POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
Przedkładana Czytelnikowi książka jest próbą zmierzenia się nie tyle z całością labiryntu Foucaultowskiej myśli, podąża zaledwie za archeologicznymi jej tropami i to drogą, która wcale nie jest jedyna.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 412 |
Kategoria | Epistemologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-354-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dyskursy dyskryminacji i tolerancji w...
do koszyka
Dyskursy (o) edukacji równościowej
do koszyka
Dyskursy o emocjach – pedagogika i...
do koszyka
Dyskursy o Macedonii
do koszyka
Dyskursy widzialności. Słowa a obrazy
do koszyka
Literatura popularna. T. 1: Dyskursy...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Michel Foucault – archiwista i budowniczy ruin | 7 |
1. Żywoty Michela Foucaulta | 7 |
2. Ludzka postać Cogito | 11 |
3. Miejsce archeologii Foucaulta w dwudziestowiecznej epistemologicznej refleksji nad naukami humanistycznymi | 20 |
4. Problem główny, struktura i cel rozprawy | 30 |
„Kim jest Autor?” O krytycznej świadomości autorstwa | 41 |
1. Pisarze i piszący | 41 |
2. Labirynty transgresji pisania | 52 |
I. Droga do archeologii | 79 |
Archiwum historii systemów myśli | 81 |
1. Wstęp | 81 |
2. „Archeologia” – dynamika pojęcia | 84 |
3. Archeologie subiektywności: „interior” świadomości w polu krytyki archeologicznej | 93 |
4. Archeologia krytyczna: I. Kant i pole krytyki | 104 |
5. „Strukturalizm bez struktur” | 114 |
6. Gaston Bachelard – epistemologia historyczna wiedzy naukowej | 137 |
7. Bachelard – Foucault | 161 |
8. Georges Canguilhem: epistemologiczna historia nauk | 192 |
9. Canguilhem – Foucault | 210 |
10. Konkluzja: Bachelard – Canguilhem – Foucault | 216 |
II. Trzy archeologie | 239 |
Narodziny człowieka – archeologia wiedzy klinicznej | 241 |
1. Archeologia spojrzenia | 241 |
2. Spojrzenie klasyfikujące: człowiek w zielniku medycyny nozologicznej | 257 |
3. Spojrzenie kliniczne: otwarta księga ludzkiego ciała | 262 |
4. Człowiek nauk humanistycznych | 267 |
5. Konkluzja | 270 |
Epistemologia pozytywnej nieświadomości wiedzy | 275 |
1. Między słowami i rzeczami. Trzy modalności doświadczania ładu kultury | 275 |
2. Słowa, jakie wypowiadają rzeczy, czyli episteme podobieństwa | 281 |
3. Epistemiczne interludium literatury – Don Kichote | 289 |
4. Kartezjański moment krytyki podobieństwa | 295 |
5. Porządek rzeczy i myśli, czyli Ład | 297 |
6. Ład wiedzy – mathesis, taxinomia, geneza | 304 |
7. Historia i granice reprezentacji | 308 |
8. Analityka skończoności | 316 |
9. Słowo nie z tego świata | 329 |
10. Konkluzja | 333 |
Dyskursy wiedzy | 339 |
1. Przygodne historie racjonalności | 339 |
2. Episteme a dyskurs | 347 |
3. Reguły indywidualizacji dyskursów | 350 |
4. Wypowiedź i jej opis archeologiczny | 356 |
5. Archiwum | 360 |
6. Historia idei i jej pochodne | 362 |
7. Nauka a wiedza | 366 |
8. Konkluzja | 369 |
Zakończenie | 373 |
„Niearcheologizowalni” | 373 |
Summary | 381 |
Bibliografia | 385 |
Indeks ważniejszych pojęć | 409 |
Indeks osób | 411 |