POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Niniejsza publikacja koncentruje się wokół sylwetki majańskiego artysty, a dokładnie roli jaką zajmował w społeczeństwie dawnych Majów późnego okresu klasycznego (VI-IX wiek n.e.). Podstawowym materiałem źródłowym są sygnatury, które umieszczali skrybowie (utz’ihb, „to jest jego/jej pismo/malowidło”) oraz rzeźbiarze (yuxul, „to jest jego/jej rzeźba”) na niektórych artefaktach. Owe podpisy to zwięzłe teksty, które stanowią niewielki fragment całego korpusu inskrypcji majańskich. Jednak ich znaczenie nie leży w ilości, lecz w jakości reprezentowanego fenomenu kulturowego – sygnowania przez artystów swoich dzieł. to zjawisko o bezprecedensowym charakterze w skali całego prekolumbijskiego Nowego Świata. Dzięki zawartym informacjom, kurtyna anonimowości, jaka spowijała majańskich artystów zostaje częściowo odsłonięta i pozwala poznać fragment tego fascynującego świata. Zebrane dane pozwoliły na umieszczenie skrybów i rzeźbiarzy w szerszej panoramie społeczno-politycznej owego okresu, a także rzucić trochę światła na mechanizmy, jakie wpływały na rozprzestrzenianie się omawianego fenomenu kulturowego.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 228 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu |
ISBN-13 | 978-83-232-3541-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Wprowadzenie | 9 |
ROZDZIAŁ I 17 | |
Stan badań | 17 |
ROZDZIAŁ II 24 | |
Dzieje spisane glifami | 24 |
2.1. Wynalezienie pisma | 24 |
2.2. Pismo glificzne Majów | 27 |
2.3. Sytuacja społeczno-polityczna w okresie klasycznym (III–IX wiek) | 34 |
ROZDZIAŁ III 42 | |
Wstęp do badań nad artystą majańskim | 42 |
3.1. Źródła ikonograficzne | 42 |
3.2. Źródła archeologiczne | 48 |
3.3. Źródła epigraficzne | 53 |
3.3.1. Formuła początkowej sekwencji standardowej (PSS) | 53 |
3.3.2. Sygnatury skrybów (aj tz’ihb) | 56 |
3.3.3. Sygnatury rzeźbiarzy (aj yuxul, aj yul) | 58 |
3.3.4. Zwrot chehe’n | 60 |
ROZDZIAŁ IV 62 | |
Korpus sygnatur artystów 62 | |
4.1. Ogólna charakterystyka | 62 |
4.2. Problem rozprzestrzeniania się zjawiska | 65 |
4.3. Mobilność artystów | 70 |
4.4. Wielcy nieobecni | 73 |
4.4.1. Kwestia Bonampak | 73 |
4.4.2. Kwestia Tikal | 77 |
ROZDZIAŁ V 80 | |
Artysta a społeczeństwo majańskie | 80 |
5.1. Dwór majański | 80 |
5.2. Tytuły artystów | 82 |
5.2.1. Grupa tytułów zawierających cząstkę baah | 82 |
5.2.2. Tytuł aj bik’al | 91 |
5.2.3. Tytuł aj k’uhun | 94 |
5.2.4. Tytuł opisywany glifem T750 | 97 |
5.2.5. Tytuł itz’aat | 98 |
5.2.6. Tytuł anaab | 103 |
5.2.7. Inne wybrane tytuły | 106 |
5.3. Podsumowanie | 110 |
ROZDZIAŁ VI 111 | |
Wykształcenie artystów 111 | |
6.1. Cursus honorum | 111 |
6.2. Zjawisko patronatu | 128 |
ROZDZIAŁ VII 138 | |
Analiza wybranych artefaktów 138 | |
7.1. El Perú-Waka’ i Stela Pomoy | 138 |
7.2. Stela 12 z Piedras Negras | 147 |
7.3. Sygnatury w jaskiniach | 151 |
7.4. Skryba Sak Mo’ | 153 |
ROZDZIAŁ VIII 159 | |
Kodeks drezdeński – studium przypadku | 159 |
8.1. Kultura piśmiennicza w okresie postklasycznym | 159 |
8.2. Skrybowie z Kodeksu drezdeńskiego | 163 |
8.2.1. Historia Kodeksu drezdeńskiego | 163 |
8.2.2. Stan badań | 166 |
8.2.3. Metodologia | 167 |
8.2.4. Wyniki badań | 169 |
8.3. Konkluzje – perspektywy badawcze | 181 |
Zakończenie | 182 |
Aneks | 192 |
Bibliografia | 197 |
Spis fotografii, rycin i tabel 214 | |
Summary (Role of an Artist in the Late Classic Maya Society. Based on Epigraphic Analysis of Preserved Signatures of Scribes and Sculptors) | 217 |
Resumen (El rol de un artista en la sociedad maya en el periodo clásico tardío. Basado en el análisis epigráfico de las firma conservadas de los escribas y escultores) | 222 |