INNE EBOOKI AUTORA
-5%
Autor:
Format:
Przedstawiona mi do recenzji książka to bardzo potrzebne, opracowane zgodnie z wymogami pisarstwa naukowego, a zarazem niezwykle interesujące studium teoretyczno-empiryczne nad uwarunkowaniami wyborów żywieniowych u ludzi dorosłych {...} Należy w tym miejscu wyraźnie podkreślić, że powodzenie tak oryginalnie zaprojektowanych działań wymagało od Autorki spełnienia warunku, jaki jest wysoki poziom kompetencji metodologicznych, któremu podołała w całej rozciągłości {...}.
To precyzyjnie zaplanowane i wzorowo zrealizowane pójście "w głąb" postawionego problemu badawczego pozwoliło na wyprowadzenie interesujących wniosków {....} W świetle uzyskanych wyników Autorka formułuje wskazówki dla kształcenia nauczycieli oraz dla edukacji szkolnej, zaznaczając, że w procesie kształtowania się u uczniów postaw żywieniowych jednakowo ważne są działania związane bezpośrednio z edukacją żywieniową rozumianą w kategoriach nauczania-uczenia się, jak i te, które są ukierunkowane na korelaty tych postaw, np. współpraca z rodzicami, kompensowanie przez szkołę niedostatków wynikających z zaburzonego funkcjonowania rodziny, kształtowanie u uczniów pozytywnej samooceny, kompetencji społecznych i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Z recenzji dr hab. Anny Gaweł
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-9109-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Postawy konsumentów wobec sprzedaży...
do koszyka
Postawy nauczycieli wobec edukacji...
do koszyka
Postawy ojcowskie w środowisku wiejskim
do koszyka
Postawy pedagogów specjalnych wobec...
do koszyka
Postawy personelu medycznego wobec...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Postawy żywieniowe w perspektywie interdyscyplinarnej | 13 |
1. Analiza konstruktu postawa żywieniowa w kontekście teorii postaw | 15 |
2. Socjologiczne ujęcie postaw żywieniowych – preferencje żywieniowe i style odżywiania | 27 |
3. Typy postaw żywieniowych – próba klasyfikacji z perspektywy pedagogicznej | 31 |
2. Wybrane uwarunkowania postaw żywieniowych | 45 |
1. Uwarunkowania biologiczne i zdrowotne sposobu odżywiania się | 46 |
2. Socjodemograficzne i kulturowe uwarunkowania postaw żywieniowych | 54 |
3. Funkcjonowanie rodziny jako czynnik postaw żywieniowych | 66 |
4. Samoocena i samoskuteczność jako wyznaczniki postaw wobec odżywiania | 72 |
5. Stres i radzenie sobie w kontekście sposobu odżywiania | 76 |
6. Kompetencje społeczne a postawy żywieniowe – płaszczyzny powiązań | 80 |
3. Edukacyjny kontekst postaw żywieniowych | 84 |
1. Historyczne i kulturowo-społeczne aspekty edukacji żywieniowej | 85 |
2. Psychologiczne podstawy kształtowania się postaw żywieniowych | 87 |
3. Edukacja żywieniowa jako element edukacji zdrowotnej | 90 |
4. Edukacja żywieniowa w szkole jako warunek prawidłowych postaw i nawyków związanych z jedzeniem | 94 |
5. Nauczyciel i jego sposób odżywiania – znaczenie modelowania postaw żywieniowych w edukacji szkolnej | 99 |
6. Odżywianie a rozwój poznawczy i funkcjonowanie szkolne | 101 |
7. Wpływ społeczny grupy rówieśniczej oraz mediów w kontekście edukacji żywieniowej | 103 |
4. Metodologiczne podstawy badań | 110 |
1. Paradygmat badawczy | 110 |
2. Teoretyczny model postaw żywieniowych | 112 |
3. Przedmiot i problematyka badań własnych | 117 |
4. Zmienne badawcze i ich wskaźniki | 124 |
5. Metoda badań i narzędzia badawcze | 129 |
6. Organizacja badań i charakterystyka grupy badanych | 144 |
5. Analiza postaw żywieniowych badanych osób | 150 |
1. Typy postaw żywieniowych badanych studentów kierunków nauczycielskich | 150 |
2. Wewnętrzna struktura postaw żywieniowych badanych studentów. | 152 |
3. Zróżnicowanie typów postaw żywieniowych studentów kierunków nauczycielskich z uwzględnieniem zmiennych socjodemograficznych i zdrowotnych | 157 |
4. Podsumowanie | 165 |
6. Psychospołeczne korelaty postaw żywieniowych badanych studentów kierunków nauczycielskich | 167 |
1. Postawy żywieniowe a funkcjonowanie rodziny badanych studentów | 168 |
2. Postawy żywieniowe a samoocena globalna badanych studentów | 177 |
3. Postawy żywieniowe a sposoby radzenia sobie ze stresem studentów kierunków nauczycielskich | 179 |
4. Postawy żywieniowe a kompetencje społeczne badanych studentów | 185 |
5. Podsumowanie | 189 |
7. Predyktory postaw żywieniowych badanych studentów – wyniki analizy regresji 190 | |
1. Modele wyjaśniające typy postaw żywieniowych w grupie badanych studentów | 191 |
2. Predyktory postaw żywieniowych badanych studentek i studentów | 196 |
3. Podsumowanie | 203 |
8. Profile postaw żywieniowych osób badanych – wyniki analizy skupień | 205 |
1. Profile wyodrębnione na podstawie powiązań między typami postaw żywieniowych badanych studentów | 206 |
2. Socjodemograczne i zdrowotne różnice w profilach postaw żywieniowych studentów kierunków nauczycielskich | 209 |
3. Psychospołeczne korelaty profili postaw żywieniowych badanych studentów kierunków nauczycielskich | 213 |
4. Podsumowanie | 216 |
9. Dyskusja wyników | 218 |
1. Struktura postaw żywieniowych badanych studentów | 218 |
2. Zróżnicowanie postaw żywieniowych względem zmiennych socjodemograficznych i zdrowotnych | 220 |
3. Korelaty postaw żywieniowych studentów kierunków nauczycielskich | 221 |
4. Predyktory typów postaw żywieniowych studentów kierunków nauczycielskich | 228 |
5. Profile postaw żywieniowych badanych studentów | 233 |
6. Podsumowanie | 235 |
Zakończenie | 238 |
Literatura | 246 |
Skala Postaw Żywieniowych | 269 |
Spis tabel i rysunków | 273 |