Czynności operacyjno-rozpoznawcze a prawa i wolności jednostki

-14%

Czynności operacyjno-rozpoznawcze a prawa i wolności jednostki

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

94,60  110,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 94,60 zł 

W książce wyczerpująco przedstawiono, kiedy i w jakim zakresie mogą być prowadzone takie czynności jak: kontrola operacyjna, zakup kontrolowany czy przesyłka niejawnie nadzorowana. Omówiono również, na czym polega praca „pod przykryciem” i jaką rolę pełnią poufne osobowe źródła informacji.
Wskazano ponadto na ograniczenia formalne i faktyczne dotyczące pozyskiwania informacji i korzystania z nich przez służby policyjne oraz specjalne.
Ponadto szeroko zaprezentowano takie zagadnienia jak:


uzyskanie i przetwarzanie danych telekomunikacyjnych, pocztowych i internetowych,
dostęp do tajemnicy skarbowej czy bankowej,
dostęp do rejestrów.


Publikacja przeznaczona jest dla funkcjonariuszy służb policyjnych oraz służb specjalnych, a także prokuratorów, sędziów, adwokatów oraz radców prawnych. Zainteresuje również pracowników naukowych.


Rok wydania2020
Liczba stron496
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8187-934-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    11
  
  Wstęp | str.    15
  
  Rozdział    1
  Bezpieczeństwo a dostęp do informacji i danych jako przedmiot regulacji ustrojowych i ustawowych | str.    19
  1. Wprowadzenie | str.    19
  2. Konstytucyjne wolności i prawa związane z informacją i dostępem do danych | str.    22
  3. Bezpieczeństwo jako zadanie państwa | str.    32
  4. Granice ingerencji w swobody jednostki w kontekście czynności operacyjno-rozpoznawczych | str.    41
  4.1. Regulacje ogólne | str.    43
  4.2. Stany nadzwyczajne i sytuacje kryzysowe | str.    47
  5. Ramy czynności operacyjno-rozpoznawczych w orzecznictwie trybunalskim | str.    60
  6. Ochrona danych osobowych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości | str.    90
  7. Udzielanie informacji o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych | str.    106
  
  Rozdział    2
  Czynności operacyjno-rozpoznawcze w działalności służb ochrony porządku i bezpieczeństwa – rys historyczny | str.    119
  1. Wprowadzenie | str.    119
  2. Specyfika czynności operacyjno-rozpoznawczych do 1990 roku | str.    123
  3. Kształtowanie się spojrzenia na rolę i miejsce działań operacyjno-rozpoznawczych do 2016 roku | str.    127
  
  Rozdział    3
  Informacja jako źródło wiedzy operacyjnej | str.    165
  1. Zagadnienia wstępne | str.    165
  2. Formy, środki i metody operacyjno-rozpoznawcze | str.    184
  3. Gromadzenie i dostęp do informacji | str.    188
  3.1. Uregulowania ogólne. Dostęp do rejestrów | str.    194
  3.1.1. Policja | str.    194
  3.1.2. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Agencja Wywiadu) oraz Służba Kontrwywiadu Wojskowego (Służba Wywiadu Wojskowego) | str.    197
  3.1.3. Biuro Nadzoru Wewnętrznego | str.    199
  3.1.4. Centralne Biuro Antykorupcyjne | str.    202
  3.1.5. Krajowa Administracja Skarbowa | str.    203
  3.1.6. Służba Ochrony Państwa | str.    208
  3.1.7. Straż Graniczna | str.    211
  3.1.8. Żandarmeria Wojskowa | str.    214
  4. Dane telekomunikacyjne, pocztowe i internetowe | str.    216
  4.1. Uzyskiwane i przetwarzane w trybie kontroli sądowej | str.    216
  4.2. Uzyskiwane i przetwarzane poza kontrolą sądową | str.    221
  4.3. Uzyskiwane w ramach procedury karnej | str.    224
  5. Dostęp do tajemnicy skarbowej, bankowej i pochodnych | str.    225
  5.1. Policja/Biuro Nadzoru Wewnętrznego | str.    227
  5.2. Żandarmeria Wojskowa | str.    231
  5.3. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Agencja Wywiadu) | str.    232
  5.4. Centralne Biuro Antykorupcyjne/Straż Graniczna/Krajowa Administracja Skarbowa | str.    234
  6. Podsumowanie | str.    236
  
