.1. Tożsamość polskiej kultury organizacyjnej | 247 |
4.5.2. Komplementarność wieloznaczności funkcjonowania instytucji wobec | |
kultury organizacyjnej | 250 |
4.6. Zbiorowe stosunki pracy – dryf i konwersja? | 251 |
Rozdział 5. Konsekwencje destandaryzacji | 253 |
5.1. Wprowadzenie do zagadnienia konsekwencji destandaryzacji | 253 |
5.2. Trajektoria liberalizacji w Polsce | 253 |
5.2.1. Trajektoria liberalizacji w państwach rozwiniętych | 253 |
5.2.2. Destandaryzacja jako trajektoria liberalizacji w Polsce | 256 |
5.3. Niezamierzone dopasowanie | 259 |
5.3.1. Co wiemy dotąd. Niezamierzone dopasowanie na bazie konwersji | 260 |
5.3.2. Niezamierzone dopasowanie na bazie współoddziaływania konwersji | |
i dryfu | 262 |
5.3.3. Niezamierzone dopasowanie w Polsce | 265 |
5.4. Dalsze polityczne implikacje | 268 |
Rozdział 6. Reformy po 2014 r. | 270 |
6.1. Wprowadzenie. Koniec kryzysu? | 270 |
6.2. Możliwe strategie polityczne wobec destandaryzacji rynku pracy | 271 |
6.3. Reformy rządu PO–PSL z 2014 i 2015 r. | 272 |
6.3.1. Początek „normalizacji” umów cywilnoprawnych | 273 |
6.3.2. Ograniczenie zawierania umów na czas określony | 275 |
6.3.3. Reanimacja dialogu społecznego | 276 |
6.4. Rządy Zjednoczonej Prawicy – zapowiedź i klęska głębokich reform | 276 |
6.4.1. Polityka społeczna | 277 |
6.4.2. Rewitalizacja dialogu społecznego? | 278 |
6.4.3. Dokończenie „normalizacji” umów cywilnoprawnych | 279 |
6.4.4. Pozostałe kosmetyczne zmiany propracownicze | 281 |
6.4.5. Nieudane próby głębszych reform | 282 |
Zakończenie | 285 |
Bibliografia | 293 |
Indeks nazwisk | 333 |
Spis tabel | 343 |
Spis wykresów | 344 |