POLECAMY
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce wyczerpująco przedstawiono, kiedy i w jakim zakresie mogą być prowadzone takie czynności jak: kontrola operacyjna, zakup kontrolowany czy przesyłka niejawnie nadzorowana. Omówiono również, na czym polega praca „pod przykryciem” i jaką rolę pełnią poufne osobowe źródła informacji.
Wskazano ponadto na ograniczenia formalne i faktyczne dotyczące pozyskiwania informacji i korzystania z nich przez służby policyjne oraz specjalne.
Ponadto szeroko zaprezentowano takie zagadnienia jak:
uzyskanie i przetwarzanie danych telekomunikacyjnych, pocztowych i internetowych,
dostęp do tajemnicy skarbowej czy bankowej,
dostęp do rejestrów.
Publikacja przeznaczona jest dla funkcjonariuszy służb policyjnych oraz służb specjalnych, a także prokuratorów, sędziów, adwokatów oraz radców prawnych. Zainteresuje również pracowników naukowych.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 496 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8187-934-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Czynności komornika sądowego w...
do koszyka
Czynności, które nie mogą być...
do koszyka
Czynności notarialne w prawie spółek
do koszyka
Czynności prawne małżonków...
do koszyka
Czynności procesowe obrońcy i...
do koszyka
Czynności procesowe obrońcy i...
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wstęp | str. | 15 |
Rozdział | 1 |
Bezpieczeństwo a dostęp do informacji i danych jako przedmiot regulacji ustrojowych i ustawowych | str. | 19 |
1. Wprowadzenie | str. | 19 |
2. Konstytucyjne wolności i prawa związane z informacją i dostępem do danych | str. | 22 |
3. Bezpieczeństwo jako zadanie państwa | str. | 32 |
4. Granice ingerencji w swobody jednostki w kontekście czynności operacyjno-rozpoznawczych | str. | 41 |
4.1. Regulacje ogólne | str. | 43 |
4.2. Stany nadzwyczajne i sytuacje kryzysowe | str. | 47 |
5. Ramy czynności operacyjno-rozpoznawczych w orzecznictwie trybunalskim | str. | 60 |
6. Ochrona danych osobowych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości | str. | 90 |
7. Udzielanie informacji o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych | str. | 106 |
Rozdział | 2 |
Czynności operacyjno-rozpoznawcze w działalności służb ochrony porządku i bezpieczeństwa – rys historyczny | str. | 119 |
1. Wprowadzenie | str. | 119 |
2. Specyfika czynności operacyjno-rozpoznawczych do 1990 roku | str. | 123 |
3. Kształtowanie się spojrzenia na rolę i miejsce działań operacyjno-rozpoznawczych do 2016 roku | str. | 127 |
Rozdział | 3 |
Informacja jako źródło wiedzy operacyjnej | str. | 165 |
1. Zagadnienia wstępne | str. | 165 |
2. Formy, środki i metody operacyjno-rozpoznawcze | str. | 184 |
3. Gromadzenie i dostęp do informacji | str. | 188 |
3.1. Uregulowania ogólne. Dostęp do rejestrów | str. | 194 |
3.1.1. Policja | str. | 194 |
3.1.2. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Agencja Wywiadu) oraz Służba Kontrwywiadu Wojskowego (Służba Wywiadu Wojskowego) | str. | 197 |
3.1.3. Biuro Nadzoru Wewnętrznego | str. | 199 |
3.1.4. Centralne Biuro Antykorupcyjne | str. | 202 |
3.1.5. Krajowa Administracja Skarbowa | str. | 203 |
3.1.6. Służba Ochrony Państwa | str. | 208 |
3.1.7. Straż Graniczna | str. | 211 |
3.1.8. Żandarmeria Wojskowa | str. | 214 |
4. Dane telekomunikacyjne, pocztowe i internetowe | str. | 216 |
4.1. Uzyskiwane i przetwarzane w trybie kontroli sądowej | str. | 216 |
4.2. Uzyskiwane i przetwarzane poza kontrolą sądową | str. | 221 |
4.3. Uzyskiwane w ramach procedury karnej | str. | 224 |
5. Dostęp do tajemnicy skarbowej, bankowej i pochodnych | str. | 225 |
5.1. Policja/Biuro Nadzoru Wewnętrznego | str. | 227 |
5.2. Żandarmeria Wojskowa | str. | 231 |
5.3. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Agencja Wywiadu) | str. | 232 |