  Rozdział    4
  Unormowania ustawowe wybranych metod i środków operacyjno-rozpoznawczych | str.    243
  1. Ofensywne metody pracy operacyjnej | str.    243
  1.1. Kontrola operacyjna | str.    244
  1.1.1. Podstawa faktyczna i subsydiarność | str.    244
  1.1.2. Podstawa formalna | str.    247
  1.1.3. Zakres kontroli operacyjnej | str.    256
  1.1.4. Tryb zarządzania | str.    259
  1.1.5. Czas trwania | str.    262
  1.1.6. Tajemnice służbowe i zawodowe oraz zakazy dowodowe | str.    263
  1.1.7. Postępowanie z materiałami | str.    267
  1.1.8. Podsłuch procesowy | str.    269
  1.2. Zakup kontrolowany | str.    275
  1.2.1. Warunek wstępny stosowania i tryb zarządzania | str.    276
  1.2.2. Zakres przedmiotowy | str.    277
  1.2.3. Czas trwania | str.    279
  1.2.4. Postępowanie z materiałami | str.    280
  1.2.5. Sposób realizacji czynności – regulacje specjalne | str.    281
  1.3. Przesyłka niejawnie nadzorowana | str.    284
  1.3.1. Powód (cel) stosowania | str.    284
  1.3.2. Zakres przedmiotowy | str.    285
  1.3.3. Tryb zarządzenia | str.    286
  1.3.4. Postępowanie z materiałami | str.    287
  1.3.5. Rozwiązania szczególne | str.    287
  1.4. Kontratyp (zakup kontrolowany i przesyłka niejawnie nadzorowana) | str.    288
  2. Praca „pod przykryciem” | str. 291
  2.1. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Agencja Wywiadu) | str. 293
  2.2. Służba Kontrwywiadu Wojskowego (Służba Wywiadu Wojskowego) | str.    295
  2.3. Policja/Straż Graniczna/Żandarmeria Wojskowa | str.    297
  2.4. Biuro Nadzoru Wewnętrznego/Służba Ochrony Państwa | str.    298
  2.5. Centralne Biuro Antykorupcyjne | str.    298
  2.6. Krajowa Administracja Skarbowa | str.    299
  2.7. Kontratyp ustawowy | str.    299
  2.7.1. Policja/Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego/Centralne Biuro Antykorupcyjne/Służba Kontrwywiadu Wojskowego/Służba Ochrony Państwa/Straż Graniczna | str.    301
  2.7.2. Krajowa Administracja Skarbowa | str.    302
  2.7.3. Żandarmeria Wojskowa | str.    303
  3. POZI (poufne osobowe źródła informacji) | str.    304
  3.1. Policja | str.    309
  3.2. Straż Graniczna/Krajowa Administracja Skarbowa/ Biuro Nadzoru Wewnętrznego | str.    309
  3.3. Żandarmeria Wojskowa | str.    310
  3.4. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Agencja Wywiadu) | str.    311
  3.5. Centralne Biuro Antykorupcyjne/Służba Ochrony Państwa | str.    313
  3.6. Służba Kontrwywiadu Wojskowego (Służba Wywiadu Wojskowego) | str.    313
  4. Rozwiązania szczególne | str.    315
  4.1. Wspólnota informacyjna rządu | str.    316
  4.2. Kolegium do spraw służb specjalnych | str.    318
  4.3. System ostrzegania i ocena zagrożenia systemów teleinformatycznych | str.    320
  4.4. Odstąpienie od zawiadomienia o popełnionym przestępstwie | str.    323
  4.5. Kontrola operacyjna wobec cudzoziemców podejrzewanych o aktywność terrorystyczną | str.    326
  5. Podsumowanie | str.    329
  
  Rozdział    5
  Wykorzystanie wiedzy operacyjno-rozpoznawczej | str.    341
  1. Wprowadzenie | str.    341
  2. Zakres wykorzystania materiałów w procesie karnym | str.    342
  3. Tryby szczególne dopuszczenia dowodów – art. 168a i 168b k.p.k. | str.    351
  4. Kontrola prokuratora nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi | str.    360
  5. Przetwarzanie i wymiana informacji kryminalnych | str.    362
  6. Analiza kryminalna | str.    371
  
  Rozdział    6
  W poszukiwaniu bezpiecznych granic bezpieczeństwa | str.    377
  1. Wprowadzenie | str.    377
  2. Ocena rozwiązań normatywnych | str.    380
  3. Wnioski de lege ferenda | str.    424
  
  Bibliografia | str.    431
RozwińZwiń