INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Kojarzone z intelektualnym obskurantyzmem, staropolskie kalendarze astrologiczne stały się synonimem mało wartościowej literatury „groszowej”, kupowanej w kramach i w sprzedaży obwoźnej. Wśród badaczy epoki staropolskiej panuje zgoda co do tego, że przez cały XVII i XVIII wiek były one istotnym fenomenem kulturowym, a dla wielu ówczesnych czytelników jedynym – poza książką religijną – źródłem kontaktu z medium druku.
Łącząc różne tradycje naukowe – w tym elementy mikrohistorii, antropologii druku i piśmienności, socjologicznej teorii czasu oraz badanń z nurtu „zwrotu ku rzeczom” – praca kładzie nacisk na antropologiczne rozumienie praktyki kulturowej, jaką było korzystanie z drukowanego kalendarza, oraz jej implikacje dla pracy pamięci, racjonalności i autorefleksji oraz postrzegania czasu.
An analysis of Old Polish astrological almanacs that combines various scholarly traditions, such as elements of microhistory, anthropology of print and literacy, or the sociological theory of time. The author focuses on an anthropological understanding of the cultural practice and its implications for the functioning of memory, rationality and self-reflection, as well as the perception of time.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 346 |
Kategoria | Nowożytność |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3925-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Archeologia sądowa w teorii i praktyce
do koszyka
Archeologia wobec materialnych śladów...
do koszyka
Archeologia wspólnotowa - poznając...
do koszyka
Archeologia zdarzeń inspirowanych...
do koszyka
Kryminalistyka i archeologia sądowa w...
do koszyka
Ostrożna archeologia
do koszyka
Dyskursy wiedzy. Michela Foucaulta...
do koszyka
Krótka historia archeologii
do koszyka
Spis treści
CZĘŚĆ PIERWSZA | |
Rozdział 1. Rozbitkowie z morza papieru 9 | |
Minucje, czyli okruchy | 15 |
Archeologia zatroskania | 21 |
Nostalgiczne déjà vu | 24 |
Kalendarze a niesamowitość | 26 |
Metafora archeologiczna | 28 |
Archeologia a antropologia kultury | 31 |
Wykopki biblioteczne | 35 |
Rozdział 2. Punkt wyjścia, czyli stan badań | |
nad kalendarzami 43 | |
Terminologia | 57 |
Kalendarz na 1474 rok | 60 |
Trzy wieki kalendarzy – podsumowanie | 77 |
CZĘŚĆ DRUGA | |
Rozdział 3. Kalendarze Bazylego Łuszczewskiego 99 | |
Kalendarze na lata 1668 i 1669 | 99 |
Kalendarz na rok 1670 | 104 |
Kalendarz na rok 1671 | 108 |
„Z Srzody na Czwartek po pułnocy” | 112 |
Praca z książką | 119 |
Szpargały trompe l’œil (dygresja) | 127 |
Na dorędziu | 132 |
„Jużeśmy sobie nic a nic nie winni” | 143 |
W górę i w dół | 147 |
Czas nas uczy pogody | 150 |
„Koń biały w polu czerwonym upada”, czyli kalendarzowe | |
prognostyki heraldyczne | 157 |
Oikonomia | 162 |
Dygresja „pismoznawcza” | 169 |
Rozdział 4. Kalendarze Ludwika Mikołaja | |
Grabiańskiego 175 | |
Kalendarz na rok 1696 | 175 |
Kalendarz na rok 1701 | 179 |
Tam, skąd wynosi się biuro Orbisu | 183 |
Papier pakowy i turecki | 191 |
Punctum, czyli lista rzeczy w drogę | 196 |
Coś się kończy, nic się nie zaczyna | 200 |
„Mazur gdy przyjedzie w nocy nad kwitnącą tatarkę...” | 203 |
Ormiński | 208 |
Geometria praktyczna, czyli ziemia jak „pieprzowe ziarko” | 212 |
Zegarek | 222 |
Grabiański | 225 |
Miodownik in loco campestri | 230 |
To tu, to tam | 236 |
Mapa | 241 |
Terytorium | 248 |
Krajobraz działań | 257 |
Grabiański – wzorowy klient? | 274 |
Aneks – Wizerunk sługi wiernego | 281 |
ZAKOŃCZENIE | |
Rozdział 5. Pamięć piśmienna 285 | |
Właściwości druku a postrzeganie czasu | 287 |
Chrześcijańska kultura pamięci | 291 |
Kalendarze jako inskrypcje | 295 |
Kultura spektaklu a odwrót kalendarzy | 298 |
Postscriptum | 310 |
Bibliografia | 311 |
Indeks rzeczowy | 338 |
Spis ilustracji | 343 |