5.4. Centralne Biuro Antykorupcyjne/Straż Graniczna/Krajowa Administracja Skarbowa | str. | 234 |
6. Podsumowanie | str. | 236 |
Rozdział | 4 |
Unormowania ustawowe wybranych metod i środków operacyjno-rozpoznawczych | str. | 243 |
1. Ofensywne metody pracy operacyjnej | str. | 243 |
1.1. Kontrola operacyjna | str. | 244 |
1.1.1. Podstawa faktyczna i subsydiarność | str. | 244 |
1.1.2. Podstawa formalna | str. | 247 |
1.1.3. Zakres kontroli operacyjnej | str. | 256 |
1.1.4. Tryb zarządzania | str. | 259 |
1.1.5. Czas trwania | str. | 262 |
1.1.6. Tajemnice służbowe i zawodowe oraz zakazy dowodowe | str. | 263 |
1.1.7. Postępowanie z materiałami | str. | 267 |
1.1.8. Podsłuch procesowy | str. | 269 |
1.2. Zakup kontrolowany | str. | 275 |
1.2.1. Warunek wstępny stosowania i tryb zarządzania | str. | 276 |
1.2.2. Zakres przedmiotowy | str. | 277 |
1.2.3. Czas trwania | str. | 279 |
1.2.4. Postępowanie z materiałami | str. | 280 |
1.2.5. Sposób realizacji czynności – regulacje specjalne | str. | 281 |
1.3. Przesyłka niejawnie nadzorowana | str. | 284 |
1.3.1. Powód (cel) stosowania | str. | 284 |
1.3.2. Zakres przedmiotowy | str. | 285 |
1.3.3. Tryb zarządzenia | str. | 286 |
1.3.4. Postępowanie z materiałami | str. | 287 |
1.3.5. Rozwiązania szczególne | str. | 287 |
1.4. Kontratyp (zakup kontrolowany i przesyłka niejawnie nadzorowana) | str. | 288 |
2. Praca „pod przykryciem” | str. 291 | |
2.1. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Agencja Wywiadu) | str. 293 | |
2.2. Służba Kontrwywiadu Wojskowego (Służba Wywiadu Wojskowego) | str. | 295 |
2.3. Policja/Straż Graniczna/Żandarmeria Wojskowa | str. | 297 |
2.4. Biuro Nadzoru Wewnętrznego/Służba Ochrony Państwa | str. | 298 |
2.5. Centralne Biuro Antykorupcyjne | str. | 298 |
2.6. Krajowa Administracja Skarbowa | str. | 299 |
2.7. Kontratyp ustawowy | str. | 299 |
2.7.1. Policja/Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego/Centralne Biuro Antykorupcyjne/Służba Kontrwywiadu Wojskowego/Służba Ochrony Państwa/Straż Graniczna | str. | 301 |
2.7.2. Krajowa Administracja Skarbowa | str. | 302 |
2.7.3. Żandarmeria Wojskowa | str. | 303 |
3. POZI (poufne osobowe źródła informacji) | str. | 304 |
3.1. Policja | str. | 309 |
3.2. Straż Graniczna/Krajowa Administracja Skarbowa/ Biuro Nadzoru Wewnętrznego | str. | 309 |
3.3. Żandarmeria Wojskowa | str. | 310 |
3.4. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Agencja Wywiadu) | str. | 311 |
3.5. Centralne Biuro Antykorupcyjne/Służba Ochrony Państwa | str. | 313 |
3.6. Służba Kontrwywiadu Wojskowego (Służba Wywiadu Wojskowego) | str. | 313 |
4. Rozwiązania szczególne | str. | 315 |
4.1. Wspólnota informacyjna rządu | str. | 316 |
4.2. Kolegium do spraw służb specjalnych | str. | 318 |
4.3. System ostrzegania i ocena zagrożenia systemów teleinformatycznych | str. | 320 |
4.4. Odstąpienie od zawiadomienia o popełnionym przestępstwie | str. | 323 |
4.5. Kontrola operacyjna wobec cudzoziemców podejrzewanych o aktywność terrorystyczną | str. | 326 |
5. Podsumowanie | str. | 329 |
Rozdział | 5 |
Wykorzystanie wiedzy operacyjno-rozpoznawczej | str. | 341 |
1. Wprowadzenie | str. | 341 |
2. Zakres wykorzystania materiałów w procesie karnym | str. | 342 |
3. Tryby szczególne dopuszczenia dowodów – art. 168a i 168b k.p.k. | str. | 351 |
4. Kontrola prokuratora nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi | str. | 360 |
5. Przetwarzanie i wymiana informacji kryminalnych | str. | 362 |
6. Analiza kryminalna | str. | 371 |
Rozdział | 6 |
W poszukiwaniu bezpiecznych granic bezpieczeństwa | str. | 377 |
1. Wprowadzenie | str. | 377 |
2. Ocena rozwiązań normatywnych | str. | 380 |
3. Wnioski de lege ferenda | str. | 424 |
Bibliografia | str. | 431 |